عصر آذربایجان

گزارش خبر

سردترين کلانشهر ايران گرمخانه ندارد

سردترين کلانشهر ايران گرمخانه ندارد

1400/12/01

گروه اجتماعي: تبريز به عنوان سردترين کلانشهر ايران گرمخانه ندارد و تداوم اين شرايط باعث توليد مکرر آسيب‌هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.

گروه اجتماعي:  تبريز به عنوان سردترين کلانشهر ايران گرمخانه ندارد و تداوم اين شرايط باعث توليد مکرر آسيب‌هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.

حضور افراد بي خانمان در کلانشهرها و نبود گرمخانه، در زمره مهم‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي است که اگر چاره‌اي بدان انديشيده نشود، بازتوليد مکرر آسيب‌هاي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.
يک آسيب اجتماعي که اگر در زمان مناسب آن، اقدامي صورت نگيرد افزايش چالش‌ها و مشکلات را در کلانشهرها به دنبال خواهد داشت و اين در حالي است که کلانشهر تبريز، تاکنون فاقد گرمخانه بوده و افراد بي پناه و بي خانمان، سرپناهي امن براي خود ندارند.
از اين رو لزوم احداث و تجهيز گرمخانه در کلانشهر تبريز، ضرورتي است که بايد مسئولين ذي ربط نسبت به آن همت گمارند.
موضوع حمايت‌هاي اجتماعي جايگاهي در حوزه اجرايي نهادهاي ذي‌ربط ندارد
رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تبريز گفت: در ارتباط با راه‌اندازي گرمخانه‌ها متأسفانه امسال نيز شاهد آن بوديم که اقدامي از سوي هيچ ارگاني صورت نپذيرفت.
حکيمه غفوري ادامه داد: اين در حالي است که در چندين کلانشهر کشور، سالانه شاهد شرايط مطلوب‌تري براي اسکان موقت در گرمخانه‌هايي هستيم که با همکاري نهادهاي دولتي و غيردولتي نظير فرمانداري‌ها، استانداري‌ها و شهرداري‌ها شکل گرفته و توسعه مي‌يابند.
وي افزود: در کل بايد گفت که متأسفانه موضوع حمايت‌هاي اجتماعي، آن چنان جايگاهي در حوزه اجرايي نهادهاي ذي‌ربط در کلانشهر تبريز نداشته و استمرار چنين وضعيتي سبب بازتوليد مکرر آسيب‌هاي اجتماعي خواهد شد.
غفوري بيان کرد: ما اگر همين امسال، به راه‌اندازي گرمخانه‌هاي عمومي اقدام نکنيم سال آينده تقاضاها افزايش يافته و مشکلات و چالش‌ها پيچيده‌تر خواهند شد، لذا منطق مديريت حکم مي‌کند که مديريت شهري سريعاً درصدد رفع چنين نيازهايي در شهر برآيد.
رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تبريز توضيح داد: معتقدم که نبايد واقعيت‌ها را انکار کرد و هم‌چنان به دنبال سرپوشي براي ضعف‌هاي اجتماعي شهر گشت.
لزوم اقدام سريع دستگاه‌هاي مسئول براي اسکان افراد بي پناه
وي افزود: به هر حال چه بخواهيم و چه نه، امروز در تبريز افراد بي پناه و بي خانمان کم نبوده و دستگاه‌هاي مسئول وظيفه دارند هر چه سريع‌تر اقداماتي را در خصوص اسکان چنين افرادي به انجام برسانند.
غفوري ادامه داد: البته ناگفته نماند که برابر اعلامي که طي ماه‌هاي اخير از سوي حوزه خدمات شهري شهرداري تبريز، صورت گرفته بود مطلع شديم که شهرداري تبريز، 2 محل را ويژه اسکان و تحت عنوان گرمخانه براي فصل سرد سال در نظر گرفته است اما با پيگيري‌هايي که صورت پذيرفت، اعلام شد که صرفاً يک محل براي اين موضوع در نظر گرفته شده و ظاهراً آن محل نيز محدوديت‌ها و نواقصات قابل توجهي دارد.
وي گفت: البته ما در کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، هم‌چنان پيگير اين موضوع از مسئولين بوده و هستيم اما اينکه اين اراده و اهتمام از سوي خود دستگاه‌هاي اجرايي مسئول بوده و انگيزش لازم در آنها وجود داشته باشد مسئله اصلي ماست.رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تبريز در پايان افزود: در هر صورت شوراي شهر، آماده هر گونه همکاري و مصوبه‌اي در اين خصوص بوده و اميدواريم طرح جديدي را که حوزه ساماندهي آسيب‌هاي شهرداري تبريز در اين خصوص آغاز نموده به سرانجام برسد.
مدير کل امور زنان و خانواده استانداري آذربايجان شرقي گفت: با توجه به نبود گرمخانه و مراجعه افراد بي خانمان و هم‌چنين نياز به اسکان امن، جلساتي با معاونت عمراني استانداري آذربايجان شرقي انجام گرفته است و از اين رو شهرداري مؤظف است مکاني را به عنوان گرمخانه، مشخص و تجهيز کند.
رقيه صادق زاده ادامه داد: علاوه بر اين، دستگاه‌هاي مرتبط در بحث مشاوره‌هاي حقوقي، خانوادگي و هم‌چنين ساماندهي نيز در کنار ما خواهند بود و از اين رو در بحث آموزش، توانمندسازي و مشکلات افراد مراجعه کننده به گرمخانه براي ارائه بهترين راهکار نيز از آنان بهره خواهيم برد.
وي با اشاره به تأمين اقلام بهداشتي از سوي سازمان‌هاي ذي ربط افزود: بر اساس ماده 55 قانون شهرداري، تعيين محل گرمخانه جزو وظايف شهرداري است و از اين رو بايد مکان گرمخانه را در اختيار ما قرار دهند.
مديرکل امور زنان و خانواده استانداري آذربايجان شرقي بيان کرد: نبود گرمخانه چندين بار در کارگروه‌ها و جلسات، مطرح شده است اما متأسفانه راه به جايي نبرده است اما اميد است با جلسات برگزار شده به يک تصميم نهايي براي ايجاد و تجهيز گرمخانه دست يابيم.
تعداد کارتن خواب‌ها در کلانشهر تبريز کم است
شهردار کلانشهر تبريز نيز گفت: خوشبختانه در کلانشهر تبريز، فرهنگ متعالي خاصي وجود دارد و به همين دليل، تعداد کارتن خواب‌ها کمتر است.
عباس رنجبر ادامه داد: گرمخانه در کلانشهر تبريز بوده و تحت نظارت بهزيستي است و اعلام رسمي وجود گرمخانه در تبريز، تشويق برخي از افراد براي مراجعه به گرمخانه است که در کل به نفع فرهنگ کلانشهر تبريز نيست.وي افزود: وجود گرمخانه‌هاي وسيع در کلانشهرها، به معناي افزايش تعداد افراد بي خانمان است و خوشبختانه تعداد افراد بي خانمان در کلانشهر تبريز، کم است.
رنجبر در پايان گفت: با توجه به وجود گرمخانه در کلانشهر تبريز، پيش بيني بر اين است که در صورت احساس نياز، موقتاً مورد استفاده قرار بگيرد اما عدم اعلام عمومي تنها به اين دليل است که تأثيرات منفي تشويق به استفاده از گرمخانه اتفاق نيفتد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،لزوم وجود اسکان‌هاي امن موقت و يا گرمخانه در کلانشهرها، ضرورتي است که نمي‌توان از آن چشم پوشي کرد؛ در حال حاضر، ايجاد و تجهيز گرمخانه در کلانشهر تبريز، ضرورتي است که تا به حال مغفول مانده است و دستگاه‌هاي مسئول، وظيفه دارند نسبت به احداث و تجهيز گرمخانه اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها