عصر آذربایجان

گزارش خبر

صرفه‌جويي 15 ميليون مترمکعبي آب درياچه اروميه با کاشت پسته

صرفه‌جويي 15 ميليون مترمکعبي آب درياچه اروميه با کاشت پسته

1400/07/18

گروه گزارش: برگزاري نخستين جشنواره پسته آذربايجان‌شرقي در شهر »ايلخچي«، نشانه موفقيت در اصلاح الگوي کشت به شکل جايگزيني پسته به جاي پياز و صرفه جوويي 15 ميليون مترمکعبي آب در سال در حوضه آبريز درياچه اروميه از اين محل است.

 گروه گزارش: برگزاري نخستين جشنواره پسته آذربايجان‌شرقي در شهر »ايلخچي«، نشانه موفقيت در اصلاح الگوي کشت به شکل جايگزيني پسته به جاي پياز و صرفه جوويي 15 ميليون مترمکعبي آب در سال در حوضه آبريز درياچه اروميه از اين محل است. جايگزيني پياز با پسته در شهر »ايلخچي«، در 30 کيلومتري جنوب غرب تبريز و در حاشيه درياچه اروميه، در يک دهه اخير و به ثمر نشستن تلاش کشاورزان اين شهر و برنامه هاي اصلاحي نهادهاي مسوول، از مصوبات ستاد احيا درياچه اروميه بوده، است. اجراين اين طرح موفق علاوه بر افزايش چند برابري درآمدهاي کشاورزان ايلخچي، صرفه جويي 15 ميليون مترمکعبي مصرف بالانه آب در شهر ايخچي به عنوان حوضه آبريز درياچه اروميه را سبب شده است.
داستان از اين قرار است که روزگاري ايلخچي به عنوان شهر پيار در آذربايجان شرقي و ايران شناخته شده بود، ولي با عقب نشيني آب درياچه اروميه، افزايش شوري خاک، کاهش آب و تداوم خشکسالي، امکان کاشت محصولات آب بري همچون پياز و بادام را که از محصولات اصلي اين منطقه است، از کشاورزان سلب کرد، به گونه اي که سطح زير کشت پياز در ايلخچي در اين مدت بيش از 2 برابر کاهش يافته است. فرهنگ بالاي مردم منطقه در پذيرش واقعيت خشکسالي و مشکلات ناشي از آن براي درياچه اروميه سبب شد که پيشنهاد جايگزيني کاشت پياز به پسته و زعفران با استقبال کشاورزان مواجه شود، به طوري که اکنون سالانه 164 تن پسته از 117 هکتار زمين بارور شده منطقه برداشت مي شود.
اصلاح الگوي کشت از پياز به پسته در ايلخچي با زمينه فرهنگي ممکن شده است
رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي و نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر گفت: اصلاح الگوي کشت از پياز به پسته در بخش ايلخچي با زمينه‌هاي موجود فرهنگي ممکن شده زيرا مردم اين منطقه به علت غناي فرهنگي از تحولات عقب نمي مانند.
محمدحسين فرهنگي اظهار کرد: بر اين اساس ايلخچي از بخش‌هاي مهاجرپذير استان است و مردم منطقه زمينه براي زندگي و سازگاري مهاجران را فراهم مي کنند.
وي تاکيد کرد: بستر فراهم شده براي تغيير الگوي کشت هم به علت وجود همين فرهنگ است که با واقعيت ها کنار آمدند و عوايد آن را مردم منطقه مشاهده و لمس مي کنند.وي با اشاره به اينکه معرفي و امکان برندسازي پسته ايلخچي وجود دارد، يادآور شد: زمينه حتي ثبت جهاني و تجاري سازي پسته ايلخچي بر اساس قانون نام ها و نشانه ها وجود دارد چون قانون نام ها و نشانه هاي تجاري و قانون طرح هاي صنعتي و علائم تجاري ظرفيت هاي حمايتي از اين محصول براي برند شدن را دارند.
فرهنگي همچنين با اشاره به اينکه با ايجاد امکانات داخل باغ در مجلس موافقت شده، افزود: البته قابليت اجرايي آن زماني است که روند تاييد و ابلاغ آن انجام شود و شوراي نگهبان هم آن را تاييد کند.نماينده ديگر مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جشنواره گفت: اگر نتوانيم آب و خاک را مديريت کنيم زندگي امکان پذير نخواهد بود.مسعود پزشکيان ادامه داد: در صورت عدم مديريت آب و خاک آيندگان نيز دچار مشکل مي شوند.
ضامن توسعه، نيروي انساني کارآمد است
فرماندار شهرستان اسکو نيز در نخشتين جشنواره پسته شهر ايلخچي گفت: 2 اولويت مهم کشور بنا به فرموده مقام معظم رهبري فرهنگ و مسائل اقتصادي است که به عنوان بزرگترين سرمايه هر کشور و مردم آن کشور مي باشد.بابک رضي منش اظهار کرد: بزرگترين ثروت شهرستان اسکو و مردم بخش ايلخچي داشتن فرهنگ بالا و سواد فرهنگي است.وي خاطرنشان کرد: منابع طبيعي و ثروت‌هاي خدادادي به عنوان دومين ظرفيت مناطق محسوب مي‌شوند و در واقع ضامن توسعه کشور نيروي انساني کارآمد است.
وي با اشاره به اينکه تمام تلاش خود را براي بارورسازي ظرفيت هاي شهرستان به کار برديم، گفت: با بارورسازي ظرفيت‌هاي شهرستاني و بخش‌هاي منطقه تلاش کرديم بيکاري حل و فصل شود به خصوص ظرفيت‌هاي صنعتي، گردشگري و کشاورزي در شهرستان اسکو و بخش ايلخچي بالاست بر اين اساس امکان اشتغال در حوزه هاي مختلف در اين منطقه وجود دارد.رضي منش با بيان اينکه شناخت نقاط ژئوپليتيکي رمز توسعه منطقه است، گفت: ظرفيت‌هاي فراواني در شهرستان اسکو وجود دارد بر اين اساس تاکنون 9 دوره جشنواره گل محمدي، جشنواره برداشت کلزا، گردو، بادام و پسته را تاکنون برگزار کرده ايم و در اين محصولات به عنوان قطب آذربايجان شرقي مطرح هستيم.وي ادامه داد: 51 درصد محصول گل محمدي آذربايجان شرقي و 9 درصد اين محصول کشور در شهرستان اسکو توليد و تامين مي شود.فرماندار شهرستان اسکو يادآور شد: افزايش سطح کشت و افزايش سطح توليد بخشي از کار است، مهمترين موضوع ايجاد ارزش افزوده است که موجب تمرکز و تاکيد کارشناسان بوده است.وي با اشاره به اينکه با توليد محصول پسته در بخش ايلخچي 13 تا 15 ميليون مترمکعب صرفه جويي در آب انجام شده است، گفت: با تغيير الگوي کشت در منطقه اکنون مهاجرت معکوس شده و روستاهاي اطراف از خشکسالي نجات يافتند و اکنون ظرفيت توليد ارز آورترين محصول کشاورزي يعني پسته را پيدا کردند.اکنون 500 هکتار از اراضي منطقه پسته کاري شده که از اين مقدار 117 هکتار بارور شده است بر اين اساس پيش‌بيني شده 164 تن پسته برداشت شود که در حال تحقق است. وي ادامه داد: در سه تا چهار سال آينده نيز با اقدامات انجام شده بيش از 500 تن پسته در منطقه توليد خواهد شد که انتظار مي رود به برند بخش ايلخچي تبديل شود.فرماندار شهرستان اسکو گفت: اکنون پسته توليدي در منطقه از يک هکتار 2 برابر بيشتر از متوسط کشوري است.
 يکهزار و 400 هکتار سطح زير کشت پسته در آذربايجان شرقي است
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي نيز در اين مراسم گفت: شرايط اقليمي که در منطقه ايجاد شده است موجب محدوديت آبي شده بر اين اساس بايد خشکسالي را قبول کنيم و با اين شرايط کنار بياييم.علي رخ افروز اظهار کرد: بر اين اساس الگوي کشت را در استان و اين منطقه اعمال مي‌کنيم به خصوص بايد با استفاده از آبياري تحت فشار در کاشت و توليد پسته استفاده شود.وي ياد آور شد: يکهزار و 400 هکتار پسته در آذربايجان شرقي وجود دارد که متوسط عملکرد آن 700 کيلو در هکتار است البته در زمين هاي شاخص تا 1400 و 1500 کيلو هم امکان برداشت وجود دارد.وي همچنين با توصيه به پسته کاران گفت: در انتخاب پيوند و نوع پسته بايد دقت کنند و از انواع شناخته شده و امتحان پس داده استفاده کنند تا پس از 7 تا 10 سال که امکان باردهي محصول وجود دارد دچار ضرر و زيان نشوند.
کيفيت پسته ايلخچي بالاست
حسيني، رييس کميسيون کشاورزي و صادرات اتاق بازرگاني تبريز نيز گفت: با کيفيت مناسب پسته ايلخچي امکان صادرات همه توليدات منطقه ظرف 20 تا 25 روز وجود دارد اما صادرات آن به صورت تر مقرون به صرفه نيست و براي کشاورزان بهتر است محصولات را خشک کرده و با قيمت مناسب آماده صادرات کنند. آزادي بخشدار ايلخچي نيز در اين جشنواره گفت: تغيير الگوي کشت با توجه به وضعيت آب و هوايي و خشکسالي از تغيير کاشت پياز به پسته انجام شد و براي احيا درياچه اروميه گام برداشته شده است. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، حجت الاسلام اسماعيلي، امام جمعه بخش ايلخچي هم اظهار کرد: پسته کاري در منطقه از حدود هفت سال پيش آغاز شد و بنا به گفته کارشناسان اکنون پسته هاي توليدي منطقه کيفي تر از پسته دامغان و رفسنجان است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها