عصر آذربایجان

گزارش خبر

به زندگي مجازي خوش آمديد؛ لطفاً با گوشي وارد شويد

به زندگي مجازي خوش آمديد؛ لطفاً با گوشي وارد شويد

1399/03/11

گروه فرهنگي :ورود به زندگي ديجيتالي خيلي زودتر از آن چه تصور مي‌شد رخ داد. ويروس کرونا ورود به اين زندگي جديد را سال‌ها به پيش انداخت.

گروه فرهنگي :ورود به زندگي ديجيتالي خيلي زودتر از آن چه تصور مي‌شد رخ داد. ويروس کرونا ورود به اين زندگي جديد را سال‌ها به پيش انداخت.
سرعت شيوع ويروس کرونا و انواع و اقسام واکنش‌هايي که براي مقابله و مديريت آن اتخاذ شده است فرصت غور کردن در جنبه‌هاي مغفول اين جريان را گرفته است. امروز نهادها و مؤسسات مختلفي در حال ارائه تحليل‌هايي از جنبه‌هايي غير از مسائل بهداشتي و درماني ويروس کرونا هستند.
کرونا بيشتر ايرانيان را مثل بقيه مردمان کره زمين خانه نشين کرده است و امروز هزاران انسان در خانه گيرکرده داريم که اکثر فعاليت‌هايشان را گاه در ذهنشان و اغلب با کمک تلفن‌هاي همراه انجام مي‌دهند؛ ديد و بازديد، مطالعه، ورزش و حتّي سفر کردن!
اين روزها که کم‌تر کسي رغبت مي‌کند تا به ديگري نزديک شود، اقرب للناس همان تلفن‌هاي همراه هستند.
از پيش از شيوع اين ويروس هم اين جسم بعضاً سبک جايگاه مهمي در زندگي روزمره افراد داشت اما خانه نشيني و به اصطلاح فاصله اجتماعي اين جايگاه را روز به روز جدي کرد. تلفن همراه است و اينترنتش! اينترنت که باشد مي‌شود ساعت‌ها به آن صفحه معمولاً مستطيلش زل زد و از نقاط مختلف جهان خبردار شد و مهماني رفت و کتاب خواند و....
طبق آمار رسمي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، ميزان مصرف اينترنت در روزهاي شيوع ويروس کرونا و خانه‌نشيني بسياري تا 50 درصد نسبت به يک روز عادي افزايش داشته است
تحليل جديدي که توسط نيويورک تايمز انجام شده نشان مي‌دهد که کوويد 19 همان‌طور که قابل پيش بيني بود مصرف رسانه‌اي زندگي روزمره مردم را تغيير داده است؛ در اين تحليل آمده است که اپليکيشن‌هاي ويدئو کنفرانس و پيام‌رساني افزايش شديدي در تعداد کاربران تجربه کرده‌اند.
مدير مارکتينگ فيديبو گفت: استفاده از اين برنامه در اين زمان حدود 7 برابر افزايش داشته است و از مجموع 500 کتاب تخفيف خورده اين مجموعه، 250 کتاب با تخفيف 90 درصدي ارائه شدند تا استفاده کاربران از اين برنامه سهل‌تر باشد.اين تغييرات در رژيم مصرفي افراد متعلق به گروه و سن خاصي نيست و به دليل فراگيري اين ويروس، پيامدهاي آن گريبان‌گير تمام جامعه است.
خانم خانه‌داري که به نظر مي‌رسد نبايد اين دوران خانه نشيني برايش تازگي داشته باشد هم از تغييرات سبک زندگي اش مي‌گويد: با اينکه کارم در خانه به نسبت قبل بيشتر شده و براي پخت يک غذاي ساده بايد چندين بار مواد اوليه و وسايل کارم را ضدعفوني کنم اما براي تهيه مواد غذايي ديگر از منزل خارج نمي‌شوم و از امکانات خريد آنلاين استفاده مي‌کنم تا کمتر در معرض خطر ابتلاء قرار بگيرم. در جلسات مذهبي شرکت مي‌کنم و سعي مي‌کنم فشار محدوديت‌هاي اين دوران را کم‌تر کنم.
اين ويروس بر رفتار مذهبي و ديني مردم تأثير گذاشته، مناسک عبادي جمعي را تعطيل کرده، در مساجد، حرم‌ها را بسته، آئين‌هاي مذهبي را لغو يا محدود کرده است؛ پديده نسبتاً جديد ديگري که در اين دوران روي کار آمده مجالس ترحيم آنلاين و برگزاري هيئت‌ها به صورت لايوهاي اينستاگرامي و زيارت امکان متبرکه در صفحه گوشي‌هاي موبايل.
البته قبل از اين دوران نيز نرم افزارهاي زيادي در جهت پخش مستقيم مراسم مذهبي توليد شده بودند اما به دليل شرايط خاص اين برهه زماني ميزان استفاده از آن‌ها و فراگيرتر شدنشان بيشتر به چشم مي‌آيد
کودکان و نوجوانان گروه ديگري هستند که امکان گريز از اين ويروس و پيامدهاي آن را ندارند و اتفاقاً به دليل حساسيت‌هاي آن‌ها بيش از پيش نياز به مراقبت دارند.
اين گروه که از خانه نشينان اوليه اين ويروس هستند، با تعطيلي کلاس‌هاي درسي‌شان امکان استفاده از فيلم و سرگرمي‌هاي بسياري را در بستر رسانه‌هاي صوت و تصوير فراگير را پيدا کرده‌اند.
 فيليمو و بازار از نخستين پلتفرم‌هايي بودند که با رايگان کردن انيميشن‌هاي خود، دسترسي اين گروه به محتواهايشان را آسان کردند.
به گزارش سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي (ساترا) رسانه‌هاي فيلم‌نت، کاناپه، نماوا، ديجيتون  نمايش نت، اپيدو هر کدام با ارائه تسهيلاتي به کاربران خود سعي در اجراي مسئوليت‌هاي اجتماعي‌شان دارند.روابط عمومي فيليمو از تغيير رفتار کاربران اين پلتفرم در روزهاي شيوع ويروس کرونا گزارش داد و اعلام کرد: رشد 65 درصدي ميانگين دقيقه تماشاي روزانه در حالي در يک ماه گذشته در فيليمو ثبت شده است.
برگزاري کلاس‌هاي دانش‌آموزان به صورت آنلاين هم امکان ديگري بود که در اين مدت دانش‌آموزان و اهالي آموزش را حسابي به خودش مشغول کرده. اين مدل آموزش ويژگي‌ها و الزامات متفاوتي از شيوه‌هاي حضوري دارد. ويژگي بارز آن تغيير ارزش‌هاي سرکلاس نشستن به شکل سنتي است؛ تا پيش از اين شيوه‌ي حضور در کلاس درس بسيار حائز اهميت بود و به طور مثال دانش‌آموزان حق حضور در کلاس بدون پوشش فرم مدرسه‌شان را نداشتند اما حالا آنان از روي تخت خواب و کاناپه‌هاي خانه‌ها کلاس‌ها را دنبال مي‌کنند.
با اينکه تقريباً 20 سال از شعار هوشمند سازي مدارس در ايران مي‌گذرد اما نه معلمان و نه دانش‌آموزان يک دوره آنلاين را تمرين و تجربه نکرده‌اند و حال که مديران در زمان بحران به اهميت اين نوع آموزش پي برده‌اند هر دو طرف اين جريان را با چالش‌هايي روبه‌رو کرده است. يکي از عمده‌ترين مسائلي که اين روزها دانش‌آموزا و معلمان با آن دست به گريبانند آماده نبودن يک بستر مناسب براي برگزاري کلاس‌ها در فضاي وب است و در بررسي‌هايي که از شهرها و روستاهاي ايران انجام شده، اغلب والدين نسبت به سرنوشت تحصيلي فرزندان خود نگران هستند، روستاييان از ضعف يا حتي نبود اينترنت گلايه دارند.به طور کلي دوران بحران، تأثير زيادي روي نحوه‌ي زندگي مردم دارد. بحران‌ها از هر نوعي که باشند، الگوي مصرف، خريد و ديگر رفتارهاي مردم را تغيير مي‌دهند. به‌علاوه، در دنياي امروز نياز به دريافت سريع و مداوم اخبار، روي نحوه‌ي استفاده‌ي ما از اينترنت و ديگر منابع هم تأثير داشته است.
رفتار کاربران اينترنت در روزهاي اخير در روزگار پساکرونايي بر بازارهاي اينترنتي مؤثر بوده. اين موضوع باعث شده است تا بسياري از مراکز ارائه دهنده محتواهاي آنلاين نيز به فکر توسعه کسب و کار خود بيفتند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،برخي کارشناسان معتقدند اين آشنايي و استفاده اجباري ايرانيان از امکانات و فرصت‌هاي فضاهاي ديجيتال توانسته موجب ورود پيش از موعد ايران به عرصه‌هاي جهاني ديجيتالي بشوند و حال پرسش اينجاست که اولاً آيا زيرساخت‌هاي ارتباطي و مديريتي جمهوري اسلامي گنجايش اين حجم وسيع تغييرات را دارد؟ و ثانياً آيا کاربران اينترنت آشنايي لازم براي رويارويي با اين دنياي جديد را دارند؟ و ثالثاً آيا مي‌توان اميدوار بود که با گسترش استفاده از شبکه‌هاي داخلي به جهت مصرف ترافيک اينترنت کم‌تر به تثبيت فضاهاي داخلي پرداخته شود و در جهت ملي شدن فضاي وب گام‌هاي تازه‌اي برداشته شود؟پساکروناي ايران چگونه خواهد بود؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها