عصر آذربایجان

گزارش خبر

ماجراي ورود اولين هواپيما به ايران و واهمه مردم از آن

ماجراي ورود اولين هواپيما به ايران و واهمه مردم از آن

1403/03/15

گروه تاريخي: وقتي براي نخستين بار هواپيما وارد ايران شد، مردم به شدت از آن واهمه داشتند و آن را چيزي عجيب و غريب مي‌دانستند و حتي نام هواپيما را »کشکول عزرائيل« گذاشته بودند. اولين هواپيمايي که وارد ايران شد يک بلريو 11 بود که از طريق کشتي به بندر انزلي انتقال داده شد.


خلبان کوزمينسکي پس از سرهم کردن قطعات آن به سمت تهران پرواز و با زحمت فراوان در ميدان مشق فرود آمد، اما در حين فرود آسيب ديد که توسط تکنسين‌هاي ارتشي تعمير شد.
 ميدان مشق محل مناسبي براي پرواز مجدد نبود و خلبان روسي، هواپيما را زميني به محله قصرقجر منتقل و بعد از گرفتن پول از مردم پرواز‌هاي نمايشي انجام داد. احمدشاه قاجار با هيئتي از درباريان و خدمتگزاران لشکري و کشوري به محل فرود هواپيما رفته و با آن عکس يادگاري گرفت که در روزنامه »ايلوستراسيون« فرانسه هم منتشر شد. اين هواپيما بعد از چند روز به روسيه بازگشت.
 دوازده سال بعد از اين ماجرا و در سال 1304 ايران براي نخستين بار صاحب هواپيما شد و مسافربري ناوگان حمل و نقل ايران در سال 1304 توسط کمپاني يونکرس در ايران تاسيس گشت.
از زمان اختراع هواپيما توسط برادران رايت تا ورود اولين هواپيما به ايران حدودا 10 سال سپري شد. دي ماه 1292نخستين هواپيما در آسمان تهران ديده شد. دولت قاجاريه چند بار به دولت‌هاي غربي از جمله بريتانيا درخواست خريد هواپيما داده بود، ولي آن‌ها نپذيرفته بودند.
اما در دوران پهلوي اول و با آغاز نوسازي کشور، ايران توانست قرارداد‌هايي با شرکت‌هاي اروپايي منعقد کند. رضاخان ابتدا شش فروند هواپيما از فرانسه خريداري کرد که توسط امان الله جهانباني به ايران آورده شدند. سپس دو فروند از روسيه تزاري خريد و نهايتا با يک کمپاني آلماني قرارداد بست. کمپاني آلماني يونکرس نخستين شرکت هواپيمايي در ايران بود.
در 20 بهمن ماه 1304 شمسي با تصويب قانون حق انحصاري هوانوردي در ايران و اعطاي آن به شرکت يونکرس آلماني بنا شد که اين شرکت يک ماه پس از تصويب اين قانون پرواز‌هايي را، از و به شهر‌هاي مختلف ايران داير کند. پنج تا شش هواپيماي شرکت يونکرس در خطوط تهران به بندر پهلوي، تهران به بوشهر و تهران به قصر شيرين فعاليت مي‌کردند. فعاليت اين هواپيما‌ها عبارت بود از مسافربري و خدمات پستي. آشيانه هواپيما‌ها نيز دوشان تپه تهران بود و تعدادي از متخصصين آلماني مسئول بررسي‌هاي فني آن بودند.شرکت يونکراس يک سال پيش از انعقاد قرار داد به ايران آمد و اولين پرواز خود را به صورت آزمايشي در تهران انجام داد. علي اصغر حکمت که شاهد اين پرواز بود مشاهدات خود از اين نخستين پرواز خطوط هوايي در ايران را چنين شرح مي‌دهد: »اولين بار در اواخر سال 1303 کمپاني يونکرس اجازه گرفت که سرويس‌هاي منظمي در برنامه‌هاي هفتگي در خطوط بوشهر- اصفهان- تهران- کرمانشاه و بغداد دائر نمايد و مردم ايران باين وسيله جديد اندک آشنا شدند. نگارنده اين يادداشت خاطره‌اي که ازين پرواز دارم فراموش نميکنم- عصر روز 29 اسفند 1304 شب عيد نوروز براي نخستين بار در عمر خود با طياره يونکرس پرواز نموده از تهران به بندر پهلوي رفتم با مرحوم عبدااله بهرامي معاون وزارت معارف در اين مسافرت هم‌داستان شديم و از بيم منع و مخالفت کسان و آشنايان بطور محرمانه بدون اطلاع حرکت کرديم خط سير پرواز ما عبور از صحرا‌هاي قزوين و کوه‌هاي البرز و دشت سرسبز گيلان و سير و تفرج بر روي مرداب پهلوي بود که در دو ساعت انجام گرفت همه جا از مشاهده جمال زيباي طبيعت خاطر ما پر از بهجت و حيرت بود.
 هنگامي که طياره ما به نقطه آخر سير خود يعني چمن سرسبز شرق بندر غازيان ايستاد و ما فرود آمديم جماعت کثيري از اهالي محل باستقبال و تماشاگر آمده بودند ناگهان يکي از تماشائيان که مردي موقر با ظاهر آراسته بود بسوي من آمده با لهجه‌اي پر از تاسف و شفقت بمن عتاب کرد و گفت‌اي جوان چرا جان خود را بخطر انداخته‌اي و بر اين کشکول عزرائيل سوار شده‌اي مگر از عمر خود سير شدي! اين نمونه‌اي بود از افکار عمومي نسبت به هواپيمائي.«به گزارش عصر آذربايجان به نقل از رويداد24،مردم تا آن زمان هواپيما نديده بودند و آن را چيزي در رديف موجودات ماورايي مي‌دانستند. تا سال‌ها نيز اين ترس از پرنده ناشناخته در گوشه و کنار ايران باقي ماند و به تدريج در دهه بيست طياره نام گرفت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها