عصر آذربایجان

گزارش خبر

کفگير اکران آنلاين به تهِ ديگ خورده است

کفگير اکران آنلاين به تهِ ديگ خورده است

1399/09/02

گروه فرهنگي: هشت ماه از شروع تجربه اکران آنلاين فيلم‌هاي سينمايي ايران مي‌گذرد و با وجود تب و تاب چند ماه و اکران پشت سر هم چند فيلم پربازيگر، حالا رونق از اين اکران رفته و مثل سالن‌هاي سينما سوت و کور شده است.

گروه فرهنگي: هشت ماه از شروع تجربه اکران آنلاين فيلم‌هاي سينمايي ايران مي‌گذرد و با وجود تب و تاب چند ماه و اکران پشت سر هم چند فيلم پربازيگر، حالا رونق از اين اکران رفته و مثل سالن‌هاي سينما سوت و کور شده است.
اين اتفاق اگرچه ممکن است ادامه نداشته باشد و چند وقت ديگر فيلم‌هايي تازه بازار اکران آنلاين را گرم کنند، اما کسادي فعلي‌اش دلايل متعددي دارد.
فروردين امسال بود که در پي شيوع کرونا و بسته شدن سينماها، سازندگان فيلم سينمايي »خروج« به کارگرداني ابراهيم حاتمي‌کيا تصميم گرفتند که اين فيلم رونمايي شده در جشنواره فجر را به صورت آنلاين در سامانه‌هاي نمايش درخواستي اکران کنند؛ تصميمي که با مخالفت‌ها و موافقت‌هايي از سوي سينمادارها و ديگر اهالي سينما روبرو شد و در ميان تمام اظهارنظرها شايد فقط يک فصل مشترک وجود داشت؛ آن هم اينکه اکران آنلاين براي فيلم‌هايي که مناسب نمايش در سينماها نيستند و سبب شلوغ‌تر شدن صف اکران شده‌اند، بسيار کارامد است.
برهمين اساس با استقبال مديران سازمان سينمايي از اکران آنلاين چون فيلم‌هاي پشت خط مانده اکران هم کمتر مي شد، سرانجام تعداد قابل توجهي از فيلم‌ها راهي VOD شدند و کم کم فيلم‌ها همزمان در سينماها و پلتفرم‌ها در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.
در اين مدت بيش از 20 فيلم در VODها اکران آنلاين شده که تقريبا همگي هم در کوتاه‌ترين زمان ممکن به صورت غيرمجاز کپي و قاچاق شده‌اند. نکته مهم درباره اين فيلم‌ها و اکرانشان اين است که مرجع مشخصي براي دسترسي به ميزان دقيق آمار فروش و بازديد اين فيلم‌ها وجود ندارد و همين شفاف نبودن يکي از مشکلاتي است که برخي سينماگرها در باب تداوم نداشتن موفقيت اوليه اکران آنلاين مطرح مي‌کنند.
اين روزها اکران آنلاين در پلتفرم‌هايي که در اين بخش شناخته شده بودند، رونق گذشته را ندارد و فعلا فقط فيلم »سازهاي ناکوک« در دسترس است. تبليغ نشدن فيلم‌ها در تلويزيون و حتي خود سامانه‌هاي درخواستي از دلايل مهم استقبال نه چندان قابل توجه مخاطبان در اين اکران‌ها عنوان مي‌شود.اما در کنار تبليغات، دو موضوع ديگر هم به زعم  کارشناسان در اين ماجرا دخيل بوده‌اند؛ نخست نبود فيلم‌هاي مخاطب پسند و با کيفيت که علاقه‌مندان به سينما مشتاق به تماشاي آن‌ها باشند که مهم‌ترين دليلش هم همان نبود تضمين براي حفظ امنيت فيلم‌هاست.
موضوع ديگر به نظر مي‌رسد در نوع قرارادادهايي باشد که پيش‌روي سينماگرها براي اکران آنلاين گذاشته مي‌شود.
تعداد زيادي از کساني که در چند وقت اخير متقاضي اکران آنلاين فيلم خود بودند، مي‌گويند براي فيلم‌ها قيمت خريد پاييني از سوي مديران سامانه‌هاي نمايش درخواستي پيشنهاد مي‌شود و اينطور تصور مي‌شود که ما در اين وضعيت کرونا و تعطيلي سينماها و بي‌پولي، چاره‌اي جز اکران آنلاين نداريم، دو سامانه هم که بيشتر نداريم و رقيبي نيست، پس همين است که هست! اين مسئله يکي از همان دلايلي است که سينمادار و پخش‌کننده‌ و تهيه‌کننده‌اي مثل علي سرتيپي را ترغيب کرده تا وارد بازار VODها شود و به دنبال تاسيس يک پلتفرم باشد.البته در اين باره شاهد احمدلو هم که قصد دارد از اواخر آذرماه فيلم »مشمشه« با نام سابق »سينما خر« را در يک پلتفرم کم نام و نشان اکران آنلاين کند، به ايسنا مي‌گويد: بايد از يک جا شروع کنيم تا آرام آرام بشود با ساخت و پخش فيلم‌هاي خوب حتي بدون بازيگر معروف، انحصار نمايش فيلم‌ها را از سلطه يکي دو پلتفرم  کنوني بيرون کشيده و طلسم را بشکنيم. "آپرا" بدون هيچ مافيا و باندبازي پشت پرده و مرسوم کنوني رايج در سينما، در راستاي حمايت از فيلم‌هاي فرهنگي، مستقل و جشنواره‌اي بسيار صادقانه تلاش و فعاليت مي‌کند. همين اصل مهم در نهايت باعث شد تا با آپرا به توافق برسيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، به اين ترتيب بايد ديد در روزهاي آينده پلتفرم‌هاي فعال، تکاني به کسادي اکران آنلاين مي‌دهند و چه فيلمسازاني ريسک اکران آنلاين فيلم خود را به جان مي‌خرند؟ همچنين بايد ديد پلتفرم‌هاي جديد چقدر توان رقابت با سامانه‌هاي شناخته شده در ميان مردم را دارند که براي درک بهتر آن شفافيت در آمار مخاطبان و فروش از ملزومات جدي است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها