عصر آذربایجان

گزارش خبر

نرخ رشد جمعيت آذربايجان شرقي منفي است

نرخ رشد جمعيت آذربايجان شرقي منفي است

1400/04/27

گروه اجتماعي: اين روزها استان آذربايجان شرقي، کاهش جمعيت را تجربه مي‌کند چرا که در سه ماهه اول سال جاري نسبت به سه ماهه سال گذشته، 1/3 درصد کاهش واقعه ولادت را شاهد هستيم.

آناهيتا رحيمي

گروه اجتماعي: اين روزها استان آذربايجان شرقي، کاهش جمعيت را تجربه مي‌کند چرا که در سه ماهه اول سال جاري نسبت به سه ماهه سال گذشته، 1/3 درصد کاهش واقعه ولادت را شاهد هستيم. فاجعه‌اي به نام پيري جمعيت؛ معضلي که طي سال‌هاي گذشته زنگ خطر آن نواخته شده بود و حتي در سال 1393نيز مقام معظم رهبري سياست‌هاي کلي جمعيت را که بر اساس بند يک اصل 110قانون اساسي و پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين شده است ابلاغ کردند.
کاهش ميل به ازدواج، کاهش نرخ باروري و مشکلات اقتصادي، جامعه را با تبعات جبران ناپذيري روبرو مي‌کند که يکي از عواقب آن، کاهش جمعيت جوان و يا به نوعي افزايش جمعيت پير در استان است تا جايي که حالا استان آذربايجان شرقي را به عنوان پنجمين استان پير کشور مي‌شناسند.
کاهش 1/3 درصدي واقعه ولادت
در اين رابطه مدير کل ثبت احوال استان آذربايجان شرقي به خبرنگار مهر گفت: 53 هزار و 352 واقعه ولادت در سال 1398 به ثبت رسيده است در حالي که در سال 1399 49 هزار و 717 واقعه ولادت به ثبت رسيده بود.
محمد حيرت انگيز با اشاره به کاهش 8/6 درصدي ولادت در سال گذشته نسبت به سال 1398 افزود: در بهار سال 1400، 12 هزار و 634 واقعه ولادت در ادارات ثبت احوال استان آذربايجان شرقي به ثبت رسيده است که در سال گذشته، 13 هزار و 535 واقعه ولادت بود.
او افزود: در سه ماهه اول سال 1400 نسبت به سه ماهه سال گذشته، 1/3 درصد کاهش واقعه ولادت اتفاق افتاده است.
به گفته مدير کل ثبت احوال استان آذربايجان شرقي، نرخ رشد طبيعي جمعيت استان در سال 98، 75/0 بود که در سال گذشته به 45/0 درصد کاهش يافته و عامل مهاجرت در نرخ رشد جمعيت لحاظ نشده است.
حيرت انگيز ادامه داد: بر اساس سرشماري سال 1395 جمعيت کشور 79 ميليون و 926 هزار و 270 نفر بوده است که جمعيت استان بر اساس همان سرشماري، 3 ميليون و 909 هزار و 652 نفر مي‌باشد.
وي به ساکن بودن 9/4 درصد از جمعيت کشور در استان آذربايجان شرقي اشاره کرده و گفت: استان آذربايجان شرقي از لحاظ جمعيت در رتبه ششم کشوري قرار دارد.
مدير کل ثبت احوال استان آذربايجان شرقي بيان کرد: بر اساس سياست‌هاي کلي جمعيت و ابلاغيه رهبر معظم انقلاب، ضرورت افزايش نرخ باروري، در راستاي ارتقا، پويايي، بالندگي و جواني جمعيت مورد تأکيد رهبر انقلاب است که در همين راستا در اواخر سال 1399 قانون جواني جمعيت و حمايت از خانواده، توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است که اميدواريم با پيگيري و اجراي دقيق اين قانون، شاهد تحقق برنامه‌هاي مربوط به سياست‌هاي کلي جمعيت در کشور و استان باشيم.
حيرت انگيز افزود: سياست‌هاي کلي جمعيت در 14 بند و در سال 1393 از سوي رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.
وي افزود: بر اساس آمارهاي موجود، روند تغيير ترکيب سني جمعيت در استان آذربايجان شرقي، به تدريج به سمت افزايش جمعيت مسن در استان را نشان مي‌دهد.
وي کاهش جمعيت نوجوان و مهاجرت جمعيت جوان را از علل مهم تغيير روند افزايش جمعيت مسن در استان آذربايجان شرقي دانسته و افزود: براي مديريت جمعيت بر اساس سياست‌هاي کلي جمعيت، به نظر مي‌رسد همکاري و تلاش همه دستگاه‌هاي اجرايي، نهادها، سازمان‌ها و همراهي مردم تأثير گذار است.
9 مرکز نگهداري سالمند با 482 نفر
مدير کل بهزيستي استان آذربايجان شرقي نيز  گفت: تعداد سالمندان بالاي 60 سال در استان آذربايجان شرقي به 482 هزار نفر مي‌رسد که 9 مرکز نگهداري سالمند با 482 نفر سالمند مقيم وجود دارد.
فرگل صحاف با اشاره به اينکه 8/11 درصد از جمعيت استان سالمند هستند افزود: از اين رو نرخ رشد جمعيت سالمندي در استان، 3 درصد مي‌باشد.
وي افزود: در سطح استان، 5 مرکز ويزيت در منزل سالمندان با 270 نفر خدمت گيرنده سالمند، از خدمات توانبخشي پزشکي، توانبخشي آموزشي و توانبخشي اجتماعي به صورت رايگان بهره‌مند مي‌گردند.
کاهش زاد و ولد و مهاجرت
به گفته مدير کل بهزيستي استان آذربايجان شرقي، نرخ رشد جمعيت در سال گذشته، ? درصد بوده است که در سال جاري نيز به 85/0 درصد رسيده است.
صحاف در رابطه با افزايش جمعيت پير در استان توضيح داد: افزايش اميد به زندگي، کاهش زاد و ولد، مهاجرت، ارتقاي سطح رفاه و افزايش شاخص خدمات بهداشتي را از ديگر عوامل ناشي از افزايش جمعيت پير در استان دانست.
افزايش سالمندي در جامعه و به وجود آمدن مشکلات عظيم
اين موضوع زماني که با يک دکتراي جامعه شناسي مطرح شد گفت: سن متوسط مرگ و مير در ايران به دليل رعايت بهداشت و تغذيه از حدود 55 سال امروز براي مردان حدود 75 و براي زنان حدود 78 است.
امان اله قرايي مقدم ادامه داد: زنان در سن صفر تا يک سالي و در سن بالاي 70 سالگي کمتر از مردان فوت مي‌کنند و در ازاي 106پسر، 100دختر متولد مي‌شود که به آن، نسبت جنسي گفته مي‌شود و البته مقاومت فيزيولوژيکي زنان بيشتر از مردان بوده و در تمام دنيا بقاي عمر زنان حدود 5 سال بيشتر از مردان است.
وي افزود: تغذيه، رعايت بهداشت و مناسب بودن آب و هوا، موجب افزايش سن متوسط عمر شده و در نتيجه جامعه دچار سالمند سالاري مي‌گردد که در حال حاضر ميزان سالمندي بالاي 80 سال افزايش يافته است که مشکلات عظيمي را اعم از نگهداري سالمندان، بيماري، تأمين مايحتاج زندگي آنها به وجود مي‌آورد.
سالمندان براي جامعه هزينه بر هستند
قرايي مقدم به افزايش خانه‌هاي سالمندان در جامعه اشاره کرده و گفت: بالا رفتن سطح بهداشت، امکانات خوب، تغذيه مناسب و امکانات رفاهي منجر به افزايش سن مي‌گردد.
اين دکتراي جامعه شناسي بيان کرد: زماني که جوامع دچار پيري مي‌شوند نيروي کاري و هم‌چنين نيروي انساني نيز کاهش مي‌يابد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، با افزايش جمعيت پير، نيروي انساني و به تبع آن نيروي کاري نيز کاهش پيدا مي‌کند؛ البته بايد گفت اين معضل، ريشه در مشکلات اقتصادي دارد که منجر به کاهش زاد و ولد شده و در نتيجه جمعيت پير جامعه را افزايش مي‌دهد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها