عصر آذربایجان

گزارش خبر

سدهاي نيمه خالي و خطر تشديد تنش آبي در استان اردبيل

سدهاي نيمه خالي و خطر تشديد تنش آبي در استان اردبيل

1401/06/20

گروه اقتصادي: سدهاي استان اردبيل به دليل نبود بارش و استفاده بي رويه کشاورزان و شهروندان از آب نيمه خالي شده و بيم آن مي‌رود که در اثر کاهش ذخاير سدها، تنش و بحران آبي در سال‌هاي آينده استان اردبيل را فرا بگيرد. تنش آبي نسبتا شديد که از چندين سال گذشته در استان اردبيل شروع شده امسال نيز با کاهش بارندگي‌ها روند شديدتري به خود گرفته و نگراني‌ها براي تداوم و تشديد خشکسالي در منطقه را بيشتر کرده است.

يعقوب شاددل

گروه اقتصادي: سدهاي استان اردبيل به دليل نبود بارش و استفاده بي رويه کشاورزان و شهروندان از آب نيمه خالي شده و بيم آن مي‌رود که در اثر کاهش ذخاير سدها، تنش و بحران آبي در سال‌هاي آينده استان اردبيل را فرا بگيرد. تنش آبي نسبتا شديد که از چندين سال گذشته در استان اردبيل شروع شده امسال نيز با کاهش بارندگي‌ها روند شديدتري به خود گرفته و نگراني‌ها براي تداوم و تشديد خشکسالي در منطقه را بيشتر کرده است.
براساس اعلام کارشناسان آب منطقه اي اردبيل، هرچند حجم بارش‌ها در استان اردبيل نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد افزايش داشته است با اين وجود نسبت به بلند مدت  27 درصد کاهش يافته است و براين اساس در کنار کاهش ادامه‌دار بارش‌ها از چند سال پيش، کاهش شديد روان‌آب‌ها و ذخاير زيرزميني باعث شده که در سال‌هاي اخير اين استان با خطر خشکسالي مواجه شده و از اين بابت خسارتهاي قابل‌توجهي به اقتصاد آن در بخشهاي مختلف بويژه بخش کشاورزي وارد شود
کاهش بارندگي‌ها در استان اردبيل و تداوم خشکسالي علاوه بر بروز مشکلات بسيار براي کشاورزان، اين روزها تامين آب آشاميدني مردم را هم دچار مشکل کرده است به طوري که در بسياري از روستاها مشکل تامين آب و در برخي شهرها نيز قطعي آب و کاهش کيفيت آن قابل مشاهده است.
علاوه بر شهرهاي استان اردبيل تعدادي از روستاها دچار کم آبي شديد بوده و در برخي روستاها  آب آشاميدني روستاييان از طريق تانکرهاي سيار تامين مي‌شود بطوري‌که مسئولان استان اردبيل از وجود مشکل کم آبي در دست‌کم 400 روستاي اين استان خبر مي‌دهند.
از طرفي بدليل کمبود بارش، مزارع و مراتع استان اردبيل رنگ و رخسار طبيعي خود را از دست داده و خشکسالي‌هاي پي در پي تاب نفس کشيدن در بستر طبيعت را از آنها ستانده و ديري نخواهد کشيد که اين مزارع به بيايان خشک و بي روح تبديل شوند.
به گفته کارشناسان و مسئولان استان اردبيل، صرفه جويي و مديريت صحيح منابع آبي بدليل تداوم خشکسالي و کاهش ذخاير آبي استان ضروري است و مي بايست تا دير نشده مسئولان و مردم دوشادوش هم در جهت رفع مشکلات و اصلاح روند نادرست مصرف کنوني برنامه‌ريزي و اقدام کنند.
اوضاع سدهاي استان اردبيل
در زمينه ذخاير آب در پشت سدها تصاويري خوشايند و دلگرم کننده‌اي وجود ندارد و اين در حالي است که منابع زير زميني دشت اردبيل هم در قلب بحران قرار گرفته و اين دشت در زمره مناطق ممنوعه بشمار مي‌رود. هم اکنون 70 درصد از حجم سدهاي استان خالي است بر اساس اعلام کارشناسان، تا افق سال 1425 به ميزان يک ميليارد و 200 ميليون مترمکعب کسري آب در استان پيش بيني شده است.
از حجم 402 ميليوني مخازن 52 سد استان در حال حاضر121 ميليون متر مکعب پر شده است و بيشتر سدها با کاهش ذخيره آب نسبت به سال قبل مواجه هستند.
سد يامچي اردبيل با حجم ذخاير آبي به ميزان 82 ميليون متر مکعب به عنوان مهم‌ترين سد استان که تامين کننده آب آشاميدني مرکز استان است در حال حاضر حدود 24 ميليون مترمکعب آب دارد.در شهرستان پارس آباد مغان هم سد خداآفرين با 199 ميليون مترمکعب ذخيره آبي نسبت به سال قبل 34 ميليون مترمکعب کاهش  و سد ارس هم با 912 ميليون مترمکعب آب  نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت ميليون مترمکعب کاهش يافته است.
همچنين در شهرستان مشگين شهر هم ظرفيت سد سبلان از 105ميليون متر مکعب به 21 ميليون متر مکعب و حجم مخزني سد احمد بيگلو هم از 27 ميليون متر مکعب به 6 ميليون متر مکعب رسيده است.
حجم ظرفيت سد گيوي در شهرستان کوثر هم  49 ميليون متر مکعب است که به دليل کمبود بارش اين ميزان به 13 ميليون متر مکعب کاهش يافته است.
فقدان مديريت مصرف آب در روستاها و شهرها
فقدان مديريت مناسب مصرف آب و  نبود صرفه‌جويي در مصرف آب حوزه‌هاي کشاورزي و آشاميدني و تداوم خشکسالي باعث کاهش ذخاير آب‌هاي زيرزميني و نيز خشک شدن بسياري از رودخانه‌ها و چشمه‌ها و در نتيجه تشديد تنش آبي در شهرها و روستاها شده است.
از طرفي تنش آبي ساليان سال است که بر روستاهاي استان اردبيل سايه افکنده و اهالي روستاها  را مجبور به استفاده از آب تانکرهاي سيار کرده است. هم اکنون بيشترين مشکلات کم آبي مربوط به روستاهاي بيله‌سوار و گرمي مغان است.
در برخي از روستاها هم مديريت مصرف آب به حال خود رها شده بطوريکه برخي از روستاهاي پايين دستي ضمن استفاده بي رويه از آب، استفاده از چاه‌هاي غير مجاز و همچنين استفاده از کنتورهاي غير مجاز سبب شدند روستاهاي بالادستي از آب آشاميدني محروم بمانند.
راهکارهاي اصلي براي جلوگيري از بحران آب در شهرها و روستاها ساليان سال است که از سوي کارشناسان ارائه شده ولي اجراي اين راهکارها به هر دليل در استان به تعويق افتاده است. يکي از راهکارهايي که ساليان سال اجراي آن مورد تاکيد قرار گرفته تغيير الگوي کشت و توسعه آبياري مدرن است که در اين دو مولفه استان اردبيل در مقايسه با استان‌هاي ديگر عقب مانده است.
راهکار ديگر مصرف بهينه آب  و توسعه و ترويج آن از سوي مراکز علمي و آموزشي با عنوان طرح داناب است که اين طرح هم در استان بخوبي پيش نرفته است.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، توسعه آبياري مدرن، فرهنگ سازي در زمينه استفاده هوشمندانه و بهينه از آب، جلوگيري از حفر چاه‌هاي غيرمجاز، آموزش و تغيير الگوي مصرف و روش زندگي، اختراع تکنولوژي جديد ذخيره سازي آب، باز چرخاني پساب‌ها، افزايش سيستم‌هاي نوين آبياري، بهبود حوزه آبريز با عمليات آبخيزداري، توسعه سياست‌ها و قوانين مرتبط با آب، تغيير الگوي کشت، اجراي طرح تعادل بخشي آب، مقابله با تغييرات آب و هوايي و استفاده از انرژي هاي خورشيدي از جمله راهکارهايي هستند که در استان‌هاي ديگر عملياتي شده و ضروري است اين راهکارها در استان اردبيل هم جامه عمل به خود بگيرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها