عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم ناچیز معادن آذربایجان غربی در اشتغال و ارزش افزوده

سهم ناچیز معادن آذربایجان غربی در اشتغال و ارزش افزوده

1400/09/30

عصر آذربایجان- استاندار آذربایجان غربی گفت: سهم معادن استان در اشتغال معدنی و ارزش افزوده بسیار ناچیز است.

عصر آذربايجان-  استاندار آذربايجان غربي گفت: سهم معادن استان در اشتغال معدني و ارزش افزوده بسيار ناچيز است.

 محمدصادق معتمديان دوشنبه شب در گفتگوي مستقيم با مردم استان در شبکه استاني با با اشاره به اينکه معادن از جمله مزيت‌هاي نسبي آذربايجان غربي است، گفت: ما در مطالعات و اکتشافات، اقدامات سيستماتيک و روش‌هاي نوين را به کار نبرده‌ايم در حالي که جز استان‌هاي مهم معدني کشور هستيم.

وي با بيان اينکه پنج درصد معادن کشور متعلق به آذربايجان غربي است، افزود: البته در اشتغال معدني و ارزش افزوده، سهم ما بسيار ناچيز است به طوري که در اشتغال يک درصد و ارزش افزوده کمتر از يک درصد از سهم کشوري مربوط به اين استان است.

استاندار آذربايجان غربي بيان کرد: يکي از برنامه‌هاي بسيار خوبي که با همراهي ايميدرو در حال اجرا هستيم، راه اندازي شوراي معادن در استان است که به زودي با حضور معاونان وزير صمت در استان اجرايي مي‌شود.

معتمديان با بيان اينکه معادن از جمله پيشران‌هاي توسعه آذربايجان غربي است ولي بايد سعي کنيم تا زنجيره اين بخش به طور کامل برقرار و تکميل شود، اظهار کرد: دنبال جذب سرمايه‌هاي دولتي و خصوصي در اين حوزه هستيم.

استاندار آذربايجان غربي گفت: مرزهاي طولاني و داراي ظرفيت تجارت با اروپا، معادن غني و اکثراً غيرآهني، توان قابل توجه در حوزه کشاورزي و توليدات اين بخش و همچنين گردشگري به ويژه توريسم درماني از جمله اين مزيت‌ها به شمار مي‌رود که در صدد بارور کردن آنها هستيم.

معتمديان افزود: يکي از مهمترين ظرفيت‌هاي استان، مرزهاي طولاني است که ويژگي‌هاي منحصر ه فردي ايجاد کرده است؛ ما تنها استاني هستيم که با سه کشور هم مرز هستيم و بيشترين گمرکات و پايانه‌هاي مرزي در اين استان است که حجم قابل توجهي از مبادلات تجاري کشور از اين طريق انجام مي‌شود.

برندسازي، سورتينگ و حمل و نقل بين المللي نياز توليدات کشاورزي آذربايجان غربي

وي اضافه کرد: تقريباً همه کريدورهاي زميني، هوايي و ريلي به کشور ترکيه از طريق آذربايجان غربي بوده که ظرفيت خوب تجارت بين المللي را فراهم کرده است.

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به راه اندازي بازارچه‌هاي مختلف در مرزهاي استان ادامه داد: حمل و نقل، لجستيک و ترانزيت نيز از ظرفيت‌هاي بسيار خوبي است که اين خطه را به شاهراه ارتباطات بين المللي کشور تبديل کرده است.

معتمديان با اشاره به اينکه آذربايجان غربي دروازه ارتباطي ايران با اروپاست، بيان کرد: ما نزديک ترين فاصله را به بنادر مرسين و ترابوزان ترکيه داريم که بايد از اين ظرفيت بهره ببريم.

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه کشاورزي از ديگر مزيت‌هاي مهم استان است، گفت: ما از قطب‌هاي مهم کشاورزي کشور هستيم و در خيلي از محصولات رتبه برتر کشوري داريم که سيب يکي از مهمترين آنهاست.

معتمديان افزود: آذربايجان غربي بزرگترين توليدکننده سيب کشور به شمار مي‌رود که براي بارورکردن آن، در استان همه دستگاه‌ها متمرکز مي‌شوند.

وي اضافه کرد: متأسفانه آذربايجان غربي در بخش فرآوري محصولات کشاورزي، برندسازي، سورتينگ و حمل و نقل بين المللي مشکل دارد که بايد درجهت حل آنها حرکت کنيم.

آذربايجان غربي سرشار از ظرفيت‌هاي گردشگري طبيعي، تاريخي و دفاع مقدس

استاندار آذربايجان غربي گردشگري و جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي را از جمله مهمترين مزيت‌هاي استان برشمرد و اظهار کرد: اين ظرفيت‌ها به حدي است که اگر گروه‌هاي گردشگري حتي 10 روز آنها را سياحت کنند، پايان نمي‌يابد.

معتمديان گفت: گردشگري درماني نيز از ظرفيت‌هاي خوب آذربايجان غربي است که با توجه به ارزان بودن هزينه‌هاي درماني مي‌توان در اين خصوص روان سازي کرد.

وي آذربايجان غربي را از استان‌هاي درگير در دوران دفاع مقدس، پيش و پس از آن دانست و افزود: در اين حوزه نيز جاذبه‌هاي زيادي داريم و يادمان‌هاي اين بخش مي‌تواند پذيراي بسياري از گردشگران باشد.

مانع زدايي از توليد به صورت عملياتي و اجرايي در آذربايجان غربي صورت مي‌گيرد

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به توجه ويژه رهبر معظم انقلاب به موضوع توليد بيان کرد: سعي کرده‌ايم در راستاي عمل به فرمايشات معظم له، عملياتي و اجرايي ورود پيدا کنيم.

معتمديان اضافه کرد: در همين راستا، يک روز از هفته را به مانع زدايي از توليد اختصاص داده‌ايم که با حضور دستگاه‌هاي متولي، هماهنگي‌هاي لازم براي رفع مشکلات توليدگران صورت مي‌گيرد.

وي بيان کرد: در اين بازديدهاي ميداني، مشکلات بين بانک‌ها و واحدهاي توليدي، تأمين سرمايه در گردش، سرمايه ثابت، مشکلات بين توليدگران با بيمه، تأمين اجتماعي و شرکت‌هاي زيرساختي نظير آب و گاز و برق مورد بررسي قرار گرفته و تصميم گيري مي‌شود.

وي با بيان اينکه به صورت ميداني در واحدهاي توليدي حضور مي‌يابيم تا ظرفيت‌هاي موجود را بشناسيم و مشکلات را بدانيم، اظهار کرد: در جلسه‌اي که در همان محل واحد توليدي برگزار مي‌شود، مشکلات احصا شده و بخشي که نياز به پيگيري ملي باشد، توسط نهادهاي مختلف از مرکز پيگيري مي‌شود و بخش استاني نيز مورد تصميم گيري اعضا قرار مي‌گيرد.

تونل انتقال آب به درياچه اروميه به زودي افتتاح مي‌شود

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه احياي درياچه اروميه از اولويت‌هاي مديريت استان است، گفت: برنامه‌هاي اين بخش در ? حوزه سخت افزاري و نرم افزاري دسته بندي شده که در حوزه سخت افزاري ساخت سدها و احداث تونل در دستور کار بوده است.

معتمديان افزود: روند احداث تونل با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي در حداقل زمان ممکن به پايان رسيده و به زودي افتتاح مي‌شود.

وي اضافه کرد: در حوزه مسائل نرم افزاري نيز همه ظرفيت‌هاي استان را بايد پاي کار بياوريم و در راستاي تغيير الگوي کشت و کشت‌هاي کم آب بر و گلخانه‌اي بايد با همه توان وارد شويم.

استاندار آذربايجان غربي گفت: با توجه به محدوديت‌هاي کشور، تحريم‌هاي ظالمانه و تشديد آن، مشکلات زيادي در حوزه تأمين منابع داريم که البته انجام مي‌گيرد ولي اگر بنا هست عقب افتادگي‌ها مرتفع شود، نياز به توجه به همه ظرفيت هاست.

معتمديان با اشاره به ارتقاي سهم استاني از بودجه کشوري در لايحه سال آينده، اين امر را نتيجه نگاه ويژه دولت به آذربايجان غربي برشمرد و افزود: البته نبايد به اين امر بسنده کرد و بايد از منابع ملي نيز اعتباراتي را جذب کنيم.

وي بيان کرد: عمده اعتبارات کشور و نزديک به 80درصد بودجه‌ها در اختيار وزارتخانه هاست که مديران دستگاه‌هاي اجرايي بايد تلاش کنند تا از منابع ملي استفاده حداکثري شود، در کنار آن، بايد توجه به ظرفيت بانکي بيتشر شده و بانک‌ها نيز منابع خود را به جاي خروج از استان، در آذربايجان غربي مصرف کنند.

حل مشکلات مردم، وظيفه جدي مديران دستگاه‌هاي اجرايي

استاندار آذربايجان غربي با بيان اينکه يکي از برنامه‌هاي مديريت استان، پيگيري و تمرکز بر حل مشکلات مردم است، گفت: همه مسؤولان بايد در دسترس بوده و مطالبات مردم را پاسخگو باشند که البته در اين راستا علاوه بر راه اندازي سامانه ??? و فعاليت بيشتر آن، ملاقات‌هاي حضوري و حضور در شهرستان‌ها نيز در دستور کار است.

معتمديان با اشاره به برنامه ريزي صورت گرفته براي حضور در شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌هاي مختلف آذربايجان غربي افزود: در اين سفرها از مشکلات مردم مطلع خواهيم شد؛ حضور ما ميداني و هوشمندانه خواهد بود.

وي اضافه کرد: در اين بازديدها، مشکلات دسته بندي و حل آنها تبديل به برنامه مي‌شود که در زمان بندي مشخص بايد اجرايي شود.

استاندار آذربايجان غربي بيان کرد: مردم در حوزه اراضي، بلاتکليف هستند و تخلفاتي نيز صورت گرفته که کميته‌اي را در معاونت عمراني تشکيل شده تا به وضعيت مردم و گلايه‌هاي آنان رسيدگي شود.

اراضي منطقه ويژه اروميه سرو به زودي تحويل نهاد اجرايي مي‌شود

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه اين استان از ظرفيت يک منطقه آزاد و ? منطقه ويژه اقتصادي بايد بهره مند شود، اظهار کرد: قدردان زحمات همه کساني هستيم که در ايجاد منطقه آزاد ماکو، مناطق ويژه اروميه سرو و سلماس فعاليت داشتند و اين ظرفيت را فراهم کردند.

معتمديان با اشاره به تصويب 2 لکه مربوط به منطقه ويژه اقتصادي اروميه سرو ادامه داد: به زودي اراضي مربوط به اين منطقه، تحويل اي درو به عنوان نهاد اجرايي مي‌شود.

وي گفت: در سلماس هم مناطق ويژه اي در حال راه اندازي است که در صدد تکميل زيرساخت‌هاي آن هستيم تا اين منطقه از وضعيت رکود خارج شود.

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به وجود زيرساخت‌هاي تجاري مناسب ريلي، جاده‌اي و هوايي در استان افزود: متأسفانه در حمل کالا در حوزه‌هاي هوايي و ريلي، زيرساخت اقتصادي نداريم که از اولويت‌هاي جدي ما بهبود اين روند است.

معتمديان گفت: براي بهبود اين وضعيت و توسعه تجارت با کشورهاي مختلف دنيا، دنبال توجه به روابط توسعه يافته تر با کشورهاي همسايه هستيم.

وي افزود: ما بايد روابط خود را با کشورهاي همسايه نزديک تر کنيم که در اين راستا، تلاش خواهيم کرد موانع تجارت را مرتفع کنيم، سطح ارتباطات آذربايجان غربي را با کشور ترکيه به طور قطع ارتقا خواهيم داد.

تمرکززدايي؛ ويژگي مهم دولت سيزدهم و ظرفيتي براي توسعه آذربايجان غربي

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به تمرکززدايي مدنظر دولت سيزدهم و آيت الله سيدابراهيم رئيسي اظهار کرد: در اين راستا، تشکيل صندوق عدالت و پيشرفت در دستور کار است.

معتمديان اضافه کرد: البته، مهمترين عامل پيشبرد برنامه‌هاي ما وحدت، انسجام و همدلي است؛ در استان وحدت بسيار خوبي بين ارکان مديريت استان از نماينده ولي فقيه، ائمه جمعه، گروه‌هاي جهادي و مديران استاني وجود دارد که در توسعه اثرگذار هستند.

وي بيان کرد: آذربايجان غربي استاني با حضور اقوام، پيروان مذاهب و اديان مختلف بوده که همگرايي موجود در آنان قطعاً در خدمت توسعه و پيشرفت استان خواهد بود.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها