عصر آذربایجان

گزارش خبر

مناطق محروم و کم برخوردار زنجان در مسير توسعه

مناطق محروم و کم برخوردار زنجان در مسير توسعه

1402/04/25

گروه گزارش: مناطق محروم و کم برخوردار استان زنجان سال‌ها با مشکلات و چالش‌هاي اجتماعي و فرهنگي مواجه بود تا اينکه با روي کار آمدن دولت سيزدهم، توسعه متوازن شهري و رفع اين آسيب‌ها در دستور کار مسوولان و متوليان امر قرار گرفت.

گروه گزارش: مناطق محروم و کم برخوردار استان زنجان سال‌ها با مشکلات و چالش‌هاي اجتماعي و فرهنگي مواجه بود تا اينکه با روي کار آمدن دولت سيزدهم، توسعه متوازن شهري و رفع اين آسيب‌ها در دستور کار مسوولان و متوليان امر قرار گرفت.
مناطق محروم، حاشيه اي و کم برخوردار که اغلب داراي آمار جمعيتي بالايي هستند امروزه به يک معضل و آسيب اجتماعي براي بسياري از شهرها تبديل شده اند.با افزايش بافت هاي حاشيه اي و مناطق محروم و کم برخوردار، نابرابري اجتماعي ميان شهروندان و شکاف طبقاتي در يک جامعه بيش از پيش خود را نشان مي دهد و آسيب هاي اجتماعي از قبيل سرقت، اعتياد و فساد و فحشا افزايش مي يابد.
با توجه به اهميت اين موضوع، توسعه يکسان و پايدار شهري و توانمندسازي گروه‌هاي محروم اجتماعي در اولويت دولت سيزدهم قرار گرفته است تا تحقق عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه خدمات و امکانات شهري را براي رسيدن به يک جامعه متوازن شاهد باشيم.
در استان زنجان نيز با توجه به وجود مناطق حاشيه نشين، سکونتگاه هاي غيررسمي و مناطق کم برخوردار، توسعه متوازن شهري در دستور کار قرار گرفته است و دستگاه هاي اجرايي متولي، توزيع مناسب خدمات، اجراي عدالت و افزايش سطح رضايت مندي شهروندان در سرلوحه فعاليت‌هاي کاري خود قرار داده اند.
توسعه متوازن شهري از اولويتهاي دولت سيزدهم است
فقدان توسعه متوازن شهري در استان موجب شده است که مسئولان به دنبال برقراري توازن در اين حوزه باشند که با روي کار آمدن دولت سيزدهم به صورت جدي در حال پيگيري است و مسئولان به دنبال رفع کاستي ها و پر کردن شکاف هاي اجتماعي در نقاط مختلف استان و شهرستان‌ها هستند.
استاندار زنجان در نشست با فرمانداران و همچنين در جمع مديران شهري اين موضوع را مورد تاکيد قرار داد و گفت: فرمانداران عناصر اصلي و تاثيرگذار مديريت استان در شهرستان‌ها هستند و بايد با جديت بيشتري توسعه متوازن شهرستان ها را پيگيري کنند.
محسن افشارچي حرکت دهياري‌ها و شهرداري‌هاي استان را در اين زمينه مثبت ارزيابي کرد و گفت: در حوزه‌هاي مختلفي همچون آب و راهداري، پروژه هاي خوبي اجرا مي شود که با هماهنگي بيشتر فرمانداران و مديران بايد جديتر پيگيري شود.
وي با بيان اينکه يکي از موضوعات مورد تأکيد در توسعه متوازن و برقراري عدالت در امکانات شهري توجه به تقسيم امکانات در شهر زنجان به عنوان مرکز استان است، افزود: قطعا توسعه متوازن سبب برقراري عدالت و ايجاد مشاغل جديد در شهر مي‌شود.
استاندار زنجان با بيان اينکه در شهر زنجان جمعيتي بالغ بر 500 هزار نفر سکونت دارند، خاطر نشان کرد: امروزه آن چيزي که مسير حرکت‌ ما را نشان مي‌دهد، شاخص‌ها است، بنابراين بايد شاخص هاي توسعه شهري مشخص شود و مسير حرکت شهرداري ها بايد از پروژه‌محوري به برنامه محوري تغيير يابد.
افشارچي همچنين راه‌اندازي مراکز مختلف سرويس‌ دهنده به شهروندان بر اساس عدالت را حائز اهميت دانست و اظهار کرد: شهر را در حالي توسعه داده‌ايم که زيرساخت‌ها فراهم نيست، به همين دليل بايد توسعه را مد نظر قرار داده و شهر را متوازن توسعه دهيم.
طرح بوستان هاشم نژاد يکي از بزرگترين پروژه‌ها در برقراري عدالت شهري است
شهردار زنجان با بيان اينکه شهرداري اقداماتي را در حوزه رسيدگي به مناطق محروم و توزيع عادلانه امکانات شهري انجام داده است، گفت: نمونه اين کار آغاز بزرگترين پروژه شهري به مبلغ يک هزار ميليارد تومان در منطقه غرب زنجان است.
عليرضا فيروزفر با بيان اينکه احداث پروژه محور شهيدان کريمي در 6 نقطه از مسير شامل 2 اصلاح هندسي همسطح و چهار سازه غير همسطح آغاز شد، اظهار کرد: اميد است با پيگيري‌هاي مربوط اين پروژه در موعد مقرر به شهروندان تحويل شود.
وي همچنين از انجام آسفالت‌ريزي در مناطق غرب شهر زنجان از آغاز سال جاري خبر داد و گفت: برايند عملکرد شهرداري از سال گذشته جلوتر است و در منطقه يک شهري از ابتداي سال هفت هزار تن روکش و در معابر شهرک انديشه به صورت شبانه روزي روکش آسفالت انجام شد که بي سابقه است و همچنين بلوار شهيد سليماني، شهرک شهدا و خيابان ظفر در کوي قائم روکش آسفالت شد.
شهردار زنجان از فعاليت پارک خانواده در غرب شهر زنجان خبر داد و گفت: اين پارک به عنوان پارک خانواده مورد بهره برداري قرار مي گيرد ضمن اينکه پارک بانوان شرق يکي از پارک هاي بي نظير در سطح کشور است.وي با ابيان اينکه پروژه بوستان هاشم نژاد نيز يکي از بزرگترين پروژه‌ها در برقراري عدالت شهري است، اضافه کرد: اين پروژه يکي از پروژه‌هاي ويژه شهرداري به مساحت 65 هزار و 591 مترمربع بوده و با قرارداد اوليه يک هزار و 350 ميليارد ريال در حال ساخت است.
فيروزفر با اشاره به اينکه پروژه بوستان هاشم‌نژاد در بيسيم منطقه‌اي که به محروميت مشهور است در حال ساخت است، اضافه کرد: اميدواريم با قدم‌هاي خير اين پروژه در مدت زمان کوتاهي شاهد آباداني منطقه باشيم. توزيع متوازن امکانات شهري از اهداف مهم شهرداري است.
شهردار زنجان گفت: ايجاد سراي محله شامل کتابخانه و کلاس‌هاي آموزش هنري، سالن آمفي‌تئاتر روباز، بوفه، کافي‌شاپ، نمازخانه و سايه‌بان براي پاسخ‌گويي به نياز شهروندان و تحقق اهداف شهرداري نسبت به مسائل فرهنگي شهروندان انجام مي‌شود و قطعا اجراي اين پروژه و احداث اين بوستان از لحاظ فرهنگي نيز باعث ارتقاي محله و منطقه شده و در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي نيز تاثيرگذار خواهد بود.
وجود فاصله طبقاتي ظلم به شهر و شهروندان است
رييس شوراي اسلامي شهر زنجان نيز با اشاره به رويکرد شوراي شهر در حوزه محروميت زدايي، گفت: توسعه مناطق محروم در اولويت بودجه امسال قرار دارد، البته از سال گذشته نيز اقدامات خوبي در سطح مناطق محروم شهر زنجان انجام شده است.
مجيد ناصحي مقدم با بيان اينکه همه اعضاي شوراي شهر به دنبال توسعه متوازن شهري هستند و مصوبات خوبي در اين زمينه داشتيم، افزود: ما در شورا معتقديم که طبقه‌بندي شهري نبايد خيلي فاحش باشد.وي با بيان اينکه يکي از اولويت‌هاي شهرداري تبديل به احسن کردن پارک‌هاي واقع شده در مناطق غرب زنجان است، اضافه کرد: از جمله اين پارک‌ها پارک ارم و گلستان است.
رييس شوراي شهر زنجان ايجاد فاصله طبقاتي را ظلم به شهر دانست و گفت: نبايد با توسعه نامتوازن شهري زمينه ايجاد فاصله طبقاتي را به دست خودمان فراهم کنيم.
وي با اشاره به برخي از اقدامات مجموعه شهري در حوزه توسعه متوازن شهري، بيان کرد: محور شهيدان کريمي، پروژه هاشم نژاد و ساماندهي کوي خرداد از جمله اتفاقات مثبتي است که در حوزه توسعه متوازن شهري رخ داد.
ايجاد مرکز آموزشي فني و حرفه‌اي در غرب زنجان
مديرکل آموزش فني و حرفه‌اي استان زنجان نيز گفت: سازمان فني و حرفه اي استان به عنوان يکي از دستگاه هاي متولي امر در اين حوزه براي توسعه آموزش هاي مهارتي در ميان جامعه هدف از جمله در منطقه غرب زنجان اقدام کرده و با راه اندازي مرکز آموزشي شهيد رجايي و ارايه آموزش هاي مهارتي براي صاحب شغل کردن بانوان و زنان سرپرست خانوار، جوانان و نوجوانان وارد عمل شده است.
محمدرضا انصاري ادامه داد: منطقه غرب زنجان به عنوان يکي از نقاط محروم استان با وجود سکونتگاه‌هاي غيررسمي به لحاظ اجتماعي آسيب پذير است و راه اندازي اين مرکز آموزشي در آن ضروري و لازم بود.
وي اضافه کرد: مرکز آموزشي شهيد رجايي به عنوان يکي از همين مراکز براي آموزش افراد آسيب ديده اجتماعي و مددجويان کميته امداد و بهزيستي راه اندازي شده و در طول قريب به يکسال فعاليت خود آموزش هاي موثري در اين منطقه ارايه کرده است.
انصاري با بيان اينکه طي چند ماه گذشته از فعاليت اين مرکز، استقبال خوبي از آموزش‌هاي آن شده است، اضافه کرد: با همکاري شرکاي اجتماعي يعني کميته امداد و بهزيستي توانستيم افراد زيادي را که توانايي انجام کار نداشتند آموزش دهيم.
يکي از شهروندان زنجاني ساکن در منطقه حسينيه زنجان گفت: متاسفانه اين منطقه از امکانات شهري برخوردار نيست و نبود مراکز تفريحي و پارک در اين مکان ها باعث شده کوچه ها و خيابانهايي که اغلب فاقد آسفالت مناسب است به محل بازي کودکان تبديل شود.وي ادامه داد: اين منطقه با مشکلاتي از جمله نبود امکانات شهري، تفريحي و بهداشتي و فاضلاب هاي جاري در جوي هاي روباز در کوچه ها مواجه است که متاسفانه توجهي به آنها نمي شود و در برخي از مواقع موجب مهاجرت ساکنان از اين منطقه شده است.
برآيند:
توسعه نامتوازن شهري و وجود بافت هاي حاشيه نشين و کم برخوردار به آسيب هاي اجتماعي از قبيل فقر، اعتياد و بيکاري دامن مي زند و اتفاقات ناخوشايندي را براي ساکنان يک منطقه به بار مي آورد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،به خوشبختانه در دولت سيزدهم اقدامات متعددي به منظور توسعه متوازن شهري و رفع مشکلات و آسيب ها در مناطق حاشيه‌اي و محروم انجام شده است که در سال هاي آينده، نتايج و آثار مثبت آن در سطح جامعه مشاهده مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها