عصر آذربایجان

گزارش خبر

ساز و دُهل گراني در زنجان

ساز و دُهل گراني در زنجان

1402/12/14

گروه اقتصادي: با وجود اينکه مسئولان جهاد کشاورزي استان زنجان از تامين گوشت قرمز گرم و منجمد، گوشت مرغ گرم به قيمت مصوب به علاوه سيب و پرتقال به عنوان ميوه شب عيد با نرخ دولتي خبر داده و مسئولان نظارتي نيز بر رصد صفر تا صد بازار و برخورد با متخلفان و گرانفروشان در چارچوب قانون خبر مي‌دهند اما تعدادي از شهروندان زنجاني مي‌گويند؛ تا وقتي تورم از سوي دولت کنترل نشود، تشکيل اکيپ‌هاي نظارتي و تشديد آن در مناسبت‌هاي مختلف نظير اعياد، در حد مُسکن است و گراني‌ها را کاهش نمي‌دهد.

 ليلا محمدي

گروه  اقتصادي: با وجود اينکه مسئولان جهاد کشاورزي استان زنجان از تامين گوشت قرمز گرم و منجمد، گوشت مرغ گرم به قيمت مصوب به علاوه سيب و پرتقال به عنوان ميوه شب عيد با نرخ دولتي خبر داده و مسئولان نظارتي نيز بر رصد صفر تا صد بازار و برخورد با متخلفان و گرانفروشان در چارچوب قانون خبر مي‌دهند اما تعدادي از شهروندان زنجاني مي‌گويند؛ تا وقتي تورم از سوي دولت کنترل نشود، تشکيل اکيپ‌هاي نظارتي و تشديد آن در مناسبت‌هاي مختلف نظير اعياد، در حد مُسکن است و گراني‌ها را کاهش نمي‌دهد.
 روزهاي زيادي به پايان سال 1402 نمانده است، زنجاني‌ها به هر شکلي براي نوروز آماده مي‌شوند، اما شرايط اقتصادي و گراني افسارگسيخته در بازار اقلام مصرفي باعث سردرگمي اغلب خانواده‌ها شده است چرا که عرضه‌کنندگان مايحتاج مردم به‌ويژه در ايام مناسبتي نظير نوروز و ماه مبارک رمضان؛ با افزايش قيمت سعي در کسب سود بيشتر هستند که نتيجه آن فشار مضاعف به خانواده‌ها شده و متاسفانه بايد بپذيريم که کام بسياري را در آستانه سال نو تلخ کرده است. هر چند نماينده‌هاي مجموعه دولت به‌ويژه وزارت صمت و جهاد کشاورزي و ساير نهادهاي مسئول در استان زنجان؛ وعده داده‌اند که با گراني‌هاي شب عيد در اسرع وقت برخورد مي‌شود اما برخي از شهروندان نظير «علي‌اکبر» مي‌گويند که؛ تدابير انديشيده شده براي برخورد با متخلفان شب عيد؛ بي‌اثر است و هم مقطعي! ما فقط در ايام عيد و مناسبت‌ها به اقلام خوارکي و مصرفي نياز نداريم، اين نياز ما هميشگي است. مسئولان مربوطه کاش گراني‌ها را چاره مي‌کردند چرا که در کل سال مردم نياز به خورد و خوارک دارند و اين نياز صرفا مربوط به ايام مناسبتي نظير عيد نوروز، عيد قربان، ماه مبارک رمضان و غيره نيست.برخي از مسئولان اقتصادي زنجان رو جزو دو استان داراي نرخ تورم پائين اعلام کرده‌اند اما بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد که وضعيت نابسامان اقتصادي و حضور سودجويان و دلالان در بازار به‌ويژه بازار شب عيد اثر منفي را در تعيين قيمت‌ها گذاشته و همين الان هم بزرگداشت سال نو براي بخشي از مردم اين استان که در تنگناهاي اقتصادي قرار دارند سخت به‌نظر مي‌رسد.
امسال قيمت بالاي کالاهاي اساسي و مورد نياز به حدي بالا است که شب‌هاي نزديک عيد را به گران‌ترين شب‌هاي سال براي مردم تبديل کرده و سهم اقشار کم‌درآمد از نوروز را به سفره‌اي بي‌رنگ و بو رسانده‌است.
 آغاز طرح نظارت بر بازار شب عيد نوروز در استان زنجان
رضا مظفري، مديرکل تعزيرات حکومتي استان زنجان 2 اسفندماه 1402 در گفت‌وگو با رسانه‌ها از آغاز طرح نظارت بر بازار شب عيد نوروز در استان زنجان خبر داد و گفت: اين طرح از روز شنبه پنجم اسفند آغاز و تا پايان ماه مبارک رمضان در سطح استان اجرا مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه در اين طرح بر واحدهاي صنفي مرتبط با معيشت مردم نظارت و با متخلفان برخورد مي‌شود، ابراز کرد: بازرسان گزارش تخلفات را بدون اغماض به تعزيرات حکومتي ارسال خواهند کرد. آغاز اين طرح در کميسيون هماهنگي امور تعزيرات حکومتي و کميته اقدام مشترک تصويب شده و بر اين اساس حمايت قضايي و تعزيراتي از بازرسان به وسيله روساي شعب اداره کل تعزيرات حکومتي انجام خواهد شد.مظفري تاکيد کرد: بازار شب عيد هم به صورت خيلي جدي توسط بازرسان تعزيرات حکومتي و اصناف رصد خواهد شد.
توزيع روزانه 5 تن گوشت قرمز گرم تنظيم بازاري در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي استان زنجان
مظفر يوسفي‌پور، معاون توسعه بازرگاني و صنايع کشاورزي استان زنجان نيز با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط جهاد کشاورزي استان زنجان در خصوص تامين نياز بازار مصرف استان زنجان در شب عيد مي‌گويد: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزي اقدام به تامين گوشت قرمز منجمد و گرم از طريق شرکت جهاد سبز کرده است.
به گفته معاون توسعه بازرگاني و صنايع جهاد کشاورزي استان زنجان؛ در حال حاضر مباشران و شرکت‌ها براي تامين گوشت قرمز از شرکت جهاد سبز معرفي شده‌اند. تا به امروز حداقل 15 تن گوشت قرمز گرم از طريق شرکت خرم پروتئين تامين شده است که در قابل بسته‌بندي به صورت اينترنتي و در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به فروش مي‌رسد.معاون توسعه بازرگاني و صنايع جهاد کشاورزي استان زنجان عنوان مي‌کند: روزانه تقريبا 4.5 تا 5 تن گوشت گرم تنظيم بازاري در فروشگاه‌هاي گرم استان توزيع مي‌شود. قيمت متوسط هر کيلو نيز 440 هزار تومان است.
 تامين روزانه حدود 60تن گوشت مرغ در بازار زنجان
 معاون توسعه بازرگاني و صنايع جهاد کشاورزي استان زنجان در خصوص اقدامات صورت گرفته براي تامين نياز مصرف‌کننده‌هاي زنجاني به گوشت مرغ مي‌گويد: با توجه به برنامه‌ريزي‌‌هاي صورت گرفته؛ با رشد جوجه‌ريزي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده‌ايم به طوري که پيش‌بيني مي‌کنيم در ايام عيد و حتي پس از ماه مبارک رمضان هيچ مشکلي در تامين گوشت مرغ نداشته‌ باشيم.به گفته يوسفي‌پور؛ حتي مازاد گوشت مرغ توليد شده در استان زنجان به استان‌هاي همجوار نظير تهران و البرز ارسال مي‌شود. ضمن اينکه پشتيباني دام استان زنجان نيز مازاد مرغ توليد شده را از توليدکنندگان خريداري و ذخيره مي‌کند.معاون توسعه بازرگاني و صنايع جهاد کشاورزي استان زنجان تاکيد مي‌کند: توزيع مرغ گرم بر اساس راه‌اندازي سامانه هوشمند توزيع گوشت مرغ و فراورده‌هاي پروتئيني صورت مي‌گيرد و اين ميزان در استان زنجان به طور متوسط بين 50 تا 60 تن در روز است.
به گفته يوسفي‌پور؛ هر کيلو مرغ گرم 79 هزار و 700 تومان (هر کيلو) به فروش مي‌رسد. به علت مازاد توليد؛ که تقريبا ??10 هزار تومان (در هر کيلو) پائين‌تر از استان‌هاي همجوار است.
250 تن سيب و پرتقال شب عيد زنجاني‌ها تامين شد
دولت از سال 1385 نسبت به بحث ذخيره‌سازي ميوه شب عيد ورود کرد که بسياري از کارشناسان اذعان مي‌کنند که بدليل شرايط مساعد توليد، نيازي به ذخيره‌سازي نداريم.
ذخيره سازي ميوه شب عيد مزايا و معايبي دارد به طوريکه جلوگيري از سيستم دلال بازي و کنترل بازار نسبي شب عيد تا حدودي از مزيت اين امر محسوب مي شود. بي توجهي به اصلاح نظام توزيع موجب شده تا به فرآيندهاي مقطعي همچون ذخيره سازي ميوه شب عيد روي بياوريم.همه ساله عرضه ميوه تنظيم بازار شب عيد بنا به شرايط هر استان از اوايل اسفندماه آغاز مي‌شود؛ معمولا قيمت عرضه هم حدود 15 درصد زير قيمت بازار مي‌شود. طبق گفته مسئولان امر ذخايري براي عرضه در ايام پاياني سال در نظر گرفته شده است.
معاون توسعه بازرگاني و صنايع جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اينکه در تامين و برنامه‌ريزي براي عرضه ميوه شب عيد (سيب و پرتقال) هيچ مشکلي وجود ندارد، مي‌گويد: هم‌اکنون پرتقال با کيفيت عالي و درجه يک در هر کيلو بين 20 تا 25 هزار تومان به دست مصرف‌کننده مي‌رسد. در راستاي تامين ميوه شب عيد، 100 تن پرتقال و 150 تن سيب از طريق سازمان تعاون روستايي استان زنجان تامين شده است که از 25 اسفندماه و روزهاي پاياني سال در سرتاسر استان زنجان توزيع مي‌شود.
زنجان جزو استان‌هاي داراي نرخ تورم پائين!
هر چند تلاش و دغدغه مسئولان در تامين ميوه شب عيد، اقلام مصرفي نظير گوشت قرمز و گوشت مرغ براي آغاز سال جديد خانواده‌ها قابل تقدير است اما برخي از خانواده‌ها حتي توانايي خريد گوشت 220 هزار توماني را هم ندارند و خريد دارو و تامين اقلام بهداشتي برايشان اولويت دارد. اي کاش برنامه‌ريزي هم بود تا تورم افسارگسيخته را کنترل مي‌کرد آن وقت شايد ديگر نيازي به راه‌اندازي اکيپ‌هاي نظارتي نبود! به گزارش عصر آذربايجان به نقل  از صداي زنجان نيوز،با توجه به آمارهاي ارائه شده از سوي مسئولان اقتصادي استان، زنجان جزو استان‌هاي داراي نرخ تورم پائين است، وقتي وضعيت بازار اقلام مصرفي مردم و سطح معيشت اغلب زنجاني‌ها است ببينيد وضعيت ساير خانوارها در استان‌هاي داراي نرخ تورم متوسط به بالا چگونه است! جاي اين ضرب‌المثل در اين گزارش چقدر به جاست که مي‌گويد »درخت گردكان با اين بزرگي، درخت خربزه الله‌اكبر.«.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها