عصر آذربایجان

گزارش خبر

گره کور رونق توليد با توسل به سيستم معيوب بانکي

1398/05/23

سرويس اقتصادي: توسل مديران واحدهاي توليدي و نيز تشويق مديران دولتي براي استفاده از وام‌ها و تسهيلات غيرواقعي سيستم بانکي معيوب کشور موجب بيکاري بسياري از کارگران واحدهاي توليدي و صنعتي شده است.

فعاليت‌ها خُرد و کلان در عرصه اقتصادي نيازمند حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي مناسب از سوي مديران دولتي است که در راس امورات قرار دارند و وظيفه اصلي آن‌ها تسهيل مسير فعاليت بخش خصوصي و نيز همراهي با اين بخش براي رسيدن به سرمنزل مقصود تعريف شده است.
اما متاسفانه با سياستگذاري‌هاي نامناسب از سوي دولت و هدايت نادرست بخش خصوصي به سمت دريافت وام‌هاي کلان با بهره‌هاي فراتر از انتظار، شاهد نقص اساسي در بخش اقتصاد هستيم  که باعث بيکاري بسياري از کارگران، گرفتار آمدن مديران واحدها و نيز از بين رفتن سرمايه موجود در واحدهاي توليدي و صنعتي شده است.
همراهي تنگاتنگ مسئولان دولتي به هنگام ارائه طرح‌هاي توليدي و صنعتي و تسريع در معرفي واحدها براي دريافت وام از سيستم معيوب بانکي موجب دلگرمي فعالاني مي‌شود که خواهان بازآفريني عرصه اقتصاد وابسته دولتي و نيز حضور قدرتمند در ميدان رقابت با همنوعان خود هستند.
اما پس از گذر فعالان اقتصادي از اين مرحله و آغاز وابستگي بانکي براي واحدهاي توليدي مرحله اصلي امورات يعني ناظر بودن مقامات دولتي به ورشکستگي و عقب‌ماندگي سيستم اقتصادي شاهد مشکلات بسيار عمده و بزرگ در حوزه واحدهاي توليدي و صنعتي مي‌شويم که يکي از آن‌ها را مي‌توان در بيکاري قشر عظيم فعالان يعني کارگران و کشانده شدن اين قشر به سمت فعاليت‌هاي کاذب و گاها غيرقانوني ديد.
* سهل‌انگاري بانک‌ها عامل بروز مشکل براي واحدهاي توليدي
نادر قاضي‌پور عضو فراکسيون کارگري مجلس شوراي اسلامي، به‌عنوان يکي از نمايندگان پيگير مشکلات کارگري و واحدهاي توليدي، اظهار مي‌کند: سهل‌انگاري بانک‌هاي عامل و نيز اداره کار موجب به وجود آمدن مشکلاتي براي واحد‌هاي توليدي و در نتيجه براي براي کارگران شده است.
وي، معتقد است که حقوق کارگران پاسخگوي نياز‌هاي اوليه خانواده آنان نبوده و به همين دليل دولت بايد با روش‌هاي مختلف از جمله توزيع سبد کالا، هدفمندي يارانه‌ها و ديگر روش‌هاي مربوطه نسبت به حل مشکلات اين قشر بکوشد.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، ابراز مي‌دارد: مشکلات موجود واحدهاي توليدي و اقتصادي با بانک‌ها بايد با دخالت دولت و رفع اين مشکلات حل شود و به اين ترتيب شرايط براي حضور تمام فعالان صنعتي و توليدي در عرصه اقتصاد مقاومتي فراهم شود.
* اعمال سليقه فردي براي بانک‌ها ممنوع!
محمدمهدي شهرياري استاندار آذربايجان‌غربي، در اين زمينه و با اشاره به مشکلات موجود در چرخه اقتصادي استان، اين‌گونه بيان مي‌کند: بانک‌ها بايد با جلوگيري از اعمال سليقه فردي و پرهيز از نگاه تبعيض آميز به مشتريان مختلف به ارتقاي شاخص‌هاي صنعتي استان کمک کنند.
وي، حمايت از توليد را تنها با حذف بروکراسي‌هاي زايد امکان‌پذير دانسته و مي‌گويد: بايد يکي از جذابيت‌هاي آذربايجان‌غربي براي سرمايه‌گذاران تسهيل در روند امور اداري باشد.
رئيس شوراي اداري آذربايجان‌غربي، همچنين بر لزوم بازگشت واحدهاي توليدي و صنعتي به چرخه توليد تاکيد کرده و ادامه مي‌دهد: در اين زميه تمام توان و تلاش خود را به کار مي‌گيريم و از حق واحدهاي توليدي دفاع خواهيم کرد.
* مسئولان و دانشگاهيان به ياري واحدهاي توليدي برخيزند
حجت‌الاسلام و المسلمين سيد مهدي قريشي نماينده ولي‌فقيه در آذربايجان‌غربي، با اشاره به مشکل مالي برخي واحدهاي توليدي و اقتصادي سطح استان، اذعان مي‌دارد: موسسات مالي و بانک‌ها به فکر ارتقاي سطح توليد باشند نه اينکه فقط به سود خود و موسسه فکر کنند. فکري به حال موسسات توليدي در شرايط تحريم کنند.
وي، از مسئولان و اساتيد دانشگاه‌ها مي‌خواهد با تشکيل تيم‌هاي ويژه نسبت به بررسي، حل و رفع مشکل واحدهاي توليدي اقدام کنند.
امام جمعه اروميه، همچنين خاطرنشان مي‌کند: مديران واحدهاي اقتصادي بايد وارد ميدان جنگ اقتصادي شوند و به همدلي، وحدت و حمايت از اقتصاد ملي توجه کنند.
* گروکشي بانک‌ها و جلوگيري از فعاليت در عرصه توليد
تنها با نيم‌نگاهي به وضعيت اقتصاد آذربايجان‌غربي و به‌ويژه در حوزه صنعتي، به خوبي مي‌توان شاهد ورشکستگي تعدادي عظيمي از واحدهاي توليدي کوچک و بزرگ بود که به دليل دريافت وام‌هاي بانکي و عدم توانايي در پرداخت اين وام‌ها که داراي بازپرداخت سنگين هستند، از چرخه توليد خارج شده و به اين ترتيب کارگران و فعالان در اين واحدها نيز راهي جز اخراج نداشته‌اند.
شايد بتوان بزرگ‌ترين مشکل در حوزه اقتصادي آذربايجان‌غربي را مربوط به واحد توليدي و صنعتي فولاد اروميه دانست که با تعطيلي آن بيش از 400 کارگر بيکار شده‌اند و امروز نيز به واسطه دست‌اندازي بانک‌هاي عامل به دليل بدهي‌هاي عظيم اين واحد در شُرُف تعطيلي کامل است.
* کبودي سرنوشت 1500 خانوار با دخالت بانک‌ها تنها در يک واحد توليدي
فولاد اروميه که در صورت تکميل واحدهاي خود توانايي بکارگيري بيش از 1500 کارگر و فعال اقتصادي را داشت، امروز نه تنها قادر به تامين نيازهاي اوليه خود نيست بلکه با فشارهاي وارد شده از سوي يکي از بانک‌هاي عامل استان در آستانه ورشکستگي کامل و خروج از چرخه اقتصادي است.
اين واحد توليدي از سال 96 و با اعتصاب کارگران به بحث اصلي اقتصاد آذربايجان‌غربي تبديل شد که در نهايت با دخالت موقت استاندار و برخي مديران استاني به حاشيه کشانده شد تا بانک‌ها در آرامش کامل نسبت به ورود جدي به موضوع و تعطيلي آن اقدام کنند.
هرچند در آن زمان وعده‌هاي بسياري از سوي مديران دولتي و غيردولتي در خصوص بازگشت اين واحد به فعاليت با استفاده از حضور سرمايه‌گذاران و تامين مالي داده شد، اما امروز که بخش اعظمي از کارگران فولاد يا در منازل خود نشسته‌اند و يا به فعاليت‌هايي نظير سيگارفروشي، دستفروشي و ديگر مشاغل کاذب روي آورده‌اند، هيچ مسئولي نسبت به ورود مستقيم به بحث اين واحد تمايل ندارد و در آينده نزديک احتمال تعطيلي کامل و واسپاري اين واحد توليدي به بانک‌هاي عامل نيز وجود دارد.
حال با اين وضعيت و نبود موقعيت مناسب براي تامين شرايط شغلي و نيز عدم توانايي مديران فولاد اروميه براي فعاليت مجدد، 1500 خانواري که مي‌توانستند زندگي خود را با فعاليت در اين واحد بگذرانند بايد در انتظار تصميم‌گيري‌هاي بي پايان مسئولاني باشند که عامل اصلي چنين اوضاعي براي اقتصاد استان هستند.
* تملک 57 واحد توليدي آذربايجان‌غربي توسط بانک‌ها
رضا حسيني معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار آذربايجان‌غربي، با اشاره به اولويت استان براي رفع مشکلات واحد‌هاي راکد و نيمه راکد، مي‌گويد: تلاش مي‌کنيم واحد‌هاي راکد استان به چرخه توليد بازگردند.
وي، با اشاره به سياست‌هاي دولت در احياي طرح‌هاي راکد و نيمه راکد در استا، ابراز مي‌دارد: متاسفانه برخي از واحد‌هاي توليدي و صنعتي استان به‌صورت ناخواسته و به دلايل مختلف به‌ويژه تحريم‌ها دچار رکود شده‌اند و تمامي تلاش ما در استان اين است که اين واحد‌ها به چرخه توليد بازگردند.
وي، تاکيد مي‌کند: هم‌اکنون براي 57 واحد توليدي استان توسط بانک‌ها عميات اجرايي صادر شده و اين واحد‌ها به مالکيت بانک‌ها درآمده‌اند که ما براي بانک‌ها پيشنهاد داديم که براي احيا، اين واحد‌ها را در همايش سرمايه‌گذاري استان به سرمايه‌گذاران معرفي کنند تا با مشارکت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي به چرخه توليد بازگردند.
* نجات اقتصاد آذربايجان‌غربي در گرو ورود سرمايه‌گذاران بومي
هرچند در سال‌هاي اخير و با حضور تيم جديد استانداري، شاهد تلاش‌هايي براي رهاند ن واحدهاي توليدي آذربايجان‌غربي از مشکلات و نيز رفع مشکل حوزه اقتصادي استان بوده‌ايم، اما متاسفانه بخش اصلي اين تلاش‌ها مربوط به حضور سرمايه‌گذاران غيربومي و بيشتر خارجي بوده است.
قطعا خود مسئولين استاني و اقتصادي نيز به خوبي متوجه موضوع هستند که با توجه به حضور نيروهاي قدرتمند و فعال در حوزه اقتصاد و توليد استان و نيز مرزي بودن و شرايط خاص حاکم بر آذربايجان‌غربي، نبايد با چنين نگاهي سراغ فعال‌سازي واحد‌ها رفت و بيشتر توجه و تاکيد بر استفاده از ظرفيت خود استان و افراد بومي حاضر باشد.
امروز در بسياري از حوزه‌هاي فعاليتي مي‌توان با نيم‌نگاهي به ظرفيت‌هاي بومي و داخلي در استان شاهد رونق توليدي با تکيه بر پتانسيل‌هاي بومي بود که نتيجه آن علاوه بر فعاليت بخش توليدي و اقتصادي، فعاليت جوانان و سرمايه‌گذاران گوشه‌گير در داخل استان نيز خواهد بود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، براي داشتن چنين نگاه و تدبير بايد همت مسئولان دولتي به همراهي بخش خصوصي آمده و از غلبه سيستم معيوب بانکي بر اين حوزه خودداري شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها