عصر آذربایجان

گزارش خبر

موفقيت اجراي الگوي کشت در زنجان نيازمند تقويت ضمانت‌ها و پشتيباني‌ها

موفقيت اجراي الگوي کشت در زنجان نيازمند تقويت ضمانت‌ها و پشتيباني‌ها

1402/07/16

گروه گزارش: طرح الگوي کشت در استان زنجان در سال زراعي جديد وارد دومين سال اجراي خود شده و موفقيت آن در گرو تقويت حمايت‌ها و ضمانت‌هاست. بخش کشاورزي در استان زنجان اهميت ويژه‌اي دارد و بيش از 32 درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده در حاليکه ميانگين سهم اشتغال کشور در اين بخش 18 درصد است.

گروه  گزارش: طرح الگوي کشت در استان زنجان در سال زراعي جديد وارد دومين سال اجراي خود شده و موفقيت آن در گرو تقويت حمايت‌ها و ضمانت‌هاست. بخش کشاورزي در استان زنجان اهميت ويژه‌اي دارد و بيش از 32 درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده در حاليکه ميانگين سهم اشتغال کشور در اين بخش 18 درصد است.
استان زنجان با 1,3 درصد مساحت کل کشور حدود 840 هزار هکتار عرصه هاي مناسب کشاورزي معادل پنج درصد اراضي کشاورزي کشور را دارد.
بخش کشاورزي در استان زنجان حدود 100 هزار بهره‌بردار دارد که به توليد انواع محصولات زارعي و باغي اشتغال دارند.
براي حفاظت از سرمايه‌هاي حياتي آب و خاک، برنامه‌هاي بخش کشاورزي استان زنجان طي چند سال اخير به سمت ارتقاي بهره‌وري بدون استفاده از منابع آبي جديد يا افزايش عرصه‌هاي کشت حرکت کرده است.
مهر ماه سال گذشته در نخستين اجلاس سراسري الگوي کشت محصولات کشاورزي، سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعي 1402-1401 رونمايي و ابلاغ شد و قرار است هدايت فعاليت هاي کشاورزي در استان ها با اتکا و محوريت اين سند انجام شود.
بر اساس قانون بودجه تسهيلات يارانه، يارانه نهاده‌ها و عوامل توليد، کمک‌هاي بلاعوض، امتيازات فني و اعتباري و بيمه از مولفه هاي تشويقي کشاورزان به سمت الگوي کشت است.
الگوي کشت هدفگذاري شده در زنجان به مرور محقق مي شود
رييس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان گفت: در سال نخست اجراي اين طرح مهمترين مساله اين بود که سطح انحراف کشت فعلي و واقعي با برنامه ابلاغي مشخص شود و ما در مرحله نخست بر اين موضوع متمرکز بوديم.
روح الله حسني افزود: پس از شناسايي ميزان اين انحراف و فاصله، برنامه بعدي ما در سال جاري اين است که موضوع را گام به گام مديريت کنيم تا سطح اين انحراف کمتر شود.
وي خاطرنشان کرد: فعاليت کشاورزي توسط بخش خصوصي انجام مي شود و تلاش ما اين است تا با ارائه مشوق ها و حمايت ها، الگوي کشت هدفگذاري شده در استان به مرور محقق شود.
حسني با بيان اينکه شاخص ها و مولفه هاي آب، سطح زمين، کيفيت خاک، کشش بازار و استعداد کشاورزان در اجراي الگوي کشت دخيل است، گفت: اين چهار عامل پايه اگر به طور کامل احصا شود مي‌توان مشخص کرد که چه محصولي با صرفه اقتصادي بالا کشت و توليد شود و سند الگوي کشت در برش استاني دقيقا به دنبال چنين هدفي است.
وي افزود: استفاده از ارقام مقاوم در برابر کم آبي و خشکي، تغيير الگوي کشت‌هاي بهاره، اجراي طرح‌هاي کشاورزي حفاظتي، توسعه روش‌هاي آبياري مدرن و کشت‌هاي نشايي از اقدامات جهاد کشاورزي در راستاي اجراي الگوي کشت با هدف ارتقاي بهره‌وري و مديريت بهينه آب در استان است.
به گفته رييس سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان سالانه سه ميليون و 65هزار تن محصولات زراعي، باغي و دامي در اين استان توليد مي‌شود که اين ميزان 2/45درصد مجموع توليدات بخش کشاورزي در کشور است.
اجراي مطلوب الگوي کشت نيازمند تقويت پشتوانه ها و ضمانت ها
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان نيز گفت: کليات طرح الگوي کشت اين است که دولت در چارچوب يکسري حمايت ها و مشوق ها، محصولات راهبردي متناسب با استعداد و شرايط هر منطقه را براي الگوي کشت معرفي کرده و هر کشاورزي که اين موارد را رعايت کند مشمول دريافت اين حمايت ها و مشوق ها مي شود.
اکبر طيبي افزود: اين مشوق ها و حمايت ها شامل موارد متعدد و مختلفي از قبيل ارائه تسهيلات، خدمات ارائه نهاده ها و بذر استاندارد مورد نياز و چيزهاي ديگر است.وي با بيان اينکه در سال اول اجراي طرح الگوي کشت در استان زنجان انحراف زيادي در وضعيت موجود با طرح الگوي کشت نداشتيم، گفت: شرايط و وضعيت کشت محصولات عمدتا متاثر از شرايط بازار و نوسان قيمت هاست که اين مساله نيز يک موضوع کشوري است.طيبي خاطرنشان کرد: ما در مقوله توليد مشکل نداريم بلکه اين مشکلات بازار است که توليد را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي تاکيد کرد: کشاورزان در اجراي الگوي کشت نيازمند يک پشتوانه و ضمانت هستند و اين مساله هم با تامين اعتبار ميسر مي شود؛ اگر کشاورزي محصولي را بر اساس الگوي کشت کاشت ولي پس از آن در بازار مشکلاتي به وجود آمد، بايد از او حمايت شود تا متضرر نشود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان گفت: الگوي کشت يک موضوع فرادستگاهي است و منحصر به جهاد کشاورزي نيست از اين رو همه دستگاهها و سازمان هاي دخيل بايد در اين زمينه همکاري کنند.
الگوي کشت، مولفه اي مهم در افزايش بهره وري
رييس مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان نيز در اين باره گفت: از 2,2 ميليون هکتار کل مساحت استان زنجان، حدود نصف بيشتر آن مراتع، 840 هزار هکتار زمين هاي کشاورزي و 180 هزار هکتار آبي، 340 هزار هکتار ديم و مابقي هم آيش است.
علي عباسي افزود: سالانه حدود 500 ميليون متر مکعب از منابع آب هاي سطحي و حدود يک ميليارد مکعب نيز از منابع آب هاي زير زميني در استان مصرف مي شود.
وي با بيان اينکه نزديک 80 درصد منابع آب در استان در بخش کشاورزي استفاده مي شود، گفت: يک مساله ديگر افت کمي و کيفي منابع آب و خاک است و بايد براي هر قطره آب برنامه ريزي پايدار داشته باشيم.
عباسي بر ضرورت استفاده اصولي و خردمندانه از منابع آبي تاکيد کرد و گفت: داشتن نگاه سيستمي به موضوع هم بسيار ضرورت دارد چون در اين نگاه، جامع نگري وجود دارد و اگر اقدامات بهره ورانه در يک راستا و در قالب يک برنامه جامع نباشد، قطعا اثربخشي نخواهد داشت.رييس مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي استان زنجان گفت: طي سال هاي گذشته اقدامات مهمي براي بهره وري در حوزه آب توسط دولت هاي مختلف انجام شد، در حال حاضر عدد بهره وري ما 1,4 بوده و در سند چشم انداز 1404 قرار است به 1,6 برسد؛ با اين نرخ رشدي که خوشبختانه در افزايش بهره وري آب داشتيم قطعا به اين هدفگذاري خواهيم رسيد.عباسي با بيان اينکه افزايش بهره وري بايد در راستاي افزايش توليد و کاهش مصرف آب باشد، اظهار کرد: افزايش توليد همراه با مصرف آب، ديگر بهره وري نيست.
وي اظهار کرد: براي افزايش بهره وري آب، روش هاي مختلفي وجود دارد، يک روش شامل اقدامات به‌زراعي و به‌نژادي است که در اين روش در واقع از ارقام اصلاح شده و مقاوم به تنش هاي خشکي استفاده مي کنيم.
اين مسئول گفت: در روش ديگر مي توان اقداماتي انجام داد که منجر به کاهش مصرف آب مي شود مثل ايجاد سامانه هاي نوين آبياري و تغيير آرايش کشت که بهره گيري از هر دو روش مي تواند ما را به هدف مطلوب برساند.
عباسي خاطرنشان کرد: اصلاح الگوي کشت و به کارگيري سند الگوي کشت تدوين شده از سوي وزارت جهاد کشاورزي به منظور تعيين نظام توليدي بخش کشاورزي بر مبناي مزيت‌هاي اقتصادي پايدار، يک روش مناسب براي افزايش بهره روي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، برآيند:گام‌هاي عملياتي با ابلاغ سند الگوي کشت به استانها براي تحقق اين موضوع حياتي در زنجان نيز برداشته شده است و کشاورزاني که براساس الگوي ترسيم شده فعاليت کنند مشمول حمايت‌ها و مشوق‌هاي متعددي خواهند شد ولي با اين وجود استمرار حمايت ها و ضمانت_ها، کليد اصلي موفقيت اين طرح است.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها