عصر آذربایجان

گزارش خبر

نوستالژي درياچه اروميه

نوستالژي درياچه اروميه

1397/07/22

گروه گزارش: درياچه اروميه تا نيمه نخست دهه 70 شمسي با افزايش آب به روستاها و زمين هاي کشاورزي حاشيه خود تجاوز مي کرد اما در سال هاي اخير خاطره هاي آن دوران به نوستالژي مردم محلي تبديل شده است؛ مردمي که همچنان بيشترين سهم را در احياي نگين آبي آذربايجان دارند.

استفاده نامناسب از آب هاي سطحي و زيرزميني به ويژه در بخش کشاورزي، کاهش ميزان بارندگي و سدسازي در حوضه آبريز از مهم ترين عوامل کم آبي نگين آبي آذربايجان در 2 دهه اخير بوده است. زندگي روستايي در آذربايجان غربي به دليل وجود منابع آبي فراوان و زمين هاي حاصلخيز پر رونق بوده است؛ درياچه اروميه ميزبان بيش از 100 روستا در سواحل خود مي باشد که از گذشته هاي دور تاکنون زندگي ساکنان اين روستاها را تحت تاثير قرار داده است.
روستاهاي اطراف درياچه اروميه سال ها به برکت وجود نگين آبي آذربايجان از ظرفيت گردشگري در منطقه برخودار بودند و آب و هواي خنک سواحل درياچه، زندگي در اين روستاها را دلپذير کرده بود اما اکنون با کاهش آب دومين درياچه شور جهان، زندگي در اين روستا ها با چالش هايي مواجه است.
ابراهيم عشقي مردي 54 ساله که به چوپاني در روستاي 'اردوشاهي' مشغول است، مي گويد: در حدود 25 سال پيش آب درياچه به سمت روستاها پيشروي زيادي داشت بطوري که چندين زمين کشاورزي به زير آب رفت و اهالي روستا براي مقابله با پيشروي آب درياچه به داخل زمين هاي کشاورزي و منازل، در سواحل شروع به ديوارکشي و ساخت خاکريز کردند؛ وي در حالي که به آثار باقي از خاکريزها اشاره مي کرد، گفت: »اکنون تا فرسنگ ها در آن سوي اين ديوار خبري از آب نيست«.
اين پيرمرد روستايي که سرفه هايش هر از گاهي کلامش را قطع مي کرد، افزود: اکنون زندگي ما هم در روستا مشکل شده است؛ در طول روز که به چوپاني مشغول هستم با حرکت احشام، محيط پر از گرد و خاک مي شود و اکنون مشکل تنفسي دارم؛ سطح آب هاي زير زميني در اين روستا بسيار کاهش يافته و بسياري از چاه هاي آب روستا خشک يا آب آنها شور شده است.
'جرج' که از اهالي مسيحي روستاي 'آده' در غرب درياچه اروميه است، گفت: 74 سال دارم و در اين مدت خاطره هاي بسياري از درياچه در ذهن من نقش بسته و زندگي مردم منطقه به نوعي با اين درياچه عجين شده است.
او که با لبخند و چشماني خيره به نقطه اي نامعلوم، خاطره هاي خود را در ذهن مرور مي کرد گفت: در سال هاي گذشته که امکانات تفريحي بسيار محدودتر از زمان حال بود، همراه با خانواده به ساحل درياچه مي رفتيم و لحظه هاي خوشي را در کنار اين درياچه سپري مي کرديم؛ آن زمان درياچه با روستاي ما فاصله زيادي نداشت و با پاي پياده کنار ساحل مي رفتيم ولي اکنون تا چشم کار مي کند، ساحلي در کار نيست.
وي در پاسخ به اين سوال که وضعيت آب هاي زيرزميني در اين روستا چگونه است، گفت: سطح آب چاه ها نسبت به سال هاي گذشته کاهش يافته ولي آب هاي زير زميني در اين منطقه شور نشده است؛ شوري آب هاي زيرزميني از نگراني هاي روستاييان و کشاورزان است.
مردي ميانسال در روستاي 'قپچاق' که خود را تيمور و 46 ساله معرفي کرد هم حرف هاي خود را اينگونه آغاز کرد که روستاي ما در شمال جزيره اسلامي قرار دارد که بزرگترين جزيره درياچه اروميه است ولي اکنون در هيچ يک از چهار سوي اين خشکي اثري از آب نيست. وي ادامه داد: روستاي ما کمترين فاصله با درياچه را داشت و زماني که آب درياچه به طور ناگهاني شروع به پيشروي مي کرد، همه اهالي روستا نگران بودند که آب منازل روستا را در بر گيرد.
وي اين ماجرا را اينگونه تعريف کرد که پيشروي درياچه به قدري سريع اتفاق مي افتاد و امواج آب آنقدر سهمگين بود که شب هنگام از صداي امواج خوابشان نمي برد و از اين که درياچه به هنگام خواب همه اهالي روستا را در خود غرق کند واهمه داشتيم. وي در ادامه به خودروهايي در دوردست اشاره کرد و ادامه داد: زماني بندرهاي شرفخانه، گلمانخانه و رشکان و نيز بندري در نزديکي روستاي 'گميچي' و چندين بندر ديگر سواحل درياچه اروميه را به يکديگر متصل مي کردند و براي دسترسي به شهرستان شبستر از طريق دريا بايد با کشتي به بندر شرفخانه مي رفتيم ولي اکنون خودروها در مسيري که روزي کشتي هاي باري و مسافربري رفت و آمد مي کردند، در مدت 15 دقيقه به شبستر تردد مي کنند؛ اين درحالي است مسير تردد به شبستر از جاده چيزي در حدود 2 ساعت طول مي کشد.
وي در خصوص چالش هاي پيش روي اهالي روستا پس از کاهش آب درياچه اروميه، گفت: در سال هاي قبل گرد و خاک و وزش بادهاي نمکي روي محصولات کشاورزي و سلامت افراد تاثيرگذار بود ولي خوشبختانه امسال با ممانعت از چراي دام ها در مناطق بي آب درياچه اروميه اين مشکل حل شده است.
پيرزني روستايي اهل 'ساراي' که به همراه همسرش در زمين کشاورزي خود در محدوده درياچه اروميه مشغول به کار بود، نام خود را 'بيگوم' و برگرفته از نامي هندي معرفي کرد و گفت: تماشاي درياچه در حين کار در زمين کشاورزي از دلخوشي هاي ما بود ولي امروزه با کاهش آب اين درياچه هر روز عصر و پس از بازگشت از زمين کشاورزي شوري گرد و خاک برخاسته از دل درياچه را بر لب هايمان احساس مي کنيم.
شهرام، مردي 43 ساله از اهالي روستاي 'سپورقان' خاطره هاي خود را اينگونه بازگو کرد: درياچه اروميه تا کنار جاده پيشروي مي کرد و پس از آنکه به شرايط عادي خود باز مي گشت؛ بسياري از خودروها در گل و لاي باقيمانده از اين پيشروي گير مي کردند و به همراه اهالي روستا براي کمک به اين خودروها مي رفتيم ولي اکنون همين منطقه به يکي از کانون هاي ريزگرد درياچه تبديل شده است و من در حال حاضر در پروژه تثبيت ريزگردها مشغول به کار هستم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، ستاد احياي درياچه اروميه با دستور رييس جمهوري و به منظور تامين حق آبه درياچه در سال 1392 تشکيل شد؛ انتقال حوضه به حوضه، اختصاص حق آبه از سدهاي حوزه آبريزو نيز مديريت آب هاي زير زميني از مهم ترين فعاليت هاي اين ستاد براي احياي درياچه اروميه است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

شکوفايي اقتصادي با استفاده از نمک درياچه اروميه

معاون امور معادن سازمان صنعت ومعدن آذربايجان‌غربي اعلام کرد
خروج

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: چهارميليارد تن نمک در درياچه اروميه وجود دارد که بهره برداري ازين منبع عظيم مي تواند سبب شکوفايي استان شود.

173 پروژه احياي درياچه اروميه در دست اجراست

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

نماينده مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي گفت: در حال حاضر 173 پروژه احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي و آذربايجان‌شرقي در حال اجراست، اجراي پروژه‌هاي اثربخش در اولويت است.

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره
خروج

دومين جشنواره فرهنگي هنري احياي درياچه اروميه در تبريز در حالي آخر هفته گذشته پايان يافت که گفته مي شود اين قبيل رويدادها بستر خوبي براي آگاهي بخشي و جلب مشارکت اجتماعات محلي اين پهنه آبي در معرض خطر محسوب مي شود. تجربه کشورهاي توسعه يافته در حوزه رفع مشکلات زيست محيطي و اجتماعي نشان مي دهد که آنان براي غلبه بر اين گونه مسائل و فائق آمدن بر مصائب و تبعات بعدي آن بيشتر بر بهره گيري از ظرفيت هاي اجتماعات محلي از طريق انجام اقدامات مشارکتي به ويژه بر بسترهاي کارهاي فرهنگي تاکيد مي کنند.

اقتصاد معيشتي و بحران درياچه اروميه مهم ترين چالش بخش کشاورزي آذربايجان شرقي

اقتصاد معيشتي و بحران درياچه اروميه مهم ترين چالش بخش کشاورزي آذربايجان شرقي
خروج

گروه گزارش: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي آينده کشاورزي استان را به شرط استفاده از فناوري‌هاي نوين و دانش‎بنيان ارتقاء مکانيزاسيون در کليه زيربخش‌هاي کشاورزي و افزايش سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي پژوهشي و کاربردي بسيار اميدوارکننده مي‌بيند.

خشکي درياچه اروميه جان 14 ميليون نفر را تهديد مي‌کند

خشکي درياچه اروميه جان 14 ميليون نفر را تهديد مي‌کند
خروج

گروه خبر: معاون اجتماعي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با استناد به نتايج تحقيقات به‌عمل آمده و شرايط مشابه در ساير کشورها، گفت: خشکي درياچه اروميه سلامتي حدود 14 ميليون نفر در استان‌هاي مختلف کشور و حتي کشور آذربايجان را تحت تاثير قرار خواهد داد.

خشکي درياچه اروميه سبب جابه‌جايي 20 ميليون نفر مي‌شود‌

خشکي درياچه اروميه سبب جابه‌جايي 20 ميليون نفر مي‌شود‌
خروج

گروه خبر: استاندار آذربايجان غربي گفت: خشکي درياچه اروميه سبب جابه‌جايي 20 ميليون نفر مي‌شود و دليل اين موضوع عدم فرهنگ سازي در مصرف آب است.

درياچه اروميه عميق شد

درياچه اروميه عميق شد
خروج

گروه خبر: مدير دفتر برنامه‌ر يزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به بارش‌هاي خوب امسال در حوضه آبريز درياچه اروميه، از عميق شدن اين درياچه خبر داد.

نوستالژي درياچه اروميه

نوستالژي درياچه اروميه
خروج

گروه گزارش: درياچه اروميه تا نيمه نخست دهه 70 شمسي با افزايش آب به روستاها و زمين هاي کشاورزي حاشيه خود تجاوز مي کرد اما در سال هاي اخير خاطره هاي آن دوران به نوستالژي مردم محلي تبديل شده است؛ مردمي که همچنان بيشترين سهم را در احياي نگين آبي آذربايجان دارند.

تاريخچه کشتيراني درياچه اروميه در عصر قاجار

تاريخچه کشتيراني درياچه اروميه در عصر قاجار
خروج

گروه تاريخي: درياچه اي در آذربايجان که امروزه درياچه نيمه خشک اروميه خوانده مي>شود در دوران قاجاريه درياچه شاهي نام داشت.

افتتاح 3 پروژه احياي درياچه اروميه توسط روحاني

خروج

گروه خبر: نماينده استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي گفت: روحاني سه پروژه احياي درياچه اروميه را در سفر به آذربايجان‌غربي در هفته آينده افتتاح مي‌کند.

احياي درياچه اروميه از مهمترين آرزوهاي دولت يازدهم و دوازدهم است

خروج

گروه اجتماعي: ر ئيس جمهور در آيين رسمي آبگيري سد کرم آباد پلدشت و افتتاح همزمان طرح هاي توسعه منابع آب وخاک نواحي مرزي آذربايجان غربي گفت: احياي درياچه اروميه از مهمترين آرزوهاي دولت يازدهم و دوازدهم است و خوشحاليم که امروز حال درياچه اروميه خوب است.

فلامينگوها طلاي زنده درياچه اروميه را مي خورند

خروج

گروه گزارش: فلامينگوها اين روزها محل ورود آب شيرين به درياچه اروميه را به دليل کاهش غلظت شوري آب، افزايش تعدادآرتميا و کاهش پديده کريستاليزاسيون براي زندگي انتخاب مي‌کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها