عصر آذربایجان

گزارش خبر

2 روي سکه مدرنيته شدن نانوايي‌ها

2 روي سکه مدرنيته شدن نانوايي‌ها

1402/05/22

گروه گزارش: نان به عنوان قوت غالب اغلب مردم و اصلي ترين کالاي سبد غذايي خانوارهاست که خود را به قطار رشد و توسعه رسانده و از غافله زندگي ماشيني و مدرن عقب نمانده است به طوريکه امروزه انواع مختلف آن با روشهاي سنتي و صنعتي پخته و عرضه مي‌شود و هريک از اين روشها مزايا و معايبي دارد که از چشم مصرف کنندگان دور نمانده است. اين روزها نان‌هاي صنعتي در حال تبديل شدن به رقيبي جدي براي نان‌هاي سنتي هستند، البته بايد بگوييم که وقتي از نان‌هاي صنعتي صحبت به ميان مي‌آيد، منظورمان هم نان‌هاي مسطح است و هم نان‌هاي حجيم که مردم به نام نان‌هاي فانتزي آن‌ها را مي‌شناسند.

گروه گزارش: نان به عنوان قوت غالب اغلب مردم و اصلي ترين کالاي سبد غذايي خانوارهاست که خود را به قطار رشد و توسعه رسانده و از غافله زندگي ماشيني و مدرن عقب نمانده است به طوريکه امروزه انواع مختلف آن با روشهاي سنتي و صنعتي پخته و عرضه مي‌شود و هريک از اين روشها مزايا و معايبي دارد که از چشم مصرف کنندگان دور نمانده است.  اين روزها نان‌هاي صنعتي در حال تبديل شدن به رقيبي جدي براي نان‌هاي سنتي هستند، البته بايد بگوييم که وقتي از نان‌هاي صنعتي صحبت به ميان مي‌آيد، منظورمان هم نان‌هاي مسطح است و هم نان‌هاي حجيم که مردم به نام نان‌هاي فانتزي آن‌ها را مي‌شناسند.
يکي از مهم‌ترين مزاياي روش صنعتي پخت نان، آن است که از جوش شيرين استفاده نمي‌شود و همچنين در روش صنعتي دائماً اصلاح کيفيت صورت گرفته و تنوع بيشتري وجود دارد.
از ديگر مزاياي روش صنعتي عدم دخالت دست است. از آن‌جايي که نيروي انساني کمتري در پخت نان دخالت دارند، خطر آلودگي نيز کاهش مي‌يابد.
جدا از بحث صنعتي شدن نان در زنجان، موضوع مکانيزه کردن نانوايي‌هاست که چند سالي است توسط دولت‌هاي مختلف پيگيري مي‌شود و براي اين کار مشوق‌هايي نيز در نظر گرفته شده است.
اما برخي از نانوايان معتقدند که مکانيزه کردن دستگاه‌هاي نانوايي به نفع نانوايان نيست و منجر به بيکاري کارگران آن مي‌شود.
مکانيزه شدن نانوايي‌ها موجب بيکاري حداقل يک کارگر در هر نانوايي شده است
يک نانواي زنجاني با اشاره به اينکه در گذشته حداقل سه نفر در هر نانوايي‎ مشغول به کار بودند و بخش عظيمي از کارگران مهارت ديده در اين واحدها فعال بودند، گفت: مکانيزه شدن نانوايي‌ها موجب بيکاري حداقل يک کارگر در هر نانوايي شده است و حتي گاها برخي از نانوايي‌ها با يک کارگر اداره مي‌شود.
احمد حسيني با اشاره به اينکه مکانيزه شدن نانوايي‌ها فقط گامي براي تسهيل در روند پخت نان بوده و حداقل يک سوم نانواها به خاطر اين موضوع بيکار شده‌اند، افزود: بيکاري اين افراد در صورتي رخ داده است که زنجان ماهرترين نانواها را دارد و حتي در ساير استان‌ها از کارگران زنجاني به عنوان نيروي کار در اين حوزه استفاده مي‌شود.
وي تصريح کرد: البته مکانيزه شدن پخت نان تاثيري در طعم آن ندارد و نمي‌توان گفت که نان ماشيني به هيچ وجه خوش طعم نيست اما در مقابل نمي توان منکر اين مطلب شد که طعم اصيل يک نان سنتي در ناني که به روش ماشيني پخته مي‌شود، يافت نمي‌شود.
حسيني ادامه داد: با اينکه خود من، نان به شيوه ماشيني مي پزم اما معتقدم زماني که نان فقط به روش سنتي پخته مي‌شد، کيفيت آن بهتر و خوش طعم تر بود، نان هايي که امروز به روش ماشيني پخته مي شود علاوه بر اينکه مزه نان سنتي را ندارد، از ماندگاري کمتري نيز برخوردار است.
وي با وجود اينکه نان را به شيوه ماشيني در نانوايي اش طبخ مي‌کند، نان سنتي را به اين نان ترجيح مي‌دهد و در اين خصوص اظهار کرد: در نانوايي که من مشغول فعاليت هستم، نان به هر 2 روش سنتي و ماشيني پخت مي شود اما خود من به عنوان يک نانوا که بيش از 20 سال است در اين حرفه کار مي کنم، نان سنتي را به لحاظ کيفيت و طعم به نان ماشيني ترجيح مي دهم و شايد بتوان گفت از لحاظ طعم، نان سنتي با ناني که به روش ماشيني پخته شده قابل مقايسه نيست.
يکي ديگر از نانوايان زنجاني که از نانوايان قديمي سنتي پز است، در اين رابطه اظهار کرد: در بسياري از موارد، فرصت کار در نانوايي ماشيني داشتم و يا اينکه پيشنهاد شده است تا دستگاه هاي جديد و مدرن را به نانوايي ام بياورم و آن را جايگزين تنور سنتي کنم، اما به هيچ وجه تمايلي به اين کار ندارم، چراکه معتقدم مزه و طعم ناني که به روش سنتي پخت مي شود با شيوه ماشيني قابل مقايسه نيست.
ايمان جعفري ادامه داد: تعداد قابل ملاحظه‌اي از نانواهايي‌هايي که به روش ماشيني نان مي پختند را مي شناسم که پس از يک دوره پخت نان به روش ماشيني، مجددا به روش سنتي و قديمي بازگشته اند.
اين نانوا با اشاره به پايين بودن ميزان حقوق کارگران نانوايي گفت: همه نانواهاي باتجربه دوست دارند تا نان خوب به دست مردم برسانند، اما متاسفانه به دليل پايين بودن ميزان حقوق کارگران، اکثر شاطرها و کارگران با تجربه تمايلي به کار در نانوايي ندارند.
تسهيلات بانکي تا سقف 50 ميليارد ريال با اقساط 12 تا 36 ماه پرداخت مي‌شود
مديرکل غله و خدمات بازرگاني استان زنجان درباره پرداخت تسهيلات به نانوايي‌هاي زنجان گفت: از سال گذشته تسهيلات بانکي تا سقف 50 ميليارد ريال با عنوان «کارآسان» توسط بانک سپه براي دارندگان کارتخوان‌هاي فروشگاهي پروژه نانينو به متصديان واحدهاي نانوايي پرداخت مي‌شود.
ولي‌الله زماني با اشاره به پرداخت تسهيلات بانکي واحدهاي نانوايي افزود: پرداخت تسهيلات بانکي تا سقف 50 ميليارد ريال با اقساط 12 تا 36 ماهه بر اساس ميانگين حداقل مانده روزانه حساب سپيد سپه (کوتاه مدت) متصل به دستگاه کارتخوان نانينو انجام خواهد شد.
وي تصريح کرد: اعطاي تسهيلات بانکي در راستاي مساعدت خبازان زحمتکش با هدف بهبود توان مالي متصديان و ايجاد امکان بهسازي و نوسازي واحدهاي نانوايي صورت مي‌پذيرد.
زماني گفت: پرداخت تسهيلات مذکور صرفاً به صاحب سپرده متصل به دستگاه کارتخوان "نانينو" و از طريق شعبه افتتاح کننده حساب سپرده سپه متصل به آن صورت مي‌گيرد.
نايب رئيس اول اتحاديه نانوايان زنجان نيز گفت: يک شاطر اگر به جاي نانوايي در نگهباني کار کند، مزد بيشتري دريافت مي‌کند، بنابراين وقتي حقوق يک کارگر نانوايي آنقدر کم است که کارگري در جاي ديگر را به کار در نانوايي ترجيح مي‌دهد، در نتيجه نانوايي‌ها نيز به دليل کمبود نيرو به سمت ماشيني شدن مي‌روند.
مهدي بيات افزود: البته اين هم درست است که تغارهاي قديمي که براي خميرزني آماده مي‌شدند، قابل شستشو نبوده و امکان رعايت نکات بهداشتي آنطور که بايد در اين تغارها وجود نداشت، در حالي که دستگاه‌هاي امروزي که در پخت نان جايگزين روش سنتي شده‌اند، از اين امکان برخوردار هستند.
وي با اشاره به اينکه با راه‌اندازي دستگاه‌هاي جديد هر نانوايي با حضور يک کارگر اداره مي‌شود، اضافه کرد: درست است که به لحاظ صنعتي نانوايي مکانيزه شده ولي تعداد زيادي کارگر هم بيکار شده‌اند.
نايب رئيس اول اتحاديه نانوايان زنجان با انتقاد از عدم همکاري بانک‌ها براي پرداخت تسهيلات مکانيزه شدن نانوايي‌ها بيان کرد: نانوايي‌ها بر اساس کارکرد حساب نانوايي تسهيلات مي‌پردازند که اين اسمش تسهيلات نيست.
وي با اشاره به اينکه امروز دريافت وام براي مکانيزه کردن نانوايي يک نوع گذر از هفت خان رستم است، اضافه کرد: متوليان امر بايد فکري براي تسهيل اين مورد داشته باشند.
بيات در ارتباط با افزايش کمک هزينه دولتي نانوايان نيز گفت: بر اساس اين تصميم 40 درصد قيمت نان فروخته شده در پايان هر روز به حساب نانوايان واريز مي‌شود و تأکيد بر اين است که قيمت نان براي مردم و مصرف‌کننده تغيير پيدا نکند.
وي با اشاره به اينکه اجراي اين طرح از اول تيرماه آغاز شده است، اضافه کرد: دولت بر اساس سهميه‌اي که به هر نانوا اختصاص يافته است کمک هزينه مربوطه را واريز مي‌کند.
رئيس اتحاديه نانوايان زنجان با بيان اينکه در شهرستان زنجان 760 نانوايي فعال است، افزود: تعداد نانوايي‌هاي فعال در کل استان حدود هزار و 700 واحد شامل انواع نانوايي از جمله لواش، سنگکي و بربري است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،استان زنجان داراي يک هزارو 500 نانوايي فعال است که نان‌هاي مختلف پخت مي‌کنند، با توجه به سابقه ديرين شغل نانوايي در اين استان کارگران اين حرفه از ماهرترين افراد در سطح کشور هستند و در برخي از شهرهاي شمالي، استانهاي البرز و تهران نانوايان زنجاني مشغول به کار هستند.با اين حال برخي از روش‌ها از جمله مکانيزه شدن پخت نان موجب بيکاري حداقل 500 کارگر نانوايي در زنجان شده و موجب شده است که برخي از آنها به مشاغلي همچون کارگري ساختمان روي بياورند که سررشته‌اي در آن ندارند.
هرچند مکانيزه شدن تاثيرات مثبتي هم داشته و موجب پخت بهداشتي‌تر و سريعتر نان در نانوايي‌ها شده و روند بسيار تسهيل شده است، با اين حال انتظار مي‌رود سياستگذاران با اجراي اين طرح فکري به حال کارگران بيکار شده از کار نيز بکنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها