عصر آذربایجان

گزارش خبر

انتظار 18 ساله اردبيلي‌ها براي شنيدن سوت قطار به پايان مي‌رسد

انتظار 18 ساله اردبيلي‌ها براي شنيدن سوت قطار به پايان مي‌رسد

1402/10/10

گروه اقتصادي: عمليات اجرايي طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه بعد از 18 سال هنوز تکميل نشده و مردم استان اردبيل همچنان شنيدن سوت قطار و تحقق مطالبات ديرينه خود را در ايستگاه پاياني، به نظاره نشسته‌اند.

يعقوب شاددل

گروه  اقتصادي: عمليات اجرايي طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه بعد از 18 سال هنوز تکميل نشده و مردم استان اردبيل همچنان شنيدن سوت قطار و تحقق مطالبات ديرينه خود را در ايستگاه پاياني، به نظاره نشسته‌اند. عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل -ميانه به عنوان يکي از مطالبات ديرينه مردم استان اردبيل به طول تقريبي 175 کيلومتر از سال 1384 شروع شد. اين پروژه به دليل کوهستاني و صعب‌العبور بودن مسير به‌ويژه نبود اعتبار لازم تا سال 1396 به کندي پيش مي‌رفت که در آن مقطع با تامين اعتبار لازم از محل فاينانس بانک ملي اجراي اين طرح شتاب گرفت ولي باز طبق برنامه زمان‌بندي تا پايان سال 1399 و اوايل سال 1400 افتتاح نشد.
با شروع فعاليت دولت سيزدهم تکميل راه‌آهن اردبيل- ميانه با جديت بيشتري در دستور کار قرار گرفت. با توجه به عبور راه‌آهن از مسيرهاي سخت‌گذر، اجراي بخش‌هاي گلوگاهي و پيچيده در اولويت قرار گرفت.بنا به گفته داود شايقي ، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل عمليات اجرايي راه‌آهن ميانه - اردبيل در 12 قطعه اجرا شده و تاکنون از 175 کيلومتر مسير راه‌آهن، عمليات ريل‌گذاري 150کيلومتر اجرا شده و تکميل آن منوط به تامين اعتبارات لازم از محل‌هاي مختلف مشابه فاينانس بانک ملي سال‌هاي گذشته و يا تهاتر نفت است.
تکميل ريل‌گذاري؛ نيازمند اعتبار
 علي نيکزاد ، نماينده مردم اردبيل ، نير ، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه دولت مصمم به تکميل راه‌آهن اردبيل - ميانه است، افزود: از 175 کيلومتر مسير راه‌آهن 150 کيلومتر ريل‌گذاري شده و تکميل و ريل‌گذاري بقيه مسير نيارمند اعتبار لازم است.وي با بيان اينکه عزم دولت ، استاندار و نمايندگان بر اين است که در سفر آينده رئيس‌جمهور به استان اين طرح افتتاح شود، ادامه داد: اتمام اين طرح مطالبه جدي مردم و نمايندگان مجلس است و اتصال آن به شهرستان پارس‌آباد هم جزو اولويت‌هاي مردم، مسئولان و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است.
تاخير در تکميل راه‌آهن اردبيل پذيرفتني نيست
صديف بدري ديگر نماينده مردم شهرستان‌هاي اردبيل ، نير ، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تاخير در تکميل راه‌آهن اردبيل -ميانه پذيرفتني نيست ، گفت: بانک‌هاي عامل با پرداخت فاينانس به تکميل اين طرح کمک کردند و در سال 98 بالغ بر 15هزار ميليارد ريال و در سفر روساي بانک‌هاي عامل کشور به استان نيز منابع عظيمي به راه‌آهن به صورت فاينانس پرداخت شد تا مراحل پيشرفت آن سرعت بيشتري بگيرد.وي ادامه داد: در 2 سال گذشته پيشرفت فيزيکي راه‌آهن از 40 درصد به 80 درصد رسيد و قرار بود تا پايان دولت دوازدهم به سرانجام برسد که اين کار اتفاق نيفتاد و دليل آن نيز حجم سنگين عمليات ريل‌گذاري در اين مسير و نبود اعتبار بود.بدري بيان کرد: از ابتداي دولت سيزدهم نيز اين طرح در اولويت قرار گرفت و در کنار فاينانس بانکي پنج هزار ميليارد ريال در سفر رئيس‌جمهور به اين طرح اختصاص يافت.وي تصريح کرد: در حال حاضر سه هزار و 500 ميليارد ريال از منابع سال 1402 براي راه‌آهن تخصيص يافته و اگر دولت هفت هزار ميليارد ريال ديگر به آن تخصيص دهد تا پايان امسال به صورت کامل آماده بهره‌برداري خواهد شد.
نماينده مردم اردبيل ، نير ، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه 20 هزار ميليارد ريال براي تکميل طرح راه‌آهن اردبيل -ميانه نياز است ، افزود: به رئيس‌جمهور اعلام کرديم تا تکميل طرح راه‌آهن به استان اردبيل سفر نکند.بدري اظهار کرد: از نظر فني راه‌آهن اردبيل ـ ميانه هيچ مشکل خاصي ندارد و مجموع تونل‌ها و گالري‌هاي آن بيش از 27 کيلومتر است که جزو خطوط ريلي فني و تخصصي کشور محسوب مي‌شود.
تکميل راه‌آهن اردبيل نيارمند 20 هزار ميليارد ريال اعتبار
داود شايقي ، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل هم در اين باره گفت: از مجموع 175 کيلومتر مسير راه‌آهن اردبيل - ميانه تاکنون 150 کيلومتر ريل‌گذاري شده و اتمام آن نيازمند اختصاص 20 هزار ميليارد ريال اعتبار است.
وي با اشاره به پيشرفت 95 درصدي طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه اظهار کرد: در سال 1401 با وجود اينکه اعتبار مصوب در قانون بودجه براي اين طرح چهار هزار 800 ميليارد ريال بوده اما در عملکرد مالي سال ، 13 هزار ميليارد ريال براي اين طرح اختصاص يافت.رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل ادامه داد: امسال براي تکميل طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه هفت هزار و 200 ريال اعتبار در بودجه مصوب شد که تاکنون چهار هزار و 500 ميليارد ريال آن اختصاص داده شد و مقرر است 2 هزار ميليارد ريال ديگر هم در آينده نزديک براي اين طرح اختصاص يابد.
شايقي با بيان اينکه سفر رئيس‌جمهوري به استان منوط به تکميل راه‌آهن شده است ، ادامه داد: شرکت زيرساخت وزارت راه و شهرسازي مسئول اجراي اين طرح است و اگر با جديت لازم و با تامين اعتبارات لازم از محل تهاتر نفت کار را پيش ببرد طرح در زمان مقرر تکميل خواهد شد.
رفع موانع گلوگاهي راه‌آهن اردبيل - ميانه سيدحامد عاملي ، استاندار اردبيل هم در اين باره گفت: راه‌آهن اردبيل - ميانه بعد از سفر رئيس‌جمهور به اردبيل به صورت جدي در دست پيگيري قرار گرفته و موانع موجود طرح هم برطرف شده است.وي افزود: قسمت‌هاي گلوگاهي نظير پل‌ها و تونل‌ها باقي مانده بود که در ماه‌هاي اخير با همت و پيگيري مسئولان و نمايندگان استان نقاط مهم و گلوگاهي تقريبا مرتفع شده است.
عاملي ادامه داد: سال گذشته بيش از 13 هزار ميليارد ريال براي راه‌آهن اردبيل - ميانه هزينه شد و امسال نيز طبق برنامه‌ريزي‌ها براي اين طرح عمراني مهم بيش از 10 هزار ميليارد ريال هزينه خواهد شد تا با سفر رياست جمهوري به استان ، مطالبه 18ساله مردم اين خطه محقق شود.
استاندار اردبيل اظهار کرد: راه‌آهن علاوه بر خدمات مسافربري، در بخش اقتصادي بسيار حائز اهميت است و راه‌اندازي آن در استان منجر به توجيه اقتصادي ، سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي در استان خواهد شد.
وي بيان کرد: عزم همه مسئولان بر اين است که در حوزه تامين زيرساخت‌هاي اقتصادي استان گام‌هاي بلندي برداشته شود و در اين راستا ارتباطات زميني، ريلي و هوايي از اهميت خاصي برخوردار است.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل ازايرنا، راه‌آهن به عنوان يکي از زيرساخت‌هاي اصلي توسعه هر کشور و استاني به شمار مي‌رود. اين نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و ميزان جابجايي بار و مسافر، صرفه‌جويي در مصرف سوخت و زمين مورد نياز براي احداث آن از بهترين زيرساخت‌هاي عمراني به شمار مي‌رود.
راه‌آهن ميانه - اردبيل به عنوان يکي از سخت‌ترين و در عين حال فني‌ترين طرح‌هاي ريلي در حال اجراي کشور،به طول 175 کيلومتر است و با هدف اتصال استان اردبيل به شبکه ريلي کشور و تسهيل عبور و مرور مسافران ، توسعه استان اردبيل ، افزايش ايمني ، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اوليه مورد نياز کارخانه ذوب‌آهن اردبيل از بنادر جنوبي احداث مي‌شود.در طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810? متر ، چهار کيلومتر پل دره‌اي بزرگ ، سه کيلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالري به طول چهار کيلومتر اجرا مي‌شود ، همچنين در اين طرح بلندترين پايه در پل‌هاي راه‌آهن کشور به طول 264 و به ارتفاع 85 متر به نام پل دره‌اي آرپاچاي احداث شده که عمليات اجرايي آن به اتمام رسيده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها