عصر آذربایجان

گزارش خبر

دیپلماسی گردشگری گره تعاملات بین‌المللی را باز می‌کند

دیپلماسی گردشگری گره تعاملات بین‌المللی را باز می‌کند

1402/07/14

عصر آذربایجان-وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دیپلماسی گردشگری با زبان نرم و بین‌المللی می‌تواند گره‌گشای معادلات پیچیده بین‌المللی و یا مخاصمه کشورها با همدیگر باشد.

 عزت‌الله ضرغامي در ديدار با دبيرکل D8 و وزراي کشورهاي عضو اکو در اردبيل اظهار داشت: ظرفيت خوبي را در صنعت گردشگري براي تقويت روابط کشورها شاهد هستيم که اگر مورد توجه قرار گيرد، مي‌توان زمينه صلح و آرامش را در کشورهاي مختلف فراهم آورد.

وي تصريح کرد: هر چند کرونا به صنعت گردشگري خسارت هنگفتي وارد کرد اما با بهبود شرايط کشورهاي مختلف در کنترل اين بيماري، ما يک روند رشد و رو به جلو را در پذيرش گردشگران و اعزام تورهاي خارجي شاهد هستيم.

وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به رشد جهشي صنعت گردشگري کشورمان با تنوع آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي اشاره کرد و گفت: کشورهاي عضو اکو و D8 به همراه ساير نظامات بين‌المللي و جهاني داراي ظرفيت عظيم براي حضور گردشگران هستند و ما سعي کرديم از رويداد 2023 اردبيل به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو براي معرفي مزيت‌‌ها و توانمندي‌هاي گردشگري استان اردبيل و کشورمان استفاده کنيم تا در کنار جذب گردشگران و توريسم خارجي، تقويت نظام سرمايه‌گذاري را در اين حوزه شاهد باشيم.

ضرغامي قرابت‌هاي فرهنگي و تاريخي با کشورهاي همسايه را يک مزيت بي‌نظير توصيف کرد و افزود: با توجه به اينکه گردشگري کليد حل بسياري از مشکلات و نارسايي‌ها است، ما به راحتي مي‌توانيم از اين بستر در تقويت روابط بين‌المللي و منطقه‌اي استفاده کنيم.

وي استان اردبيل را داراي آثار ارزشمند تاريخي نظير بقعه شيخ صفي‌الدين به عنوان اثر ثبت جهاني يک استان بي‌نظير با پيشينه تاريخي و داراي آب‌هاي معدني شفابخش معرفي کرد و ادامه داد: ما به دنبال لغو رواديد با کشورهاي مختلف به ويژه کشورهاي همسايه و عضو اکو هستيم تا تسهيل‌گري را در حوزه گردشگري و ترددها شاهد باشيم.

وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فعاليت تورهاي گردشگري و آژانس‌هاي تخصصي را براي جابجايي گردشگران يادآور شد و خاطرنشان کرد: همين آذربايجان بايد مرزهاي خود را باز کرده تا گردشگران بيشمار بتوانند از راه گردشگري بين 2 کشور تردد کنند.

ضرغامي در بخش ديگري از سخنان خود اضافه کرد: شهر «شوشا» در جمهوري آذربايجان براي پايتخت گردشگري انتخاب شده که قطعا معرفي اين شهر و ظرفيت‌هاي آن مي‌تواند فرصت بيشتري را براي معرفي توانمندي‌هاي گردشگري اين منطقه مهيا کند.

وي با ابراز تأسف از بسته بودن راه گردشگري آذربايجان به سمت ايران از طريق مرز بيله‌سوار بيان کرد: اگر اين گذرگاه مرزي باز شود، راه گردشگري مناسبي فراهم شده که انتظار مي‌رود با رفع سوءتفاهمات ديپلماتيک امکان سفرهاي زميني بين گردشگران ايران و آذربايجان فراهم آيد.

وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به ميزباني شايسته استان اردبيل از رويداد 2023 و برگزاري 2 نشست تأثيرگذار سفرا و وزراي کشورهاي عضو اکو در اردبيل اشاره کرد و گفت: برگزاري آبرومند اين رويداد فرصتي بي‌نظير فراهم کرد تا اين خطه از کشورمان بيش از گذشته معرفي شود.

آذربايجان نسبت به بازگشايي مرز ايران و آذربايجان اقدام کند

ضرغامي همچنين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ايران و آذربايجان ارتباط بسيار خوبي دارند و اميدواريم با عنايت  و موافقت مسئولان کشور آذربايجان مرز  ايران و آذربايجان بازگشايي شود.

وي گفت: يک ميليون 800 هزار نفر گردشگر  کشور آذربايجان علاقه مند  هستند به ايران سفر کنند و همچنين  گردشگران ايراني  هم دوست دارند  به آذربايجان سفر کنند که متاسفانه مرزها بسته شده است.

وي گفت: يک انقاق خوب در اجلاس گردشگري اردبيل  افتاد که انتخاب شهر شوشا  آذربايجان به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي عضو اکو در سال سوم بود  که به کشور آذربايجان تبريک مي‌گويم و بازديدي که از شوشا داشتم شهري زيبا و با جاذبه طبيعي و گردشگري خوب است.

وي گفت: ميزباني اکو درسال آينده آرزوم  ترکيه و در سال بعد در شهر سبز است و امسال هم اردبيل ميزبان شايسته براي اين  رويداد  بود.

وزير ميراث فرهنگي بيان کرد: روابط ايران با آذربايجان بسيار خوب است  و اشتراکات فرهنگي بالايي بين دو کشور  داريم و در اردبيل با مسئولان کشور آذربايجان گفتگوهاي سازنده‌اي داشتيم. 

ضرغامي بيان کرد: انتظار مي‌رود کشورها هميشه سعي کنند  راه گردشگري  باز باشد که اين امر خيلي از مشکلات و روابط ديپلماتيک را هم  حل مي‌کند.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع