عصر آذربایجان

گزارش خبر

معضلات اجتماعي بين حاشيه‌نشينان پرسه مي‌زند

زنجان در بن بست حاشيه‌نشيني//

1400/07/04

گروه گزارش: حاشيه‌نشيني جلوه عيني نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي است که در پس ضعف دستگاه‌هاي نظارتي، قارچ گونه در حال رشد است و معضلات فراواني را براي مردم و مسئولان در پي داشته است. حاشيه‌نشيني يا سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي و يا به ‌اصطلاح مناطق کم‌برخوردار واژه‌هاي سه‌گانه‌اي هستند که در کالبد اجتماعي برخي مناطق شهري شنيده مي‌شود.

گروه گزارش: حاشيه‌نشيني جلوه عيني نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي است که در پس ضعف دستگاه‌هاي نظارتي، قارچ گونه در حال رشد است و معضلات فراواني را براي مردم و مسئولان در پي داشته است. حاشيه‌نشيني يا سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي و يا به ‌اصطلاح مناطق کم‌برخوردار واژه‌هاي سه‌گانه‌اي هستند که در کالبد اجتماعي برخي مناطق شهري شنيده مي‌شود.
در  دهه‌هاي اخير به علت افزايش جمعيت، مهاجرت مردم از روستا به شهر، افزايش قيمت مسکن و اجاره‌بها و مهم‌تر از همه ضعف دستگاه‌هاي نظارتي شاهد افزايش جمعيت در حاشيه‌ شهرها بوديم که همين مهم امروزه به يک معضل به نام پديده حاشيه‌نشيني تبديل شده است.حاشيه نشيني که در گذشته تنها در شهرهاي کلان کشور وجود داشت رفته رفته به شهرهاي کوچکي همچون زنجان نيز سرايت کرده و آسيب‌هايي از قبيل بهداشت نامناسب، سطح اقتصادي پايين، عدم وجود امکانات آموزشي و رفاهي، کودکان کار، فقر، بزهکاري را به دنبال دارد.استاني که جوانان روستايي‌اش به دليل کمبود آب و نبود شغل مناسب داس‌هاي خود را بر زمين نهاده و با اندک سرمايه‌اي که در دست دارند، روستاي خود را ترک کرده و به سمت شهر مهاجرت مي‌کنند به اميد اينکه بتوانند روياهاي خود را به حقيقت تبديل کنند غافل از آن که زندگي در اين محله‌هاي حاشيه نشين به خودي خود آن‌ها را از روياهايشان دورتر مي‌کند.نبود امکانات مناسب در محلات با بافت فرسوده سبب شده تا هر روز اهالي اين محله‌ها با چالش‌هاي جديدي روبه رو شوند، در هم تنيده شدن خانه‌ها و کوچه‌هاي باريک اين محله‌ها در هنگام بروز يک حادثه براي ساکنان موضوعي است که گاهي مانع خدمات‌رساني گروه‌هاي امداد به فردي که در انتهاي کوچه دچار سانحه شده است، مي‌شود.از سويي ديگر اين مناطق از نظر سرانه‌ها و معيارهاي جمعيتي، آموزشي، اجتماعي، کالبدي و مسکن داراي حداقل ميزان نرخ اشتغالند و اکثريت زير خط فقر قرار دارند.در کنار بحث حاشيه‌نشيني، وجود بافت‌هاي فرسوده نيز معضل ديگري است که در شهر‌هاي بزرگ وجود دارد و گاهاً برخي مناطق خالي از سکنه شده اما اين بافت‌هاي فرسوده نيز در گذر زمان محل و مامني براي اقشار ضعيف، معتادان شده و در بالا بردن آسيب‌ها و هنجار‌هاي اجتماعي تاثير بالايي دارد.د اين راستا مسعود بيات‌منش، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان ‌با اشاره به اينکه بيشتر سکونتگاه‌هاي غيررسمي استان در چهار شهر با يک هزار و 100 هکتار پراکنده است، اظهار داشت: مساحت مذکور 12 درصد مساحت کل شهر‌ها را شامل مي‌شود که اين مناطق يکي از معضلات توليد آسيب‌هاي اجتماعي را سبب مي‌شود.وي با بيان اينکه هشت محله در سطح شهر زنجان به عنوان حاشيه‌نشيني محسوب مي‌شود و بايد فکر اساسي براي بهبود شرايط اين مناطق داشت، افزود: تلاش بر اين است تا در يکي از مهمترين مناطق حاشيه نشين شهر زنجان کاربري‌هاي عمومي ايجاد شود.
آسيب‌هاي اجتماعي در نجف‌آباد و اسلام‌آباد
مديرکل اداره راه‌ و شهرسازي استان زنجان با بيان اينکه 90 درصد سکونتگاه‌هاي غيررسمي استان زنجان در دو منطقه نجف‌آباد و اسلام آباد قرار داد، گفت: وضعيت در اين دو منطقه به لحاظ مشکلات و آسيب‌هاي اجتماعي بغرنج‌تر است که بايد اين مسائل برطرف شود.وي با بيان اينکه مساحت نجف آباد 80 هکتار است و بيش از 25 هزار نفر جمعيت در آن ساکن هستند، گفت: براي بهبود بخشيدن به شرايط اين منطقه تفاهم‌نامه‌اي با بنياد مسکن منعقد شده که برنامه‌هاي مطالعاتي براي اين منطقه انجام شده و در آينده مدل‌هاي مختلف بهسازي و نوسازي در آن اجرا خواهد شد.بيات منش با بيان اينکه که اميدواريم با کمک ساير نهاد‌ها همچون بنياد مسکن مسائل پيرامون سکونتگاه‌هاي غيررسمي و حاشيه نشيني را به حداقل برسانيم، عنوان کرد: با هزينه کرد پنج ميليارد توماني طرح مطالعاتي در اين مناطق انجام شده تا بتوانيم وضعيت را به لحاظ نوسازي و بازسازي بهبود ببخشيم.بيات‌منش عنوان کرد: يکي از مهم‌ترين مسائلي که وجود دارد سکونتگاه‌هاي غير‌رسمي با هسته‌هاي روستايي همچون روستاي دو‌اسب در شهر زنجان است با اينکه اين روستا‌ خارج از شهر قرار دارد اما در طرح جامع جز شهر گنجانده شده‌اند و طرح به تصويب نيز رسيده است؛ همين امر سبب رشد روز افز‌ون جمعيت در اين منطقه شده است.وي تاکيد کرد: بايد شهرداري نظارت دقيق بر اين مکان‌ها داشته باشد اما متاسفانه هيچ نظارتي انجام نگرفته و نرخ رشد در اين مناطق به بالاي 10 درصد رسيده در حالي که اين نرخ رشد در نوع خود در سطح کشور بي‌همتا است.
همين طور سعيد شاهين‌فر، معاون مسکن راه و شهرسازي استان زنجان نيز اذعان کرد: در سطح استان به طور ميانگين بالاي 700 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 500 هکتار از سطح مذکور در شهر زنجان قرار دارد و بيش از 200 هکتار نيز در سه شهر ابهر، خرمدره و قيدار پراکنده است. وي افزود: نخستين مولفه براي بررسي طرح بافت فرسوده براي باز آفريني جمعيت است و بايد جمعيت بالاي بيش از 25 هزار نفر جمعيت وجود داشته باشد که در چهار شهر مذکور اين شرايط وجود دارد اما در شهرهايي مانند ماهنشان، ايجرود، آببر و سلطانيه 25 هزار نفر جمعيت وجود ندارد و بر روي آن‌ها اقدام بازآفريني انجام نمي‌شود.معاون مسکن راه و شهرسازي استان زنجان با بيان اينکه شرکت بازآفريني با ارائه تسهيلات، قير براي معابر در اجراي پروژه‌هاي فرسوده و ناکارآمد کمک مي‌کند عنوان کرد: جمعيت بالاي 25 هزار نفر مهم‌ترين شاخصه براي انجام اين امر است. وي با اشاره به اينکه هشت درصد شهر زنجان بافت فرسوده است گفت: در شهر ابهر هشت درصد، خرمدره شش درصد و قيدار چهار درصد مساحت شهر فرسوده است اما نسبت به استان‌هاي ديگر اين آمار خوب است و شرايط در استان زنجان نسبت به سطح کشور بهتر است.به گزارش آراز آذربايجان به نقل از تسنيم، با تمام اين‌ها، امروزه با افزايش جمعيت و نبود فرصت برابر استفاده از منابع و امکانات زندگي، بيکاري و فقر، ترويج مادي‌گرايي و تبليغ زندگي شهرنشيني، خشکسالي و غيره روز به روز بر جمعيت مهاجران افزوده شده و حاشيه‌نشيني همچون قارچ گونه در حال رشد است که نتيجه اين امر چيزي جز به حاشيه رفتن سبک مطلوبي از زندگي و محوريت يافتن انواعي از ناهنجاري‌هاي اجتماعي و بزهکاري در بين مردم حاشيه نشين نيست.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها