عصر آذربایجان

گزارش خبر

تعلل در تصميم گيري ها خريد حمايتي زيتون طارم را به حداقل رساند

تعلل در تصميم گيري ها خريد حمايتي زيتون طارم را به حداقل رساند

1401/09/20

گروه اقتصادي: با اينکه مقرر شده بود تا امسال 10 هزار تن محصول زيتون طارم به صورت حمايتي خريد شود اما تعلل در تصميم گيري ها ميزان خريد را به کمترين ميزان کاهش داد.

  گروه اقتصادي: با اينکه مقرر شده بود تا امسال 10 هزار تن محصول زيتون طارم به صورت حمايتي خريد شود اما تعلل در تصميم گيري ها ميزان خريد را به کمترين ميزان کاهش داد.
در ايران شايد کمتر منطقه‌اي را بتوان يافت که طبيعتي همانند طارم داشته و در آن انواع محصولات کشاورزي و باغي به تنوع قابل کشت باشد. شهرستان طارم هندوستان ايران است و باغات و اراضي اين شهرستان پذيراي کشت انواع محصولات کشاورزي است که بدون شک زيتون سر آمد همه اين محصولات محسوب مي‌شود، شهرت، ويژگي و کيفيت بي نظيراين محصول آن را به محصولي استراتژيک در سطح استان زنجان و منطقه تبديل کرده است.
با توجه به شرايط آب و هوايي و استراحت گياه در دو سال گذشته، امسال سال‌آور شديد زيتون بود و با پيش‌بيني برداشت بيش از 100 هزار تني زيتون، افزايش 4 برابري برداشت زيتون در اين شهرستان را شاهد بوديم اما اين حجم از ميوه علاوه بر اينکه يک موهبت الهي است، نياز به مديريت تنظيم بازار زيتون نيز داشت.با چنين شرايطي مسئولاني از سازمان جهاد کشاورزي استان، شوراي ملي زيتون و نمايندگان استان پيگير بودند تا علاوه بر خريد حمايتي طلاي سبز طارم، واردات روغن زيتون نيز به حداقل برسد چراکه اين امر موثر بر قيمت نهايي محصول و ممانعت از ضرر و زيان کشاوزران مي شود و از سويي ديگر ارز آوري براي کشور و استان نيز داشت.
در طول ماه هاي گذشته با اينکه اقداماتي در خصوص موارد مذکور انجام گرفت اما نتيجه دير حاصل شد و همين امر سبب شد تا قسمت اعظمي از محصول توليدي با قيمت پايين به دست دلالان سپرده  شود و شامل خريد حمايتي نگردد.
 شکسته شدن رکورد توليد زيتون در کشور
در اين راستا مهدي عباسي، رييس شوراي ملي زيتون با اشاره به اينکه امسال رکورد توليد زيتون در کشور و همچنين شهرستان طارم شکسته شده است، اظهار داشت: ميزان برداشت محصول از چهار ماه قبل پيش بيني شده و مکاتبه لازم با مسئولان کشوري انجام شده بود و مسائل و مشکلات پيشرو و بسته پيشنهادي به گوش مسئولان و مجلس شوراي اسلامي رسانده شده بود.وي افزود: در طول مدت مذکور دو اکيپ از استان و ساير استان‌ها از باغات زيتون، ميزان باردهي و محصول زيتون طارم بازديد کردند و نظرات خود را ارائه دادند، هر دو اکيپ ممنوعيت واردات روغن زيتون را مطالبه کردند.
رييس شوراي ملي زيتون با بيان اينکه در سخنراني سال 96 مقام معظم رهبري فرمودند کالايي که به اندازه کافي در کشور توليد شود وارد کردن اين کالا به کشور به نوعي حرام است، گفت: با اينکه رئيس جمهور بر اين موضوع تاکيد دارند، وزير دستور ويژه براي ممنوعيت روغن زيتون دادند، معاون وزير در امور باغباني ممنوعيت واردات را درخواست کرده اند اما متاسفانه معاونت برنامه‌ريزي وزارت جهاد کشاورزي با اين موضوع مخالفت مي‌کند.عباسي گفت: به صراحت بيان مي‌کنم ما هر چه در توان داشتيم براي اين موضوع در اختيار بخش خصوصي و دولتي گذاشتيم اما متاسفانه بخش معاون برنامه‌ريزي وزارت جهاد کشاورزي همکاري لازم را ندارد.
وي با بيان اينکه سه راهکار براي عدم فروش با قيمت پايين محصول زيتون و عدم ضرر و زيان باغداران وجود دارد، خاطر نشان کرد: اعلام ممنوعيت واردات روغن زيتون، رفع ممنوعيت صادرات زيتون، تزريق سرمايه در گردش به واحد‌هاي صنايع تبديلي در سطح استان، سه راهکاري است که مي تواند مشکل بازار ما را برطرف کند.
برنامه‌اي براي صادرات روغن زيتون از کشور وجود ندارد
همين طورحميد عطالر، مجري طرح زيتون جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اينکه طبق پيش‌بيني‌ها ميزان توليد روغن زيتون استان زنجان امسال بين 52 تا 60 هزار تن خواهد بود اظهار داشت: از ميزان توليد مذکور 70 درصد به صورت کنسروي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مابقي در راستاي استحصال روغن زيتون که تقريبا معادل با 2 هزارو 600 تن است، استفاده مي‌شود.وي با بيان اينکه با توجه به تحريم‌هاي موجود هيچ برنامه‌اي براي صادرات روغن زيتون از کشور وجود ندارد، افزود: روغن زيتون توليدي استان بيشتر توسط شرکت‌هاي فرآورده‌هاي غذايي خريد و استفاده مي‌شود.عطالر خاطر نشان کرد: در سال‌هاي گذشته ميزان مصرف روغن زيتون در کشور پايين بود اما طبق آخرين نتايج و بررسي‌ها ميزان مصرف در سطح استان و کشور افزايش يافته است.
30 درصد زيتون توليدي شهرستان طارم خريد حمايتي مي شود
با اين وجود مصطفي طاهري نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس نيز، اظهار داشت: 30 درصد زيتون توليدي شهرستان طارم که تقريبا معادل با 30 هزار تن خواهد بود توسط جهاد کشاورزي استان خريد تضميني خواهد شد.نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي گفت: قيمت خريد تضميني زيتون 25 تا 30 هزار تومان خواهد بود، با اين حال خبر خوب به کشاورزان طارمي اين است که زيتون جزو کالاهاي اساسي همانند گندم در نظر گرفته خواهد شد و نگاه ويژه به زيتون خواهد شد.
خريد حمايتي زيتون روغني از 27 آبان‌ماه آغاز شد
سيروس پناهي کارشناس مسئول باغباني جهاد کشاورزي شهرستان طارم نيز در طول هفته هاي گذشته درباره شروع خريد حمايتي ميوه روغني زيتون در شهرستان طارم، اظهار داشت: طبق دستورالعمل فني خريد ميوه روغني زيتون که سازمان تعاون روستايي ايران ارسال کرده جدول کمي و کيفي خريد ميوه روغني زيتون مشخص شده و براساس آن خريد حمايتي در شهرستان طارم نيز اجرا مي‌شود.
وي افزود: خريد حمايتي ميوه روغني زيتون با توجه به کيفيت زيتون انجام مي‌شود و زيتون‌هايي که از آن‌ها بين 14 تا 22 درصد روغن استحصال مي‌شود جزو خريد تضميني ميوه روغني زيتون هستند و در دسته زيتون معمولي، بکر و فرابکر قرار مي‌گيرد.
پناهي ادامه داد: در سطح شهرستان در حوزه‌هاي گيلوان، دستجرده و آب‌بر شرکت‌هايي براي خريد حمايتي زيتون حضور دارند که اين نوع از خريد از 27 آبان‌ماه آغاز شده و تا 15 دي‌ماه ادامه دارد. همچنين پول باغداران در عرض يک ماه با اخذ شناسنامه باغ پرداخت خواهد شد.معاون پژوهشي سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي با بيان اينکه در خصوص خريد حمايتي زيتون جلسات بسيار متعددي در وزارت‌خانه برگزار شد، تصريح کرد: مصوب شده تا روغن زيتون با قيمت 140 هزار تومان خريد شود.وي يادآور شد: قيمت حال حاضر روغن زيتون 150 هزار تومان در کيلو است و اگر رقم بالاتر رود دولت ورودي نخواهد داشت اما اگر قيمت پايين تر آيد دولت ورود يافته و خريد حمايتي زيتون روغني را انجام داده و مشکل حل شود، با توجه به اينکه قيمت روغن نباتي از سال گذشته از 12 به 70 هزار تومان رسيده است اما قيمت روغن زيتون با همان ميزان مانده است. امسال هزينه توليد بالا رفته و مشکل ايجاد شده است اما پيش‌بيني اين است که ميزان قيمت پايين تر از حال حاضر نيايد.با تمام اين ها آنچه که مشهود به نظر مي رسد اين موضوع مي باشد که توليد خارج از نرم زيتون نيازمند حمايت خاصي است و بايد در زمان مقرر اين امر انجام شود.
عدم خريد حمايتي زيتون مصداق ترک فعل سازمان تعاون روستايي است
اما عباسي، رئيس شوراي ملي زيتون اذعان کرده است: سازمان تعاون روستايي بنا بر دستور وزارت جهادکشاورزي مکلف شد که 30 هزار تن دانه روغني با قيمت 25 هزار تومان خريداري کند. اين تصميم حدود يک ماه و نيم‌ پيش گرفته شد، اما ميزان خريد پايين است که ايم امر ضربه مهلکي به توليد و خودکفايي روغن زيتون وارد کرده است.وي اضافه کرد: تاخير در خريد زيتون باعث شده زيتوني که در کل دنيا 80 درصد براي روغن‌گيري استفاده مي‌شود براي کنسرو برداشت شود که ارزش غذايي در مقايسه با روغن زيتون ندارد. همچنين بازار کنسرو را هم اشباع و به نوعي خراب کند. زيرا وقتي بيشتر از نياز بازار، زيتون کنسروي عرضه شود عرضه و تقاضا بهم مي‌خورد.
عباسي تصريح کرد: اين عدم خريد حمايتي مصداق ترک فعل سازمان تعاون روستايي است. اين ترک فعل باعث نابودي باغداران و صنايع تبديلي شده است. صنايع تبديلي در اين حوزه سرمايه‌گذاري‌هاي کلان کرده‌اند. همچنين در راستاي تقويت زير ساخت واحدهاي روغن کشي، 28خط توليد روغن کشي نيز به ارزش دلاري حدود 10 ميليون اضافه کرده‌اند زيرا بر اساس پيش بيني‌ها و سياست‌هاي وزارت جهاد کشاورزي قرار بود 55 درصد زيتون کشور براي استحصال روغن باشد ولي اين عدم خريد به موقع و تعيين قيمت نامناسب باعث شد اين زيتون‌ها براي کنسرو برداشت شوند و اين واحد ها در آستانه ورشکستي قرار بگيرند.رئيس شوراي ملي زيتون گفت: وزير دستور خريد حمايتي داد. مجلس نيز پيگير آن بود و معاونت امور باغباني وزارت جهاد آن را پيگيري و دستورالعملش را تدوين کرد. شوراي ملي زيتون نيز پيگير اين خريد بود ولي مشخص نيست که چرا معاونت اقتصادي و برنامه‌ريزي وزارت جهادکشاورزي و تعاون روستايي آن را به تعويق انداخته‌است.
 2 هزار تن خريد حمايتي زيتون طارم انجام مي شود
با اين حال فرهاد اکبري، رئيس سازمان جهاد کشاورزي شهرستان طارم در خصوص آخرين وضعيت خريد حمايتي زيتون در شهرستان طارم اظهار داشت: بعد از آغاز خريد حمايتي ميوه روغني زيتون، در سطح شهرستان طارم به ميزان 200 تن خريد انجام گرفته است، که روغن استحصال شده از اين ميزان زيتون خريداري شده بالغ بر 32 تن خواهد بود.وي با بيان اينکه علاوه بر تاثير مثبتي که خريد حمايتي زيتون در تنظيم بازار دارد، آثار مفيد ديگري نيز وجود دارد گفت: باغداران براي اينکه بتوانند محصول خود را به صورت حمايتي تحويل نمايند تمام شاخص‌هاي برداشت ميوه‌هاي سالم، زمان برداشت، نحوه انتقال و ساير اصول را رعايت مي‌کنند که اين امر خود تاثير گذار بر کيفيت روغن استحصال شده خواهد بود.رئيس سازمان جهاد کشاورزي شهرستان طارم با بيان اينکه خريد حمايتي به نوعي ترويج برداشت ميوه سالم و توليد روغن با کيفيت خواهد بود، گفت: زيتون کاران بايد ميوه برداشت شده را حداکثر در 48 ساعت بعد از برداشت و در سبد‌هاي 20 کيلويي تحويل مراکز خريد نمايند.وي در خصوص پيش‌بيني براي ميزان خريد حمايتي ميوه زيتون روغني، اذعان کرد: در ابتدا پيش‌بيني بر خريد 10 هزار تن بود اما طبق آخرين برآورد‌ها به احتمال بالا 2 هزار تن خريد حمايتي زيتون انجام مي شود چراکه که کشاورزان باقي محصول را خود در بازار آزاد به فروش مي‌رسانند.اکبري در خصوص آخرين زمان مقرر براي خريد ميوه روغني زيتون گفت: تا آخر آذر ماه بيشترين حجم ميوه برداشت و خريد حمايتي انجام مي‌شود اما تا دي ماه زمان براي خريد وجود دارد.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از موج رسا،با اين شرايط آنچه که برداشت مي شود اين موضوع است با اينکه مقرر بود تا خريد حمايتي 10 هزار تن زيتون از کشاورزان و باغدارن انجام شود اما تعلل در تصميم گيري ها سبب شد تا ميزان خريد به شدت پايين آيد و طبق آخرين آمار به 2 هزار تن برسد که اين امر خود ضربه به کشاورز و باغدار است با اين وجود مي توان اميدوار بود با تجربه اي که امسال در محصول زيتون به دست آمد در سال هاي بعدي تصميم درست در زمان مقرر گرفته شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها