عصر آذربایجان

گزارش خبر

تضمين سلامت سالمندان در آذربايجان شرقي با واکسيناسيون

تضمين سلامت سالمندان در آذربايجان شرقي با واکسيناسيون

1399/12/24

گروه گزارش: آنچه از زمان ورود کرونا به کشور، جوانان و فرزندان را نسبت به سلامت پدران، مادران، مادربزرگان، پدربزرگان و بزرگان فاميل نگران کرده بود، مستعد بودن سالمندان به کويد 19و خطر ابتلا و فوت اين عزيزان بوده که با آغاز واکسيناسيون، اين خطر، رفع و اميد تازه اي در خانواده ها ايجاد شده است.

گروه گزارش:  آنچه از زمان ورود کرونا به کشور، جوانان و فرزندان را نسبت به سلامت پدران، مادران، مادربزرگان، پدربزرگان و بزرگان فاميل نگران کرده بود، مستعد بودن سالمندان به کويد 19و خطر ابتلا و فوت اين عزيزان بوده که با آغاز واکسيناسيون، اين خطر، رفع و اميد تازه اي در خانواده ها ايجاد شده است.
 همواره در بيش از يکسال گذشته سالمندان به عنوان قشر آسيب پذير مقابل کرونا بيشترين نگراني از فوت را در جامعه ايجاد کرده و خانواده ها مراقبت هاي ويژه اي را براي آنان در نظر گرفته اند و چه بسا جواناني که به خاطر ايثار در جهت مراقبت از سالمندان خانواده مبتلا به ويروس کرونا شده و دنياي خود را عوض کردند.
 چه بسا بزرگان خانواده‌هايي هم که به رغم مراقبت هاي بهداشتي دقيق مبتلا شدند و نتوانستند در مقابل کرونا مقاومت کنند و عاقبت تسليم بيماري شده و موجب عزادار شدن خانواده ها شدند و اکنون افسوس اين روزها را مي خورند که اي کاش واکسيناسيون زودتر آغاز مي شد و بي مادر يا بي پدر نمي شدند. به هر حال با آغاز واکسيناسيون اميد تازه اي در کالبد جامعه دميده شده به شرطي که تا زمان تزريق بيشترين تعداد جمعيت مردم دستورالعمل هاي بهداشتي را رعايت کنند و چند ماه آينده را يکي از حساس ترين دوران زندگي خود و نزديکان به حساب بياورند تا ضمن کاهش شيوع و ابتلا به کرونا فوتي هاي مربوط به کوويد 19 در کشور کاهش يابد.
 البته با افزايش تعداد فوتي هاي کرونا در چهار روز گذشته که روند صعودي به خود گرفته اين زنگ خطر دوباره را به صدا درآورده که مردم با نزديک شدن عيد به سمت ساده انگاري و عادي انگاري حرکت مي کنند اما بايد هشدار مسوولان را نسبت به خيز دوباره کرونا يا آغاز پيک چهارم جدي بگيرند تا عيد آرامي را امسال تجربه کنيم و تابستان بدون کرونايي داشته باشيم.
به هر حال آغاز واکسيناسيون اين اميدواري را افزايش داده البته به شرطي که سرعت خريد واکسن خارجي و تزريق به مردم توسط مسوولان تسريع شود تا عاقبت بتوانيم تعداد فوتي هاي کرونايي را به حداقل رسانده و در روزهاي نه چندان دور ريشه کن کنيم.
 26 سالمند در آذربايجان شرقي در برابر کرونا واکسينه شدند
مديرکل بهزيستي آذربايجان شرقي در اين خصوص اظهار کرد: با آغاز همزمان واکسيناسيون سراسري سالمندان در کشور، واکسينه 418 سالمند و معلول زير پوشش بهزيستي استان و 112 کادر حايز شرايط اين اداره کل نيز آغاز شد.فرگل صحاف گفت: امروز 9 نفر در مرکز نگهداري سالمندان فياض بخش و 19 نفر سالمند مرکز سالمندان خوبان تبريز واکسينه شدند که از اين تعداد 2 نفر از کادر مرکز نگهداري سالمندان است.
 وي ادامه داد: با توجه به اينکه مراکز نگهداري سالمندان شرايطي دارد که اين گروه سني به صورت جمعي و تجمعي زندگي مي کنند بر اين اساس اين مراکز نگهداري داراي اولويت اول براي تزريق واکسن هستند البته افرادي که تاکنون کرونا نگرفته اند يا بيمار نيستند ابتدا زير پوشش طرح واکسيناسيون سالمندان تحت پوشش بهزيستي قرار دارند.
سالمندان پس از ترزيق واکسن کرونا به مدت 24 ساعت تحت نظر  قرار مي گيرند
مديرگروه سلامت جمعيت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز اظهار کرد: سالمندان پس از ترزيق واکسن به مدت 24 ساعت تحت نظر بوده و قرنطينه مي شوند تا آمادگي بدني کامل کسب کنند و با هيچ کس تماس نداشته باشند.
 دکتر ناصر رهبري ادامه داد: هر تزريق عادي هم مي تواند عوارض داشته باشد که بيشتر از استرس و کهولت سن ايجاد مي شود بر اين اساس پس از واکسينه شدن سالمندان بلافاصله مراقبت هاي پزشکي آغاز مي شود و هر 6ساعت يکبار معاينه مي شوند و همکاران اورژانس نيز تا چهار ساعت پس از تزريق در محل حضور دارند اما مشکل پيش نخواهد آمد.وي اضافه کرد: احتمال تب بعد از واکسن که در واکسن هاي ديگر نيز وجود دارد از عوارض اين واکسن نيز مي تواند بروز کند که به علت کهولت سن آنها را آزار دهد بر اين اساس تحت مراقبت پزشکي قرار مي گيرند. رهبري توصيه کرد: حتي کساني که واکسن مي زنند نبايد با ديگران روبوسي کنند بلکه بايد همچنان فاصله اجتماعي را حفظ کنند، چون تزريق واکسن هنوز فراگير نشده است بر اين اساس ممکن است موجب انتقال بيماري شود به خصوص در مورد ويروس هاي جهش يافته اين موضوع جدي تر است.
 مديرگروه سلامت جمعيت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز افزود: از آنجايي که دانشکده هاي پزشکي سراب و مراغه مستقل هستند و از طرفي هماهنگي و آمادگي بهزيستي براي تزريق واکسن به سالمندان را حداکثر در کمتر از يک هفته متصور مي کند
. پس از تزريق واکسن هيچ مشکلي ندارم
يکي از کادر بهزيستي شاغل در خانه سالمندان فياض بخش تبريز نيز پس از تزريق واکسن کرونا گفت: استرس داشتم اما اکنون وضعيت خوبي دارم و آرامش لازم را به دست آوردم. خانم اسدزاده اظهار کرد: پيش از تزريق اطلاعات لازم را مبني بر اينکه واکسن بزنم يا نزنم را کسب کردم که گفتند حتما واکسينه بشوم.وي ادامه داد: از آنجايي که کادر هستم بايد زودتر واکسينه مي شدم که داوطلب شدم و اکنون هيچ مشکل خاصي ندارم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، در حالي که قبل از اجراي طرح جامع محدوديت هاي کرونايي، آمار بستري ها و فوتي هاي روزانه کرونا در آذربايجان شرقي به ترتيب به يکهزار و 700 نفر و 80 نفر مي رسيد، در زمان حاضر 400 بستري کرونايي در استان وجود دارد و تعداد فوتي هاي ناشي از کويد 19 نيز تک رقمي است.مقام هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز مي گويند هر چند شيوع ويروس کرونا در آذربايجان شرقي و آمار ابتلا، بستري و مرگ و مير ناشي از آن در هفته هاي اخير در استان به وضعيت پايداري رسيده است، اما هر گونه کم توجهي يا بي توجهي به رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي مي تواند به آغاز موج جديد از شيوه اين ويروس مرگ بار منجر شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها