عصر آذربایجان

گزارش خبر

مرني؛ روستايي با ظرفيت بالاي توليد

مرني؛ روستايي با ظرفيت بالاي توليد

1402/09/13

گروه گزارش: اهالي روستاي مرني با برداشت 25 هزار تن سيب‌زميني در سال بر خلاف خيلي از روستاهاي شهرستان نمين رنگ و بوي روستايي بودن و توليد را حفظ کرده‌اند.

 گروه گزارش: اهالي روستاي مرني با برداشت 25 هزار تن سيب‌زميني در سال بر خلاف خيلي از روستاهاي شهرستان نمين رنگ و بوي روستايي بودن و توليد را حفظ کرده‌اند.
روستاي »مرني« در شهرستان نمين، پنج‌کيلومتري شهر آبي بي گلو قرار دارد اين روستا با جمعيتي بالغ بر نفر قطب توليد شهرستان نمين به شمار مي‌رود.
روستاي »مرني« داراي سالن ورزشي چندمنظوره است يکي از روستاهاي قهرمان‌پرور در رشته‌هاي رزمي و قهرماناني در سطح ملي و بين‌المللي دارد.
از جمله آثار باستاني روستا مي‌توان به زيارتگاه متبرکه اجاق »مرني« و زيارتگاه قبر مير يعقوب اشاره کرد که مردم روستاي »مرني« احترام خاصي براي اين بقاع متبرکه قائل هستند و در مناسبت‌هاي مختلف مراسم‌هاي مذهبي برگزار مي‌کنند و از روستاهاي اطراف هم به اين زيارتگاه‌ها مراجعه مي‌کنند.
از اين روستا سه تپه به نام‌هاي »بالا تپه«، »تازه تپه« و »کهنه تپه« مربوط به سده‌هاي اوليه و ميانه پس از اسلام به‌عنوان آثار ملي ثبت گرديده است.
بانوان روستاي «مرني» علاوه بر کمک در توليدات کشاورزي و دامداري با بافت گليم و فروش آن به بخش خصوصي در اقتصاد خانواده نقش‌آفريني مي‌کنند.
دامداري در روستا به شکل سنتي بود و عمده محصولات توليد شده در روستا به ترتيب، سيب‌زميني، گندم، جو، لوبيا، نخود، عدس، کلزا، يونجه و شبدر است.
مشکلات روستاي مرني از طرح هادي تا راه بين مزارع
عضو شوراي روستاي »مرني« ، با اشاره به اينکه اهالي اين روستا همت بلندي در توليد دارند، اظهار کرد: ميزان برداشت سيب‌زميني در اين روستا حدود 25 هزار تن در سال است.
لطفعلي سعادتي با اشاره به اينکه چندين مورد واحد اقتصادي از جمله پرورش قارچ، بلدرچين و مرغداري در روستا فعال بود که به دليل مشکلات اقتصادي تعطيل شده است افزود: تنها يک واحد مرغداري در روستا فعال است.
وي از فعاليت مجدد شرکت‌تعاوني روستا در سال جاري خبر داد و گفت: اخيراً مجوز کارگزاري توزيع کود شيميايي تعاوني نيز مورد موافقت سازمان جهاد کشاورزي استان قرار گرفته و توزيع کود روستاي »مرني« در تعاوني انجام خواهد شد.
عضو شوراي روستاي مرني با اشاره به اينکه از آب سد »سقزچي« 35 هکتار به روستا اختصاص پيدا کرده است افزود: حقابه روستا از رودخانه »سقزچي« طبق اسناد، 4 شبانه‌روز بود که با احداث سد »سقزچي« روستا از اين حق محروم شده است.
سعادتي با اشاره به اينکه اکثر زمين‌هاي کشاورزي روستا به سيستم آبياري نوين مجهز است افزود: روستا باغ‌هاي ميوه سيب، آلبالو، گيلاس و گلابي دارد که در حوزه درختکاري در روستا بايد فرهنگ‌سازي شود با وجود محصول دهي خوب روستا ترغيبي به کاشت درخت نشان نمي‌دهند.
وي يکي از عمده مشکلات روستاي »مرني« را عدم توسعه حريم طرح هادي عنوان کرد و گفت: طرح هادي در سال 97 بازنگري شده است علاوه بر اينکه هيچ مشکلي حل نشده است؛ بلکه هزينه‌اي هم روي دست دهياري گذاشته است.
عضو شوراي بخش ويلکيج با بيان اينکه آب‌هاي زيرزميني در روستاي »مرني« و کلاً در بخش »ويلکيج« وضعيت مناسبي ندارد افزود: آب زمين‌هاي کشاورزي از 52 حلقه چاه داراي مجوز تأمين مي‌شود متأسفانه عمق آب چاه‌ها هر سال پايين مي‌رود و نياز به کف‌شکني پيدا مي‌کنند.
وي يکي از خواسته‌هاي عموم مردم را نبود بوستان براي اهالي عنوان کرد و گفت: در کنار جاده عبوري چندين تير مخابرات و برق نيازمند جابه‌جايي است مسئولان شهرستان جهت رفع و حل اين مشکل عنايت داشته باشند.
سعادتي با اشاره به اينکه حصارکشي مدارس روستا با هزينه يکي از خيرين روستا انجام شده است افزود: سيمان‌کاري ديوارها مانده است اميدواريم نوسازي مدارس استان و اداره آموزش‌وپرورش شهرستان نمين جهت تکميل آن همت کنند.
لزوم حل مشکلات زير ساختي روستا
فرماندار شهرستان نمين نيز ، مردم روستاي »مرني« را در خودياري و همکاري زبان زد خاص و عام عنوان کرد و اظهار کرد: طبق قانون طرح هادي هر 10 سال بازنگري مي‌شود کمتر از 10 سال باشد کاري نمي‌توان انجام داد.
وي با اشاره به اينکه دولت براي تسطيح راه‌هاي بين مزارع بودجه اختصاص نداده است افزود: امسال باهمت و هزينه مردم روستا راه‌بين مزارع »خردا يولي« و »محمودآباد يولي« تقريباً به طول 5 کيلومتر تعريض، شن‌ريزي و تسطيح گرديد مابقي را نيز بايد از طريق خودياري حل کنيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،طيب اميني با اشاره به اينکه امسال براي آسفالت راه‌هاي روستاها بودجه تحقق پيدا کرده است افزود: چهار کيلومتر در داخل طرح هادي جدول‌کشي و چندين کوچه و قسمتي از کمربندي امسال و سال‌هاي گذشته در اين روستا آسفالت شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها