عصر آذربایجان

گزارش خبر

کام تلخ صنعت شيريني و شکلات تبريز با مشکلات سرمايه در گردش

کام تلخ صنعت شيريني و شکلات تبريز با مشکلات سرمايه در گردش

1401/06/27

گروه اقتصادي: مشکلات سرمايه در گردش و نبود نقدينگي کام فعالان صنايع شيريني و شکلات آذربايجان‌شرقي و شهر تبريز را که پايتخت شيريني و شکلات ايران بوده، تلخ کرده است.

فاطمه ملک پور

گروه اقتصادي:  مشکلات سرمايه در گردش و نبود نقدينگي کام فعالان صنايع شيريني و شکلات آذربايجان‌شرقي و شهر تبريز را که پايتخت شيريني و شکلات ايران بوده، تلخ کرده است.
در ابتداي سال جاري بود که طرح بزرگ عادلانه سازي يارانه‌ها از سوي دولت اجرا شد و بسياري، اين طرح را جراحي اقتصادي عنوان کردند. با وجود اينکه هدف از اجراي اين هدف مردمي سازي يارانه‌ها بود ولي در برخي از بخش‌ها فشار زيادي بر توليدکنندگان وارد شد. نوسان قيمت و کمبود مواد اوليه، عمده مشکلاتي بود که اين بخش را تحت تأثير قرار داد.
اکنون پس از گذشت چند ماه از اجراي طرح عادلانه سازي يارانه‌ها، توليدکنندگان صنايع غذايي به ويژه واحدهاي صنعتي شيريني و شکلات آذربايجان شرقي به دليل افزايش قيمت برخي از اقلام مورد نياز در توليد محصولات و افزايش نياز به ميزان سرمايه در گردش با مشکلاتي مواجه شده‌اند که اين موضوع در ميزان صادرات نمود پيدا کرده است.در اين ميان اهميت بخش توليد در رشد و توسعه اقتصادي بر کسي پوشيده نيست. خطوط توليد که کار کند اشتغال موجب درآمدزايي مي‌شود و معيشت مردم بهبود مي‌يابد و در نهايت چرخ اقتصاد نيز مي چرخد. اکنون با توجه به اينکه در 120 واحد صنعتي شيريني و شکلات استان حدود 20 هزار نفر مشغول به کار هستند هر گونه بروز مشکل آسيب بزرگي بر بخش توليد در اين حوزه خواهد بود.
سردرگمي توليدکنندگان با نوسان قيمت مواد اوليه
يکي از بزرگترين توليدکنندگان شيريني و شکلات در آذربايجان شرقي در اين زمينه مي‌گويد: با افزايش چند برابري قيمت مواد اوليه، ميزان نياز واحدهاي صنعتي به گردش مالي نيز افزايش يافته است که در اين زمينه دولت بايد با تأمين اعتبار مالي از صنايع غذايي حمايت کند تا ميزان صادرات به کشورهاي خارجي کاهش نيابد.افشين عليزاده با بيان اينکه در حال حاضر محصولات اين واحد توليدي به 9 کشور خارجي صادر مي‌شود، مي‌افزايد: حضور در بازارهاي خارجي شرايط خاصي را مي‌طلبد که توليدکنندگان علاوه بر مشکلات توليد بايد موارد متعددي را در بازارهاي بين المللي براي صادرات در نظر بگيرند.
وي ادامه مي‌دهد: با توجه به افزايش نرخ مواد اوليه در حال حاضر براي تداوم توليد، قيمت محصولات صادراتي را به گونه‌اي تعيين کرده‌ايم که صرفاً گردش مالي و مواد اوليه مورد نياز را بتوانيم تأمين کنيم بدون ترديد اين شرايط کار را براي صنايع شيريني و شکلات استان سخت کرده است.اين توليدکننده با اشاره به اينکه افزايش توان رقابتي در بازارهاي بين المللي به عوامل زيادي بستگي دارد، مي‌افزايد: تغيير ناگهاني و روزانه قيمت مواد اوليه توليدکنندگان را سردرگم کرده است.
کمبود مواد اوليه معضلي در بخش توليد
عليزاده تاکيد مي‌کند: کمبود مواد اوليه يکي از مشکلات اصلي واحدهاي توليدي شيريني و شکلات است به طوري که وقتي محصولي در بازار ناياب مي‌شود بدون ترديد سهميه واحدهاي توليدي نيز کاهش مي‌يابد.وي با اشاره به ظرفيت بالاي استان در توليد محصولات شيريني و شکلات مي‌افزايد: قيمت مواد اوليه مورد نياز در توليد محصولات شيريني و شکلات هر روز در نوسان است و تورم در مواد اوليه آسيب زيادي به واحدهاي توليدي مي‌زند.
توقف خط توليد با خرابي ماشين‌آلات صنعتي
يکي ديگر از توليدکنندگان شيريني و شکلات در آذربايجان شرقي در همين زمينه مي‌گويد: مشکل واردات ماشين آلات صنعتي به دليل اعمال تحريم‌ها يکي ديگر از عوامل تأثيرگذار در روند توليد است چرا که در صورت خرابي يک قطعه صنعتي، امکان واردات وجود ندارد و در نهايت مجبور به مهندسي اين قطعات هستيم که اين موضوع زمانبر بوده و باعث توقف خط توليد مي‌شود.عباس جعفري مي‌گويد: واردات ماشين آلات و مواد اوليه مورد نياز، موجب افزايش راندمان و بهره وري بالا در توليد محصولات مي‌شود.وي ادامه مي‌دهد: افزايش صادرات محصولات شيريني و شکلات علاوه بر اشتغالزايي موجب ارزآوري مي‌شود که اين موضوع رشد و توسعه اقتصادي استان را در پي خواهد داشت.
هزينه‌هاي سرسام‌آور انرژي واحدهاي توليدي
جعفري در خصوص نحوه ارائه خدمات دولتي به واحدهاي توليدي تاکيد مي‌کند: هزينه‌هاي سرسام آور انرژي‌ها و بدهي واحدها به شرکت‌هاي خدمات رسان مغاير با فعاليت توليد و اشتغالزايي است براي مثال صدور قبض گاز 600 ميليون توماني براي تنها يک دوره، هزينه زيادي را به واحدهاي توليدي تحميل مي‌کند.وي مي‌افزايد: سال گذشته حقوق و دستمزد و حق بيمه کارگران به صورت چشمگيري افزايش يافت که تمام اين موارد در روند توليد تأثير مستقيمي دارد.
توليد سالانه 833 هزار و 30 تن شيريني و شکلات در آذربايجان‌شرقي
در همين زمينه رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي با اشاره به ظرفيت بالاي استان در توليد محصولات شيريني و شکلات مي‌گويد: ظرفيت توليد واحدهاي شيريني و شکلات استان حدود 833 هزار و 30 تن در سال است.صابر پرنيان مي‌افزايد: 120 واحد صنعتي شيريني و شکلات در استان وجود دارد که حدود 20 هزار نفر در اين حوزه مشغول به کار هستند.
وي ادامه مي‌دهد: واردات ماشين آلات صنعتي، نوسان قيمت اقلام مورد نياز در توليد، تأمين مواد اوليه مانند شکر، روغن و آرد از جمله مشکلات اين واحدهاي توليدي است.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي‌گويد: صادرات شيريني و شکلات در چهار ماه نخست امسال 22 ميليون دلار بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 33 درصد کاهش يافته است البته برخي از محصولات توليدي شيريني و شکلات استان از ساير گمرکات کشور صادرات مي‌شود.پرنيان با بيان اينکه نزديک به 40 درصد صادرات کشور مربوط به آذربايجان شرقي است، مي‌افزايد: سال گذشته ارزش صادرات محصولات شيريني و شکلات از گمرکات استان 119 ميليون دلار بوده است.
وي ادامه مي‌دهد: محصولات شيريني و شکلات استان به 40 کشور دنيا صادر مي‌شود که از جمله اين کشورها مي‌توان به عراق، پاکستان، افغانستان، يمن، آذربايجان و سومالي اشاره کرد.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي اظهار مي‌کند: علت کاهش صادرات اين محصولات در حال بررسي است ولي در اين زمينه مي‌توان به موضوع‌هايي مانند رفع تعهد ارزي، کمبود کاميون، کاهش ميزان سرمايه در گردش و تأمين مواد اوليه براي توليد نيز اشاره کرد که البته اين موارد مشکلات ملي است.
پرنيان اضافه مي‌کند: بدون ترديد با تمام توان تلاش مي‌کنيم تا مشکلات و موانع توليد و در نهايت صادرات در اين حوزه تسهيل شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي‌گويد: با توجه به تغيير ناگهاني نرخ برخي از مواد اوليه مورد استفاده در توليد محصولات شيريني و شکلات، توليدکنندگان غافلگير شده‌اند و تا روال به حالت قبلي بازگردد کمي زمان مي‌برد.پرنيان مي‌افزايد: در حال حاضر نرخ جديد محصولات براي فروش در بازارهاي بين المللي مقرون به صرفه نيست بنا بر اين در کنار اين عامل، توليدکنندگان براي تداوم صادرات بايد کيفيت محصولات را افزايش داده و با بسته بندي‌هاي جديد به بازار عرضه کنند.وي با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي شيريني و شکلات مي‌گويد: 15واحد توليدي شيريني و شکلات براي اخذ تسهيلات به بانک‌هاي عامل معرفي شده است.پرنيان ادامه مي‌دهد: پس از ثبت نام توليدکنندگان در سامانه بهين ياب براي درخواست اعتبار مورد نياز، سازمان صمت براي اين توليدکنندگان پرونده تشکيل مي‌دهد و درخواست افراد در کارگروه‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي مي‌افزايد: پس از بررسي و موافقت درخواست‌ها، توليدکنندگان براي اخذ تسهيلات به بانک‌هاي عامل معرفي مي‌شوند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها