عصر آذربایجان

گزارش خبر

اولين بانگ "مرگ بر شاه" در اردبيل

اولين بانگ "مرگ بر شاه" در اردبيل

1401/11/23

گروه تاريخي: ما 9نفر از بچه‌هاي محله ابراهيم‌آباد و علي‌آباد اردبيل بوديم و تصميم گرفتيم براي شکستن فضاي سياسي شهر، هنگام اقامه نماز مغرب و عشا در مقابل مسجد، سه بار فرياد "مرگ بر شاه" داده، سريع متواري شويم.

 گروه تاريخي:  ما  9نفر از بچه‌هاي محله ابراهيم‌آباد و علي‌آباد اردبيل بوديم و تصميم گرفتيم براي شکستن فضاي سياسي شهر، هنگام اقامه نماز مغرب و عشا در مقابل مسجد، سه بار فرياد "مرگ بر شاه" داده، سريع متواري شويم. مسجد و نمازگزاران آن هميشه تحت مراقبت بودند و روز به روز بر تعداد جوانان شرکت کننده در جلسات سخنراني شادروان مسائلي افزوده مي‌شد و بيشتر جوانان از طبقات تحصيلکرده، دانشجو و روشنفکر جامعه بودند و ما سه بار بانگ "مرگ بر شاه " سرداديم و متواري شديم و اين اقدام ما عليه شخص اول مملکت يعني شاه از يک طرف هيبت رژيم را در ميان مردم شکست و از طرفي ديگر فضاي رعب و وحشت از ميان برد.
فريادهاي مرگ بر شاه از سوي ما عکس العمل بسيار مثبتي در ميان انبوه نمازگزاران داشت و اين موضوع را فرداي همان روز با حضور در مسجد احساس کرديم و در ميان اين 9 نفر شهيد رسول خيرآبادي شرکت داشت و از بچه‌ها عبدالله مقدم صابر خياط (ظفرمند)، ابراهيم پير ثوابي و تني چند بودند.
هر سال که از پيروزي انقلاب اسلامي سپري مي‌شود، شيريني يادآوري خاطرات آن دوران دوچندان مي‌شود و اکنون که چهل و چهارمين بهار آزادي را جشن مي‌گيريم، بازخواني رويدادها و حوادث روزشمار انقلاب، آدمي را به هيجان و حال و هواي سال 57 مي‌برد و در آن روزها شهر اردبيل نيز آبستن اتفاقات جالب و گاه غمباري بود که بخش‌هايي از آن را از زبان به اصطلاح پيران و صحنه گردانان انقلاب مرور مي‌کنيم.
عادل ارشادي فر از جوانان انقلابي سال 57 شهر اردبيل درباره نقش 2 مسجد مهم و علماي شهر اردبيل در وقايع سياسي سال 57 اينگونه نقل کرده است: در ارديبهشت ماه 57 پس از برگزاري چند مراسم پرشور مردمي و سخنراني افشاگرانه و شديد الحن عليه رژيم شاه در اردبيل، رفته‌رفته جوانان شهر بيشتر جرأت و جسارت يافته بودند به طوري که با وجود تمام تدابير شديد امنيتي که در دو کانون اصلي انقلاب شهر يعني مساجد "حاج ميرزا صالح" و "ميرزا علي اکبر" وجود داشت جوانان در تمام برنامه هاي اين مساجد به صورت گسترده حضور مي يافتند.اواخر ارديبهشت ماه، مسجد جامع ميرزاصالح به کانون مخالفان رژيم تبديل شده بود و در اين مسجد روحاني والامقام و نستوه آيت الله مسائلي هنگام اقامه نماز و تفسير قرآن در سخنراني‌هاي پرشور خود حملات سختي به نهادهاي اجتماعي و اقتصادي رژيم وارد و از سياست‌هاي حاکمان وقت به شدت انتقاد مي کرد.
نخستين تظاهرات در اردبيل
حادثه بسيار غم انگيز و تاثير گذار شهادت ايوب معادي و برگزاري مراسم تشييع جنازه و روز سوم اين شهيد دانشجو در اردبيل باعث شده بود تا اعتماد به نفس و جرات و جسارت نيروهاي انقلابي در مبارزه با رژيم شاه افزون گردد به طوري که مزار شهيد مظلوم در اردبيل به عنوان زيارتگاهي براي نيروهاي جوان انقلابي درآمده و آنها را به اين فکر انداخته بود که اعتراضات مردم را به خيابان‌ها بکشانند.
در تيرماه 57 در پي ناآرامي‌ها در برخي شهرها ، عوامل رژيم شاه در شهرهاي جنوبي کشور از جمله جهرم، کازرون و ميناب دست به کشتار زدند و اين بهترين بهانه و فرصت را براي نيروهاي جوان انقلابي اردبيل که تاکنون نتوانسته بودند راهپيمايي سازماندهي شده راه اندازي کنند، به وجود آورد.هسته اصلي اولين تظاهرات اردبيل سه جوان از محله ابراهيم آباد به اسامي عادل شادي فر، رسول خليل آبادي و احد علامتي بودند و ارشادي فر درباره نحوه برنامه ريزي و اجراي اين تظاهرات مي‌گويد: در پي ناآرامي‌هاي شديدي که در شهرهاي جنوبي ايران يعني جهرم، کازرون و ميناب صورت گرفت، ما سه نفر تصميم گرفتيم اطلاعيه اي را در اعتراض به کشتار شهرهاي مذکور تهيه و در راهرو مسجد جامع نصب و مردم را به تجمع اعتراضي دعوت کنيم.
متن اطلاعيه اينگونه آغاز مي‌شد؛
بسم رب شهدا و صديقين
در اعتراض به کشتار ددمنشانه مردم جهرم، کازرون و ميناب، روز سه شنبه در ميدان ساعت (محله بازار) جمع کرد و فرياد اعتراض خود را به گوش جهانيان خواهيم رساند...
متن اطلاعيه را من تهيه کردم و در خانه احد علامتي با خط شهيد رسول خليل آبادي نوشته شد و توسط خود او چند ساعت مانده به وقت اذان مغرب در محل مورد نظر نصب شد و نيم ساعت مانده به وقت اقامه نماز، آيت الله مسائلي تشريف آورد و با ديدن اطلاعيه، تاملي نمود و قرائت کرد و پس از اقامه نماز، طي سخناني به طور خصوصي با يکي از بچه‌ها در مورد مضمون اطلاعيه و عوامل نصب آن صحبت کرد و يقين حاصل نمود که اطلاعيه را بچه‌ها تدارک ديده اند و اجازه داد در راهرو مسجد بماند.
اطلاعيه سه يا چهار روز در محل نصب باقي ماند و روز موعود فرا رسيد و از اولين ساعات بامداد روز شنبه، مردم به تدريج در ميدان ساعت جمع شدند و اولين پلاکاردهايي که هسته‌هاي انقلابي محلات شهر تهيه کرده بودند، برافراشته شد و جوانان انقلابي شروع به دادن شعار کردند و همهمه‌ها اوج گرفت.چهره‌هاي آشناي انقلابي که اغلب آنها براي ما شناخته شده نبوند، در ميان جمعيت گم شده بودند و نيروهاي امنيتي شروع به پرتاب گاز اشک آور کردند و مردم در اعتراض به اين حرکت پليس، شيشه‌هاي بانک تجارت را خرد کردند و در ميدان عالي قاپو تعداد جمعيت به دو برابر رسيد و راهپيمايي به سوي سه راهي شاهپور (ميدان قيام) ادامه پيدا کرد.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، تظاهرات‌کنندگان در مقابل خانه شهيد شهريار مرادي (اصغر مرادي) اندکي توقف کرده و پس از قرائت فاتحه به سوي تازه ميدان رهسپار شدند و جمعيت پس از رسيدن مجدد به ميدان ساعت، چون وقت نماز ظهر بود، شروع به اقامه نماز در خيابان کردند و به پيشنهاد من و شهيد جاويد محسني، آقاي احد علامتي دانشجوي رشته علوم اجتماعي دانشگاه آذرآبادگان، پيشنماز جمعيت شد و همه به ايشان اقتدا کردند و به اين ترتيب اولين راهپيمايي عمومي اردبيل بدون هيچگونه خونريزي و به طور مسالمت آميز پايان يافت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها