عصر آذربایجان

گزارش خبر

هنري نيازمندتر از هميشه

هنري نيازمندتر از هميشه

1400/02/19

گروه فرهنگی: وقتی عرصه‌ای سترگ همچون موسیقی به بن‌بست دچار می‌شود ناظران، منتقدان، روزنامه‌نگاران و اهالی این هنر (شامل استادان و مدرسان، هنرجویان و حتی دوستدارانش) هر کدام به نوبۀ خود باید دلسوزانه دیدگاه‌شان را دربارۀ وضع موجود ارائه کنند.

علي شيرازي

گروه فرهنگي: وقتي عرصه‌اي سترگ همچون موسيقي به بن‌بست دچار مي‌شود ناظران، منتقدان، روزنامه‌نگاران و اهالي اين هنر (شامل استادان و مدرسان، هنرجويان و حتي دوستدارانش) هر کدام به نوب? خود بايد دلسوزانه ديدگاه‌شان را دربار? وضع موجود ارائه کنند.

اين، کمترين کاري است که از يک دوستدار يا اهل موسيقي و هر هنر ديگري که به بن‌بست دچار شده برمي‌آيد. خوشبختانه امروز وجود پلتفرم‌هاي چندگانه به همگان امکان اظهارنظر را مي‌دهد.
تا پيش از ظهور فراگير شبکه‌هاي اجتماعي (که در ايران نخست به شکلي کم‌رنگتر از امروز از طريق رايانه به خانه يا دفتر کار ما آمدند و سپس در قالب گوشي‌هاي هوشمند موبايل همه مرزهاي پيشينِ سِنّي و جغرافيايي را درنورديدند) کمتر امکان نشر نظر و ديدگاه مستقل و شخصي وجود داشت.
رسانه‌ها هر کدام با در نظر گرفتن تعلقات سياسي و جناحي‌شان در اصل، مطالب مورد نياز خود را به نويسندگان همسو و همراه، سفارش مي‌دادند يا حداکثر به پوشش ديدگاه‌هاي مورد پسند خود بسنده مي‌کردند.
امروز هر کودک و نوجواني که توان کار کردن با گوشي موبايل را داشته باشد، مي‌تواند دليل خوش آمدن يا نيامدنش از فلان ويدئوکليپ، کارتون، سريال، فيلم يا حتي خوراکي و پوشيدني را ابراز کند. مي‌تواند موسيقي دلخواهش را با ديگران به اشتراک بگذارد و... اصلاً همين کودک يا نوجوان مي‌تواند با به خرجِ قدري هوش و سر سوزني ذوق و سليقه، صفحه‌اي عمومي به راه بيندازد که در کوتاه‌مدت هزاران فالوور را جذب کند و بعد هم آگهي‌هاي پي در پي به خورد همين فالوورها بدهد.
چيزي که به چشم خود در اطراف‌مان داريم مي‌بينيم... و اين، يعني انحصار رسانه‌اي تا حد زيادي شکسته شده (هرچند در پس همين سياست نيز کشتي‌بان را سياستي ديگر به همراه بوده باشد...).

در چنين وضعيتي، يخِ همه انحصارهاي پيشين در حال ذوب يا دست‌کم دگرگونه شدن است. امروز سليقه عمومي را تا حدي هم همين نوجواناني که گاه يکي دو زبان غيرمادري هم مي‌دانند، شکل مي‌دهند (هرچند شاهراه‌ها همچنان در دست رسانه‌هاي فراگير و اثرگذارشان است). البته همين کوره‌راه‌هاي باقيماند? احتمالي هم سر از تتلوها درمي‌آورند(!) که تعداد فالوورها و رکورد جهاني لايوهايش گواه اين مدعاست.

اما هنري جدي همچون موسيقي در ايران بيش از هميشه نيازمند نقد و نقادي است. البته نقد هم حتماً و لزوماً آداب و شرايط خودش را مي‌طلبد. روزنامه‌نگاري که وصف هنرمند محبوبش را همچون خورشيد ناممکن و بيهوده مي‌داند و اين نظرش را در روزنامه‌اش مي‌نويسد و به ثبت مي‌رساند در فاصله‌اي بسيار دورتر از يک مخاطب معمولي که همان هنرمند موصوف (غيرقابل توصيف؛ همچون خورشيد...) محبوب اوست به جايگاه نقد و نقادي ايستاده است. بنابراين پيش‌شرط نقد و نقادي بيش و پيش از هر چيزي فراغت منتقد از «تنفر-شيفتگي» است.

شرط دوم اينکه، نقد و نقادي هم آداب خود را دارد که شايد مهمترينش، شناخت نسبي منتقد از عرصه‌اي همچون موسيقي يا آواز است که قرار است به نقد آثار اين عرصه بنشيند. اگر ?? سال اخير را از نظر دسته‌بندي رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري به دو دور? حدوداً ?? سال? اول و بعد هم دور? دوم يعني يک ده? اخير تقسيم کنيم مي‌بينيم در اندک‌شمار نقدها يا شبه نقدهاي دور? نخست، فقط بحث تنفر-شيفتگي مطرح است. فلاني خوب است، صدايش را دوست دارم، ساز زدنش را مي‌ستايم، آهنگسازي‌اش بهمان است و تمام!

دور? دوم هم چيزي فراتر از دوست دارم- دوست ندارم نيست. تنها تفاوتش با دوره قبلي شايد در امکان ابراز نظر براي دگرانديشاني باشد که تا پايان دور? گذشته از چنين فرصت و امکاني بي‌بهره بودند. افزون بر اينکه در دور? جديد، به ميزان زيادي، اين افراد از علاقه‌هاي سرپوش‌گذاشته‌شده و به يک معنا سرکوب‌شد? خود مي‌گويند و در مقابل، گروهي که به پسند مسلط و گفتمان قديمي‌شد? حدود ?? سال? پيشين تعلق دارند، سريع جلوي اين ابراز علاقه‌ها موضع مي‌گيرند؛ زيرا مي‌پندارند حيات و موجوديتِ آنچه موسيقي و آوازناب، اصيل و درستش به شمار مي‌آورده‌اند با اينگونه اظهارنظرها به مخاطره مي‌افتد.

به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، مجموعه تضارب آرا در هر دو دسته با سليقه و پسند مختلف چند سالي است جنگي بزرگ را در فضاي مجازي رقم زده است که در نوشتارهاي آتي بيشتر به جزئيات و علل و عوامل بروز آن خواهيم پرداخت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها