عصر آذربایجان

گزارش خبر

روي ناخوش آسمان زنجان بر اسکي‌بازان

روي ناخوش آسمان زنجان بر اسکي‌بازان

1402/11/15

گروه ورزشي: ورزش اسکي زنجان که از سال‌هاي دور خيل عظيمي از علاقه مندان را به خود جلب کرده بود اخيرا از کاهش ميزان بارندگي برف در استان متاثر شده است به طوريکه مديران اين رشته براي سرپا ماندن اسکي و جلوگيري از فراموشي آن به دنبال راهکارهاي ديگر مانند انتخاب پيست‌هاي جديد هستند.

گروه ورزشي: ورزش اسکي زنجان که از سال‌هاي دور خيل عظيمي از علاقه مندان را به خود جلب کرده بود اخيرا از کاهش ميزان بارندگي برف در استان متاثر شده است به طوريکه مديران اين رشته براي سرپا ماندن اسکي و جلوگيري از فراموشي آن به دنبال راهکارهاي ديگر مانند انتخاب پيست‌هاي جديد هستند.
 اسکي ورزشي مفرح، سرگرم کننده و موجب نشاط و شادابي و سلامت جسماني و تناسب اندام است.اين ورزش يکي از رشته هاي پرطرفدار به خصوص در مناطق داراي بارش برف مناسب است و در روزهاي برفي تعداد زيادي از افراد را چه به صورت حرفه اي و چه آماتور براي تفريح و گذران يک روز شاد گرد هم جمع مي کند.
از سوي ديگر برخي مشکلات مانند هزينه بالاي خريد چوب اسکي، صندلي،‌ عصا، لباس‌هاي اسکي، کلاه،‌ عينک و کيف ايمني، اين رشته را در رديف ورزشهاي گرانقيمت قرار داده است.اسکي انواع مختلفي دارد که هر يک با تجهيزات و قوانين مربوط به خود انجام مي شود، اسکي روي چمن،‌ آب و شن از انواع اسکي است اما اسکي روي برف و يخ طرفداران زيادي دارد. همچنين اسکي آلپاين يا سرازيري، فري استايل،‌ فضاي باز يا صحرايي، اسکي بدون پيست،‌ اسنو برد، رو به جلو و انطباقي از انواع ديگر ورزش اسکي بوده که در اين ميان نيز اسکي سرازيري علاقه مندان زيادي را به خود جلب کرده است.برف از اصليترين بسترهاي ورزش اسکي است که همه ساله در پايان فصل پاييز و فصل زمستان بارش آن موجب خوشحالي علاقه مندان اين رشته ورزشي است تا به ورزش محبوب خود روي آورده و علاوه بر فعاليت هاي بدني از طبيعت و مناظر زيباي برفي نيز لذت ببرند. پيست اسکي پاپايي زنجان که با 80 هکتار وسعت، قدمت آن به بيش از 60 سال مي رسد در 45 کيلومتري جنوب غربي زنجان، در منطقه‌اي کوهستاني و سه کيلومتري مرکز شهرستان ايجرود واقع شده و به عنوان چهارمين پيست قديمي کشور و از معدود پيست‌هاي استانداردي است که به دليل تند نبودن شيب در آن افراد عادي و آماتور علاقه مند مي توانند تمرين کنند.همه ساله با نشستن اولين برف بر سطح اين پيست، اسکي بازان در همه ايام هفته به خصوص روزهاي تعطيل به اين مکان رفته و ورزش اسکي خود را از سر مي گيرند.
با بارش برف در اين پيست حتي به ميزان کمتر از 20 سانتيمتر ارتفاع، عمليات برف کوبي در آن انجام و بستر براي پذيرش اسکي بازان فراهم مي‌شود، اما طي سالهاي اخير به خصوص سال جاري با گذشته بيش از يک ماه از فصل زمستان، چشمان اسکي بازان زنجاني همچنان رو به آسمان است تا آسمان سفره سخاوت خود را بر روي شهر زنجان باز کند و با بارش اين رحمت الهي شاهد رونق ورزش اسکي در پيست پايايي باشيم و اين درحالي است که نبود اين بارش تا به امروز شرايط را براي ورزش اسکي فراهم نکرده است. طي سالهاي اخير ورزش اسکي از کاهش ميزان بارندگي برف در استان متاثر شده است به طوريکه ورزش اسکي که زماني خيل عظيمي از علاقه مندان را به خود جلب کرده بود، کم کم غبار فراموشي مي‌گيرد.
يست پاپايي زنجان با 50 مربي اسکي،‌ داراي امکانات مناسبي است
رييس هيات اسکي استان زنجان با اشاره به ظرفيت هاي موجود در استان جهت رشد و توسعه ورزش اسکي، گفت:‌ گسترش زيرساختهاي موجود در پيست اسکي پاپايي زنجان، ارتقاي دانش مربيان اسکي، جلب استعدادهاي برتر و برگزاري مسابقات مختلف استاني و کشوري نقش مهمي در رشد و پويايي اين رشته ورزشي دارد.رضا اژدري آزاد افزود: پيست اسکي پاپايي زنجان محلي مناسب براي استفاده مردم عادي و آماتور است و به دليل موقعيت جغرافيايي که در آن واقع شده با بارش اولين برف در فصول پاييز يا زمستان، شرايط برفي بودن و يخبندان سطح آن ماندگاري بيشتري دارد، به همين جهت مي توان براي رشد و توسعه اين رشته مفرح و دلپذير برنامه ريزي کرد. وي اظهار داشت: پيست اسکي پاپايي زنجان هم اکنون با 50 مربي، داراي امکانات مناسبي از جمله بالابر، تله اسکي، برف کوب، سوئيت، رستوران، کافي شاپ و پارکينگ است و يک مدرسه اسکي نيز در آن در فصل زمستان فعال مي شود.اژدري با بيان اينکه امسال تاکنون به دليل نبود بارش برف پيست اسکي پاپايي، راه اندازي نشده است، گفت:‌ سال گذشته اين پيست با بارش برف در دوم و 12 بهمن فعال و پذيراي اسکي بازان شد.
وي با اشاره به رکود اين ورزش در نبود بارش برف،‌ تاکيد کرد: اين امر معضل بزرگ ورزش اسکي است درحاليکه بسياري از کشورها براي رونق اين رشته ورزشي منتظر بارش برف نمي شوند بلکه با استفاده از تکنولوژي و تجهيزات لازم در هواي زمستاني نسبت به برف سازي و راه اندازي اين رشته اقدام مي کنند.اژدري مکان يابي هاي ديگر براي توسعه اين رشته را لازم و موثر دانست و گفت‌:‌ نواحي کوهستاني از جمله کوه‌هاي واقع در روستاي تهم، امند، امام کندي و دميرلو پتانسيل لازم را براي ايجاد بستر فعاليت ورزش اسکي دارند.
رشد ورزش اسکي پس از پيروزي انقلاب اسلامي قابل توجه است
مرتضي ساوه‌شمشکي، نايب رئيس فدراسيون اسکي و ورزش هاي زمستاني در مجمع انتخاباتي هيات اسکي استان زنجان نيز با تاکيد بر لزوم رشد و توسعه اين رشته بر مبناي آمايش سرزميني، گفت: فاصله محل زندگي افراد با پيست هاي اسکي بسيار مهم است و از همين منظر پيست اسکي زنجان يکي از فعالترين پيست هاي کشور محسوب مي‌شود. وي با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت رشد و گسترش اين رشته ورزشي در کشور، اظهار داشت: هم اکنون وضعيت اسکي کشور نسبت به سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به طور چشمگيري بهبود يافته است.ساوه شمشکي، نبود حامي مالي را از مشکلات هيات اسکي استان زنجان دانست و افزود: اين امر موجب شده است تا فعالان اين رشته ورزشي براي پويايي و رونق آن زحمات زيادي را متقبل شوند و با فداکاري و ايثار امور را انجام دهند.
توسعه اسکي از بعد همگاني موجب افزايش نشاط اجتماعي مي شود
مديرکل ورزش و جوانان استان زنجان نيز با تاکيد بر لزوم توسعه ورزش اسکي، گفت: بُعد همگاني اين رشته ورزشي مفرح با هدف افزايش نشاط اجتماعي و ارتقاي سطح سلامت جامعه بايد تقويت شود. جواد بازرگان فعاليت در اين رشته ورزشي داراي پتانسيل را جهت رونق دادن به اسکي و جذب علاقه مندان بيشتر موثر دانست و افزود: بهره مندي از ظرفيت ساير دستگاهها نيز در گسترش و تحقق اهداف هيات اسکي زنجان موثر است.
وي معرفي هرچه بيشتر اين رشته ورزشي را موجب علاقه مندي هرچه بيشتر افراد جامعه در گروه‌هاي سني مختلف به آن دانست و گفت:‌ با برنامه ريزي اصولي در اين رشته مي توان به درآمدزايي و شکوفايي هرچه بيشتر ورزش استان رسيد. بازرگان اظهار داشت: با توجه به اينکه استان زنجان در منطقه کوهستاني واقع شده و اين امر زمينه مساعدي براي توسعه ورزش هاي زمستاني از جمله اسکي را فراهم کرده است بايد از اين ظرفيت به نحو مطلوب بهره برداري کرد.
برآيند:
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،هم اکنون بيش از 2 هزار زن و مرد در استان زنجان به طور رسمي در رشته اسکي فعاليت مي کنند که تعداد اين ورزشکاران به صورت غيررسمي بيشتر است.اين روزها فعاليت اين رشته ورزشي از کاهش ميزان بارندگي برف در استان متاثر شده است ولي فعالان اين رشته به دنبال اتخاذ راهکارهايي براي جلوگيري از فراموشي اين رشته هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها