عصر آذربایجان

گزارش خبر

اردبيل؛ کارگاه بزرگ راه‌سازي

اردبيل؛ کارگاه بزرگ راه‌سازي

1403/03/20

گروه گزارش: توسعه شبکه بزرگراهي به عنوان يکي از زيرساخت‌هاي اصلي توسعه هر منطقه‌اي از اولويت‌هاي دولت سيزدهم در استان اردبيل بوده است به طوري که از ابتداي دولت سيزدهم حدود 100 کيلومتر زير بار ترافيک رفته و 85 کيلومتر ديگر هم به تدريج تکميل شده و به بهره‌برداري مي‌رسد. يکي از رويکردهاي دولت سيزدهم در استان اردبيل ارتقاي شاخص‌هاي اقتصادي و عمراني بوده است. اين امر از آن جهت حائز اهميت است که توسعه زيرساخت‌ها اساسا هزينه‌بر بوده و از توان بخش خصوصي خارج است ، براي همين دولت‌ها معمولا در توسعه زيرساخت‌هايي که سرمايه‌گذاران رغبت کمتري به سرمايه‌گذاري در آن دارند، وارد عمل شده و راه را براي حضور سرمايه‌گذاران در ساير بخش‌ها فراهم مي‌کنند.


استان اردبيل در بسياري از شاخص‌هاي توسعه از جمله شاخص بزرگراهي جزو استان‌هاي محروم کشور بوده است به طوري که هم‌اکنون ارتباط مرکز استان اردبيل با مرکز کشور از طريق بزرگراه نيست.اين وضعيت طولاني شدن زمان سفر و به تبع آن افزايش هزينه و مصرف سوخت را به دنبال داشته است ، از سوي ديگر با توجه به تردد وسايط نقليه به صورت رفت و برگشت احتمال تصادفات رخ به رخ در راه‌هاي اين استان بالاست به طوري که همه سال‌ها تعدادي از شهروندان اردبيلي در تصادف‌هاي رخ به رخ جان خود را از دست مي‌دهند.دولت سيزدهم براي رفع عقب‌ماندگي‌هاي مزمن تاريخي استان اردبيل در فاصله کمتر از سه سال فعاليت خود توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل و شبکه بزرگراهي را در دستور کار قرار داد و امروز هر ناظر منصفي که در راه‌هاي استان تردد کرده باشد، اذعان مي‌کند که اردبيل تبديل به کارگاه بزرگ راه‌سازي شده است.در همين زمينه مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل با اشاره به پروژه‌هاي بزرگراهي در دست اجرا در اين استان اظهار کرد: قبل از دولت سيزدهم180 کيلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود و با روي کار آمدن اين دولت اجراي 180 کيلومتر ديگر در دستور کار قرار گرفت.محبوب حيدري در خصوص قطعاتي که تاکنون به بهره‌برداري رسيده است، گفت: تاکنون 55 کيلومتر در سال 1401 با سفر معاون اجرايي وقت رييس‌جمهور و 25 کيلومتر اسفندماه پارسال افتتاح شد و 15 کيلومتر ديگر هم تا آخر تيرماه امسال مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل اضافه کرد: طبق برنامه احداث 85 کيلومتر بزرگراه در مسيرهاي اردبيل - مشگين‌شهر ، سربند – مشگين‌شهر، مشگين‌شهر- اهر، سه‌راهي صحرا - گرمي ، اردبيل - سرچم و نير - سراب در دست اجراست که به تدريج تکميل و بهره‌برداري خواهد شد.به گفته اين مقام مسئول ، اغلب طرح‌هاي بزرگراهي استان اردبيل داراي رديف ملي هستند و اين طرح‌ها در قالب قطعات مختلف در شمال و جنوب استان با توجه به اولويت اين قطعات تکميل و به بهره‌برداري مي‌رسد.
تکميل قطعات جاده اردبيل - سرچم نيازمند بيش از 13 هزار ميليارد ريال اعتبار
 مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: مسير اردبيل –سرچم به عنوان اصلي‌ترين مسير ارتباطي مرکز استان با مرکز کشور به شمار مي‌رود و تکميل قطعاـ آن جزو اولويت‌هاي اصلي اداره کل راه و شهرسازي استان است.
وي ادامه داد: در اين مسير در سال‌هاي اخير 44 کيلومتر زير بار ترافيک رفته است ،در حال حاضر هم قطعات ديگر اين پروژه با جديت در دست اجراست و امسال هم قطعات ديگري تکميل و زير بار ترافيک خواهد رفت.حيدري با بيان اينکه تکميل و بهره‌برداري از قطعات در دست اجرا در سال‌جاري نيازمند 13 هزار و 640 ميليارد ريال اعتبار است، افزود: انتظار مي‌رود با تخصيص و تامين اعتبارات مورد نياز شاهد تسريع در روند تکميل شبکه بزرگراهي استان و ارتقاي ايمني جاده‌اي باشيم.وي در ادامه احداث تونل دوم گردنه حيران به طول 730 متر، باند دوم رضي – اميرکندي و گرمي – بيله‌سوار به طول 65 کيلومتر و باند دوم پارس‌آباد – سربند – مشگين‌شهر به طول 60 کيلومتر را از جمله طرح‌هاي مهم و بزرگراهي در دست اقدام استان ذکر کرد و درباره آخرين وضعيت بهسازي بزرگراه اردبيل - مشگين‌شهر گفت: موسسه عاشورا به عنوان مجري طرح بيش از 700 ميليارد ريال از راه و شهرسازي مطالبه دارد که در صورت پرداخت مطالبات پيمانکار و تامين اعتبار لازم، اين طرح در موعد مقرر بهره‌برداري مي‌شود.
75درصد طرح‌هاي بزرگراهي استان اردبيل فعال است
وي با بيان اينکه بيش از 75 درصد طرح‌هاي بزرگراهي استان فعال است، افزود: با توجه به اينکه توسعه همه‌جانبه استان بدون توسعه زيرساخت‌هاي آن و مهم‌تر از همه توسعه بزرگراه‌ها مقدور نيست براي تردد ايمن در راه‌هاي استان بر اساس پژوهش و مطالعات انجام گرفته اين استان نيازمند 814 کيلومتر بزرگراه است.حيدري ادامه داد: با توجه به شکل جغرافيايي استان اردبيل، طول راه‌ها در کريدور شرقي – غربي استان حدود 90 کيلومتر است که مسير منتهي به استان گيلان با بهره‌برداري از تونل شمالي حيران و در مسير منتهي به غرب از محدوده نير به سمت سراب تکميل و نواقص موجود در اين کريدور مرتفع شده و در حال حاضر اتصال استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي به استان‌هاي شمالي کشور برقرار است.
تکميل جاده سربند- مشگين‌شهر نيازمند يک هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار است
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: براي تکميل 20 کيلومتر از جاده سه‌راهي سربند - مشگين‌شهر به غير از مطالبات پيمانکاران يک هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار نياز است.حيدري خاطرنشان کرد: تکميل ابنيه فني شامل نصب يک دستگاه پل خاص با يک دهانه 44 متري، آسفالت لايه دوم و نصب علايم ايمني و خط‌کشي 20 کيلومتر اول از مسير سه‌راهي سربند - مشگين‌شهر جزو برنامه کاري اين اداره کل در سال جاري است.وي افزود: در 20 کيلومتر دوم اين مسير هم همزمان با عمليات خاکي ، ابنيه فني در سطح 6.5 کيلومتر اول اجرا مي‌شود.
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل با بيان اينکه هم‌اکنون 115 دستگاه ماشين‌آلات سنگين و نيمه‌سنگين با 178 نفر نيروي انساني در اين طرح فعاليت دارند، افزود: جاده سربند - پارس‌آباد و سربند- مشگين‌شهر از جاده‌هاي حادثه‌خيز استان است که در دست اجراست و انتظار مي‌رود با اختصاص به موقع اعتبارات طرح‌هاي بزرگراهي شمال استان شتاب بيشتري بگيرد.وي هزينه احداث هر کيلومتر بزرگراه را 300 تا 350 ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: برنامه اصلي احداث 277 کيلومتر بزرگراه در جاده‌هاي پرتردد و حادثه‌خيز استان است تا با تکميل آنها ايمني جاده‌ها ارتقا يافته و از ميزان تصادفات جاده‌اي کاسته شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا ، تا پنج سال پيش فقط چهار طرح بزرگراهي اردبيل - نير، اردبيل – نمين، اردبيل - مشگين‌شهر و 50 کيلومتر از جاده اردبيل - گرمي داراي رديف اعتباري ملي بود ولي در سال‌هاي اخير تمام مسيرهاي در دست اجراي استان داراي رديف ملي شده است.با افتتاح 50 کيلومتر بزرگراه ، شاخص برخورداري استان اردبيل از بزرگراه از 21 درصد به 27 درصد رسيده و با افتتاح 86 کيلومتر بزرگراه ديگر نيز شاخص بزرگراهي استان به بيش از 30 درصد مي‌رسد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها