عصر آذربایجان

گزارش خبر

ترافيک تبريز؛ گره پيچيده‌اي که با توسعه حمل و نقل ترکيبي باز مي‌شود

ترافيک تبريز؛ گره پيچيده‌اي که با توسعه حمل و نقل ترکيبي باز مي‌شود

1403/08/07

گروه گزارش: ترافيک تبريز؛ گره پيچيده‌اي است که با افزايش تردد وسايل نقليه شخصي در سطح شهر و محدوديت پارکينگ و خيابان هاي کم ظرفيت روز به روز بر پيچيدگي آن اضافه مي‌شود و راهکار باز شدن اين گره و رفع اين معضل، توسعه حمل و نقل ترکيبي و همکاري جامعه و دستگاه‌هاي مختلف اجرايي در اين زمينه است.


پديده اي به نام ترافيک که در سايه تاثيرات سه عامل انسان، محيط و وسيله نقليه به معضل بزرگي در حوزه حمل و نقل کلانشهرها از جمله تبريز تبديل شده است روز به روز گره هاي کور آن زياد مي شود و اين موضوع نه تنها از بعد رواني بر روح و روان شهروندان، رانندگان و مسافران تاثير مي گذارد بلکه آثار مخربي بر محيط زيست و آلايندگي هوا و سلامت جسمي مردم دارد.
روند رو به رشد جمعيت، افزايش تعداد خودروها و محدوديت پارکينگ، محيط و معابر شهري، موجب بروز ترافيک هاي طولاني و طاقت فرسا به ويژه در ساعاتي از روز در تبريز مي شود و اين وضعيت خواه ناخواه زمينه افزايش تصادفات رانندگي و خشونت و درگيري هاي خياباني را به دنبال دارد؛ بنابراين با توجه به چند وجهي بودن معضل ترافيک، همکاري کل جامعه از رانندگان گرفته تا کسبه و اصناف، شهروندان و مسوولان ادارات و دستگاه هاي اجرايي و خدماتي در کاهش اين معضل ضرورتي اجتناب ناپذير است وگرنه دود آن به چشم همه مي رود.
ساخت و سازهاي شهري اعم از پاساژها، مجتمع هاي پزشکي، مجتمع هاي تجاري و مسکوني بدون در نظر گرفتن پارکينگ يا پارکينگ هاي کافي از گذشته تاکنون براي مردم شهر تبريز مشکل آفرين شده و بار رواني و همين طور بدبيني هايي را در اين شهر موجب شده است، در تمام ساخت و سازهاي شهري بايد پارکينگ هاي مناسب با ظرفيت کافي را پيش بيني کنند اما برخي مواقع منافع اقتصادي بر رفاه و آسايش مردم در مديريت هاي شهري چربيده و اين نگرش مشکلات ترافيکي را بر روي هم انباشته است.
طول و عرض برخي خيابان هاي اصلي تبريز از زماني که جمعيت اين شهر کمي بيش از 500 هزار نفر بوده تا اکنون که جمعيت ثابت شهري آن حدود 2 ميليون نفر است تقريبا تغييري نکرده از خيابان راه آهن تا ميدان ساعت و خيابان بازار و اطراف آن از جمله مبادي اصلي است که با کمترين تغييرات در تاريخ شهري تبريز موجبات آزار مردم را فراهم آورده است.
از طرفي با توجه به گسترش زندگي ماشيني و افزايش روزافزون معضل ترافيک در کلانشهر تبريز، نقش و اهميت فرهنگ سازي، کاهش تردد خودروهاي تک سرنشين و توسعه حمل و نقل ترکيبي براي کاستن از حجم ترافيک شهري، کاهش آلودگي و تصادفات درون شهري، جابجايي ايمن و سريع مسافران در اين شهر بر کسي پوشيده نيست و اين وضع نيازمند سياست گذاري و برنامه ريزي متوليان حوزه حمل و نقل و ترافيک و ساير نهادهاست.
کارشناسان، از حمل و نقل عمومي به عنوان زيربناي توسعه شهرها به ويژه در کشورهاي در حال توسعه نام مي برند و بر توسعه و نوسازي زيرساخت هاي ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري از جمله قطار شهري، اتوبوسراني و تاکسيراني براي بهبود وضعيت ترافيک شهرها در حوزه حمل و نقل، حفظ محيط زيست، برقراري عدالت اجتماعي و صرفه جويي در مصرف انرژي تاکيد مي کنند.
بر اين اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافيک از سوي سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري تبريز در دست مطالعه، بازنگري و تدوين است تا با جمع آوري و تحليل داده هاي ترافيکي، اين معضل اجتماعي به صورت علمي مورد بررسي قرار گيرد و با همکاري ساير دستگاه ها و مردم به مرحله اجرا برسد.
به عقيده کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيک شهري، اين طرح جامع بايد در طرح تفصيلي تبريز نيز لحاظ شود تا تاثيران آن در رفع معضل ترافيک اين شهر، نمود عيني يافته و به بهبود وضعيت ترافيک اين شهر کمک کند.
تنها راهکار حل معضل ترافيک تبريز، توسعه و گسترش حمل و نقل ترکيبي است
مديرعامل سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري تبريز با تاکيد بر اينکه تنها راهکار حل معضل ترافيک اين شهر، توسعه و گسترش حمل و نقل ترکيبي است، مي گويد: در اين راستا طرح جامع حمل و نقل تبريز با همکاري دانشگاه تربيت مدرس در حال مطالعه و تدوين است.
»محبوب عبدالله پور«، مي افزايد: در اين طرح، کلانشهر تبريز به 360 زون مطالعاتي تقسيم بندي شده و بر اساس داده هاي به دست آمده از طرح نظرسنجي بهبود ترافيک، مبدا و مقصد و تعداد مسافران روزانه درون شهري مشخص مي شود و پس از شبيه سازي، حمل و نقل ترکيبي و مسيرهاي تردد اتوبوس ها در سطح شهر تعريف و محدوديت هاي ترافيکي مانند توسعه محدوده زوج و فرد اعمال مي شود.
مديرعامل سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري تبريز با بيان اينکه هم اکنون روزانه 700 تصادف در سطح شهر تبريز رخ مي‌دهد، مي گويد: در اين حوادث هر 2 روز، يک نفر جان خود را از دست مي‌دهد و سال گذشته آمار فوتي‌ ها در اين شهر به 147 نفر رسيد و اين آمار امسال رو به افزايش است.
وي اظهار مي کند: در سال 1390 حدود 300 هزار دستگاه خودرو در تبريز وجود داشت و در قبال آن 600 دستگاه اتوبوس براي جابجايي مسافران درون شهري فعال بود در حالي که هم اکنون تعداد خودروها به 850 هزار دستگاه و تعداد اتوبوس ها با وجود تلاش مديريت جديد شهرداري به 350 دستگاه فعال است. عبدالله پور، با تاکيد بر اينکه ترافيک مجموعه تعامل شهروندان با تمامي دستگاه هاست، ادامه مي دهد: در بروز اين پديده، مردم و تمامي دستگاه ها نقش دارند و براي حل آن نيز بايد همه آن ها بر اساس ضوابط مشخص شده، پاي کار بيايند.
وي با بيان اينکه تردد خودروهاي فرسوده در سطح شهر نيز از عوامل بروز ترافيک در تبريز است، يادآوري مي کند: بر اساس آمار خريد و فروش خودروها، در سال گذشته 100 هزار خودرو در اين شهر پلاک شده در حالي که فقط يک هزار و 200 خودرو فرسوده اسقاط شده و معابر جديدي نيز براي تردد خودروها ايجاد نشده است.
مديرعامل سازمان مديريت و مهندسي شبکه حمل و نقل شهرداري تبريز همچنين با اشاره به نقش ايجاد زيرساخت هاي حوزه حمل و نقل و پارکينگ در ترافيک، مي گويد: احداث پارکينگ در مرکز شهر نه تنها مشکل ترافيک را کاهش نمي دهد بلکه ترافيک زاست.
عبدالله پور، مي افزايد: پارکينگ خودروها بايد در محل تلاقي حمل و نقل ترکيبي و عمومي و در حاشيه طرح زوج و فرد احداث شود تا مسافران درون شهري خودروهاي خود را در اين پارکينگ ها پارک کرده و با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به مرکز شهر عزيمت کنند.
وي يادآوري مي کند: هم اکنون 80 درصد پارکينگ‌ ها و پارک حاشيه ‌اي خيابان هاي تبريز به اصناف و کسبه اختصاص مي يابد و در طول روز توسط خودروهاي آن ها اشغال مي شود بنابراين ساير شهروندان در پيدا کردن جاي پارک با مشکل مواجه مي شوند.
روانسازي ترافيک شهري تبريز با بکارگيري تجهيزات جديد
رييس پليس راهور آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه پليس راهور در تبريز براي بهبود وضعيت ترافيکي اين شهر از حالت عادي عملياتي خارج و به صورت عمليات ويژه اقدام مي کند، مي گويد: براي کاهش بار ترافيکي اين شهر بايد علاوه بر اقدامات پليس راهور با مشارکت دستگاه هاي فرهنگي و متوليان حوزه حمل و نقل، فرهنگ سازي ترافيکي در بين آحاد جامعه انجام شود.
سرهنگ »فريدون قنبرزاده« مي افزايد: پليس راهور براي کاهش بار ترافيکي تبريز با بکارگيري تجهيزات جديد و همکاري شهرداري، طرح‌هاي ترافيکي گسترده‌ اي در اين شهر اجرا و خودروهاي متخلف را به پارکينگ منتقل مي کند.
وي اظهار کرد: پليس راهور تلاش مي کند با اجراي طرح هاي ترافيکي و بکارگيري خودروهاي مجهز به دوربين هاي پلاک خوان و جرثقيل هاي خودروبر، ترافيک بافت مرکزي شهر، شهرک‌ هاي پرتراکم و ورودي‌ هاي شهر به ويژه مسير دسترسي به فرودگاه تبريز را روان سازي کند.
رييس پليس راهور آذربايجان شرقي با تاکيد بر اينکه توسعه حمل و نقل ترکيبي موجب کاهش بارترافيکي در تبريز مي شود، مي گويد: افزايش خودروهاي حمل و نقل عمومي و کاهش زمان انتظار قطارشهري به ويژه در پيک تردد مسافران درون شهري براي پيشگيري از تردد خودروهاي تک سرنشين در سطح شهر در کاهش ترافيک بافت مرکزي شهر تاثير بسزايي ايفا مي کند.
سرهنگ قنبرزاده، با بيان اينکه طرح‌هاي پليس راهور در اين شهر به صورت سه نوبته عملياتي و اجرايي مي‌شود، ادامه مي دهد: پليس راهور براي روان سازي ترافيک در سطح شهر تبريز، روزانه بيش از پنج هزار مورد اعمال تخلف و به طور ميانگين 100 دستگاه خودروي متخلف را به پارکنيگ منتقل مي کند.
اجراي تقاطع‌هاي غيرهمسطح در کاهش ترافيک شهري تبريز نقش بسزايي ايفا مي کند
معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تبريز نيز هدف از انجام طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافيک اين شهر را ارايه سيستم حمل و نقلي ارزان، سريع، عادلانه و پاک اعلام کرده و مي گويد: اين طرح بر اساس مطالبات مردمي براي رفع بهبود وضعيت ترافيکي تبريز اجرا مي شود.
»محمدرضا روشني« با تاکيد بر اينکه حمل و نقل و ترافيک بر مولفه‌هاي شهري زيادي تاثير مي‌گذارد، مي افزايد: اقتصاد و عدالت شهري از موضوعات مرتبط با حمل و نقل است و ساخت و سازهاي جديد، مسيرگشايي و تعريض معابر در اين مسايل تاثير مي گذارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي با اشاره به نقش تقاطع‌هاي غيرهمسطح در کاهش ترافيک شهري اظهار مي کند: با تکميل و بهره ‌برداري از تقاطع ‌هاي غيرهمسطح شهداي قراملک و شهيد مالک رحمتي، ترافيک شهري در بازگشايي مدارس به شکل محسوس کاهش يافته است.
روشني، ادامه مي دهد: دوربين‌هاي ثبت تخلفات رانندگي تنها کارکرد ترافيکي ندارد بلکه نظم و انضباط شهري را نيز به همراه دارد و بر اساس آمار مراجع ذيربط نصب فاز اول اين دوربين ها در سطح شهر موجب کاهش 25 درصدي جرايم شده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها