عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسيرگشايي معابر تبريز شاه‌کليد توسعه متوازن شهري

مسيرگشايي معابر تبريز شاه‌کليد توسعه متوازن شهري

1401/09/13

گروه اجتماعي: افزايش تعداد خودروها و روند رو به رشد جمعيت در شهرها معضلات متعددي براي کلانشهرها به ارمغان آورده است که ترافيک طاقت فرسا در معابر شهري نمونه‌اي از نتايج همين اتفاق است. تاريخ مي‌گويد اين‌ راه‌ها بودند که رابطه‌ها را ساخته يا تحکيم بخشيده اند. جغرافيا مي‌گويد اين راه‌ها بودند که سرزمين‌ها را آباد کردند.

گروه اجتماعي: افزايش تعداد خودروها و روند رو به رشد جمعيت در شهرها معضلات متعددي براي کلانشهرها به ارمغان آورده است که ترافيک طاقت فرسا در معابر شهري نمونه‌اي از نتايج همين اتفاق است. تاريخ مي‌گويد اين‌ راه‌ها بودند که رابطه‌ها را ساخته يا تحکيم بخشيده اند. جغرافيا مي‌گويد اين راه‌ها بودند که سرزمين‌ها را آباد کردند. و شايد جامعه‌شناسي يا روان‌شناسي هم بگويند که اين‌ راه‌ها بودند که مردمان را خوشحال‌تر کردند و زندگي را برايشان آسان.در کتب مختلف، اهميت راه‌ها و مسيرها به شکل‌هاي مبسوطي تبيين شده است. هيچ‌کسي نمي‌تواند ادعا کند که با احداث راه يا مسيرگشايي مخالف است. همانطور که هيچ‌کس با کاهش ترافيک و صرفه‌جويي در زمان مخالف نيست.
مسيرگشايي در کلانشهري چون تبريز همچون باز کردن رگ‌هاي بسته شهر است. مسيرگشايي‌ها علاوه بر اينکه راه‌هاي دسترسي ساکنان نقاط مختلف شهر به نقاط مرکزي شهر را فراهم مي‌سازند و از وقوع ترافيک جلوگيري مي‌کنند، مقدمات توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را هم فراهم مي‌کنند.
شهرداري تبريز با هدف محروميت زدايي و نيز توسعه متوازن شهري، پروژه‌هاي مسيرگشايي را در دستور کار قرار داده است. مسيرگشايي در کلانشهري چون تبريز همچون باز کردن رگ‌هاي بسته شهر است. مسيرگشايي‌ها علاوه بر اينکه راه‌هاي دسترسي ساکنان نقاط مختلف شهر به نقاط مرکزي شهر را فراهم مي‌سازند و از وقوع ترافيک جلوگيري مي‌کنند، مقدمات توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را هم فراهم مي‌کنند.
شهردار تبريز تاکيد زيادي بر احصاي مشکلات شهروندان از طرق مختلفي مانند جلسات ارزيابي هفتگي موسوم به قرار خدمت دارد و معتقد است براي نائل شدن به بودجه بندي بر اساس نياز، راهي جز ارتباط همه جانبه با شهروندان نداريم.
يعقوب هوشيار با اشاره به اجراي پروژه هاي مسيرگشايي در نقاط مختلف تبريز مي‌گويد: تلاش داريم تا پايان سال بودجه کامل در حوزه مسيرگشايي محقق کنيم و مناطق دهگانه نيز ملکف هستند حداقل يک پروژه مسيرگشايي را تا پايان سال جاري به اتمام برسانند.
وي ادامه مي‌دهد: پروژه‌هاي مسيرگشايي متعدد چهره شهر را متحول مي‌کنند که اين موضوع در مناطق کم برخوردار شهري نمود عيني تر مي‌يابد.
 هوشيار اظهار مي‌کند: بزرگترين پروژه‌ مسيرگشايي حال حاضر شهر تبريز از نظر حجم ريالي و ميزان تملک املاک، امتداد 45 متري انقلاب بوده و برآورد هزينه اين مسيرگشايي بالغ بر 500  ميليارد تومان جهت آزادسازي و تملک است.
مسيرگشايي‌هاي منطقه 1 تبريز
 پروژه مسيرگشايي امتداد 45 متري انقلاب به پاسداران به طول 1400 متر و عرض 45 متر در حوزه شهرداري منطقه 1 تبريز آغاز به کار کرده و از مجموع 330 واحد مسکوني در اين مسير، تاکنون 80 واحد مسکوني توافق، تملک و تخريب شده است.
اين پروژه عظيم مسيرگشايي با همکاري مناطق 1، 2 و 5 در حال انجام است و با اتمام هرچه سريع‌تر عمليات آزادسازي و تخريب املاک باقي مانده در مسيرگشايي‌هاي اين منطقه، شاهد تسهيل تردد وسائل نقليه و کاهش بار ترافيکي در اين منطقه کم برخوردار خواهيم بود.
در اين بين، در پروژه 12 متري شهيد نامور 10 باب ملک تملک شده و در 18 متري امام‌زاده نيز 8 پرونده تملک انجام گرفته است.
پيشرفت فيزيکي 90 درصدي مسيرگشايي 35 متري ابرار
35 متري ابرار به طول 130 و عرض 35 متر از طرح‌هاي تفصيلي روان‌سازي عبور و مرور منطقه است که از زمان تشکيل محلات ائل گلي از جمله خيابان باغچه‌بان، مسير 35 متري ابرار به صورت بن بست بود.
اهالي اين منطقه براي تردد و دستيابي به ساير مسيرهاي ائل گلي با مشکلات عديده‌اي مواجه بودند که با تلاش شهرداري منطقه 2 تبريز اين پروژه 90 درصد پيشرفت فيزيکي داشته و تا پايان سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد.
مسيرگشايي‌هاي منطقه 3
تبريز شهرداري منطقه 3 تبريز نيز در راستاي تسهيل در تردد شهروندان برنامه هاي مسيرگشايي را در دستور کار خود قرار داده است. بر همين اساس، مسيرگشايي خيابان حکيمي با تملک 28 ملک و مسيرگشايي خيابان غياث با تملک 36 ملک در حال پيگيري است.
مسيرگشايي خيابان امتداد لک‌لر نيز در حال توافق براي تلمک املاک باقي مانده است و تا پايان سال جاري اين پروژه به اتمام مي‌رسد.
 مسيرگشايي‌هاي منطقه 4
در راستاي مسيرگشايي 24 متري فلسطين جنوبي به طول 300 متر، تا امروز 11باب ملک تملک شده است و همچنين در 18 متري شهيد بي مثل به طول 435 متر نيز 17 باب ملک مورد تملک شهرداري منطقه 4 قرار گرفته است.
تملک 18 متري فاز سه سردار ملي به طول 180 متر توسط شهرداري منطقه 4 تبريز به صورت کامل انجام شده است و هرچه زودتر عمليات عمراني براي احداث اين خيابان آغاز مي‌شود.
همچنين پروژه مسيرگشايي  18 متري شهيد مرادي به طول 425متر، 18 متري شهيد پورباقر علوي به طول 400 متر و 24 متري فاز يک شهيد شريفي به طول 470 متر نيز در مراحل پاياني تملک قرار دارد.
مسيرگشايي 24 متري کرکج توسط منطقه 5
فاز اول مسيرگشايي 60 متري دو کمال به همت شهرداري منطقه 5تبريز با طول سه هزارو 700 متر و عرض 60 متر به اتمام رسيده است و فازهاي بعدي نيز در انتظار طرح بدنه‌سازي پروژه است.
در اين بين از فاز تملک و آزادسازي  باند کندرو ضلع جنوبي جاده تهران به طول پنج کيلومتر و عرض 10 متر  تنها  11 ملک باقي مانده است و از تملک مسيرگشايي 22 متري استانداري نيز 8 باب ملک باقي مانده  است.
مسيرگشايي 24 متري کرکج نيز از ديگر پروژه‌هاي در حال انجام اين منطقه است.
 مسيرگشايي‌هاي منطقه 6 تبريز شهرداري منطقه 6 تبريز مسيرگشايي خيابان‌هاي 24 متري و 35 متري صنعتگران را به عنوان دو مسير مهم اين منطقه در دست اجرا دارد که روند اجراي اين پروژه سرعت خوبي داشته و تا به امروز 90 درصد پيشرفت فيزيکي ثبت کرده است.
مسيرگشايي منطقه 7 تبريز
مسيرگشايي خيابان شهيد سعيدي توسط شهرداري منطقه 7 تبريز به طول يک کيلومتر در دست اقدام است و از 138 پرونده تملکي موجود براي مسيرگشايي، 120 پرونده به صورت قطعي توافق براي تملک انجام گرفته است.
تملک اين پروژه مسيرگشايي 86 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
 مسيرگشايي منطقه 8 تبريز خيابان شهيد عليپور يکي از پروژه‌هاي مسيرگشايي منطقه 8 بوده که 75 درصد تملک شده و از اوايل سال 1402 عمليات عمراني احداث آغاز مي‌شود.
تملک خيابان دمشقيه واقع در سطح حوزه اين منطقه نيز، 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
در مسيرگشايي خيابان‌هاي صادقيه، سنجران و گوراوانچي نيز پيشرفت فيزيکي تملک و آزادسازي حدود 20 درصد است.
بهره‌برداري از دو مسيرگشايي در حوزه منطقه 9
مسيرگشايي 20 متري استاد عابد تبريزي به طول سه کيلومتر و بلوار شهداي سلامت از پروژه‌هايي است که در شش ماهه نخست سال‌جاري به صورت کامل افتتاح و به بهره برداري رسيده است.
مسيرگشايي علي بقال در ايستگاه پاياني تملک و آزادسازي
پروژه مسيرگشايي 24 متري علي بقال با پيشرفت فيزيکي 98 درصدي در مرحله تملک است و پايان يافتن عمليات عمراني، موجب تسهيل در عبور و مرور منطقه کم برخوردار منطقه 10 مي‌شود.
مسيرگشايي‌ها از ملزومات مهم کلانشهرها براي تسهيل تردد در معابر است که نتايجي همچون کاهش ترافيک، صرفه جويي در زمان و در نهايت افزايش رضايت شهروندان را در پي خواهد داشت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس،شهرداري تبريز نيز اهتمام و جديت ويژه‌اي در اين حوزه دارد به طوري که پروژه‌هاي مسيرگشايي بزرگي که سال‌ها با روند کندي اجرا مي‌شدند در سال‌جاري با همت مديريت شهري در مدار حرکت، شتاب گرفته‌اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها