عصر آذربایجان

گزارش خبر

نهضت ملي مسکن؛ روزنه اميد براي خانه‌دار شدن جوانان

نهضت ملي مسکن؛ روزنه اميد براي خانه‌دار شدن جوانان

1402/05/29

گروه اقتصادي: نهضت ملي مسکن به عنوان مردمي‌ترين طرح‌ دولت سيزدهم در تامين مسکن مورد نياز جوانان و خانوارهاي فاقد ‌مسکن، بارقه اميدي را در بين جوانان و اقشار فاقد مسکن ايجاد کرده است.

يعقوب شاددل

گروه اقتصادي:  نهضت ملي مسکن به عنوان مردمي‌ترين طرح‌ دولت سيزدهم در تامين مسکن مورد نياز جوانان و خانوارهاي فاقد ‌مسکن، بارقه اميدي را در بين جوانان و اقشار فاقد مسکن ايجاد کرده است.
 تامين مسکن به عنوان يکي از ضروري‌ترين نيازهاي شهروندان همواره از اولويت‌ها و دغدغه‌هاي مسئولان در مقاطع مختلف بوده است و در هر دوره طرح و برنامه‌اي براي تامين اين نياز ضروري اجرايي شده است. يکي از برنامه‌هاي اصلي دولت سيزدهم تامين مسکن براي شهروندان فاقد مسکن بوده است به طوري که بر اساس نهضت ملي مسکن مقرر شد سالانه يک ميليون واحد مسکن متشکل از 200 هزار واحد در ‌روستاها و 800 هزار واحد ديگر در شهرها ساخته شود. آمار متقاضيان براي برخورداري از مزيت‌هاي اين طرح هم به ‌وضوح هدف‌گذاري درست دولت سيزدهم را نشان مي‌دهد، به طوري که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازي بيش از 6 ‌ميليون متقاضي در سامانه نهضت ملي مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. در همين راستا استان اردبيل متفاوت از دوره‌هاي گذشته، اجراي طرح نهضت ملي مسکن را در راستاي تامين مسکن اقشار ‌مختلف دنبال مي‌کند و مقرر است در اين استان 63 هزار واحد مسکوني از سوي راه و شهرسازي استان احداث شود. هم‌اکنون از بين 116 هزار نفر ثبت‌نام ‌کننده طرح نهضت ملي مسکن استان 42 هزار متقاضي تاييد نهايي شده که از اين تعداد ‌32 هزار و 626 نفر مربوط به شهر اردبيل و مابقي مربوط به شهرهاي زير100 هزار نفر جمعيت‌ است. ‌از اين تعداد 29 هزار و 427 متقاضي مسکن در استان اردبيل نسبت به تامين آورده اوليه 40 ميليون ‌تومان و 18 هزار و 915 متقاضي هم پيرو مصوبه شوراي مسکن استان نسبت به واريز مبلغ 80 ميليون تومان در شهر ‌اردبيل اقدام کردند.
 نهضت ملي مسکن در زمان مقرر تکميل شود
يکي از نگراني‌هاي متقاضيان در طرح نهضت ملي مسکن تاخير در اجراي طرح و نبود توان مالي براي بازپرداخت اقساط ‌وام مسکن از سوي متقاضيان است. اين موضوع از دغدغه‌هاي مسئولان اجرايي استان هم هست که پيگير اجراي به موقع طرح در استان هستند اما واقع امر اين است که تعديل در نحوه بازپرداخت اقساط تسهيلات ‌مستلزم حمايت‌هاي دولت است. در راستاي پيشبرد سريع نهضت ملي مسکن در استان اردبيل جلسات شوراي مسکن استان به‌طور منظم با حضور دست‌اندرکاران ساخت مسکن استان برگزار مي‌شود. در همين زمينه سيدحامد عاملي استاندار اردبيل در آخرين جلسه اين شورا با تاکيد بر لزوم اجراي به‌موقع اين طرح به متقاضيان توصيه کرد آورده اوليه خود ‌را به موقع واريز کنند تا مراحل تامين زمين و عمليات احداث مسکن تسريع شود.
وي همچنين بر لزوم احصا و تامين نيازمندي‌هاي زيرساختي پيمانکاران بخش خصوصي و بنياد مسکن اين استان تاکيد کرد و گفت: ‌احداث مسکن در گردش اقتصادي، خانه‌دار شدن اهالي و ايجاد اشتغال در حوزه ساخت‌وساز داراي اهميت بوده و دستگاه‌هاي ‌مرتبط بايد براي احصا و تامين نيازمندي‌هاي زيرساختي پيمانکاران بخش خصوصي و بنياد مسکن استان تلاش و اهتمام ‌ويژه داشته باشند. استاندار اردبيل: ‌احداث مسکن در گردش اقتصادي، خانه‌دار شدن اهالي و ايجاد اشتغال در حوزه ساخت‌وساز داراي اهميت بوده و دستگاه‌هاي ‌مرتبط بايد براي احصا و تامين نيازمندي‌هاي زيرساختي پيمانکاران تلاش و اهتمام ‌ويژه داشته باشند. استاندار اردبيل ادامه داد: با توجه به واريز وجه و آورده متقاضيان و همچنين تسهيلات بانکي قرارداد شده، بايد بهره‌برداري ‌از اين آورده براي اجراي واحدها در مورد مقرر تسريع شود چرا که اين اقدام در استفاده بهينه از نقدينگي افراد براي احداث ‌واحدها پيش از بروز تورم در حوزه مصالح حائز اهميت است. مقام عالي دولت در استان اردبيل تصريح کرد: با توجه به مشارکت بانک‌ها در پرداخت تسهيلات براي اجراي طرح نهضت ملي مسکن، بايد ‌اقدامات اداري و انعقاد قراردادها در کمترين زمان انجام شود و ضرورت‌هاي اجرايي از مرکز کشور پيگيري شود.
 استقبال از صنعتي سازي مسکن در استان
عاملي همچنين با اشاره به اجراي صنعتي تعدادي از واحدهاي طرح نهضت ملي مسکن در مشگين‌شهر و اردبيل، گفت: با ‌توجه به تجربه موفق اين روش و سرعت‌بخشي به اجراي طرح‌ها و استقبال از آن، لازم است نيازمندي‌هاي زيرساختي براي ‌احداث اين واحدها از سوي دستگاه‌هاي خدمات‌رسان تامين شود. استاندار اردبيل همچنين احداث پنج هزار واحد مسکن ملي توسط بنياد مسکن، خواستار تسريع در روند اجراي فونداسيون سه ‌هزار واحد از واحدهاي مسکوني در دست احداث بنياد مسکن و تکميل اين تعداد تا پايان ارديبهشت ماه شد. در همين زمينه مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در خصوص آخرين وضعيت ثبت‌نام از متقاضيان مسکن در استان گفت: از بين 116 هزار نفر ثبت‌نام ‌کننده طرح نهضت ملي مسکن استان 42 هزار متقاضي تاييد نهايي شده که ‌از اين تعداد 32 هزار و 626 نفر مربوط به شهر اردبيل و مابقي مربوط به شهرهاي زير100 هزار نفر جمعيت‌ است. حيدري افزود: سال گذشته 180 ‌واحد مسکن ملي در اردبيل به بهره‌برداري رسيد و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال هم 550واحد مسکن در نقاط مختلف ‌استان به بهره‌برداري برسد.
 انعقاد قرارداد ساخت بيش از 11 هزار واحد مسکوني
به گفته مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل ، تاکنون قرارداد ساخت بيش از 11 هزار واحد مسکوني در قالب طرح نهضت ملي مسکن با هفت پيمانکار در اين استان منعقد و ‌بتن‌ريزي بيش از يک‌هزار و 100 واحد هم در استان اجرا شده است. وي همچنين گفت: تعداد متقاضيان حائز شرايط ثبت‌نام کننده در قالب گروه ساخت طرح نهضت ملي مسکن استان اردبيل 2 هزار ‌و 99 نفر مي‌باشد که از اين تعداد يک هزار و 626 نفر تاييد نهايي شده است. مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل همچنين از واگذاري زمين جهت احداث 662 واحدي يک تا چهار طبقه در هفت شهر در قالب ‌گروه ساخت طرح نهضت ملي مسکن اين استان خبر داد. حيدري ادامه داد: با تحويل زمين به متقاضيان عمليات اجرايي احداث 118 واحد مسکوني در قالب گروه ساخت در قالب تک ‌واحدي ويلايي، 2 واحدي و چهار واحدي در شهرهاي گرمي، نمين، گيوي و جعفرآباد شروع شده است. وي افزود: جهت احداث 356 واحد مسکوني 2 واحدي و چهار واحدي در قالب گروه ساخت هم در شهرهاي گرمي، کلور، ‌اصلاندوز و هشتجين زمين به متقاضيان تحويل شده است. مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل ادامه داد: زمين مورد نياز براي احداث واحدهاي مسکوني در قالب تک واحدي ويلايي ‌در شهرهاي گرمي و گيوي به 142 متقاضي طرح نهضت ملي مسکن انجام گرفته و عمليات اجرايي پنج واحد مسکوني ‌ويلايي هم در شهرستان گرمي به اتمام رسيده است. حيدري با اشاره به اجراي طرح جواني جمعيت در استان اردبيل گفت: در راستاي حمايت از خانواده و طرح جواني جمعيت ‌تاکنون يک هزار و 265 متقاضي در سامانه وزارت راه و شهرساي ثبت‌نام کردند که از اين تعداد 614 نفر با مراجعه به ‌اداره کل راه و شهرسازي استان نسبت به ارائه مدارک و تشکيل پرونده جهت طي مراحل قانوني اقدام کردند. وي درباره احداث مسکن 505 هکتاري شهرک سليماني اردبيل اظهار کرد: مجموعه 505 هکتاري اين شهرک توسط ‌کارگزار مربوطه در دست احداث است که با پيگيري‌هاي مستمر استاندار اردبيل و راه و شهرسازي استان، زيرساخت‌هاي ‌اين شهرک توسط شرکت‌هاي متولي از جمله آب ، برق ، گاز و مخابرات خدمات‌رسان در حال طراحي مي‌باشد.
همکاري بانک‌هاي عامل در ساخت مسکن ضعيف است
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل درباره نحوه همکاري بانک‌هاي عامل با متقاضيان مسکن گفت: در بحث همراهي بانک‌هاي عامل به جز بانک مسکن بقيه بانک‌هاي عامل بسيار ضعيف عمل کردند به طوري که در 11 هزار واحد خود مالکي که زمين، آب، برق و گاز آماده است، بانک‌ها همکاري نمي‌کنند به طوري که از 11 هزار واحد تنها به 150 يا نهايت 200 واحد تسهيلات پرداخت شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر اين 27 هزار واحد حمايتي تا امروز به 6 هزار واحد تسهيلات داده شده و در اين شرايط واقعا انتظار داريم بانک‌هاي استان همکاري کنند و اگر بانک‌ها حمايت نکنند قطعا طرح‌ها آسيب مي‌بينند.مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در ادامه با بيان اينکه از بابت زمين ريالي از مردم پول دريافت نمي‌شود، بيان کرد: بهترين زمين‌ها به اين طرح اختصاص يافته است و ارزش اين زمين‌ها واقعا بالاست و اين زمين‌ها به صورت 99 ساله در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.
تامين زمين مورد نياز طرح نهضت ملي مسکن در 15 شهر استان
در همين زمينه محمد زارع حسين‌زاده ، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي استان اردبيل با اشاره به تامين زمين مورد نياز مسکن در 15 شهر استان اظهار کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندي عمليات اجرايي ‌طرح‌هاي مسکن ملي به تناوب شروع خواهد شد. وي با اشاره به بهره‌برداري 540 واحد مسکن تا آخر سال در اردبيل گفت: عمليات اجرايي اين طرح‌ها شامل سايت داروپخش ‌به ميزان 150 واحد و سايت انديشه 2 به ميزان 210 واحد با پيشرفت 90 درصد تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي استان اردبيل به ثبت‌نام متقاضيان مجرد اعم از زنان مجرد بالاي 35 سال و مردان ‌مجرد بالاي 23 سال اشاره کرد و افزود: با اخذ تعهد مبني بر تاهل بودن در زمان تحويل، ثبت‌نام از متقاضيان انجام شده و ‌واگذاري‌ها به سرعت انجام مي‌شود.
 ساخت بيش از سه هزار واحد توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي
بنياد مسکن انقلاب اسلامي مسئوليت ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملي مسکن در شهرهاي زير 100 هزار نفر جمعيت ‌را بر عهده اين نهاد است که در اين راستا ساخت بيش از سه هزار واحد مسکن در شهرهاي زير 100 هزار نفر در استان هدف‌گذاري شده است. حامد کيخسروي ، مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان اردبيل گفت: ساخت سه هزار و 282 واحد مسکن استان در ‌قالب نهضت ملي مسکن در شهرهاي زير 100 هزار نفر بر عهده اين اداره کل قرار گرفته است.
‌به گفته وي ، 24 شهر از مجموع 31 شهر استان در رديف شهرهاي زير 100 هزار نفر هستند که عمليات ساخت واحدهاي نهضت ملي ‌مسکن در اين شهرها برعهده بنياد مسکن است و تلاش مي‌کنيم اين واحدها را در موعد مقرر تحويل متقاضيان بدهيم. مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان اردبيل اضافه کرد: در شهرهاي 100 هزار نفر جمعيت ، در مجموع 30 هزار و 300 نفر در طرح نهضت ملي مسکن ثبت‌نام ‌کردند که از اين تعداد پنج هزار و 475 نفر حائز شرايط لازم براي مسکن شدند. کيخسروي ادامه داد: بنياد مسکن استان اردبيل در قالب طرح بنياد ساخت سه هزار و 282 واحد و در قالب گروه ساخت 2 هزار ‌و 580 واحد در شهرهاي مختلف استان در دست اجرا دارد. به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، طرح جهش توليد مسکن، از سوي دولت و با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه در سال جاري ارائه شده و ‌هدف نهايي آن ساخت چهار ميليون واحد مسکوني طي چهار سال آينده در کشور مي‌باشد. بر اساس اين گزارش سقف تسهيلات مسکن براساس مناطق مختلف شهري و روستايي اعلام شده و قرار بر اين است که ‌تسهيلات اين پروژه بر اساس قيمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعيين شود. سقف وام جهش توليد مسکن در کلان‌شهرهاي بالاي يک ميليون نفر، 400 ميليون تومان، در مراکز استان‌ها 350 ميليون ‌تومان و در ساير شهرها 300 ميليون تومان در نظر گرفته شده است، همچنين سقف وام در روستاها 250 ميليون تومان ‌است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها