عصر آذربایجان

گزارش خبر

11 ميليون بيکار يادگار دولت تدبير براي دولت آينده

11 ميليون بيکار يادگار دولت تدبير براي دولت آينده

1400/02/19

گروه گزارش: در حالي که دولت روحاني براي رفع بيکاري وعده ايجاد سالانه 900 هزار شغل را داده بود، اما حتي نتوانسته به نيمي از اين هدفگذاري نيز برسد و 11 ميليون بيکار را براي دولت بعد به يادگار گذاشت.

گروه گزارش: در حالي که دولت روحاني براي رفع بيکاري وعده ايجاد سالانه 900 هزار شغل را داده بود، اما حتي نتوانسته به نيمي از اين هدفگذاري نيز برسد و 11 ميليون بيکار را براي دولت بعد به يادگار گذاشت.
با مداومت تحريم هاي بين اللملي که دولت تدبير و اميد وعده رفع آن را داده بود  و به تبع سوء مديريت هاي شکل گرفته در کشور که موجب افزايش نرخ کالا و ارز شد چرخ اقتصادي که در رشد بازار کار رابطه اي مستقيم را ايفا مي کند، لنگ لنگان به سال 1400 رسيد.
با وجود اينکه اثرات بيماري کرونا بر بازار کار در سه فصل اخير تعديل شده است، تعداد شاغلان کشور نسبت به سال‌هاي قبل افت بسياري شديدي کرده است؛ به گونه‌اي که طي 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حدود يک ميليون و 247 هزار نفر از تعداد شاغلين کشور کاسته شده است و اين رقم تاثيرپذيري بازار کار از شيوع کرونا را تاييد مي‌¬کند.
از وعده ايجاد 4 ميليون شغل تا توليد سالانه 900 هزار شغل
حسن روحاني، رئيس جمهوري در شهريور ماه سال 96 در ديدار اعضاي هيات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامي در گزارشي از اقدامات دولت يازدهم و برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم، گفت: هدف اول دولت دوازدهم حل مشکل بيکاري است و تلاش مي‌کنيم سالانه بيش از 900 هزار شغل ايجاد شود. اين در حالي است که روحاني پيش از اين در اظهارات انتخاباتي خود قول ايجاد 4 ميليون شغل را تنها از طريق توسعه گردشگري و توريست در کشور به مردم داده و گفته بود که يک نکته بسيار ساده بگويم در خصوص ايجاد اشتغال در کشور اينکه در »سال« 10 ميليون توريست مي‌آوريم و 4 ميليون شغل ايجاد مي کنم.
 دولت تدبير و اميد سالانه ميزان ايجاد اشتغال را از 700 هزار شغل تا 450 هزار شغل عنوان کرده است که تمامي اين آمار توسط خود دولت تلويحا تکذيب و يا نمايندگان مجلس به آن معترض شده_اند.
 در بهترين حالت رشد اقتصادي مي‌تواند 400 هزار شغل ايجاد کند
اين در حالي است که ربيعي  وزير کار  وقتدر سال 96 گفت: در بهترين حالت رشد اقتصادي مي‌تواند 400 هزار شغل ايجاد کند و بنابراين 600 هزار شغل در سال کسري داريم.
دولت تنها سالانه 240 هزار شغل ايجاد کرده است
ولي اسماعيلي ، اظهار داشت: طبق تعاريف و طرح هاي ارائه شده توسط خود دولت، بايد سالانه 600 هزار نفر شغل ايجاد کند، اما واقعيت اين است که بايستي هر سال يک ميليون و 100 هزار نفر شغل در کشور ايجاد شود.
وي افزود: متاسفانه طبق آخرين آمارها، از طرح 600 هزار فرصت شغلي ارائه شده توسط دولت تنها 240 هزار نفر سالانه صاحب شغل شده اند که اين بيانگر اين است که ما چقدر در واقعيت در بحث اشتغال جوانان عقب هستيم و با اين فاکتور طي هشت سال گذشته چه مقدار آمار بيکاران ما افزايش يافته است.
نائب رئيس کميسيون اجتماعي مجلس لازمه تحقق چنين آماري را رشد اقتصادي در جامعه دانست، گفت: متاسفانه پايين بودن رشد اقتصادي کشور، موجب عدم تحقق آمارهاي شغلي شده و قطعا اگر دولت در بحث اقتصادي موفق بود فرصت هاي شغلي هم افزايش ميافت.
وي با بيان اينکه اشتغالزايي بحثي نيست که با شعار قابل حل باشد يا از يک قوه يا وزارتخانه خاص توقع داشت، ابراز داشت: اشتغال يک بحث حاکميتي است و همه در کشور براي افزايش فرصت هاي شغلي وظيفه دارند و اگر با نگاه حاکميتي به موضوع توجه نشود، عدم موفقيت هاي چند سال اخير در اين بحث، ادامه خواهد داشت.
آمار بيکاران در سال 1400 به 11 ميليون نفر مي رسد
کاظم جلالي رييس مرکز پژوهشهاي مجلس دهم در سال 95 در ادامه تصريح کرد: نرخ بيکاري سال 94 از سوي دولت 11 درصد عنوان شده که اگر اين ميزان را بپذيريم نشان مي‌دهد وضعيت اشتغال گروه‌هاي سني، جنسي و تحصيلي مختلف در حوزه بيکاري خوب نيست، همچنين در سال 94، 2 ميليون و 700 هزار بيکار داريم که با احتساب شاغلان ناقص اين ميزان به 4 ميليون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعيت فعال دلسرد از اشتغال اين ميزان به 7 ميليون نفر مي‌رسد که رقم فوق تا سال 1400 به 11 ميليون بيکار خواهد رسيد که بايد توجه داشت تبعات بيکاري صرفا اقتصادي نبوده و بحران‌هاي زيادي مثل طلاق و اعتياد را به دنبال دارد.
40 درصد بيکاران را دهه شصتي ها تشکيل مي دهند
مرکز پژوهش‌هاي مجلس در جديدترين آمار خود مي‌افزايد؛ نقطه شروع تحولات دوره مورد بررسي فصل پاييز سال 1393 است؛ از پاييز 1393 به بعد، به‌طور متوسط در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن بيش از 700 هزار نفر به جمعيت فعال اضافه شده‌اند. به اين معنا که با برآورد مقادير ساليانه، طي سال‌هاي 1393 تا 1398 حدود 3/5 ميليون نفر به جمعيت فعال کشور افزوده شده که در مقايسه با عدم افزايش جمعيت فعال در دهه قبل از آن، بسيار قابل توجه ‌است. مشخصه اصلي اين دوره تغيير تصميم جوانان براي ورود به بازار کار و خارج نماندن از بازار کار به‌ منظورِ تحصيلات، خانه‌داري يا علل ديگر است.
 بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد افزايش جمعيت فعال و نرخ مشارکت طي اين بازه زماني تحولي است که زنان، جمعيت داراي تحصيلات دانشگاهي و متولدين دهه‌ 70 نقش پُررنگي در ايجاد آن داشته‌اند و در سالهاي اخيرحدود 40درصد از بيکاران،متولدين دهه 60هستند،يعني افرادي که بين30تا 39سال سن دارند.
بر اساس آمار سازمان برنامه و بودجه در بازه زماني 7 سال گذشته نزديک به سه ميليون نفر (2 ميليون و 997 هزار و 203 نفر) وارد بازار کار شدند و نرخ بيکاري در اين دوره در رقم 10 درصد تثبيت شده است.بر اساس تکليف قانون برنامه ششم توسعه، ايجاد سالانه حدود يک ميليون فرصت شغلي پيش بيني شده است تا نرخ بيکاري هر سال 0.8 درصد کاهش يابد. با اين وجود نرخ بيکاري کاهش نيافته و تنها به نظر مي‌رسد بر اساس رشد نيروي کار، نرخ بيکاري ثابت باقي مانده است. طبق آمارهاي رسمي، نرخ بيکاري در سال 92 يعني سالي که دولت جديد کار خود را آغاز کرد، 10.5 درصد بوده که اين عدد در سال 98 به 10.7 درصد رسيده و به نظر دولت روحاني نيز در نهايت نتوانسته به تک رقمي شدن نرخ بيکاري کمک کند.
و علام نرخ بيکاري 9.8 درصدي از سوي مرکز آمار, بارها مورد نقد بسياري از کارشناسان قرار گرفته است و برخي مي گويند که نرخ بيکاري بسيار بيشتر از چيزي است که اعلام مي شود. اما عده اي ديگر به دفاع از اين آمار مي گويند, اشتغال در مشاغل غير رسمي رونق گرفته و همين مسئله باعث کاهش نرخ بيکاري شده است.
مسکن، راحلي براي رشد اقتصادي و توليد شغل
علي نيکزاد اظهار داشت: در انتخابات شاهد عدم رضايت مردم از عملکرد دولت يازدهم و دوازدهم بوديم و مردم اميدي از جانب دولت براي حل مشکلات معيشت، ازدواج ، مسکن توليد و اشتغال، صنعت، کشاورزي و تجارت نمي‌بينند.
وي افزود: مسکن مهر بهترين حربه در برابر تحريم ها بود، اما دولت يازدهم جفا کرد و بنده در قامت خادم مردم بايد عرض کنم که اطلاعات غلطي به آقاي روحاني در مورد مسکن داده شد و به اين ترتيب حدود 6 سال از عمر دولت ايشان رفت، در حاليکه در جهت اتمام پروژه مسکن مهر کاري انجام نشد.
نائب رئيس مجلس گفت: بنده هر هفته حداقل 300 نفر از مردم شريف را به‌طور چهره به چهره ملاقات مي‌کنم که بالاي 80 درصد درخواست اين عزيزان و بزرگواران مربوط به اشتغال است.
 به گزارش آراز آذربايجان به نقل از راه دانا، دولت تدبير و اميد سالانه ميزان ايجاد اشتغال را از 700 هزار شغل تا 450 هزار شغل عنوان کرده است که تمامي اين آمار توسط خود دولت تلويحا تکذيب و يا نمايندگان مجلس به آن معترض شده_اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها