عصر آذربایجان

گزارش خبر

پشت پرده عدم کاهش نرخ سود

مسئولان بانک مرکزي

1394/08/19

گروه اقتصادي:استدلال مسئولان بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بانکي رمزگشايي شد و مسئولان اين بانک، زمينه کاهش بهره بانک‌ها را با کاهش نرخ سود در بازار بين بانکي فراهم خواهند کرد.

گروه اقتصادي:استدلال مسئولان بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بانکي رمزگشايي شد و مسئولان اين بانک، زمينه کاهش بهره بانک‌ها را با کاهش نرخ سود در بازار بين بانکي فراهم خواهند کرد.
 بسته تسريع رونق اقتصادي کمتر از سه روز ديگر اجرايي مي شود.
 اين وعده اي است که ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي داده است. بانک مرکزي در اين بسته که مهمترين نقش اجرايي را بر عهده دارد، درصدد کاهش نرخ سود در بازار بين بانکي است تا شايد از اين طريق بتواند نرخ سود تسهيلات و سپرده هاي بانکي را هم به تبع آن کاهش دهد.
مسئولان بانک مرکزي گرچه خود مطرح مي_کنند که موافق کاهش نرخ سود بانکي هستند اما فعلا قصد دارند که نتايج کاهش نرخ سود در بازار بين بانکي را بسنجند.
از سوي ديگر پيش از اين بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بانکي، صرفا نرخ‌هايي که خود بانک‌ها در جلسات توافقي کاهش نرخ سود، برايش تصميم گيري کرده بودند را به شوراي پول و اعتبار براي تصويب ارائه کردند، اين در حالي است که اين بار خبري از تصميمات جديد مديران عامل بانک‌ها براي کاهش مجدد نرخ سود بانکي مشاهده نمي شود، از طرفي بانک‌ها هم با مشاهده مقاومت بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بانکي، تلاشي براي کاهش دادن اين نرخ نمي کنند.
حال اهالي بازار سرمايه و فعالان اقتصادي هر يک به نوعي در انتظار کاهش نرخ سود بانکي به سر مي برند.
 بورسي ها خواستار کاهش نرخ سود بانکي براي رونق بورس و فعالان اقتصادي خواهان کاهش بيشتر نرخ سود تسهيلات بانکي هستند و کارشناسان اقتصادي هم مي گويند که نرخ سود بانکي زماني که تورم 40 درصدي را داشتيم، همين نرخي بود که در حال حاضر با تورم ?? درصدي داريم.
البته چند نفر از اعضاي شوراي پول و اعتبار گفتند که در دو جلسه گذشته شورا اين موضوع مطرح شد و همگي بر کاهش نرخ سود بانکي متفق القول بودند اما مسئولان بانک مرکزي مي گويند که به جاي کاهش نرخ سود به صورت دستوري بايد شرايط را براي کاهش نرخ فراهم کرد.
حال بانک مرکزي قصد دارد با ورود به بازار بين بانکي و تصميم گيري براي آن، زمينه کاهش نرخ سود را فراهم کند.
استدلال مسئولان بانک مرکزي هم اين است که به جاي اينکه صرفا نرخي اعلام شود و سيستم بانکي آن را رعايت نکند، نرخ سود در بازار بين بانکي با روش‌هايي کاهش يابد.با وجود اينکه خود بانکداران کاهش نرخ سود بانکي را در تاريخ پيشنهاد کرده بودند و شوراي پول و اعتبار در هشتم ارديبهشت آن را مصوب کرد، اما به دليل عدم رعايت نرخ ها توسط خود آنها است، اين بار بانک مرکزي معتقد است که پيش از اين بانکها نرخ مصوب را که پيشنهاد خودشان بود رعايت نکردند، بنابراين نمي توان دستوري هم اين نرخ را کاهش داد.
محمدباقر نوبخت که يکي از اعضاي شوراي پول و اعتبار نيز است، چند روز پيش در اين زمينه گفت: شوراي پول و اعتبار در مصوبه قبلي خود، نرخ سود بانکي را کاهش داد و مقرر کرد هر سه ماه يکبار بازنگري شود، اما در عمل بانک‌ها نرخ‌هاي سود را رعايت نکردند شبکه بانکي از آن منطق تعيين شده تبعيت نکرد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي تلويحا رقم کاهش نرخ سود را هم مطرح کرده و گفته است: در قالب بسته سياستي دولت، نرخ سود تسهيلات خريد کالا و خودرو به سطح 16 و 12 درصد کاهش يافته (مابه‌التفاوت نرخ سود در قالب يارانه به بانک‌ها پرداخت مي‌شود) که بخش قابل توجهي از تسهيلات را شامل مي‌شود و اين بايد فراگير شود.
وي با بيان اينکه نرخ سود تسهيلات در آن بخش‌هايي که مدنظر دولت بوده به صورت هدفمند کاهش يافته است، گفته است: نظر دولت کاهش نرخ سود است و بانک مرکزي هم قبول دارد که نرخ تورم فعلي بايد نرخ سود بانکي هم کاهش يابد اما فقط نسبت به درصد تقليل نرخ سود اختلاف نظر وجود دارد.
نرخ مدنظر بانک مرکزي بالاتر از وزارت اقتصاد و نرخ پيشنهادي سازمان مديريت کمتر از وزارت اقتصاد است و در واقع نرخ سود مدنظر سازمان مديريت کمترين نرخ است.
شاهين شايان آراني کارشناس مسائل پولي و مالي به مهر گفته است: با کاهش نرخ سود بانکي رغبت سرمايه گذاران براي نگهداري پول در بانک ها کاهش مي يابد و منابع خود را از بانک ها خارج مي کنند و به بازارهاي ديگر مي برند. بخشي از اين منابع ممکن است به سمت بورس برود و سرمايه گذاري هاي جديدي را در بورس انجام دهد.
شهريار شهميري کارشناس بازار سرمايه هم در اين زمينه به مهر مي گويد: با کاهش سپرده قانوني بانک‌ها، مشکل تامين نقدينگي در گردش واحدهاي توليدي هم تاحدودي حل مي شود. مشکل ديگر غيرقابل توجيه بودن وضعيت نرخ سود بانکي متناسب با نرخ تورم است در حالي که نرخ تورم حدود 15 درصد است، نرخ‌هاي سود به بيش از 26 درصد رسيده است، اين جو باعث مي شود که توليد دچار مشکل شود.
وي به واقعيت‌هاي اقتصادي کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به جاي اينکه پول به صورت مولد در اقتصاد سرمايه گذاري شود در بانک‌ها به صورت راکد سرمايه گذاري مي شود. از سوي ديگر، نرخ تمام شده پول براي بانک‌ها بالا است و آنها هم با نرخ‌هاي بالا به بخش توليد وام مي دهند و اين چرخه باطل همچنان ادامه دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهراين در حالي است که حامد ستاک کارشناس بورس در اين زمينه به مهر مطرح کرد: بازارهاي سرمايه و پول به صورت سنتي رقباي يکديگرند و هر کدام که شرايط بهتري را داشته باشند، شرايط تضعيف ديگري را فراهم مي کنند.
در همين حال، عسکري ماراني کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با مهر در مورد تاثير کاهش نرخ سود بانکي بر بازار سرمايه کشور گفت: نرخ سود بانکي در بازار سرمايه تاثير گذار است، نرخ بازار پول نرخ پايه است و همه بازارها بايد خود را با آن تطبيق دهند، يعني وقتي (P/ B) بازار پول افزايش مي يابد، به تبع آن (P/B) در بازارهاي سهام، ملک و اجاره خانه هم تاثيرگذار است. اين نرخ به عنوان نرخ پايه در تمامي بخش‌هاي اقتصادي تاثير مي گذارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پشت پرده عدم کاهش نرخ سود

مسئولان بانک مرکزي
خروج

گروه اقتصادي:استدلال مسئولان بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بانکي رمزگشايي شد و مسئولان اين بانک، زمينه کاهش بهره بانک‌ها را با کاهش نرخ سود در بازار بين بانکي فراهم خواهند کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها