عصر آذربایجان

گزارش خبر

شهرچايي اروميه رودخانه‌اي غرق در گل و لاي بي توجهي

شهرچايي اروميه رودخانه‌اي غرق در گل و لاي بي توجهي

1402/02/10

گروه گزارش:رودخانه»شهرچايي« بدون شک يک ظرفيت کم نظير گردشگري است که از وسط شهر اروميه مي‌گذرد و چنان زيبايي به آن مي‌بخشد که کمي توجه به آن مي‌تواند سبب جهشي در حوزه گردشگري منطقه شود اما اين مهم در سايه بي توجهي مديريت شهري معلق مانده است.

گروه گزارش:رودخانه»شهرچايي« بدون شک يک ظرفيت کم نظير گردشگري است که از وسط شهر اروميه مي‌گذرد و چنان زيبايي به آن مي‌بخشد که کمي توجه به آن مي‌تواند سبب جهشي در حوزه گردشگري منطقه شود اما اين مهم در سايه بي توجهي مديريت شهري معلق مانده است.
 با وجود اينکه آذربايجان‌غربي داراي 2 اثر ثبت شده جهاني و صدها آثار تاريخي و گردشگري است اما همواره از استان‌هايي به شماره مي‌رود که کمترين جذب گردشگر در کشور را با توجه به ظرفيت‌هايش داشته است.
شايد برخي‌ها مدعي باشند صنعت گردشگري در ايران با محدوديت‌هاي خاصي روبه روست اما نيم نگاهي به بررسي صنعت گردشگري کشورهاي مسلمان حاکي از آن است که اين صنعت مهم در ايران عملا در لابه لاي ندانم کاري‌هاي مسوولان در گذشته و بهانه‌هاي واهي دچار سندروم بي توجهي شده و ما عملا نتوانسته‌ايم در حوزه توسعه گردشگري حلال عرض اندام کنيم.
رودخانه»شهرچايي« به طول 74 کيلومتر يک ظرفيت بزرگ گردشگري در منطقه است که حدود 11 کيلومتر آن از وسط شهر اروميه مي‌گذرد و احاطه تمامي آن در محدوده شهري توسط فضاي سبز، زيبايي کم نظيري به آن بخشيده است.
اما متاسفانه طي چند سال گذشته عدم توجه به لايروبي و پاکسازي اين رودخانه نه تنها بهره مندي از ظرفيت گردشگري آن را عملا به صفر رسانده، بلکه چهره ناشايستي نيز به منطقه بخشيده است.انتشار تصاويري از وضعيت نامناسب رودخانه شهرچايي اروميه در فضاي مجازي و واکنش کاربران در شبکه‌هاي اجتماعي، حاکي از اين است که شهروندان از عدم توجه مسوولان مديريت شهري به ساماندهي رودخانه‌اي که از وسط به اصطلاح کلان شهر اروميه مي‌گذرد، گله مند هستند.
رودخانه شهرچايي به دپوي زباله تبديل شده است
»امير« يکي از شهروندان اروميه‌اي با انتقاد از بي توجهي مسوولان شهرداري به وضعيت شهرچايي اروميه، معتقد است اين رودخانه در سايه غفلت مسوولان نه تنها ظرفيت گردشگري خود را از دست داده بلکه به محلي براي دپوي زباله‌ها تبديل شده است.او با اشاره به بخش‌هايي از رودخانه شهرچايي در مناطق ساحلي سه چشمه معتقد است اين مناطق به دليل انباشت زباله، محل تجمع حيوانات موذي شده است.
فاضلاب‌هايي که راهي شهرچايي مي‌شوند
»زينالي« يک فرهنگي بازنشسته است؛ وقتي متوجه ضبط گزارش از وضعيت نابسامان شهرچايي اروميه مي‌شود، گلايه‌هاي خود را مطرح مي‌کند.او با اشاره به طبيعت زيباي اطراف شهرچايي اروميه مي‌گويد رسيدگي نکردن به لايروبي و تميزي اين رودخانه، نا سپاسي به نعمت‌هاي خداوند متعال است.اين شهروند با اشاره به اينکه برخي مجتمع‌هاي مسکوني فاضلاب خود را به داخل شهرچايي روانه مي‌کنند، اضافه کرد برخي نيروهاي فضاي سبز شهرداري بعضا باقي مانده‌ هرس درختان فضاي سبز را در رودخانه تخليه مي‌کند؛ البته مشاهدات عيني خبرنگار گواهي بر اين ادعا بود.اين فرهنگي بازنشسته ايجاد روحيه و نشاط اجتماعي را از وظايف مسوولان مديريت شهري عنوان کرد و گفت: وقتي شهروندان از کنار رودي که از وسط شهر مي‌گذرد، عبور مي‌کنند بايد اين حس خوب و زيبا از محيط اطراف به آنان منتقل شود نه اينکه با تبديل يک نعمت خدادادي گردشگري به محل دفع زباله، چهره‌اي ناشايست به شهر بخشيد.وي ادامه داد: آقايان شورا و شهرداري وقتي شعارشان اين است که شهر خانه دوم شهروندان است، بايد اين سوال را پرسيد که آيا آنان در حفظ زيبايي خانه شخصي خود نيز عملکرد اينگونه دارند و به آن بي توجهي مي‌کنند؟
آيا شهرچايي به اندازه يک پروژه سياسي براي اعضاي شورا مهم نيست؟
از علاقه مندي شهروندان حاضر در منطقه براي بيان نظراتشان اينگونه برداشت مي‌شود که بي توجهي به اين ظرفيت عظيم گردشگري و زيبايي خدا دادي سبب گلايه مندي همگان است.»يوسف عمراني« يکي از ديگر از شهروندان اروميه معتقد است وضعيت شهرچايي به گونه‌اي شده که شهروندان به جاي مطالبه براي تبديل آن به يک منطقه گردشگري، امروز بدنبال آن هستند فقط زباله‌هاي درون رودخانه پاکسازي و براي بوي نامطبوعي که از برخي مناطق آن استشمام مي‌شود، چاره‌اي انديشيده شود.او مي‌گويد مسوولان مديريت شهري به جاي سرمايه گذاري در پروژه‌هاي سياسي و گرفتن عکس يادگاري با اين و آن، بايد بر روي ظرفيت‌هاي گردشگري تمرکز و با جذب بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين حوزه، از اين نعمت خدادادي براي تعريف يک درآمد پايدار براي شهر بهره مند شوند.در حين انجام اين مصاحبه‌ها، تجمع سگ‌هاي ولگرد در قسمت پارک الغدير حاشيه رودخانه نظر شهروندان را به خود جلب مي‌کند.
در اين بين »پيمان عليخاني« مي‌گويد تصاوير اين چنيني از نگاه يک مسافر، شان شهر زيباي اروميه را پايين مي‌آورد.پيمان با اشاره به تلاش برخي کشورهاي همسايه براي بهره مندي هر چه بيشتر از ظرفيت گردشگري براي درآمد زايي، معتقد است اگر شهرچايي در يکي از کشورهاي منطقه بود، آن را به بزرگترين پتانسيل گردشگري و درآمد زايي تبديل مي‌کردند.
شورا: وضعيت نامناسب فعلي به دوره‌هاي گذشته مربوط است
تمامي اين گلايه‌ها و حساسيت کاربراي شبکه‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي سبب شد تا به سراغ مسوولان مديريت شهري برويم؛ پس از اينکه »مرتضي بهرام« از اعضاي کميسيون محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اروميه با وجود تماس‌هاي مکرر پاسخگو نشد؛ به سراغ »علي مصطفي زاده« سخنگوي شورا رفتيم.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر اروميه با تاييد وضعيت اسف بار رودخانه شهرچايي در محدوده شهري اروميه معتقد است وضعيت فعلي نشات گرفته از عملکرد ضعيف مديران دوره گذشته مديريت شهري است.او مي‌گويد رودخانه شهرچايي در محدوده شهري حدود هفت سال است که لايروبي نشده تا امروز به يک معضل شهري تبديل شود.وي با اشاره به مشکل بودن لايروبي رودخانه شهرچايي، گفت: اين رودخانه نه تنها بخشي از حق آبه درياچه اروميه را تامين مي‌کند، بلکه بخشي از آب آن نيز در آبياري اراضي کشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد به همين دليل همواره آب در اين رودخانه در جريان است از سويي براي لايروبي اين رودخانه بايد حداقل 15 روز هيچ آبي داخل آن نباشد تا ماشين آلات بتوانند عمليات لايروبي را انجام دهند.
طرح مطالعاتي بستر سازي شهرچايي در حال انجام است
اين عضو شوراي اسلامي شهر اروميه البته خبر خوبي نيز داد و با بيان اينکه طرح مطالعاتي بستر سازي رودخانه شهرچايي در محدوده شهري اروميه در حال انجام است، افزود: به دنبال بستر و کف سازي اين رودخانه و بهره مندي از ظرفيت گردشگري آن هستيم.
مصطفي‌زاده ادامه داد: تا پايان ارديبهشت يکي از طرح‌هاي ارائه شده براي بستر سازي شهرچايي اروميه انتخاب و عمليات لازم براي اجراي آن، آغاز مي‌شود.
وي رودخانه شهرچايي اروميه را يک ظرفيت مهم گردشگري دانست و اظهار کرد: در آينده‌اي نه چندان دور شاهد اجراي طرح‌هاي نور پردازي، آب نماي موزيکال، ساماندهي ساحل اين رودخانه و ايجاد محلي براي بازي کودکان و زمين‌هاي ورزشي اطراف آن خواهيم بود.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر اروميه با بيان اينکه تعلل در لايروبي اين رودخانه را قبول مي‌کنيم، گفت: براي اجراي طرح‌هاي ساماندهي رودخانه شهرچايي نيازمند رعايت برخي الزامات و استانداردها هستيم که شايد زمان بر باشد.مصطفي‌زاده همچنين از اتمام لايروبي اين رودخانه در سه نقطه آبگير تا 2 ماه آينده خبر داد؛ خبري که طبق بررسي‌هاي ميداني خبرنگار کمي بعيد به نظر مي‌رسد.
لايروبي لاک‌پشتي!
11 کيلومتر از 74 کيلومتر رودخانه شهرچايي اروميه در محدوده شهري واقع شده و عملا تمامي اين 11 کيلومتر نياز به لايروبي دارد.با توجه به اينکه طبق اذعان «مصطفي ميلان» معاون خدمات شهري شهرداري اروميه لايروبي بستر اين رودخانه در آبگير دانشگاه اروميه 10 روز است که آغاز شده ولي مشاهدات عيني خبرنگار حاکي از آن است که طي اين مدت حتي 100 متر از اين رودخانه در منطقه ياد شده، لايروبي نشده است.پيگيري‌هاي خبرنگار از برخي متخصصان اين حوزه حاکي از آن است که براي لايروبي فقط يک منطقه از اين رودخانه در محدوده شهري نيازمند برداشت حجمي گل و لاي به ميزان 60 هزار کاميون است که اين کار عملا در توان شهرداري اروميه نيست.»مصطفي ميلان« معاون خدمات شهري شهرداري اروميه معتقد است لايروبي اين رودخانه با اين حجم وسيع فقط يک سمت ماجراست و بايد ساز و کار لازم براي ورود گل و لاي به قسمت‌هايي از اين رودخانه که در محدوده شهري واقع شده، انديشيده شود.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، البته شهرداري اروميه هم اکنون در همکاري با شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي و با بهره مندي از دستگاه ماشين آلات اين شرکت در تلاش براي لايروبي اين رودخانه است اما حجم کار بسيار بالاست و به نظر مي‌رسد بايد راهکار ديگري همچون بهره‌مندي از ظرفيت نهادهاي حاکميتي يا بخش خصوصي در دستور کار قرار گيرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها