عصر آذربایجان

گزارش خبر

سگ گرداني تهديدي عليه بهداشت عمومي

وقتي خلأهاي روحي سگ گرداني را مد مي کند//

1396/07/02

گروه اجتماعي: خلأ هاي روحي و روابط اجتماعي موجب شده تا برخي افراد به تقليد از غرب به سگ گرداني روي آورند که اين امر به عنوان يکي از معضلات اجتماعي شهر زنجان محسوب مي شود.

سگ گرداني يکي از معضلات اجتماعي است که متاسفانه برخي از جوانان آن را نوعي پرستيژ و مُد مي دانند و پا به پا قدم زدن در خيابان با سگ_هاي پا کوتاه و پشمالو را تفريح تصور مي_کنند. اين معضل در برخي از شهرها بيشتر و در برخي از شهرها کمتر است اما در شهر زنجان نيز اين پديده ديده مي شود و کافي است سري به برخي خيابان هاي بالا شهر بزنيد تا شاهد جواناني از جمله دختران و پسران باشيد که با پوشش نامناسب داراي سگ هستند.
همه به خوبي مي دانيم که سگ يکي از حيوانات نجس است اما متاسفانه برخي از خانواده ها اقدام به نگهداري اين سگ هاي پشمالو و پا کوتاه مي کنند و با انتخاب نامي براي آنها و صرف هزينه هاي ميليوني در واقع تقليدي از فرهنگ غرب مي کنند.
اين در حالي است که سگ ها براي محافظت از گله ها و خانه ها بيشتر به کار مي روند اما واضح است افرادي که اين حيوانات نجس را در کنار خود نگهداري مي کنند در واقع مي خواهند خودنمايي کنند و به نوعي نشان دهند که با بقيه فرق دارند.
البته گاهي هم در هنگام تردد از خيابان شاهد خودروهايي هستيم که اين سگ ها، سرهاي خود را از شيشه ماشين بيرون آورده و اين سو و آن سو را تماشا مي کنند و همه اين موارد ترويج فرهنگ غرب است که برخي تمايل دارند به عنوان نوعي از تجمل گرايي به آن نگاه کنند و ديده شده گاهي سلامتي اين افراد به خطر مي افتد.
کمرنگ شدن روابط اجتماعي و عاطفي گاهي سبب مي شود تا برخي از افراد نگهداري از سگ ها و زيستن در کنار آنها را در زندگي خود قرار دهند.
افزايش روز افزون سگ گرداني در شهر زنجان موجب شده تا دادستان زنجان نيز نسبت به اين موضوع عکس العمل نشان داده و از فرمانده نيروي انتظامي زنجان براي برخورد با اين معضل اجتماعي کمک مي خواهد.
در واقع به نظر مي رسد يکي از عواملي که سبب مي شده تا برخي از افراد به سمت نگه_داري از حيوانات در منزل بروند، الگوبرداري سطحي از زندگي غربي است.  در کشورهاي ديگر به دليل خلاء هاي روحي و روابط اجتماعي بسيار کمرنگ، نگهداري حيوانات در منزل امري عادي است که سعي مي کنند با نگهداري حيوانات در منزل به آنها محبت کنند اما در کشور ما با توجه به فرهنگ و دين، نگهداري از حيواناتي مانند سگ امري غير طبيعي است چرا که سگ حيواني نجس است.
اين افراد با سگ گرداني در خيابان ها تمايل دارند تا نشان دهند که نسبت به بقيه متفاوت تر بوده و با کلاس تر هستند و دوست دارند با رفتارشان اين تفاوت را نشان دهند.
 متاسفانه افرادي که اين حيوانات را در منزل نگهداري مي کنند ممکن است برخي از فاميل و آشنايان با آنها قطع ارتباط کنند و همين امر سبب کمرنگ شدن روابط مي شود.
*سگ گرداني تقليد کورکورانه از غرب
حجت‌الاسلام حسن مظفري دادستان عمومي و انقلاب زنجان معتقد است،از جمله مشکلات و ناهنجاري‌هاي اجتماعي که در چند سال اخير بروز پيدا کرده و تقليد کورکورانه از فرهنگ مبتذل غرب بوده و هيچ تناسب و سنخيتي نيز با فرهنگ اصيل اسلامي –ايراني ندارد که همان روي آوردن برخي افراد به سگ گرداني يا به همراه داشتن سگ در معابر عمومي و شوارع آن هم در مناطق مسکوني و زندگي شهري است. وي گفت: توجه به اعتقادات موجود مايه ايذاء و اذيت مردم مي شود و اين که با مشاهده اين گونه حيوانات مردم نمي توانند از پارک ها و فضاي سبز استفاده بهينه کنند و از طرفي مضرات بسيار زياد بهداشتي داشته و سلامت خانواده ها و جامعه را نيز تهديد مي کند چرا که بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت از ميان 1709 عامل بيماري زا ، 832 عامل از طريق حيوانات به انسان منتقل مي شود و همه حيوانات از جمله سگ ، گربه و ميمون به صورت بالقوه توانايي انتقال بيماري و تهديد بهداشت عمومي را دارند.
اين مسئول خاطرنشان کرد: حسب تبصره ماده 3 آئين نامه اجرايي قانون آپارتمان ها، نگهداري از حيوانات اعم از اهلي و وحشي در قسمت هاي مشاع اماکن ممنوع بوده و در قسمت هاي اختصاصي نيز چنانچه از نظر قوانين بهداشتي احتمال ايجاد بيماري از طريق حيوان وجود داشته باشد و يا نگهداري حيوانات  به هر دليلي نسبت به همسايه ها ايجاد مزاحمت کند موضوع قابليت پيگيري و مجازات قانوني خواهد داشت.
دادستان استان زنجان يادآور شد: برابر ماده 3 آئين نامه امور خلافي مصوب 1324/5/22 که همچنان داراي اعتبار قانون است اشخاصي که در پياده روها و معابر از طريق نگهداري حيوان در عبور و مرور مردم و عابرين مزاحمت ايجاد مي کند و هم چنين بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامي هر اقدامي که تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود، تخلف قانوني محسوب شده و موضوع مي تواند از کانال مراجع قانوني پيگيري شود.
وي گفت: در همين زمينه بازخوردهاي مردمي نيز نشانگر اين است که شهروندان با عنايت به آموزه هاي اخلاقي و ديني خود و اعتقادات و باورهاي مذهبي و دروني خويش مبني بر نجس العين دانستن سگ و عدم تجانس اين موضوع با سبک زندگي ايراني-اسلامي خواستار مقابله با عوامل ترويج هر چه بيشتر فرهنگ ناپسند و غرب گرايانه سگ گرداني در معابر و اماکن عمومي و يا حمل آن با وسايط نقليه شده و اين نوع حرکات و رفتارهاي ناهنجار را عامل ايجاد مزاحمت و ايذاء ديگر همشهريان دانسته و خواستار برخورد با عاملين اينگونه ناهنجاريها است.
*جريمه 20 هزار توماني براي سگ کردان ها
"حسين مولايي" رئيس اداره آموزش و فرهنگ راهنمايي و رانندگي استان زنجان نيز، اظهار داشت: حمل حيوانات در خودروي شخصي و معابر برگرفته از فرهنگ غربي بوده و در بين برخي از افراد نيز جا افتاده است.
وي با بيان اينکه حمل حيوانات نجس از نظر شرعي و احکام يک نوع ضد ارزش است،افزود:افرادي که داراي تقيد کمتري نسبت به دين دارند،اقدام به اين کار مي کنند.
رئيس اداره آموزش و فرهنگ راهنمايي و رانندگي استان زنجان خاطرنشان کرد: سگ‌گرداني و حمل حيوانات علاوه بر اينکه مشکلاتي را در بحث رانندگي ايجاد مي‌کند،براي مردم نيز مشکل آفرين است.
وي با اشاره به اينکه پليس اکنون با کشف حجاب و حمل حيوانات برابر قانون در طرح امنيت اجتماعي برخورد مي‌کند، افزود: به غير از اعمال قانون براي اين افراد به مقام قضايي معرفي  و تعهداتي از آنها گرفته مي‌شود که در سوابق آنها ثبت خواهد شد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا  رئيس اداره آموزش و فرهنگ راهنمايي و رانندگي استان زنجان ادامه داد: افرادي که اقدام به سگ‌گرداني و يا حمل حيوانات در خودروهاي خود کنند، 20 هزار تومان جريمه مي‌شوند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سگ گرداني تهديدي عليه بهداشت عمومي

وقتي خلأهاي روحي سگ گرداني را مد مي کند//
خروج

گروه اجتماعي: خلأ هاي روحي و روابط اجتماعي موجب شده تا برخي افراد به تقليد از غرب به سگ گرداني روي آورند که اين امر به عنوان يکي از معضلات اجتماعي شهر زنجان محسوب مي شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها