عصر آذربایجان

گزارش خبر

خيران مدرسه‌ساز مروجان عدالت آموزشي

خيران مدرسه‌ساز مروجان عدالت آموزشي

1401/12/15

گروه گزارش: »عدالت‌آموزشي« به‌ عنوان مهم‌ترين موضوع حوزه آموزش، سال‌هاست که توجه دست اندرکاران را به خود جلب کرده، موضوعي که يکي از الزامات تحقق آن وجود مراکز آموزشي مناسب از جمله مدارس باکيفيت و استاندارد است.

گروه گزارش:  »عدالت‌آموزشي« به‌ عنوان مهم‌ترين موضوع حوزه آموزش، سال‌هاست که توجه دست اندرکاران را به خود جلب کرده، موضوعي که يکي از الزامات تحقق آن وجود مراکز آموزشي مناسب از جمله مدارس باکيفيت و استاندارد است.
دست اندرکاران آموزش و پرورش سال‌هاست که براي بسط توسعه عدالت آموزشي تلاش مي کنند؛ مفهومي انساني، اخلاقي و البته ديني که در صورت محقق نشدن آن، نمي‌توان انتظار رسيدن به وضعيت مناسب در آموزش‌ و پرورش داشت.
عدالت آموزشي، »دسترسي يکسان و برابر همه به آموزش«است، يکي از الزامات تحقق عدالت آموزشي وجود مراکز آموزشي مناسب از جمله مدارس است مقوله اي که دولت به تنهايي از ايجاد آن برنمي آيد و اين موضوع مستلزم کمک خيران است.يکي از مهم‌ترين و البته راهبردي ترين موضوع نظام جمهوري اسلامي، عدالت آموزشي است، موضوع مهمي که در سند تحول نيز يکي از راهبردهاي اصلي را به خود اختصاص داده و درباره راهکارهاي رسيدن به آن شرح و بسط فراواني رفته است، مقدمه‌اي که در اسناد بالادستي و طرح‌هاي کلان اين عرصه به آن اشاره شده اين طور مي‌گويد که در واقع يکي از شرايط لازم براي يک جامعه متعالي، پويا و توسعه يافته دستيابي به عدالت، هم به معناي عام آن و هم به معناي خاص آن است.
متصديان امر بر اين باورند که اين عدالت آموزشي است که زمينه را براي دستيابي به عدالت اجتماعي فراهم مي‌کند، پس عدالت آموزشي نخستين و مهم‌ترين اولويت در ميان مسائل نظام است.کارشناسان امور تعليم و تربيت معتقدند آموزش با کيفيت، زماني حاصل مي‌شود که عدالت آموزشي در ايران به درستي اجرا شود و هر دانش‌آموز در هر مدرسه‌اي فرصتي برابر براي يادگيري و پيشرفت داشته باشد و در محيط آموزشي ‌او عناصر چهارگانه‌ کيفيت معلم، کيفيت همکلاسي‌ها، کيفيت منابع يادگيري و شرايط تراکم کلاس به شکلي مطلوب فراهم شده باشد.
مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي، به دنبال سال ها فعاليت افراد خير در منطقه، با هدف جلب مشارکت و کمک هاي مردمي در موضوع ساخت و نوسازي مدارس به همت جمعي از خيران فعال استان در سال 1378 تاسيس شد.
اين مجمع تاکنون علاوه بر ساخت ده ها باب مدرسه در آذربايجان شرقي، چندين مدرسه نيز در استان هاي محروم سراسر کشور احداث کرده است.خبرنگار ما با رويکرد تشريح دستاوردهاي مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي، گفت و گوي صميمي با حضور جمعي از فعالان اين عرصه برگزار کرده است.
آنچه در پي مي آيد گفتگو با خيراني است که در مسير عدالت آموزشي گام بر مي دارند:
خيران مدرسه ساز فقط با خدا معامله مي_کنند
مديرعامل مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي با بيان اينکه خيران مدرسه ساز به هيچ جناح و گروهي وابسته نبوده و در اين کار فقط خدا را در نظر مي گيرند. اظهار کرد: در طول چند سالي که در خدمت افراد خير هستم با انسان هايي مواجه ام که علاقه شان به ماديات را کاسته اند و در جهت رضايت همنوعان شان تلاش مي کنند.
مناف کسايي افزود: از سال 1387 که مجمع خيران مدرساز کشور تاسيس شد، سال ها در خدمت آقاي مجموعه بودم و مي ديدم که چگونه با خلوص نيت در امر خير پيشقدم مي شوند.
کسايي، با بيان اينکه خيران معمولا بر سر سه راهي بيمارستان سازي، مسجدسازي يا مدرسه سازي قرار مي گيرند، خاطرنشان کرد: استفتايي که از آيت الله مشکيني شد، با صراحت گفت در حال حاضر نياز به مدرسه سازي است.وي ادامه داد: تعدادي از خيران ما عرق مذهبي داشه و تمايل به ساخت مسجد دارند در حالي که راه مسجد از مدرسه مي گذرد؛ يک مسجد باکيفيت مستلزم مدرسه خوب و دانش آموز، آموزش ديده است.مديرعامل مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي با بيان اينکه ذهن خيران مدرسه ساز بسيار روشن است و آنها زيربنايي مي انديشند، خاطرنشان کرد: خيران مدرسه ساز آينده کشور را در گرو تربيت نسلي آگاه و با دانش مي دانند به همين جهت ساخت مدرسه اولويت آنهاست.
320 مدرسه خيرساز نيمه تمام در آذربايجان شرقي وجود دارد
مديرعامل مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي با بيان اينکه 320 مدرسه نيمه تمام خيرساز در استان وجود دارد، گفت: تکميل آنها منوط به تامين هزينه از سوي دولت است چون طبق بخشنامه دولتي، اگر خيري 50 درصد هزينه ساخت مدرسه را تقبل کند، بقيه آن را دولت تکميل مي کند.وي با بيان اينکه هم اکنون 65 مدرسه نيمه تمام در استان وجود دارد، اظهار کرد: پيشنهاد ما به خيران اين است که قبل از شروع پروژه جديد، مدارس نيمه تمام را تکميل کند.کسايي، شاخص هاي مدرسه سازي در مناطق را براساس اعلام نظر کارشناسان فني و آموزشي، آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: بيشتر خيران خواهان ساخت مدرسه در شهر و روستاي زادگاه خود هستند، اما معيار آموزش و پرورش براساس تعداد دانش آموز يک منطقه و نياز آن به مدرسه است .
مدرسه سازي تنها عمل خير ماندگار و نسلي است
رييس هيات مديره مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي با بيان اينکه خيران استان پيشگام مدرسه سازي از نظر ساخت تعداد مدرسه در ايران هستند، گفت: فردي به نام »حاج جليل خسروشاهي« بالاي 500 مدرسه در ايران احداث کرده که رکورددار مدرسه سازي است و اجازه نداده حتي اسمش هم بر روي مدارس گذاشته شود.
سعيد جلالي از تعهد 650 ميليارد توماني خيران آذربايجان شرقي و مقيم تهران در سال جاري خبر داد و افزود: اين رقم نسبت به سال 200 درصد افزايش يافته است.
وي از اسکان دايم 66 مدرسه کانکس مستقل (بالاي 10 دانش آموز) در روستاهاي استان خبر داد و گفت: تنها سه کانکس مانده که منتظر مکان يابي هستيم و اين يک موفقيت بزرگ براي مجمع خيران آذربايجان شرقي است.
رييس هيات مديره مجمع خيران مدرسه ساز آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه خيران مدرسه ساز به دنبال بسط توسعه فرهنگي و آموزش هستند، خاطرنشان کرد: کودک فقير چند مشکل دارد که بخش اعظم آن فقر آموزشي و فضاي آموزشي است که خيران به دنبال رفع اين مشکل هستند و پيام مابه مردم اين است که مدرسه سازي تنها خير ماندگار و نسلي است.جلالي با بيان اينکه طبق تجربيات کشورهاي پيشرفته اموزش خشک هيچ بازدهي ندارد بلکه بايد قبل از آموزش بازي و شادي در مدارس باشد، گفت: خيران مدرسه ساز علاوه بر مدرسه سازي به فکر ايجاد فضاهاي آموزشي فرهنگي و مفرح در مدارس هستند از اين رو ساخت و تجهيز کتابخانه در مدارس نيز جزو اولويت هاي ما مي باشد.
آرزويم اين بود نام مادرم هميشه گفته شود
حاج خليل استادي، جوانمرد 86 ساله اي که به گفته خودش اصلا ثروت چنداني نداشته بلکه مدرسه را با عشق به ماندگاري نام مادرش و عشق به آموزش و موفقيت دانش آموزان روستايش که همگي را فرزندان خود مي داند بيان کرد و گفت: شايد فکر کنيد براي ساخت مدرسه حتما بايد پول کلاني داشته باشيد در حالي که من يک نجار ساده هستم و پول زيادي نداشتم.وي با بيان اينکه چون مادرم زحمت زيادي براي من کشيده بود و هميشه مديون زحمت هاي اين بزرگوار بودم، آرزو مي کردم کاري کنم تا نام مادرم »شوکت« هميشه سرزبان ها باشد، افزود: از اين رو با اندک پولي که داشتم تصميم گرفتم يک مدرسه سه کلاسه در روستاي »سراسکند« هشترود محل تولدم بسازم و نام مادرم را بر روي مدرسه بگذارم که با تشويق مديران آموزش و پرورش و اعلام اينکه به مدرسه 6 کلاسه در آنجا نياز هست؛ با ياري خدا مدرسه را 6 کلاسه ساخته و تحويل دادم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،حاج خليل با بيان اينکه از ديدن 120 دانش آموز در اين مدرسه هميشه حس شادي به من دست مي دهد، خاطرنشان کرد: هنوز هم ارتباطم را با اين مدرسه حفظ کرده ام و هر ساله اول مهر بسته هاي آموزشي براي بچه ها مي فرستم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها