عصر آذربایجان

گزارش خبر

چالش آب شرب در خوي //يک بام و دو هواي ساخت سد الند يا آغ چاي

چالش آب شرب در خوي //يک بام و دو هواي ساخت سد الند يا آغ چاي

1400/12/15

گروه گزارش: خوي يکي از 4 دشت ممنوعه آذربايجان غربي ساليان متمادي با بحران آب شرب مواجه بوده و رفع اين مشکل درگير وعده_هاي بي سرانجام مسئولان است.

سکينه اسمي

گروه  گزارش: خوي يکي از 4 دشت ممنوعه آذربايجان غربي ساليان متمادي با بحران آب شرب مواجه بوده و رفع اين مشکل درگير وعده_هاي بي سرانجام مسئولان است.

استفاده بي رويه از آب‌هاي زيرزميني و کاهش نزولات آسماني، وضعيت آب‌هاي زيرزميني خوي را در شرايط نامطلوبي قرار داده و امروز کمبود آب شرب اين شهرستان به وضعيتي رسيده است که برخي از مسئولان خبر از امکان مهاجرت مردم در صورت عدم چاره انديشي براي حل اين معضل خبر مي‌دهند.
در حالي که کمبود آب شرب و تأمين آب موردنياز از طريق اجرايي شدن »طرح تأمين آب شرب خوي از سد آغ چاي« به يکي از دغدغه‌هاي اصلي مردم اين منطقه تبديل شده اما مسئولان ذيربط با انداختن توپ مشکل در زمين يکديگر خيال حل اين مشکل را ندارند.
مشکل آب شرب خوي مربوط به چند سال اخير نيست بلکه سالهاست اين شهرستان درگير مشکل تأمين آب شرب و در اين مدت طرح‌هاي متعددي از جمله احداث سد آغ چاي و غازان در دستور کار قرار داشت اين طرح‌هاي با وجود طرح چندين باره به مرحله اجرا نرسيده منتفي شده و امروز احداث سند الند مهمترين راهکار حل اين مشکل مطرح مي‌شود.
احداث سد غازان و آغ چاي منتفي شد
نماينده مردم خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي در خصوص حل مشکل آب شرب اين شهرستان گفت: تأمين آب شرب خوي به تنهايي براي رفع مشکل کم آبي خوي کافي نيست، متأسفانه در حالي که آب‌هاي رودخانه‌هاي خوي هدر مي‌روند، دشت خوي به علت استفاده بي رويه از آب‌هاي زيرزميني دچار نشست شده و براي رفع آن و تأمين آب کشاورزي و صنعتي بايد سد سازي و ذخيره آب انجام بگيرد.عادل نجف زاده خاطرنشان کرد: 300 ميليون متر مکعب از حوزه رودخانه‌هاي الند و قطور از خوي خارج و به رودخانه ارس و در نهايت تبديل به حق آبه بين المللي مي‌شود و اين در حالي است که هيچ توفيقي براي منطقه و مردم خوي ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه روند بررسي مطالعات سد غازان تا به حال به جايي نرسيده و به هدر رفت منابع منجر شده است، عنوان کرد: يکي ازخطراتي که خوي را تهديد مي‌کند مشکل کم آبي است و براي رفع اين مشکل با وزير نيرو ديدار و قرار شده که سدي براي تأمين آب شرب و کشاورزي خوي دريکي از رودهاي قطور و الند احداث شود.نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه برون رفت منطقه از بحران آب در اولويت برنامه‌هاي مسئولان شهرستان قرار دارد، اظهار کرد: بايد در کنار وضعيت بحراني خوي در حوزه آب، به جيب دولت هم نيم نگاهي داشت در اين راستا ساخت سد غازان و انتقال آب از سدآغ چاي منتفي بوده و پيگير احداث سدالند هستيم.
وي ادامه داد: خوي علاوه بر آب کشاورزي و صنعتي، به حداقل 35 ميليون مترمکعب آب شرب نياز دارد که براي تأمين آن، ساخت سد غازان هزينه بر بوده و طبق مطالعات انجام گرفته، ضخامت رسوب آبرفتي در محل احداث اين سد، 45 متر بوده و براي برداشت اين همه رسوب و ايجاد يک پرده در مقابل آن به حداقل 300 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
آب پشت سد غازان به ماده آرسنيک آلوده شده است
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از آلوده بودن آب پشت سدغازان به ماده آرسنيک اشاره کرده و گفت: آبي که از بويلاپوش به پايين سرازير مي‌شود، بعد از روستاي عذاب با يک سري از سنگ‌هاي آرسنيک دار برخورد مي‌کند که بسيار خطرناک بوده و پاکسازي بستر رودخانه از اين نوع سنگ‌ها، تقريباً غيرممکن است.
وي، با اشاره دلايل مخالفت با احداث سد غازان گفت: اين سد در انتهايي ترين نقطه خوي، يعني منطقه ديزج ديز و سيد تاج الدين به اتمام رسيده و 80 ميليون مترمکعب آب هم، پشت آن جمع شده و قرار است به روستاهايي مانند پارچي، پسک، قشلاق و عسگرآباد، در سطحي بالاتر و در انتهاي ديگر شهرستان آب برسانيم که هزينه اش به صورت تقريبي برابر با يک هزار ميليارد تومان است.
نجف زاده، تنها راه برون رفت از اين بحران را احداث سد الند اعلام کرد و گفت: پيگير احداث سد الند در منطقه قريس و ورودي جهنم دره هستيم، چون آب اين رودخانه، طبق مطالعات انجام گرفته، برترين آب شربي است که به تصفيه نياز ندارد، در ارتفاع بالاتري قرار داشته و گنجايش ذخيره 75 ميليون مترمکعب آب را دارد و علاوه بر تأمين آب شرب مورد نياز، به مرور، آب تجميع شده به لايه‌هاي زيرزميني خوي نفوذ کرده و دشت خوي را احيا خواهد کرد و احتمال فرونشست خوي هم به صفر مي‌رسد.نماينده مردم خوي در مجلس افزود: نتايج مطالعاتي اين سد تا پايان خرداد ماه اعلام مي‌شود و در طول 5 الي 6 سال احداث و به بهره برداري مي‌رسد.
وضعيت آب شرب شهرستان خوي در نقطه سربه سر است
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوي نيز در خصوص وضعيت آب شرب اين شهرستان با بيان اينکه تأمين آب آشاميدني در اين شهرستان در نقطه سر به سر قرار دارد، افزود: ما در شرکت آب و فاضلاب خوي سه مرحله کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت برنامه ريزي کرده‌ايم.يدالله سلطاني افزود: در مرحله کوتاه مدت حفر و تجهيز 4 حلقه چاه همچنين در برنامه ميان مدت حفر چاه فلمن (دهانه گشاد) با دبي 150 ليتر در ثانيه با تأمين اعتبار شرکت منابع آب استان و نهايتاً تأمين آب شهرستان از آب‌هاي سطحي برنامه ريزي شده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب خوي با اشاره به خشکسالي‌هاي اخير و کمبود آب شرب اضافه کرد: براي تأمين آب شهرستان با مشکل مواجه هستيم و اگر مي‌توانستيم بخشي از آب خاکستري را بازچرخاني و به استفاده مجدد در بياوريم تا حدي از مشکلات کمبود آب حل مي‌شد.وي به اقدامات انجام شده در اين زمينه پرداخت و افزود: برگزاري پويش آب رفته باز مي‌گردد يکي از اقدامات اين شرکت براي شناساندن آب خاکستري با حداقل امکانات براي بازچرخاني آب خاکستري بود که امسال از اول آبان ماه به مدت سه ماه در حال برگزاري است.
مدير عامل شرکت در مورد بازچرخاني آب در ساختمان نيز اظهار داشت: حدود 70 درصد آب‌هاي يک ساختمان مسکوني، آب خاکستري و قابل بازچرخاني است که از آنها مي‌توان دوباره براي سيفون، آبياري فضاي سبز، درمان و شست و شو استفاده کرد.وي با اشاره به وضعيت بحراني تأمين آب شرب شهرستان اظهار کرد: آب شرب شهرستان فقط از منابع زير زميني تأمين مي‌شود که 40 حلقه چاه بخش شهري و 60 حلقه چاه نيز بخش روستايي را تأمين مي‌کنند.سلطاني متوسط سطح ايستابي چاه‌هاي شهرستان خوي را 70 متر اعلام کرد و ادامه داد: با ادامه روند خشکسالي سطح ايستابي چاه‌ها از اين هم پايين‌تر خواهد رفت.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، خوي از دشت‌هاي ممنوعه استان به شمار مي‌رود و در اين راستا تنها اجازه حفر چاه براي تأمين آب شرب در اين شهرستان صادر مي‌شود اما اين امر نيز خطر خالي شدن سفره‌هاي زيرزميني را در پي دارد.بايد منتظر ماند و ديد مراحل اجراي سد الند خوي چقدر زمان مي‌برد تا مشکل آب شرب خوي بعد از چندين سال سامان يابد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها