عصر آذربایجان

گزارش خبر

نکات ضروري براي ورزش در افراد داراي اضافه وزن

1398/10/08

گروه گزارش: يک متخصص پزشکي ورزشي با اشاره به چالش‌هاي ورزش در افراد داراي اضافه وزن، بر رعايت نکاتي ضروري براي پيشگيري از بروز عوارض در اين دسته از افراد تاکيد کرد.

دکتر محمد حسبي با بيان اينکه افراد داراي اضافه وزن در هنگام ورزش با چالش‌هاي مختلفي مواجه مي‌شوند، گفت: به عنوان نمونه افراد داراي مشکلات اسکلتي - عضلاني در هنگام ورزش با دردهايي روبرو مي‌شوند که انجام حرکت ورزشي را براي آنها سخت و مشکل مي‌کند. 
بنابراين تدوين برنامه ورزشي مناسب براي اين دسته از افراد ضروري است.
وي در خصوص برنامه‌هاي ورزشي مناسب براي افراد داراي مشکلات اسکلتي-عضلاني، گفت: انجام حرکات ورزشي براي اين دسته از افراد بايد آرام‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تري انجام شود؛ چراکه بدن بايد خود را با شرايط جديد متناسب کرده و در کل بايد از تمهيداتي استفاده شود تا ميزان فشار بر روي مفاصل به حداقل ممکن برسد.
حسبي با بيان اينکه نوع ورزش در کاهش فشار به اسکلت و عضلات بدن تاثيرگذار است، ادامه داد: به عنوان مثال حرکات کششي، فشار کمتري به سيستم اسکلتي-عضلاني وارد مي‌کند و يا استفاده از دوچرخه ثابت به جاي تردميل باعث کاهش بار وزن بر زانوها خواهد شد. 
البته ممکن است انجام اين حرکات ورزشي براي افراد داراي مشکلات زانو و يا کشکک پا مناسب نباشد. بنابراين استفاده از روش‌هاي آب درماني براي اين افراد مطلوب‌تر است؛ چرا که فشار کمتري بر مفاصل وارد مي‌کند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در رابطه با درمان چاقي از طريق ورزش، ‌ اضافه کرد: ورزش، رژيم غذايي مناسب و در کل سبک زندگي سالم، اساس و پايه‌ کنترل وزن است که اگر اين روش کافي نباشد، روش‌هاي درمان دارويي و يا تهاجمي مانند عمل‌هاي جراحي نيز استفاده مي‌شود.
اين متخصص پزشکي ورزشي با بيان اينکه نمي‌توان رژيم درماني و فعاليت بدني را از پروسه کنترل وزن حذف کرد، گفت: در هر شرايطي مي‌توان براي رفع محدوديت‌ها راه حل مناسبي کشف کرد. به عنوان مثال در افراد داراي فشار خون بايد به نوع ورزش و محدوديت‌هاي مورد نياز آن توجه شود.
حسبي در خصوص تاثير و عوارض دستگاه‌هاي الکتريکي براي کاهش وزن، عنوان کرد: نمي‌توان در اين رابطه يک نظر کلي داد؛ چراکه ممکن است برخي از اين دستگاه‌ها موثر بوده و برخي ديگر صرفا جنبه‌هاي اقتصادي داشته باشند و بيش از آنکه موثر باشند تنها جنبه تبليغاتي دارند. بنابراين، هنگام استفاده از دستگاه‌هاي ورزشي بايد تحقيقات لازم جهت آگاهي از تاثيرات ثابت دستگاه انجام شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه در خاتمه با تاکيد بر اهميت ورزش و فعاليت‌هاي بدني در کنترل و کاهش وزن، تصريح کرد: فعاليت بدني بدون نياز به هيچ تجهيزات کمک کننده‌اي وگاهي با يک پياده‌روي ساده محقق مي‌شود. بنابراين مي‌توان با يک برنامه‌ريزي مناسب و تحت نظر پزشک متخصص بهينه‌ترين نتيجه را کسب کرد.
افرادي  که چاقي مفرط دارند حساس‌تر هستند و ورزش براي آنها سخت‌تر است. زماني که فردي ‌اضافه وزن دارد سخت‌تر حرکت مي‌کند.سوخت و ساز و ترشح هورمون‌ها در بدن افراد چاق با افراد عادي متفاوت است. معمولا افراد چاق نمي‌توانند توصيه‌هاي ورزشي که به افراد عادي مي‌شود را انجام دهند. بنابراين بهتر است که اين افراد تحت نظر مربي و در باشگاه ورزش کنند تا احتمال آسيب‌ديدگي‌ آنها کمتر شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها