عصر آذربایجان

گزارش خبر

سياست هايي که در حد شعار باقي مانده است

زنجان پير مي شود

1401/10/05

گروه اجتماعي: در حالي که آمارها حاکي از دو برابر شدن جمعيت سالمند زنجان در 20 سال آينده دارد، کاهش فرزندآوري زنگ خطري را براي مواجهه با يک نسل تنها با اختلالاتي نظير افسردگي به صدا درآورده است.

فاطمه تاجبخش

 گروه  اجتماعي: در حالي که آمارها حاکي از دو برابر شدن جمعيت سالمند زنجان در 20 سال آينده دارد، کاهش فرزندآوري زنگ خطري را براي مواجهه با يک نسل تنها با اختلالاتي نظير افسردگي به صدا درآورده است.
استان زنجان بيش از يک ميليون نفر جمعيت دارد و در حال حاضر حدود 100 هزار نفر از آن را سالمندان تشکيل مي‌دهند. کارشناسان اعلام کردند جمعيت سالمند زنجان تا 20 سال آينده دو برابر مي‌شود.
در اين بين شتاب پيري و کاهش نرخ رشد جمعيت زنگ خطري را به صدا درآورده که بايد در بخش‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مورد بررسي قرار گيرد و از هم اکنون به فکر تأمين زيرساخت‌ها بود.
رييس نظام روانشناسي استان زنجان در خصوص چالش‌هاي سالمندي در سال‌هاي آتي اظهار مي‌کند: سالمندان در جامعه افرادي محسوب مي‌شوند که فعاليت خود را انجام داده و به مرحله بازنشستگي رسيده و کارايي خود را از دست داده‌اند و با موجي از اختلالات مثل مشکلات جسمي، حرکتي و آلزايمر روبه‌رو هستند.
نبود مرکز مشاوره ميانسالي و کهنسالي در زنجان
اباذر چراغي تصريح مي‌کند: با توسعه روند پيري، اگر آموزش، پوشش‌هاي بيمه‌اي، برنامه‌ريزي براي سلامت جسمي و بهداشت روان به درستي صورت نگيرد، به اهرمي براي فلج کردن جامعه تبديل مي‌شود. در اين حالت نمي‌خواهيم نااميدانه به موضوع نگاه کنيم اما شرايط خوشايندي در انتظار نيست.
عضو هيئت علمي دانشکده علوم انساني دانشگاه زنجان با بيان اينکه جمعيت کهنسال هزينه‌هاي مختلفي دارد، ابراز مي‌کند: تاکنون برنامه مدوني براي 20 سال آينده تدوين نشده و اقدام خاصي براي تأمين زيرساخت‌هاي لازم براي تأمين نيازها و آسايش اين قشر انجام نشده و در حد شعار باقي مانده است.
وي نبود مرکز مشاوره و روانشناسي ميانسالي و کهنسالي را يکي از چالش‌هاي مهم خوانده و مي‌گويد: سلامت و بهداشت روان يکي از موضوعات مغفول در جامعه است و استفاده از خدمات مشاوره‌اي تحت پوشش بيمه قرار ندارد و کساني مي‌توانند از اين خدمات بهره‌مند شوند که توان مالي داشته باشند.
چراغي کاهش ازدواج جوانان را از ديگر چالش‌هاي جامعه عنوان مي‌کند و مي‌افزايد: با کاهش ازدواج و فرزندآوري ما در آينده قشر جوان نداريم و اين موضوع مي‌تواند مشکل ساز باشد.
وي خاطرنشان مي‌کند: هر فردي که متولد مي‌شود بايد روي آن سرمايه‌گذاري کرد تا در دوران جواني و ميانسالي براي جامعه مفيد باشد و براي اين دوره‌ها بايد برنامه‌ريزي مناسبي انجام شود.با توجه به عواملي همچون کاهش جمعيت و مهاجرت جوانان به نظر مي‌رسد تنهايي و افسردگي در انتظار قشر چشمگير سالمند در آينده باشد که چراغي نيز با تأييد اين موضوع ادامه مي‌دهد: براي جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي راهي جز تقويت مراکز ميانسالي نداريم و اگر آموزش و برنامه‌ريزي صحيح انجام شود حتي قشر بازنشسته نيز مي‌تواند مولد باشد.
وي در مورد اقدامات سازمان نظام روانشناسي ابراز مي‌کند: در سازمان برنامه‌هايي را در نظر گرفتيم اما اجراي آن‌ها نيازمند هزينه و حمايت است. بخشي از برنامه‌ها در اين رابطه است که فرد بعد از بازنشستگي چه خلاقيت‌هايي مي‌تواند داشته باشد و مابقي عمر خود را به چه شکل مديريت کند.
نفوذ تبليغات غرب در همزيستي با حيوانات به جاي فرزند
بهداشت و درمان و پوشش‌هاي بيمه‌اي بخش مهمي از نيازهاي دوره سالمندي را تشکيل مي‌دهد که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي استان زنجان نيز با تأييد اين مطلب که جمعيت سالمند زنجان تا 20 سال آينده دو برابر مي‌شوند، انجام قوانين حمايت از خانواده و جواني جمعيت را راهکاري براي فرار از پيري جمعيت مي‌داند اما برنامه دقيقي براي استان زنجان ارائه نمي‌دهد.
مشهود تقيلو تصريح مي‌کند: در صورت ادامه روند رشد سالمندي فعلي با پيري جمعيت، هم فعاليت‌هاي خدمات‌رساني کمتر مي‌شود و هم با افزايش جمعيت خدمات‌گير هزينه‌هاي متعدد و افزايش‌يابنده براي ادامه زندگي، سلامت و تأمين نيازهاي اوليه و خدمات جمعيت افزايش خواهد يافت.وي در مورد علل مواجهه جامعه با کاهش نرخ رشد جمعيت و در مقابل پيري جمعيت بيان مي‌کند: فرهنگ تک يا دو فرزند، شرايط اقتصادي برخي خانواده‌ها، کندي اجراي قوانين حمايتي به‌ويژه در بانک‌ها و نفوذ تبليغات غرب در همزيستي با حيوانات به جاي فرزند و همسر از جمله اين عوامل است در حالي که بايد تسهيل ازدواج، اجراي قوانين جديد تشويقي فرزندآوري و تسهيلات بانکي را جدي گرفت.
کمبود محيط‌هاي دوستدار سالمند در زنجان
در حالي که طبق آمارهاي اعلامي مسئولان علوم پزشکي زنجان شاخص اميد به زندگي در زنان زنجاني 77.79 و اين عدد در بين مردان 74.1 سال است، کارشناسان معتقدند، محيط‌هاي دوستدار سالمندان کم بوده و مديرکل بهزيستي استان زنجان نيز اظهار مي‌کند: ناکافي بودن محيط‌هاي عمومي مناسب‌سازي شده و دوستدار سالمند در شهرها و روستاهاي استان فعاليت‌هاي اجتماعي اين قشر را تحت تأثير قرار مي‌دهد.
سلمان حسيني فعاليت‌هاي موازي و عدم وجود انسجام در عملکرد دستگاه‌ها، عدم تأمين مالي پايدار و متناسب با سند ملي سالمندان کشور، پوشش ناکافي بيمه‌ها و عدم کفاف پرداخت‌هاي بازنشستگي و مستمري براي سالمندان، مشکلات سازمان‌هاي مردم‌نهاد در اجراي برنامه‌هاي اوقات فراغت و مشارکت‌هاي اجتماعي و فرهنگي مرتبط با سالمندان، عدم وجود سيستم منسجم توانبخشي و درماني در امور تخصصي سالمندان و گران بودن هزينه‌هاي مرتبط را از جمله چالش‌هاي مهم سالمندي عنوان مي‌کند.
وي در مورد برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي تأمين زيرساخت‌ها تا 20 سال آينده ابراز مي‌کند: در سطح کلان با تدوين سند ملي سالمندان کشور و ابلاغ به دستگاه‌هاي اجرايي متولي امور سالمندان، سياستگذاري، برنامه‌ريزي در خصوص مسائل سالمندان در دست اقدام است.
اين مسئول ادامه مي‌دهد: تصويب سند سالمندي در ارائه خدمات بيشتر و پيش‌بيني شرايط آينده امري مهم بوده و ارتقاي سطح فرهنگي جامعه، توانمندسازي سالمندان، حفظ و ارتقاي سلامت جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي سالمندان، تقويت حمايت‌هاي اجتماعي و توسعه زيرساخت‌ها و تأمين منابع مالي پايدار از مهمترين اهداف تصويب اين سند است.مديرکل بهزيستي استان زنجان در مورد اينکه هر سالمند به طور متوسط چقدر بايد براي خدماتي مثل دارو و درمان، تجهيزات کمکي، يا حق پرستاري پرداخت کند، مي‌گويد: با توجه به اينکه نيازهاي سالمندان در زمينه‌هاي جسمي، رواني، دارو، درمان و بهداشتي متفاوت است، ميانگين و متوسط اين هزينه‌ها نيز تفاوت دارد و نمي‌توان رقم دقيقي اعلام کرد.يکي از دغدغه‌هاي مهم اين است که در سال‌هاي آينده با کاهش جمعيت و کمبود نيروي کار آيا بهزيستي قادر به ارائه خدمات به سالمندان خواهد بود که حسيني پاسخ مي‌دهد: با توجه به اينکه پديده سالمندي موضوع بين بخشي بوده و همه دستگاه‌هاي اجرايي متولي امور سالمندان و بازنشستگان بايد در خصوص ارائه خدمات به سالمندان فعاليت کنند، بهزيستي به تنهايي متولي امور سالمندان کشور و استان نبوده و به عنوان دستگاه اجرايي در حيطه وظايف محوله خود به امور سالمندان تحت پوشش رسيدگي خواهد کرد و به عنوان دبير جلسات شوراي سالمندان استان، هماهنگي بين دستگاه‌هاي اجرايي در برگزاري جلسات، پيگيري اجراي مصوبات و ابلاغ سياست‌ها و برنامه‌هاي مرتبط با سالمندان را برعهده دارد.
افزايش مراکز نگهداري سالمندان
همچنين با توجه به کاهش ازدواج و فرزندآوري به نظر مي‌رسد نگهداري سالمندان در خانواده امکان‌پذير نباشد و نياز به مراکز نگهداري سالمندان بيشتر شود، حسيني در اين مورد نيز بيان مي‌کند: باوجود اينکه سياست کلي بهزيستي کشور تأکيد بر نگهداري و تکريم سالمندان در خانواده است، با اين حال پيش‌بيني‌هاي لازم براي افزايش مراکز نگهداري شبانه‌روزي سالمندان (زنان و مردان) در دستور کار بهزيستي استان قرار دارد و اقدامات اوليه در راستاي راه‌اندازي دو مرکز شبانه‌روزي سالمندان در استان انجام شده است.
تفريح، حمل و نقل، مناسب‌سازي محيط‌هاي شهري و خانه‌ها، تنهايي و افسردگي، عدم توانايي در استفاده از ابزارهاي الکترونيکي، بيماري و ناتواني جسمي و ذهني از چالش‌هاي حوزه سالمندي است که بايد مسئولان راهکارهايي براي کاهش مشکلات اين دوران و زندگي آسوده‌تر اين قشر در نظر بگيرند.
مديرکل بهزيستي استان زنجان در خصوص مناسب‌سازي محيط و اماکن عمومي و تسهيل دسترسي معلولان و سالمندان اظهار مي‌کند: اين موضوع از طريق دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي استان به رياست استاندار يا معاون هماهنگي امور عمراني استاندار و دبيري بهزيستي از سال 1393 با جديت در دستور کار قرار گرفته و همه دستگاه‌هاي اجرايي ملزم به رعايت مناسب‌سازي در ساختمان‌هاي اداري و پروژه‌هاي درست اقدام بوه و همچنين شهرداري‌ها در طراحي محيط‌هاي شهري، پارک‌ها، مجتمع‌هاي پزشکي و تجاري و ساير موارد بايد اين ضوابط را رعايت کنند.
وي در مورد تفريح، افسردگي و عدم توانايي سالمندان در استفاده از فناوري‌هاي ديجيتال و الکترونيکي تصريح مي‌کند: اين موارد نياز به آموزش و فرهنگسازي از طريق رسانه‌هاي جمعي و صدا و سيما براي سالمندان در جهت تشويق و ترغيب به استفاده از امکانات الکترونيکي و ديجيتال دارد. فعاليت سازمان‌هاي مردم‎نهاد فعال در حوزه سالمندان با برگزاري کلاس‌هاي آموزشي و فرهنگي متناسب با نيازهاي سالمندان در جلوگيري از افسردگي و انزواي آنان بسيار مؤثر خواهد بود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازمهر،  طبق گفته مسئولان کمتر از 10 سال براي ايجاد تعادل در نظام جمعيتي باقي مانده است اما از نظرات مديران پيدا است، برطرف کردن چالش‌ها و جلوگيري از پيري جمعيت در سطوح کلان و در حد شعار باقي مانده است و نبود آمارها و برنامه‌هاي دقيق نشان مي‌دهد هنوز عزم جدي براي اجرايي کردن سياست‌ها ايجاد نشده است در حالي که کاهش نگراني از دوران سالمندي در 20 سال آينده نيازمند اقدامات عملي امروز است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها