عصر آذربایجان

گزارش خبر

کلاف سردرگم محصولات آب بر در آذربايجان غربي

کلاف سردرگم محصولات آب بر در آذربايجان غربي

1400/10/12

گروه گزارش:کشت محصولات آب بر و مصرف بي رويه آب در بخش کشاورزي به همراه تاثيرات منفي آن بر وضعيت موجود درياچه اروميه، به کلاف سردرگمي در آذربايجان غربي تبديل شده است.

گروه گزارش:کشت محصولات آب بر و مصرف بي رويه آب در بخش کشاورزي به همراه تاثيرات منفي آن بر وضعيت موجود درياچه اروميه، به کلاف سردرگمي در آذربايجان غربي تبديل شده است.

کشت چغندرقند، سيب دو محصول استراتژيک در بخش کشاورزي استان و مصرف بالاي آب براي توليد اين محصولات در کنار عدم مديريت بازار فروش آنها به يکي از چالش‌هاي بخش کشاورزي تبديل شده است.
توليد سالانه بيش از ميليون تن چغندر قند و يک ميليون و 300 هزار تن سيب در آذربايجان غربي با توجه به مصرف بالاي آب و بازار پس از توليد اين محصولات به اعتقاد برخي کارشناسان مقرون به صرفه نيست از سويي جهاد کشاورزي استان معتقد است در زمينه توليد اين محصولات از روش‌هاي آبياري نوين استفاده مي‌شود.
در کنار مصرف بي رويه آب در بخش کشاورزي به خصوص اصرار بر کشت محصولات آب بر با توجه به وضعيت کم آبي، کاهش بارش‌ها و خشک شدن درياچه اروميه و عدم همخواني آمارهاي جهاد کشاورزي با آمارهاي اعلامي از سوي مسئولان استاني در زمينه کشت چغندرقند و مصرف آب از ديگر چالش‌هاي اين بخش در استان به شمار مي‌رود.
کشت محصولات آب بر در استان تنها به چغندرقند و سيب محدود نمي‌شود بلکه بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي طي سال جاري بيش از 28 هزار تن هندوانه در آذربايجان‌غربي توليد شده است، با نيم نگاهي به ميزان مصرف آب اين محصول کشاورزي مشخص مي‌شود که براي توليد هر کيلوگرم هندوانه بيش از 300 کيلوگرم آب نياز است؛ به عبارتي ساده‌تر فقط براي توليد اين مقدار هندوانه در آذربايجان‌غربي بيش از هشت ميليارد و 400 ميليون ليتر آب مصرف شده است.
آذربايجان غربي جزو استان‌هايي است که داراي بيش از يک ميليون اراضي قابل کشت و 800 هزار هکتار اراضي زير کشت است 235 هزار بهره بردار در اين اراضي مشغول به کشاورزي هستند که منجر به توليد بيش از 6.8 ميليون تن محصول مي‌شود.بر اساس اظهارات کارشناسان 90 درصد از منابع آبي استان در بخش کشاورزي به علت سنتي بودن روش‌هاي کاشت، داشت و برداشت انجام مي‌شود که با بکارگيري روش‌هاي نوين آبياري و طرح‌هاي جديد در بخش زراعت و باغباني اين ميزان آب مصرفي قابل کاهش است.
استاندار آذربايجان غربي در نشست اخير با رؤساي حوضه آبريز درياچه اروميه اعلام کرد، کشت 70 هزار هکتاري چغندرقند پرآب بر در آذربايجان غربي توجيه ندارد، اما رئيس سازمان جهاد کشاورزي مي‌گويد، اين ميزان چغندر قند در استان اصلاً کشت نمي‌شود.
کشت 70 هزار تن چغندرقند در آذربايجان_غربي مقرون به صرفه نيست
استاندار آذربايجان غربي در زمينه کشت محصولات آب بر در استان گفت: متأسفانه در اين استان کشت‌هاي آب بر نظير چغندرقند صورت مي‌گيرد و بيش از 70 هزار هکتار به اين امر اختصاص يافته که با وجود مصرف بسيار بالا و خروج بخش زيادي از اين محصول از استان، اصلاً مقرون به صرفه نيست.
محمدصادق معتمديان با تاکيد بر اينکه بايد به سمت کشت محصولات کم آب بر حرکت کنيم و در اين راستا، بايد طرح‌هاي مختلفي ارائه شود، بر لزوم توجه به طرح‌هاي توسعه بخش کشاورزي با لحاظ کمبود آب و تغيير الگوي کشت تاکيد کرد.استاندار آذربايجان غربي بيان کرد: آذربايجان غربي موقعيت بي سابقه‌اي در کشور براي صادرات دارد و بايد از اين ظرفيت براي توليد محصولات کشاورزي گلخانه‌اي با توان صادراتي بالا استفاده کرد.وي، کمبود آب را يکي از مهمترين چالش‌هاي آذربايجان غربي برشمرد و افزود: با اين وجود، برنامه ريزي خاصي براي برطرف شدن اين چالش در استان صورت نگرفته و اقدامات انجام شده نيز نتوانسته نتايج قابل قبولي داشته باشد.
استاندار آذربايجان غربي، توجه به آبخيزداري را يکي از راهکارهاي مهم استفاده از ظرفيت‌هاي آبي در حوضه‌هاي مختلف دانست و اضافه کرد: بندهاي کوچک آبخيزداري مي‌توانند در مهار سيلاب، ذخيره آب بسيار مؤثر بوده و علاوه بر آن هزينه بسيار کمي نيز براي اجراي آن نياز است.
براي توليد هر کيلو سيب 150 ليتر بايد آب مصرف شود
گلايه‌هاي استاندار آذربايجان غربي از کشت محصولات آبر در حالي است که رئيس حوضه آبريز درياچه اروميه با اشاره به سيب در استان آذربايجان غربي به عنوان يکي از محصولات پرآب بر، گفت: امسال ? ميليارد مترمکعب آب در اين حوضه صرف توليد سيب در اين حوضه شده که اين آمار، حائز اهميت بسيار زياد است.
مسعود باقرزاده افزود: براي توليد هر کيلو سيب، بايد 150 ليتر آب مصرف شود که مصرف بسيار زيادي به شمار مي‌رود و اين حوضه را مي‌توان بزرگترين صادرکننده آب مجازي در استان‌هاي مختلف کشور عنوان کرد.
رئيس حوضه آبريز درياچه اروميه با اشاره به اينکه چغندرقند هم يکي از محصولات پرآب بر است که در اين حوضه به صورت وسيعي کشت مي‌شود، ادامه داد: با وجود اينکه جلوي خروج اين محصول از استان به مقصد کارخانه‌هاي استان‌هاي ديگر را گرفته‌ايم، يکي از کارخانه‌ها در آذربايجان غربي اقدام به راه اندازي واحد توليدي کرده و از آب مجازي توليدي استان استفاده مي‌کند.باقرزاده با اشاره به اينکه حفظ حداقل آب در طبيعت، جز خط قرمزهاي ماست، بيان کرد: ميزان توليد منابع آب تجديدپذير در حوضه درياچه اروميه طي سال‌هاي اخير کاهش يافته و مصرف آب نيز به شدت با افزايش مواجه شده که همين امر، موجب کاهش ذخاير و منابع آبي شده است.
وي اظهار کرد: در حالي که طي سال 1377 ميزان تجديدپذير قابل استفاده در حوضه درياچه اروميه، 8.8 ميليارد مترمکعب بود، اين رقم در سال 1392 به حدود 7.7 ميليارد مترمکعب رسيده و طبق برآوردها در حال حاضر زير 6 ميليارد مترمکعب است در حالي که ميزان مصرف نيز در حال حاضر با ميزان توليد آب برابري مي‌کند.
سطح زير کشت چغندر قند در آذربايجان غربي 35 هزار هکتار است
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي سطح ابلاغي سال زراعي براي کشت چغندر قند را 35 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امسال سطح زير کشت چغندر قند در استان 35 هزار و 88 هکتار بود که از اين ميزان سطح زير کشت سبز به 34 هزار و 200 هکتار رسيد.اکبر کرامتي سطح زير کشت چغندر قند در داخل حوضه آبريز درياچه اروميه را 14 هزار و 422 هکتار به صورت قرار داد ذکر کرد و افزود: همچنين 2 هزار و 700 هکتار نيز به صورت کشت آزاد صورت گرفت.وي با بيان اينکه در سال‌هاي اخير اجراي طرح‌هاي نوين آبياري با هدف کمک به احياي درياچه اروميه شتاب بيشتري گرفته است، افزود: در حال حاضر در سطح 16 هزار هکتار از اراضي کشاورزي آبياري تحت فشار از مرحله نقشه برداري، طراحي و در حال اجرا است.
وي در خصوص اقدامات نرم افزاري در مديريت آب و خاک در استان عنوان کرد: طرح‌هاي شاخص شبکه فرعي آبياري و زهکشي غرب و شمال غرب کشور، اعتبارات و عملکرد طرح تنظيم و مهار در استان آذربايجان غربي، طرح مهار و تنظيم آب‌هاي مرزي و احداث شبکه‌هاي آبياري و زهکشي فرعي از سال 1394 تا 1400 از مهمترين اقدامات در اين حوزه است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،سالهاست کشت محصولات آب بر بي توجه به وضعيت موجود درياچه اروميه به يکي از چالش‌هاي بخش کشاورزي استان تبديل شده و با انکار برخي آمارها نمي‌توان تأثيرات منفي آن را بر درياچه اروميه ناديده گرفت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها