عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم ناچيز معادن آذربايجان غربي در ايجاد اشتغال

سهم ناچيز معادن آذربايجان غربي در ايجاد اشتغال

1401/10/25

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي با 533معدن و3 معدن طلا،قطب معادن کشور به شمار مي رود اما سهم يک درصدي اين حوزه در اشتغال، خام فروشي و نبود زيرساخت هاي لازم بيانگر غفلت تاريخي مسئولان از اين بخش است.

سکينه اسمي

 گروه اقتصادي: آذربايجان غربي با 533معدن و3 معدن طلا،قطب معادن کشور به شمار مي رود اما سهم يک درصدي اين حوزه در اشتغال، خام فروشي و نبود زيرساخت هاي لازم بيانگر غفلت تاريخي مسئولان از اين بخش است.
آذربايجان غربي جزو مناطق نادر شناسايي شده است که تمام اتفاقات زمين شناسي و تشکيل پوسته‌هاي معدني در آن اتفاق افتاده و نيم درصد از طلاي جهان در اين استان تشکيل شده و اين منطقه را به عنوان استان طلايي کشور نامگذاري کرده است.
آذربايجان غربي همچنين داراي 3 معدن طلا با ذخيره قطعي بيش از 33 ميليون تن کانسنگ طلا، 26 معدن آهن با ذخيره 8 هزار و 851 ميليون تن و 3 معدن کروميت با ذخيره 224 هزار تن است که از مهمترين معادن استان نيز به شمار مي‌روند.سال‌هاست اين ثروت عظيم خدادادي قرباني غفلت و کم توجهي و نيز عدم همکاري برخي دستگاه‌هاي اجرايي در ايجاد زيرساخت‌هاي توسعه معادن استان شده و هم اکنون محروميت و تاراج اين گنج عظيم سهم اين منطقه شده است.ويژگي‌هاي زمين‌شناسي به ويژه در برداشتن دو پهنه ساختاري رسوبي آذربايجان زاگرس سبب شده کاني‌سازي متنوعي از مواد معدني از جمله ميکا، طلا، نقره، جيوه، کروميت، مس، انواع سنگ‌هاي ساختماني و پوکه معدني سيليس، دولوميت، تيتان و انواع متنوعي از سنگ‌هاي تزئيني مرمر، تراورتن، مرمريت، چيني و گرانيت و فلدسپات، ذغال سنگ خاک نسوز… به‌عنوان ذخاير و ثروتي کم‌نظير در استان به وجود آيد.اين استان از لحاظ تنوع و غناي مواد معدني، رتبه سوم کشوري را به خود اختصاص داده و 52 نوع از 68 ماده معدني شناسايي شده در کشور در اين استان شناسايي شده که 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع در مرحله بهره‌برداري است.در حال‌حاضر خام فروشي، سهم ناچيز در ايجاد اشتغال، عدم استقبال سرمايه‌گذاران بزرگ، فرسوده بودن ماشين‌آلات و تجهيزات معدني در حالي به عنوان مهم‌ترين موانع توسعه معادن استان به شمار مي‌رود که اقدامات قابل توجهي براي رفع اين مشکلات در استان از سوي مسئولان انديشيده نشده است.
معادن راکد آذربايجان غربي احيا مي‌شود
مديرکل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در خصوص دلايل عقب ماندگي معادن استان  اظهار کرد: با توجه به پروانه‌هاي صادره در استان 533 معدن داراي پروانه بهره‌برداري معتبر با ظرفيت استخراج سالانه بيش از 18 ميليون تن انواع مواد معدني از معادن استان استخراج مي‌شود همچنين ذخيره قطعي مواد معدني معادن داراي پروانه در استان بيش از يک ميليارد و 176 ميليون تن است که براي بهره‌برداري از اين معادن بيش از 6 هزار و 222 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري انجام شده است.
عبدالحميد سرتيپي افزود: هم‌اکنون در استان آذربايجان غربي 31 معدن داراي گواهي کشف با ذخيره قطعي بيش از 96 ميليون تن انواع مواد معدني وجود دارد که تعدادي از اين معادن در حال تجهيز و آماده‌سازي براي بهره‌برداري هستند.مدير کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي اضافه کرد: از ابتداي سال جاري تا پايان مهر ماه 27 فقره پروانه بهره‌برداري با ظرفيت استخراج سالانه بيش از يک ميليون و 394 هزار تن و ذخيره قطعي 46 ميليون و 975 هزار تن انواع مواد معدني و ايجاد اشتغال مستقيم براي 174 نفر در استان صادر شده است که براي بهره‌برداري از اين معادن بيش از 846 ميليارد و 303 ميليون ريال سرمايه‌گذاري انجام شده است.سرتيپي با اشاره به اينکه فعال‌سازي معادن راکد استان در اولويت برنامه‌هاي کاري صمت آذربايجان غربي است، گفت: در راستاي فعال‌سازي معادن راکد استان و همچنين استفاده حداکثري از ظرفيت آنها در توسعه اقتصادي استان، معادن راکد و غير فعال از طريق مزايده عمومي که در حال برگزاري و سپري کردن روند قانوني خود است به واجدين شرايط واگذار خواهند شد.
جلوگيري از خام فروشي مواد معدني آذربايجان غربي در دستور کار قرار دارد
سرتيپي يادآور شد: در حال حاضر 254 محدوده معدني داراي پروانه اکتشافي معتبر و 32 محدوده معدني داراي گواهي کشف معتبر در اين استان داريم که محدوده‌هاي داراي گواهي کشف در شرف بهره برداري و توليد هستند.
وي گفت: در راستاي شناسايي ذخاير معدني بيشتر و جديد در استان عمليات ژئو فيزيک هوايي توسط سازمان زمين شناسي صورت مي‌گيرد که با انجام اين طرح مطالعاتي، حدود 45 ورقه نقشه زمين شناسي در استان در مساحتي به ميزان 30 هزار کيلومتر مربع تهيه مي‌شود.سرتيپي تاکيد کرد: برنامه پروازها و تهيه نقشه‌ها براي اين منظور مشخص شده و مطالعات زمين شناسي در مناطق تکاب، بوکان، شاهين دژ، مياندوآب و مهاباد در جنوب استان آذربايجان غربي با همکاري سازمان زمين شناسايي انجام خواهد شد.
مديرکل صمت آذربايجان غربي خاطرنشان کرد: جلوگيري از خام فروشي مواد معدني استخراج شده از معادن استان در اولويت کاري اداره کل صمت آذربايجان غربي قرار دارد و براي اجرايي شدن اين برنامه اقدامات خوبي در خصوص جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي ايجاد واحدهاي فرآوري مواد معدني در استان صورت گرفته است.
وي اضافه کرد: با اجرايي شدن طرح‌هاي زيرساختي و راه اندازي واحدهاي صنايع معدني در استان تأثير گذاري معادن استان در توسعه اقتصادي و اشتغالزايي استان براي مردم ملموس‌تر خواهد شد.مدير کل صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي افزود: با وجود اينکه معادن طلاي زرشوران تکاب بزرگترين معادن کلاسيک جهان هستند اما تاکنون سرمايه گذاري به مفهوم واقعي در معادن طلاي تکاب انجام نشده است که نياز است در اين معادن سرمايه گذاري به معني واقعي صورت گيرد.
معادن آذربايجان غربي فقط يک درصد در اشتغال آذربايجان غربي سهم دارد
استاندار آذربايجان‌غربي نيز اواخر هفته گذشته در سفر به پيرانشهر در جمع فعالان اقتصادي اين شهرستان بيان اينکه بخش معدن يکي از پيشران‌هاي توسعه در آذربايجان غربي است، گفت: اما تاکنون فقط يک درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده و مواد معدني پس از استخراج براي فرآوري به استان‌هاي عمقي کشور فرستاده مي‌شوند.محمدصادق معتمديان يادآور شد: هم اکنون مطالعات ژئوفيزيک و اسکن هوايي در هفت شهرستان در جنوب آذربايجان غربي در حال انجام است و در قالب اين طرح تمام داده‌هاي زمين شناسي تا عمق 720 متري زمين اسکن مي‌شود.
وي اظهار کرد: با اتمام اين مطالعات براي سرمايه گذاراني که بخواهند در قالب بخش خصوصي و تعاوني در زمينه استخراج و فرآوري معادن استان فعاليت کنند، زمينه فعاليت آنان فراهم مي‌شود و دولت نيز علاوه بر حمايت‌هاي لازم، نتيجه اين مطالعات را در اختيار آنان قرار مي‌دهد.معتمديان با ابراز نارضايتي از عدم معرفي پتانسيل‌هاي آذربايجان غربي در سطح کشور، افزود: متأسفانه به جاي معرفي ظرفيت‌ها و توانمنديهاي بخش‌هاي مختلف استان در سطح کشور و منطقه، فقط ضعف‌ها و کاستي‌ها بزرگنمايي شده است.
استاندار آذربايجان غربي با تاکيد بر مطالعه و برنامه ريزي ويژه و ملي جهت استفاده از ظرفيت معادن و مرزها براي توسعه استان، خاطرنشان کرد: آذربايجان غربي با اين ظرفيت بالاي مواهب الهي، معادن، کشاورزي، مرزها، نيروي کار متخصص و … نبايد وضعيت نامناسب کنوني را در شاخص‌هاي توسعه و نرخ بيکاري و تورم داشته باشد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،آذربايجان غربي داراي 533 معدن با پروانه بهره برداري معتبر با ذخيره قطعي بيش از يک ميليارد و 144 ميليون تن مواد معدني است که سالانه بيش از 17 ميليون و 828 هزار تن انواع مواد معدني از اين معادن استخراج مي‌شود همان ثروتي عظيم که نتوانسته به سبب مشکلات موجود در اين حوزه در رشد استان اثرگذاري واقعي داشته باشد.با توجه به سهم بالاي استان در بخش معادن کشور و نقش انکار ناپذير اين ظرفيت در اشتغال آفريني و رونق اقتصادي اميد مي‌رود امسال از حجم جلسات مکرر و شعاري کاسته و اقدامات عملي خوبي براي توسعه معادن استان در سال جاري را شاهد باشيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها