عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم ناچيز زنجان از صنعت گردشگري

سهم ناچيز زنجان از صنعت گردشگري

1401/12/07

گروه گزارش: استان زنجان با وجود موقعيت جغرافيايي خاص و جاذبه‌هاي بکر تاريخي و طبيعي، سهم اندکي از صنعت گردشگري دارد. امروزه صنعت توريسم يکي از موثرترين صنايعي است که علاوه بر منفعت اقتصادي در بسياري از زمينه هاي ديگر نيز نقش اساسي ايفا مي کند، متاسفانه کشورمان با وجود قابليت هاي بسيار آنگونه که بايد و شايد نتوانسته سهمي از گردشگري کسب کند.

اعظم شامي

گروه گزارش:  استان زنجان با وجود موقعيت جغرافيايي خاص و جاذبه‌هاي بکر تاريخي و طبيعي، سهم اندکي از صنعت گردشگري دارد. امروزه صنعت توريسم يکي از موثرترين صنايعي است که علاوه بر منفعت اقتصادي در بسياري از زمينه هاي ديگر نيز نقش اساسي ايفا مي کند، متاسفانه کشورمان با وجود قابليت هاي بسيار آنگونه که بايد و شايد نتوانسته سهمي از گردشگري کسب کند.
استان زنجان و به ويژه شهر زنجان نيز از اين قاعده مستثني نيست و با داشتن ظرفيت هاي گسترده گردشگري هنوز در ابتداي راه بهره برداري از اين توانمندي بالقوه قرار دارد. هم اکنون در استان بيش از 2 هزار اثر تاريخي شناسايي شده که 914 مورد آن با ساز و کارهاي لازم در فهرست ملي و جهاني به ثبت رسيده است و چهار کلاس آثار طبيعي، منقول، غير منقول و ميراث ناملموس را شامل مي شود.
در طرح نوروزي استقبال از گردشگران در سال گذشته از 26 اسفند 1400 تا 13 فروردين ماه جاري، 79 هزار و 833 نفر از جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري استان بازديد کردند که از اين تعداد 103 نفر را بازديدکنندگان خارجي و 79 هزار و 730 نفر را نيز گردشگران داخلي تشکيل مي دادند که در مقايسه با استان هاي همجوار سهم اندکي از گردشگران است.
هرچند مسئولان امر در مناسبت هاي مختلف به ويژه هفته هاي منتهي به عيد نوروز تلاش مي کنند با اتخاذ تمهيداتي حضور گردشگران داخلي و خارجي را در سراسر استان هموار کنند اما تاکنون در اين زمينه موفقيت چنداني به دست نيامده و همواره زنجان به عنوان يک استان معبر گردشگري و نه مقصد مطرح بوده است.حال بايد پرسيد چرا استان زنجان با داشتن آثار تاريخي منحصر به فرد و بکر همانند گنبد جهاني سلطانيه يا غار کتله خور نتوانسته به عنوان يک استان مقصد گردشگري در کشور معرفي شود؟ به عبارتي ديگر مشکل و گره کار کجاست که بسياري از مسافران و گردشگران تمايل چنداني به حضور در استان زنجان ندارند؟
فقدان زيرساخت‌ها عامل تضعيف صنعت گردشگري زنجان
برخي از شهروندان زنجاني معتقدند با وجود کارهايي که از سوي دستگاه‌هاي متولي امر انجام گرفته اما نبود مراکز تفريحي و اقامتي دلچسب موجب شده مردم ديگر استان‌هاي کشور علاقه‌اي به حضور در زنجان نداشته باشند.حسن رحيمي ?? ساله از جمله شهرونداني زنجاني است، او نيز با اشاره به مشکلات متعدد در خصوص علل حضور نيافتن گردشگران در استان، مي گويد: اقصي نقاط زنجان جاذبه هاي متعدد و متنوعي را در خود جاي داده است اما متاسفانه نبود زيرساخت هاي لازم موجب شده مسافران رغبتي براي حضور در استان نداشته باشند.وي اضافه مي کند: بايد توجه داشت گردشگري استان زنجان تنها محدود به شهر زنجان نيست و بايد به ساير شهرستان هاي استان نيز به صورت عادلانه در تامين زيرساخت هاي گردشگري توجه کرد، به عنوان مثال مسير قيدار به گرماب يا مسير معبد داش کَسَن (معبد اژدها) در سلطانيه همچنان خاکي است و همين مسائل در توسعه گردشگري تاثير منفي دارد.
به گفته اين شهروند، راه‌هاي دسترسي مناسب، تقويت زيرساخت ها و افزايش امکانات رفاهي از جمله مسائل مهمي است که بايد از سوي متوليان امر مورد توجه قرار گيرد و تحقق اين مهم نيز در گرو برنامه ريزي منسجم و هدف دار است.
احداث تله‌کابين، ضرورت اصلي توسعه گردشگري استان
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي زنجان با بيان اينکه اين استان با وجود ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي از صنعت گردشگري سهم بسيار اندکي دارد، گفت: زنجان بناهاي منحصر به فردي از قبيل رختشويخانه و قيدار نبي دارد که بايد از آنها به نحو مطلوب براي جذب گردشگران استفاده شود.وي اضافه کرد: 10 استان ايران فاصله يک تا چهار ساعته با زنجان دارد و در واقع بيش از 50 درصد جمعيت ايران پيرامون اين استان زندگي مي کنند و درباره علت اينکه چرا زنجان نتوانسته است سهم مناسبتري در جذب گردشگر داشته باشد، بايد بررسي هاي بيشتري صورت گيرد. صفوي با اشاره به نزديک شدن به نوروز به عنوان يکي از ميراث هاي جهاني ايرانيان و افزايش سفرهاي نوروزي، افزود: طي 10 ماهه امسال بيش از 70 هزار مسافر به استان وارد شدند اما با اين حال از صنعت گردشگري، سهم بسيار اندکي داريم.وي با بيان اينکه کشورمان 11 شهر جهاني صنايع دستي دارد که زنجان نيز به شهر جهاني مليله مشهور است، اضافه کرد: 26 پايگاه جهاني در 31 استان کشور واقع شده و هفتمين پايگاه آن به عنوان گنبد سلطانيه در زنجان قرار دارد که از جمله سالمترين بناهاي تاريخي جهان به شمار مي رود.
ماندگاري گردشگر در گرو ايجاد امکانات لازم
يکي از قطب هاي مهم گردشگري استان، شهرستان سلطانيه است که آثار متعددي تاريخي به ويژه گنبد جهاني سلطانيه را در خود جاي داده است و هر رهگذري را به خود جذب مي کند.فرماندار اين شهرستان معتقد است: اين شهر رتبه اول گردشگري استان را دارد به طوري که در عيد نوروز امسال با توجه به بليت هاي فروخته شده، گنبد سلطانيه در رده اول بازديدها قرار داشت.محمدرضا براتي افزود: به رغم اين موضوع در جذب گردشگر در مقايسه با استان هاي همجوار مانند قزوين و همدان سهم ناچيزي داريم و در مقايسه با استانهاي ديگر هم بسيار ضعيف هستيم و آنگونه که بايد و شايد اقدامات لازم براي ارتقاي جاذبه هاي گردشگري و جذب بيشتر مسافران به ويژه در سلطانيه انجام نگرفته است.وي، يکي از علل مهم جذب نشدن گردشگران را موضوع تبليغات عنوان کرد و گفت: در پايتخت کشور تورهاي گردشگري زيادي شکل گرفته و مسافران به مقصدهاي تعيين شده گردشگري در ساير نقاط کشور رهسپار مي شوند اما متاسفانه ما نتوانسته ايم چنين تبليغات کافي داشته باشيم و ظرفيت‌هاي گردشگري استان را به صورت بنر و تبليغات در ديدگان پايتخت نشينان قرار دهيم.
فرماندار سلطانيه با تاکيد بر اينکه اين اقدامات براي افزايش سهم گردشگري زنجان کافي نيست و بايد مسئولان تورهاي گردشگري استان تعامل بيشتري با تورهاي گردشگري ساير استان ها داشته باشند، ادامه داد: انجام اين کارها به نوبه خود به معرفي ظرفيت هاي بي بديل گردشکري استان منجر مي شود و حضور گردشگران را در استان به ويژه در مناسبت هاي مختلف عيد نوروز و تابستان افزايش مي دهد.اين مسئول با بيان اينکه سلطانيه زنجان براي افزايش ظرفيت گردشگري اقداماتي را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: با تدابير انجام گرفته، امسال نيز ظرفيت مسافرپذيري شهرستان افزايش يافته است و در دهه فجر امسال سه مجموعه بوم گردي در شهرستان افتتاح شد و تعداد مراکز بوم گردي سلطانيه به پنج مورد رسيد.
وي با بيان اينکه براي افزايش ماندگاري گردشگر در اين استان به ويژه شهرستان بايد امکانات لازم را مهيا کرد، اضافه کرد: راه اندازي مجموعه هاي بوم گردي در اين شهرستان به ويژه در روستاها با هدف ماندگاري بيش از پيش گردشگران است و اميدواريم اين مهم همچنان در شهرستان تداوم داشته باشد.براتي از ديگر اقدامات انجام گرفته در راستاي جذب گردشگر را موضوع ارگ گنبد جهاني سلطانيه عنوان کرد و افزود: ارگ سلطانيه در کنار گنبد جهاني سلطانيه، مغفول واقع شده که با پيگيري هاي ميراث فرهنگي استان طرحي با نظر کارشناسان استاني در حال تهيه است که ارگ سلطانيه نيز همرديف گنبد معرفي شود.
وي افزود: اين موضوع به اين معني است وقتي گردشگري براي بازديد گنبد سفر مي کند، مدتي را هم در ارگ براي گشت و گذار مشغول باشد و اين اقدام به نوبه خود در جذب گردشگر اثرگذاري لازم را دارد اما نکته مهم و اقدام عملي اساسي، انجام دادن تبليغات کافي است.براتي خاطر نشان کرد: به تازگي ميراث فرهنگي استان زنجان جلساتي را با استاني هاي ديگر برگزار کرده که از حيث آماري يک دوم جمعيت کشورمان در استانهاي همجوار قرار دارد و اگر بتوانيم بخشي را به سمت سلطانيه جذب و هدايت کنيم مي توانيم به رونق روز افزون گردشگري شهرستان اميدوار بود.
باور نداشتن مسئولان به موضوع مهم صنعت گردشگري
راهنمايان گردشگري سهم بسزايي در جذب گروه‌هاي هدف خود دارند و تلاش مي کنند با بهره گيري از معلومات و دانش خود در اين زمينه نقش آفريني کنند که اين مهم در استان زنجان نيز نمود بيشتري دارد.رييس هيات مديره انجمن حرفه اي راهنمايان گردشگري استان زنجان به علل جذب نشدن گردشگران به اين استان اشاره کرد و گفت: فقدان اطلاع رساني کافي به صورت ديداري و شنيداري در مورد جاذبه هاي تاريخي و طبيعي استان موجب شده سهم کمتري در جذب گردشگر داشته باشيم که نسبت به استانهاي ديگر همانند يزد مشهودتر است.سهند سعيدي افزود: از طرفي نه تنها مردم، بلکه مسئولان اين استان هم هنوز به اين باور نرسيده اند که گردشگري تا چه ميزان در ابعاد مختلف تاثيرگذار است، هرچند دستگاه‌هاي دولتي در خصوص گردشگري سخنان يا مطالبي را مطرح مي کنند اما هنوز به آن باور ندارند.وي با تاکيد بر اينکه تحقق اين مساله از سوي مسئولان مي تواند تاثيرات مثبتي را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال مسئولان استان اردبيل به باور لازم درباره گردشگري رسيده اند و اقدامات آنها موجب شده علاقه‌مندان علاوه بر فصل تابستان در فصل زمستان نيز به اين خطه سفر کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، سعيدي گفت: زنجان در تمامي بخش هاي گردشگري حتي مذهبي، روستاگردي و فرهنگ هاي جوامع حرفي براي گفتن دارد و مي توان از آنها بهره برداري مطلوب را داشت اما متاسفانه مغفول واقع شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها