عصر آذربایجان

گزارش خبر

ترک ايراني جايگزين پوشاک خارجي

1398/07/22

سرويس اقتصادي: تحريم‌ها حالا به نفع ما تمام‌شده و برندهاي لباس ايراني يکي پس از ديگري مقابل راه اقتصاد ايران سبز مي‌شوند، اينجا عدو به‌شدت سبب خير شده است تا کارگاه‌هاي توليد پوشاک در تبريز رونق بگيرد.

برخي از افراد حاضرند براي مارک يا نشان کوچک بر روي لباس‌شان قيمت‌هاي نامتعارفي بپردازند؛ آن‌ها باور دارند محصولاتي که توسط برندهاي معتبر و معروف جهان توليد مي‌شوند، آن‌قدر باکيفيت‌اند که بتوان يک لباس را چندين سال پوشيد و حتي از خريد دوباره خودداري کرد.به همين خاطر در سال‌هاي اخير شمار زيادي از توليدکنندگان و فروشندگان لباس ايراني، براي اينکه بتوانند جنس‌هايشان را بفروشند، از نشان مارک‌هاي معتبر دنيا را استفاده کرده‌اند.آن‌ها بسته به نوع لباس، توليد آن را به گردن کشورهاي مختلف مي‌اندازند، مثلاً براي کت و شلوار از برندهاي ايتاليايي و براي شلوارهاي جين و تي‌شرت‌هاي راحتي از برندهاي ترک استفاده مي‌کنند. مي‌گويند اين روش نه‌تنها ميزان فروش‌شان را بالا برده، بلکه سود بيش‌تري عايدشان کرده است.بر اساس آنچه مسئولان و سياست‌گذاران امر اشتغال مي‌گويند، در حال حاضر حدود 540 هزار نفر در صنعت پوشاک در کل کشور اشتغال دارند و با سرمايه‌گذاري حدود 500 ميلياردي مي‌توان براي 380 هزار نفر شغل در بخش پوشاک ايجاد کرد.از سوي ديگر ظرفيت‌هاي کشورمان در حوزه پوشاک روزبه‌روز در حال ارتقا است به‌طوري‌که به اعتقاد عضو هيئت‌مديره جامعه متخصصين نساجي، ايران در توليد بسياري از پارچه‌هاي خاص تبحر بسياري دارد.عليرضا حائري پيش‌ازاين با بيان اينکه ايران هم‌اکنون توليدکننده پارچه شلوار و لباس‌هاي جين است، گفت: صنعت نساجي ايران در توليد پارچه جين، پيشرفت خوبي داشته و توانسته حجم بالايي از اين نوع پارچه را باکيفيت بسيار بالا توليد کند؛ به‌نحوي‌که بسياري از پوشاک جين که در داخل کشور به اسم برندهاي خارجي عرضه مي‌شود، پارچه و دوخت آن در داخل کشور انجام مي‌شود اما به دليل رغبت مشتريان به اجناس خارجي، به اسم برندهاي خارجي فروخته مي‌شود.
کيفيت، گام اول براي برندشدن
برند چيزي است که آدم‌ها حاضرند براي داشتن آن، با چشماني بسته هزينه کنند، چراکه به کيفيت محصول اعتماد کامل دارند؛ اين را مهناز نيک‌جو، کارشناس مد و لباس در ميان مي‌گذارد.او مي‌گويد: کيفيت خوب پارچه، دوخت مناسب، رنگ چشم‌نواز از جمله موضوعاتي است که در توليدي‌هاي معروف لباس در دنيا مد نظر قرار مي‌گيرد؛ اين‌ها اگرچه برخي اوقات منجر به افزايش قيمت نهايي محصول مي‌شود، اما قشري از جامعه همواره حاضرند براي پوشيدن لباس‌هاي دلخواه‌شان هزينه‌هاي گزافي بپردازند.به باور اين کارشناس مد و لباس، اگر امروز مارک‌هاي ايراني نتوانسته‌اند در بازار مد و لباس براي خود جايگاهي پيدا کنند، به دليل توجه‌ بيش از حد به ارزان بودن و عدم توجه به کيفيت بوده است.استان آذربايجان شرقي و در مرکز آن تبريز،  به دليل نزديکي با ترکيه، سالانه ميزان قابل‌توجهي از پوشاک برند آن کشور را وارد مي‌کند و برندهاي ترکيه‌اي در بين ساکنان اين استان از محبوبيت بيش‌تري برخوردار است.
اما تحريم‌هايي که در سال‌هاي اخير آمريکا عليه کشورمان اعمال کرده، از طرفي واردات انواع کالاها را با مشکل مواجه ساخته و از طرفي ديگر باعث بالا رفتن قيمت ارز شده است.شايد به همين خاطر است که اين‌روزها در پاساژهاي معروف و نسبتا لوکس تبريز که نمايندگي برندهاي معتبر لباس ترک در آن‌ها مستقر هستند، سکوت و خلوتي کم‌سابقه حاکم است.
تحريم مي‌تواند براي کشور به فرصت تبديل شود
يک شهروند تبريزي درحالي که دست خالي يکي از مجتمع‌هاي تجاري تبريز را ترک مي‌کند، مي‌گويد:‌ اين‌روزها بيش‌تر با خانواده براي عوض کردن حال و هوايمان به اين‌جا مي‌آييم، وگرنه براي خريد تنها يک لباس بايد نصف حقوق ماهانه‌ام را هزينه کنم.کفش اسپورت 900هزار تومان، شلوار کتان 499هزار تومان، پيراهن مردانه 299هزارتومان؛ اين‌ها قيمت‌هاي جديد يکي از برندهاي نه‌چندان لوکس ترکيه‌اي در تبريز است که نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است.حالا بسياري بر اين باورند که زمان، زمان ظهور و بروز توليد داخلي و برندهاي ايراني است افزايش ناگهاني قيمت‌ها و کاهش قدرت خريد مردم به قدري در رکود بازار لباس‌هاي برند تاثيرگذاشته که برخي از نمايندگي‌ها مغازه‌ خود را تعطيل کرده‌اند و مي‌گويند: نمي‌صرفد!حالا بسياري بر اين باورند که زمان، زمان ظهور و بروز توليد داخلي و برندهاي ايراني است. همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنراني ابتداي سال جاري در حرم رضوي گفته بودند: تحريم مي‌تواند براي کشور به فرصت تبديل شود.ايشان تصريح کرده بودند: بر اساس تجربه، فشار حاصل از کاهش درآمدهاي نفتي براي کشور ما و هر کشور مشابه، انگيزه و تحرک چشمگيري براي اجراي اصلاحات اقتصادي و نجات کشور از وابستگي به نفت ايجاد خواهد کرد، همچنانکه اکنون در سطوح دولتي و تحقيقاتي، مطالعات وسيع و خوبي براي اداره کشور با درآمدهاي غيرنفتي آغاز شده است که اگر درآمد نفتي زيادي وجود داشت اين فکر و تحرک ايجاد نمي‌شد.
برند ايراني، يک تير با چندنشان
در واقع جدي گرفتن برند ايراني براي توليد لباس‌هاي باکيفيت، حالا مي‌تواند با يک تير چندنشان را بزند؛ در اين صورت از واردکننده به صادرکننده لباس تبديل خواهيم شد، براي جوانان زيادي اشتغال ايجاد مي‌شود و مردم مي‌توانند با هزينه کم‌تري لباس‌هاي خوب تهيه کنند.براي مثال، به تازگي توليدي جديد برند لباس ايراني در تبريز آغاز به کار کرد که به گفته مديرکارگاه، 80درصد مواد اوليه مورد نياز در اين توليدي، ايراني است. اين کارگاه توليد لباس که با سه‌ميلياردتومان هزينه راه‌اندازي شده، با اشتغال 16نفر در بخش توليد و فروشگاهي، ماهانه 3هزار و 500عدد لباس متنوع توليد و به بازار ارائه مي‌کند.مدير اين برند ايراني مي‌گويد که سعي مي‌کنيم از پارچه‌هاي کاملا ايراني استفاده کنيم و در طراحي، به‌روز بودن و عامه‌پسند بودن را مد نظر قرار مي‌دهيم.
نگاه ويژه صمت به سمت برندهاي ايراني
غلامعلي راستي، قائم سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي  مي‌گويد که اين کارگاه، بيستمين کارگاهي توليد برند داخلي لباس است که در يک‌سال گذشته در استان ثبت‌شده و آغاز به کار کرده است.به گفته او، 15مورد از اين کارگاه‌ها افتتاح و به بهره‌برداري رسيده‌اند و پنج کارگاه باقي‌مانده نيز به‌زودي به مرحله بهره‌برداري مي‌رسند.راستي اعلام مي‌کند که سازمان صنعت، معدن و تجارت خود را موظف مي‌داند از نظر واگذاري زمين از طريق شهرک صنعتي استان و ارائه تسهيلات دولتي، از کارگاه‌هاي توليد برند ايراني حمايت کند.هرچند که حمايت از توليد داخلي در سال‌هاي اخير به يکي از اصلي‌ترين وظايف دستگاه‌هاي مختلف تبديل‌شده اما آيا نهادهاي دولتي به‌تنهايي مي‌توانند رونق توليد داخلي را محقق سازند؟ضرورت حمايت ملت ايران از چرخه‌هاي توليدي و کالاي ايراني راه‌حل اساسي براي حرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعي که با رويکرد خريد کالاي ايراني مي‌تواند حمايت از کار و سرمايه ايراني را تحقق بخشد و با رفتاري مثبت موجب ارتقاي کيفيت و بهره‌وري توليدات داخلي شود.در اين رويکرد توجه به خريد کالاهاي موردنياز از بازار داخلي و توليد ملي به‌عنوان گام اساسي در حمايت از چرخه‌هاي توليد محسوب شده و درخواست به‌جاي مردم براي بهبود کيفيت و ارتقاي اجناس ايراني نيز بايد مدنظر قرار گيرد.
بنا بر آمارهاي موجود، 15هزار واحد صنفي و 1500واحد صنعتي توليدکننده پوشاک در کشور وجود دارد که اين اعداد و ارقام نشان مي‌دهد، اين صنعت به عنوان يکي از صنايع کاربر شناخته شده و موجب ايجاد اشتغال بسيار، با سرمايه کم مي‌شود.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، دور از انتظار نيست که تا چند سال آينده، برند ايراني در حوزه لباس توان رقابت با برندهاي معروف دنيا از جمله برندهاي ترکيه را داشته باشد اما در اين ميان براي سرپا ماندن کارگاه‌هاي توليد لباس ايراني، بايد در مواردي منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح داد و براي توسعه و تعالي اقتصادي، برند ايراني بپوشيم، برند ايراني بخوريم و برند ايراني سوار شويم تا ايران در جهان برند عزت و اقتدار بماند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها