خطر رشد بيسوادي در آذربايجانغربي
خطر رشد بيسوادي در آذربايجانغربي
1400/12/01
گروه اجتماعي: هماکنون بيش از 33 هزار نفر بيسواد در آذربايجانغربي شناسايي شده و با توجه به اينکه در دو سال گذشته نيز به سبب شيوع کرونا، مدارس به صورت غيرحضوري برگزار شد، خطر افزايش بازماندگان از تحصيل متصور است. مسئولان استاني همواره تاکيد کردهاند که معضل بيسوادي منجر به عقبماندگي آذربايجانغربي در تمامي شاخصهاي توسعه ميشود و بنابراين نيازمند توجه ويژه است.
گروه اجتماعي: هماکنون بيش از 33 هزار نفر بيسواد در آذربايجانغربي شناسايي شده و با توجه به اينکه در دو سال گذشته نيز به سبب شيوع کرونا، مدارس به صورت غيرحضوري برگزار شد، خطر افزايش بازماندگان از تحصيل متصور است. مسئولان استاني همواره تاکيد کردهاند که معضل بيسوادي منجر به عقبماندگي آذربايجانغربي در تمامي شاخصهاي توسعه ميشود و بنابراين نيازمند توجه ويژه است.
با وجود اينکه بر اساس آمارها، بيش از 92 درصد مردم آذربايجانغربي باسواد هستند و تا سه سال گذشته، 49 مرکز يادگيري محلي در استان فعاليت ميکرد و از اين لحاظ، آذربايجانغربي در رتبه دوم کشور قرار داشته و از سوي ديگر از لحاظ رشد آمار باسوادي در رتبه ششم کشور قرار دارد اما همچنان جزو استانهايي است که بايد شاخص سواد در آن افزايش يابد.
شناسايي 33 هزار نفر بيسواد در آذربايجانغربي
هر چند که صاحبنظران، رشد آمار باسوادي در آذربايجانغربي را حاصل سياستهاي تدويني،پشتکار بيش از دو هزار آموزش دهنده در جذب سوادآموزان، همکاري شوراي پشتيباني سوادآموزي استان، فعاليتهاي ترويجي در راستاي باسوادي و مزاياي آن و نيز افزايش 20 درصدي سالانه اعتبارات استان ميدانند اما همچنان تعداد بسياري از مردم آذربايجانغربي بيسواد هستند تا جايي که بهمن امسال خبري مبني بر شناسايي 33 هزار نفر بيسواد در استان شنيده شد.
در اين رابطه معاون سوادآموزي آموزش و پرورش آذربايجانغربي اظهار داشته که امسال 13 هزار و 386 نفر در دوره سوادآموزي، 6 هزار و 755 نفر در دوره انتقال و 6 هزار و 12 نفر در دوره تحکيم جذب، تحت آموزشهاي لازم قرار گرفتهاند.
همچنين سرپرست معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجانغربي بر جدي کردن مسئله سوادآموزي و مبارزه با بيسوادي از سوي دستگاههاي متولي تاکيد کرده و دستگاههاي متولي را به اقدام عملي در راستاي مصوبات شوراي پشتيباني سوادآموزي مکلف کرده است.
بايد شناسايي و تعليم افراد بيسواد در روستاها پيگيري شود
رضا ابراهيمي همچنين تاکيد کرده که ريشهکني بيسوادي هدف اصلي اين شورا بوده و سوادآموزي در بهبود شاخص توسعه انساني تاثير چشمگيري دارد و به همين دليل توجه ويژه به سوادآموزي اقشار مختلف جامعه را ضروري دانسته و تصريح کرده که شناسايي و تحت تعليم قرار دادن افراد بيسواد در روستاها پيگيري شود.
البته در دو سال اخيرا و با رواج کرونا که مدارس به صورت غيرحضوري و در بستر فضاي مجازي برگزار ميشود، بسياري از دانشآموزان به ويژه روستاييان ترک تحصيل کرده و بيم آن ميرود که معضل بيسوادي در آذربايجانغربي باز هم افزايش يابد.
هم اکنون برخي اولياي دانشآموزان استان از آموزش و پرورش گلايه کرده و اظهار داشتهاند که از زمان شيوع کرونا و تعطيلي مدارس، تدريس معلمان به صورت مجازي انجام و معضلي براي خانوادهها شده است.
معلمان تدريس خود را به صورت حضوري انجام دهند
همچنين بيان ميکنند که با توجه به اينکه مدارس در زمان کاهش بيماري، داير و کلاسها حضوري برگزار ميشود اما در اين شرايط زندگي و يخبندان و هزاران مشکلات ديگر که فرزندان خود را راهي مدارس ميکنيم، چرا نبايد معلم در کلاس درس تدريس کرده و تکليف ارائه دهد و کار را به دنياي مجازي موکول کند.
برخي والدين دانشآموزان نيز عنوان ميکنند که خود، طريقه استفاده صحيح از گوشي تلفن همراه را نميدانند، پس چگونه يک نوجوان 11 ساله ميتواند از تلفن همراه استفاده کند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم،بنابراين با توجه به موارد فوق، اميد است که مسئولان استاني توجه ويژه به امر تعليم و تربيت داشته و ضمن اهتمام به باسواد کردن افرادي که از گذشته،از تحصيل علم محروم ماندهاند، مانع از افزايش بيسوادي در نسل کنوني که در کلاسهاي غيرحضوري شرکت ميکنند داشته باشند.
منبع :