عصر آذربایجان

گزارش خبر

تاريخچه مجلس در ايران؛ از مهستان تا بهارستان

تاريخچه مجلس در ايران؛ از مهستان تا بهارستان

1400/09/07

گروه تاريخي: مجلس، نهاد قانونگذاري در ايران همواره و در طول ادوار تاريخ كشور مورد توجه جدي بوده است و در اين ميان ايرانيان شاهد تشكيل مصلحت خانه 25 نفره تا خانه ملت 290 نفره بوده اند. نهاد قانونگذاري در ايران در ادوار مختلف تاريخ دستخوش تحولاتي بوده و نقش هاي مهمي را ايفا كرده و منشا بسياري از اتفاقات مهم بوده است.

گروه تاريخي: مجلس، نهاد قانونگذاري در ايران همواره و در طول ادوار تاريخ كشور مورد توجه جدي بوده است و در اين ميان ايرانيان شاهد تشكيل مصلحت خانه 25 نفره تا خانه ملت 290 نفره بوده اند.  نهاد قانونگذاري در ايران در ادوار مختلف تاريخ دستخوش تحولاتي بوده و نقش هاي مهمي را ايفا كرده و منشا بسياري از اتفاقات مهم بوده است. 

براساس اصل هفتاد و يكم قانون اساسي، مجلس شوراي اسلامي صلاحيت عام قانونگذاري را دارا است و در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسي مي تواند قانون وضع كند. 
مجلس شوراي اسلامي علاوه بر وظيفه قانونگذاري، مسووليت هاي نظارتي نيز بر عهده دارد. در حال حاضر 290 عضو اين نهاد قانونگذاري بر اساس اصل شصت و دوم قانون اساسي با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شوند .خانه ملت سابقه و تاريخچه كهني دارد به طوري كه اسناد نشان مي دهد در زمان اشكانيان هم چنين ساختاري در تشكيلات حكومتي ايران وجود داشت. 
*اشكانيان بنيانگذار مجلس در ايران
 نخستين مجلس شناخته شده در تاريخ ايران به زمان اشكانيان باز مي‌گردد. در اين دوران مجلس مهستان از ميان بزرگان و اشراف ايراني به دو دسته بزرگان و شاهي تقسيم مي‌شده‌است.
 پس از حمله اعراب به ايران بساط مجلس در حكومت‌هاي ايران براي بيش از 12 قرن برچيده شد. در زمان ناصرالدين شاه وي در چند مورد مجوز تشكيل مجالسي را صادر كرد. از جمله مجلس 25 نفره »مصلحت خانه« يا به اختصار »مجلس مشورت« و »مجلس وكلاي تجار«. نخستين مجلس ملي كشور پس از انقلاب مشروطه تشكيل شد، فرمان تشكيل اين مجلس در روز 14 مرداد سال 1285 توسط مظفرالدين شاه به امضا رسيد.
 مجلس شوراي ملي كه در فرمان مشروطيت نيز يك بار مجلس شوراي اسلامي خوانده شده بود از 1285 تا 1368 در حدود 83 سال به حيات خود ادامه داد و در جريان بازنگري در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال 1368 از مجلس شوراي ملي به مجلس شوراي اسلامي تغيير نام يافت. 
*شهادت آيت الله مدرس و روز ملي مجلس
 »سيدحسن مدرس« در سال 1249 در زواره‌ي اردستان به دنيا آمد. در 6 سالگي به‏همراه پدرش به قمشه رفت و نزد پدربزرگش ميرعبدالباقي درس خواند و پس از درگذشت ميرعبدالباقي، در شانزده‌سالگي براي ادامه‌ي تحصيلات به اصفهان رفت. وي، تحصيل خود را در علوم اسلامي در اصفهان و سامرا و نجف ادامه داد. در نجف اشرف، نزد مراجعي چون ميرزاي شيرازي، آخوند خراساني و سيدمحمدكاظم‌يزدي به تحصيل پرداخت. مدرس، تحصيلات حوزوي‌اش را تا درجه‌ي اجتهاد ادامه داد؛ آنگاه به اصفهان بازگشت و مشغول تدريس فقه و اصول شد. فعاليت سياسي وي به ‏دنبال عضويت در انجمن ايالتي اصفهان آغاز شد. 
در 1289 هم‌زمان با تشكيل دوره‌ي دوم مجلس شوراي ملي كه پس از استبداد صغير برپا شد، مدرس، با معرفي آخوند خراساني و عبدالله مازندراني، به‌عنوان يكي از مجتهدان تراز اول به مجلس شوراي ملي اعلام و در مجلس نيز پذيرفته شد. وي، در دوره‌ي سوم نيز به نمايندگي از مردم تهران به انتخاب شد ولي اين مجلس به ‏علت فشار خارجي و آغاز جنگ جهاني اول يك سال بيش‏تر دوام نياورد. پس از وقوع كودتاي سوم اسفند 1299 كه به دست رضاخان پهلوي و سيدضياءالدين طباطبائي، بسياري از آزادي‏خواهان دستگير شدند. از آن ميان مدرس نيز به قزوين تبعيد و در آن‌جا زنداني شد. وي، بيش از سه ماه در زندان بود و پس از عزل سيدضيا آزاد شد. پس از آزادي به نمايندگي مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب و به ‏عنوان نايب‌ رييس مجلس و رهبر اكثريت مجلس برگزيده شد.
 دوره‌ي پنجم مجلس در 1302 افتتاح شد و در آن دوره‌ي پراهميت تاريخ مشروطه كه با تغيير سلسله‌ي قاجار و روي كار آمدن رضاخان همراه بود مدرس رهبري اقليت مجلس را بر عهده داشت. يكي از وقايع مهم مجلس پنجم، استيضاح رضاخان بود. 
در روز هفتم مرداد 1304 ، مدرس ‏همراه با 6 تن ديگر از نمايندگان مخالف، رضاخان رييس‌الوزرا را به ‏دليل سوء سياست داخلي و خارجي، قيام و اقدام بر ضد قانون اساسي و حكومت مشروطه، استيضاح كردند.اما رضاخان توانست به رغم آن مخالفت‌ها، زمينه‌ي تصويب انقراض قاجاريان و پادشاهي خود را فراهم كند. رضاخان طي برگزاري انتخابات مجلس هفتم، با مداخله‌ي آشكار در انتخابات و حذف آراي مدرس، اجازه نداد وي به مجلس راه يابد. آنگاه در 16 مهر 1307 او را دستگير و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعيد كرد.
 مدرس هفت سال در خواف تحت نظر مأموران بود و در 22 مهر 1316 از خواف به كاشمر منتقل شد. در آن زمان رضاخان دستور قتل مدرس را به رييس شهرباني كاشمر داد، ولي او به اين كار تن نداد. در نتيجه، اين مأموريت به »جهانسوزي«، »متوفيان« و »خلج« واگذار شد. عوامل رضاشاه در شب دهم آذرماه سال 1316‌ مدرس را به شهادت رساندند و پيكرش را به خاك سپردند. بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي در سال 1372، دهم آذرماه، سالروز شهادت آيت‏الله سيدحسن مدرس، به ‏عنوان »روز مجلس« نام‏گذاري شده است. انگيزه‏ي اصلي از اين نام‏گذاري، حضور و مبارزات خستگي‏ناپذير شهيد مدرس در مجلس شوراي ملي عليه استبداد و استعماربوده است. 
*مجلس ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي
مجلس، بعد از انقلاب اسلامي اهميت از دست رفته خويش را بار ديگر به دست آورد. با پيروزي انقلاب اسلامي، مجلس شوراي اسلامي به عنوان مرجع اصلي قانونگذاري در جمهوري اسلامي ايران فعاليت خود را آغاز كرد. امام خميني (ره) در اين زمينه مي‏گويند:»مجلس شوراي اسلامي مجلس مشورت است. مجلسي است كه بايد متفكران و آقايان، مسايلي را كه ما يحتاج ملت و كشور است در ميان بگذارند و با هم مشورت كنند.« به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازسايت تاريخ ايران،براساس اصل 64 قانون اساسي تعداد‏ نمايندگان‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ دويست‏ و هفتاد نفر در نظر گرفته شد و تغيير اين تعداد بر اساس سازوكاري پيش بيني شد كه‏ از تاريخ‏ بازنگري در قانون اساسي در سال‏ 1368 پس‏ از هر 10‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انساني‏، سياسي‏، جغرافيايي‏ و نظاير آنها حداكثر 20 نماينده‏ مي‏ تواند اضافه‏ شود. اولين انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز در بيست و چهارم اسفندماه 1358 برگزار شد و در روز هفتم خردادماه 1359 اولين جلسه مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها