عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسکن ملي مهرآراي زنجان درگير مشکلات

مسکن ملي مهرآراي زنجان درگير مشکلات

1401/11/23

گروه اقتصادي: باگذشت يک سال از آغاز آماده‌سازي و ساخت پروژه مسکن ملي کوي مهرآراي زنجان، اين پروژه داراي پيشرفت فيزيکي 10 درصدي است! البته متقاضيان اين پروژه معتقدند نگاه تبعيض‌آميز مسئولان باعث پنهان ماندن مهرآرا از ليست مسکن‌هاي ملي زنجان شده است.

ليلا محمدي

گروه اقتصادي: باگذشت يک سال از آغاز آماده‌سازي و ساخت پروژه مسکن ملي کوي مهرآراي زنجان، اين پروژه داراي پيشرفت فيزيکي 10 درصدي است! البته متقاضيان اين پروژه معتقدند نگاه تبعيض‌آميز مسئولان باعث پنهان ماندن مهرآرا از ليست مسکن‌هاي ملي زنجان شده است.
پروژه‌ مسکن ملي از زمان آغاز خود در استان زنجان با چالش‌هاي گوناگوني مواجه بوده و آن‌طور که آمار و مشاهدات نشان مي‌دهد، غير از پروژه‌هاي غرب زنجان به جرات مي‌توان گفت که در بقيه موارد با نارضايتي جدي متقاضيان مواجه است.بنا به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازي استان زنجان (شهريورماه 1401)، پروژه سرمايه‌گذاري در منطقه مهرآرا براي ساخت واحدهاي نهضت ملي مسکن پيش‌بيني‌شده و حدود 300 تا 400 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در اين منطقه محقق مي‌شود.قرار است حدود 700 واحد از واحدهاي مسکن ملي زنجان در کوي مهرآرا به مساحت 9 هکتار احداث شود اما اين بخش از مسکن ملي در زنجان در کنار اعتراض متقاضيان بابت رکود طولاني‌مدت پروژه، با ابهامات ديگري در حوزه مالي و اجرايي نيز مواجه است که نيازمند شفاف‌سازي کارگزار و پيمانکار پروژه و مديران اداره کل راه و شهرسازي استان زنجان نيز هست.
درحالي‌که در تاريخ 7 شهريور سال 1401 مسعود بيات منش، مديرکل سابق راه و شهرسازي استان زنجان در آئين کلنگ زني پروژه‌هاي نهضت ملي مسکن در استان زنجان، گفته بود که سهم استان زنجان از 50 هزار واحد مسکن اقدام ملي به 70 هزار واحد افزايش‌يافته است و اين تعداد واحد مسکوني طي 4 سال ساخته مي‌شود اما باگذشت حدود 4 ماه از آغاز برخي از اين پروژه‌ها اقدام قابل‌توجهي در برخي پروژه‌ها انجام‌نشده که يکي از اين پروژه‌ها، پروژه مسکن مهر آراي زنجان است.از مجموع 11400 واحد مسکوني که قرار است در سطح استان ساخته‌شده و در اختيار متقاضيان قرار گيرد، تعداد 7 هزار واحد مسکوني به‌عنوان سهميه شهرستان زنجان قلمداد مي‌گردند که ظاهراً قرار است حدود 700 واحد آن در کوي مهر آرا در زميني به مساحت 9 هکتار احداث شود. گفته مي‌شود پيمانکار اين پروژه»شرکت دانش آب زنگان« است.طبق اطلاعات موجود از »شرکت دانش آب زنگان«؛ اين شرکت در سال 1381 تأسيس‌شده و در ابتدا کار خود را در حوزه خطوط انتقال آب و سد، مهندسي رودخانه، نقشه‌برداري و معدن شروع کرده و از سال 1386 تاکنون شروع به طراحي، اجرا و سرمايه گزاري پروژه‌هاي ساختماني اعم از ساختمان‌هاي مسکوني تجاري، اداري و تفريحي کرده است.
دستگاه‌هاي نظارتي زنجان از روند اجراي پروژه مسکن ملي »مهرآرا« اطلاعي دارند؟
در روزهاي اخير برخي از متقاضيان مسکن در »مهر آرا«که از روند پروژه‌هاي جهش توليد مسکن  ناراضي بودند در محل پروژه اجتماع کردند و نسبت به‌کندي روند اين پروژه‌ها گلايه‌مند شدند. متقاضيان مسکن ملي کوي مهرآرا مي‌گويند، باوجوداينکه مردم دو قسط هم واريز کرده‌اند، هيچ پيشرفتي در فرآيند کار ديده نمي‌شود، ما مي‌خواهيم مسئولان به‌صورت شفاف توضيح دهند که واريزي‌هاي ما در کجاي پروژه صرف شده است؟يکي از متقاضيان مي‌گويد: براي اينکه سقفي بالاي سر فرزندانم باشد، طلاهايم را فروختم تا براي واريز اقساط مسکن ملي به همسرم کمک کنم. به هر سختي که بود دو قسط را پرداخت کرديم اما بعد از يک سال پيشرفت قابل محسوسي را نديديم! بعد از يک سال فقط اسکلت ساختمان را مي‌بينيم ديگر چشمم آب نمي‌خورد، 2 ساله واحدها را تحويلمان دهند!او از دستگاه‌هاي نظارتي مي‌خواهد تا در حمايت از حقوق مردم، وارد عمل شده و تمامي فعاليت‌هاي متصديان خرد و اصلي پروژه‌هاي ملي ازجمله کوي مهرآرا که کمتر رسانه‌اي شده است را تحت کنترل داشته باشند!اين متقاضي مسکن ملي معتقد است: نبود قرارداد معين، مشخص نبودن سقف واريز متقاضيان، ابهام در تزريق تسهيلات موردنظر و بي‌برنامگي درروند احداث موجب شده تا افراد در سردرگمي به سر ببرند. افراد متقاضي که غالباً از طبقه‌ کارگر و ضعيف جامعه هستند، باوجوداينکه پرداخت آورده در زمان‌هاي کوتاه را خارج از توان خود مي‌دانند به هر نحوي شده اين مبالغ را تهيه و پرداخت مي‌کنند بااين‌وجود مسئولان هنوز خود را موظف به پاسخگويي مقابل مردم نمي‌دانند.او با اشاره به واريز 2 قسط واحد خود در مسکن ملي مهرآرا ادامه مي‌دهد: با توجه به سردرگمي خانواده من و ساير متقاضيان ترجيح مي‌دهم انصراف دهم چون به اين ضرب‌المثل اعتقادداريم که سالي که نکوست از بهارش پيداست! تصور نمي‌کنم از 700 واحد پروژه مسکن ملي کوي مهرآرا و 72 بلوکش، يک واحد در عرض 2 سال به دستمان برسد!
بخشي از واريزي‌هاي متقاضيان مسکن ملي به خريد مصالح اختصاص يافت
در اين زمينه اصغر اسماعيلي، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان هم با اشاره به آغاز عمليات آماده‌سازي و ساخت‌وساز پروژه از سال 1400 مي‌گويد: پي‌ريزي‌ها انجام‌شده، بخشي از ستون‌ها احداث گرديده و هم‌اکنون پروژه در مرحله راه‌اندازي فونداسيون قرار دارد. مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان با اشاره به وضعيت جوي شهر زنجان، تأخير درروند اجراي پروژه را سردي هوا اعلام کرده و مي‌گويد: ازآنجايي‌که به علت سردي هوا، امکان ساخت‌وساز فراهم نبود، براي جلوگيري از تحميل هزينه (به مردم)، بخشي از واريزي‌هاي متقاضيان مسکن ملي کوي مهرآرا به خريد مصالح ساختماني نظير سيمان، ميلگرد اختصاص يافت و درنتيجه جاي هيچ نگراني از اينکه مبالغ واريزي متقاضيان اين پروژه در کجا صرف شده است، نيست.
کارگران فني پروژه مسکن ملي مهرآرا دست از کار کشيده‌اند؟
گفته مي‌شود 5 ماهي است که تعطيلي تدريجي ساخت‌وساز در پروژه مسکن ملي کوي مهرآرا آغازشده است به‌طوري‌که از 9 اکيپ 6 الي 7 نفره کارگران فني، تعداد انگشت‌شماري سر پروژه حاضر هستند که البته پس از اتمام وظيفه محوله ترجيح مي‌دهند ديگر با پيمانکاري که به تعهداتش در قبال کارگران عمل‌نکرده است، کار نکنند!يکي از کارگران مي‌گويد: در اين وضعيت بد اقتصادي حقوقمان که حتي کفاف اجاره‌بها و روزمرگي‌هاي زندگي را نمي‌دهد، از سوي پيمانکار اصلي پرداخت نمي‌شود. اکيپ‌هاي اصلي و فني رفته‌اند، خب وقتي کارگر حق‌وحقوقش را دريافت نکند نمي‌تواند دل به کار بدهد!اين کارگر با اشاره به اينکه از مهرماه امسال پروژه به حالت رکود رفته است، مي‌افزايد: دليل اين رکود به نبود مجوز برمي‌گردد که منجر به بيکاري 2 ماهه کارگران شد ازاين‌رو برخي همان ماه‌هاي اول رفتند، برخي نيز به‌تدريج از ادامه کار در اين پروژه دست کشيدند.او ادامه مي‌دهد: من ساليان سال است که در حوزه ساختمان‌سازي فعاليت دارم و اغلب پيمانکاران زنجان را مي‌شناسم، تجربه نخستم بود که با اين پيمانکار کار مي‌کردم، شيوه اجراي پروژه را به اين سبک پيمانکار قبول ندارم و بعد از کلي ضرر و زيانم، ترجيح مي‌دهم که ديگر با اين پيمانکار همکاري نداشته باشم.
آماده‌سازي و ساخت مسکن ملي مهرآراي زنجان 3 سال زمان مي‌برد!
اصغر اسماعيلي، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان بروز مشکل درروند اجراي پروژه را مربوط به «پروانه و مجوز شهرداري» و «انجام عمليات آماده‌سازي زمين در کنار ساخت‌وساز» را 2 دليل اصلي مسکوت ماندن پروژه دانسته و با اشاره به جلسات تشکيل‌شده با پيمانکار و مشاور، ابراز اميدواري مي‌کند تا هفته آينده پروانه شهرداري صادر و اخذ شود.البته اسماعيلي بروز مشکلات درروند بتن‌ريزي به علت سردي هوا که مي‌تواند درروند کندي پروژه مؤثر باشد را رد نمي‌کند و مي‌گويد: مشکلات عدم پرداخت دستمزد حقوق کارگران هم بايد از سوي پيمانکار در اسرع وقت پيگيري شود به‌هرحال پيمانکار متعهد به پرداخت دستمزد کارگران است و براي تسريع درروند اجرا و تکميل پروژه بايد اين مهم در دستور کار باشد. مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان مدت‌زمان آماده‌سازي و ساخت پروژه مسکن ملي کوي مهرآرا را 3 ساله اعلام کرده و مي‌گويد: اداره کل راه و شهرسازي استان نسبت به خانه‌دار شدن مردم بسيار جدي است و تلاش مي‌کند اين پروژه را در مساحت 9 هکتار در کوي مهرآرا اجرايي کند.
10 ساله هم واحدهاي مسکن ملي مهرآرا را نمي‌توانيد تحويل دهيد!
در شرايطي که مسئولان راه و شهرسازي استان زنجان به متقاضيان مسکن ملي کوي مهرآرا نويد تحويل واحدها پس از 2 سال را مي‌دهند، يکي از کارگران فني پروژه مسکن ملي کوي مهرآرا در واکنش به اظهارات مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان عنوان مي‌کند: پيمانکار بيش از يک سال است که کار را تحويل گرفته است اما 2 الي 3 سال که هيچ، 10 ساله هم نمي‌تواند پروژه را تکميل و تحويل مسئولان و مردم کند. در حال حاضر پروژه در مرحله راه‌اندازي فونداسيون است و فقط بخشي از کار انجام‌شده است. اميدواريم کسي باشد که به روند ساخت‌وسازهاي پيمانکاران توجه ويژه‌اي داشته باشد.او با اشاره به نگاه تبعيض‌آميز برخي مسئولان استاني به پروژه‌هاي مسکن ملي در سطح شهر زنجان مي‌گويد: مسئولان در اظهارنظرهاي خود در خصوص مسکن ملي در جاي‌جاي زنجان گزارش ارائه مي‌کنند درحالي‌که بيش از صدها متقاضي مسکن ملي در مهرآرا اطلاعي از روند اجراي ساخت‌وسازهاي واحدهايشان که مسئولان قول داده‌اند 2 ساله تحويلشان کنند، ندارند!اصغر اسماعيلي، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان در پاسخ به اين گلايه عنوان مي‌کند: از ديد ما پروژه‌هاي نهضت ملي با يکديگر تفاوتي ندارند و وظيفه مسئولان امر هم پيگيري مشکلات رفع آن در اسرع وقت است. در خصوص پروژه‌هاي مسکن ملي در شرق و غرب زنجان به جهت اينکه شروع ساخت‌وسازها با يکديگر متفاوت بوده است، طبيعتاً به نسبت کار انجام‌شده بايد اظهارنظر کنيم. مثلاً پروژه‌هاي کوي زنگان و زيتون داراي حدود 40 درصد پيشرفت فيزيکي هستند، اين پيشرفت فيزيکي در مسکن ملي مهرآرا (آماده‌سازي و ساخت‌وساز) 10 درصد است. برخي پروژه‌ها به علت شرايط آب و هوايي در حالت نيمه فعال قرارگرفته‌اند. در برخي نيز مراحل بتن‌ريزي به پايان رسيده و با تمهيدات صورت گرفته، عمليات ساخت‌وساز در فضاي داخلي پروژه ادامه دارد.اسماعيلي بابيان اينکه اداره کل راه و شهرسازي مانند ساير ادارات دولتي قبل از واگذاري پروژه به پيمانکار، سابقه کاري مجموعه را رصد و بررسي مي‌کند به مردم در خصوص اجراي ساخت‌وساز در چارچوب قانون اطمينان مي‌دهد.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از صداي زنجان، هرچند که مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان صراحتاً موضوع محول شدن مسئوليت »کارگزاري« و »پيمانکاري« در پروژه مسکن ملي مهرآرا به يک شرکت و فرد خاص را رد کرده و مي‌گويد: »طبق قانون، پروژه مسکن ملي کوي مهرآرا علاوه بر مشاور عالي، تحت نظر شرکت‌هاي »شرکت طرح توسعه و عمران شهر خمسه« به‌عنوان ناظر و مشاور و»شرکت دانش آب زنگان« به‌عنوان پيمانکار است.« بااين‌حال برخي از فعالان حوزه ساخت‌وساز و حتي برخي متقاضيان همچنان خواستار پيگيري مسئولان نظارتي براي رسيدن به صحت موضوع هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها