عصر آذربایجان

گزارش خبر

وضعيت حاکم بر اقتصاد کشور وحشتناک است

وضعيت حاکم بر اقتصاد کشور وحشتناک است

1401/05/23

گروه تحليل: عضو کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: زماني عده‌اي مي‌گفتند مردم نان و ماست بخورند، اما اکنون خريد نان، ماست و پنير هم وحشتناک شده است و خيلي‌ها نمي‌توانند آن را تهيه کنند. چندي پيش دولت، لايحه اصلاح قانون بودجه 1401 را به مجلس تقديم کرد که در بند اول اين اصلاحيه آمده است: »عبارتِ به نرخ پايان شهريور، حذف مي‌شود.« يعني عملاً، دولت سيزدهم پس از تلاش‌هاي فراوان در متقاعد کردن نمايندگان به حذف ارز ترجيحي و بازگشت قيمت‌ها به شهريور 1400، ناکام ماند و حال به دنبال اين است که با قانوني کردن موضوع، خود را از زير فشار افکار عمومي خارج کند.

محمد آيتي

گروه تحليل: عضو کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: زماني عده‌اي مي‌گفتند مردم نان و ماست بخورند، اما اکنون خريد نان، ماست و پنير هم وحشتناک شده است و خيلي‌ها نمي‌توانند آن را تهيه کنند. چندي پيش دولت، لايحه اصلاح قانون بودجه 1401 را به مجلس تقديم کرد که در بند اول اين اصلاحيه آمده است: »عبارتِ به نرخ پايان شهريور، حذف مي‌شود.« يعني عملاً، دولت سيزدهم پس از تلاش‌هاي فراوان در متقاعد کردن نمايندگان به حذف ارز ترجيحي و بازگشت قيمت‌ها به شهريور 1400، ناکام ماند و حال به دنبال اين است که با قانوني کردن موضوع، خود را از زير فشار افکار عمومي خارج کند.
اصغر سليمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس بر اين باور است که اين لايحه اصلاحي دولت در مجلس با راي مثبت نمايندگان مواجه نخواهد نشود. اومي‌گويد: در زماني که قرار بود آزادسازي برخي کالا‌هاي اساسي صورت بگيرد، دولت اعلام کرد چهار کالا با افزايش قيمت روبرو خواهد شد، اما پس از اجراي اين طرح، ما در عمل ديديم که تمام قيمت کالا‌ها از مسکن و خودرو گرفته تا کالا‌هاي اساسي و غيراساسي به همراه خدمات با رشد قيمت مواجه شدند.
نماينده سميرم مي‌گويد: از طرفي ديگر، دولت قرار بود ارائه کالابرگ را در دستور کار داشته باشد که متاسفانه پس از گذشت چهار ماه از سال جاري و در حالي که پنجمين ماه از سال 1401 هم رو به اتمام است، همچنان خبري از ارائه اين امکان براي مردم نيست.
زماني مي‌گفتند مردم نان و ماست بخورند، اما اکنون خريد نان و ماست هم وحشتناک شده است
سليمي مي‌گويد: وضعيت حاکم بر اقتصاد کشور و معيشت مردم، وحشتناک است. زماني عده‌اي مي‌گفتند مردم نان و ماست بخورند، اما اکنون خريد نان، ماست و پنير هم وحشتناک شده است و خيلي‌ها نمي‌توانند آن را تهيه کنند. دولت بايد فکر چاره باشد و بر اساس مصوبه مجلس بايد قيمت‌ها را به شهريور 1400 برگرداند.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: دولت اينکه به مردم کالابرگ بدهد و قيمت‌ها به مانند شهريور 1400باشد را به ما قول داده بود، اما اين اتفاق نيفتاد.
 وقتي قانون نوشته و به آن عمل نشود، بي‌اعتمادي در جامعه را در پي خواهد داشت و اين موضوع بسيار نگران‌کننده است.
او مي‌گويد: پرداخت يارانه 300تا 400هزار توماني که چند ماهي است دولت آن هم نه به همه مردم، مي‌دهد خود تورم‌زاست. قرار بود کالابرگ به مردم ارائه شود تا آن‌ها کالا‌هاي اساسي را بر اساس قيمت‌هاي شهريور سال گذشته تهيه کنند، اما همچنان برنامه‌ريزي شفاف و کاملي براي اين امر مهم صورت نگرفته است.
سياستگذاران اقتصادي در اين حد و اندازه‌ها نيستند
عضو کميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: متاسفانه دولت از متخصصان در سياست‌گذاري و سرمايه‌گذاري در حوزه اقتصاد، استفاده نمي‌کند. يعني افرادي در حوزه اقتصادي، سياست‌گذاري مي‌کنند که در اين حد و اندازه‌ها نيستند. دولت بايد حلقه مشاوران خود را بزرگ‌تر کند و افرادي ديگر حتي با گرايش‌هاي مختلف را به کار بگيرد، زيرا خردجمعي است که باعث مي‌شود اقتصاد و معيشت مردم کمتر با مشکل روبرو شود.
نمايندگان از دولت عصباني‌ شده‌اند
سليمي در واکنش به اينکه گفته مي‌شود تعامل و ملاحظه مجلس با دولت بيش از حد شده است، گفت: نماينده‌ها مدت‌هاست که تذکرات لازم را به دولت داده و مي‌دهند و در همين راستا، شاهد سوالات زياد نمايندگان از وزرا هم هستيم. حتي در همين مجلس، تحقيق و تفحص‌هايي کليد خورده است. اکنون شرايط وزرايي که براي سوال به مجلس مي‌آيند خيلي مساعد نيست و مي‌بينيم که در برخي مواقع، کارت زرد هم گرفته‌اند. الان وضعيت در مجلس طوري است که اگر وزيري براي سوال به مجلس بيايد، احتمال اينکه کارت زرد بگيرد بسيار بالاست، زيرا نمايندگان از دولت نسبت به گذشته کمي عصباني‌تر شده‌اند. يعني شايد وزير مورد سوال هم مستحق کارت زرد نباشد، اما عصبانيت مجلس از دولت باعث کارت زرد مي‌شود.
هيچ خبري از زمان دقيق ارائه کالابرگ نداريم
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از رويداد24،وي مي‌گويد: به خاطر عملکرد کلي دولت، نمايندگان و مردم ناراضي هستند و به طور مثال، تا همين امروز ما به عنوان نمايندگان مردم، خبر از زمان دقيق ارائه کالابرگ نداريم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها