شيوع ويروس منحوس کرونا در استان باعث تعطيلي اجباري مدارس شده و پاي آموزش مجازي را به خانهها باز کرد بنابراين اين بيماري نه تنها نظامهاي آموزش وپرورش دنيا را باچالش هايي روبه رو کرده است بلکه کشور ما را نيز عنوان اولين تجربه خالي با چالشهاي مختلفي روبرو کرده است.
عدم دسترسي تعداد زيادي از دانشآموزان به فضاي مجازي، سطح پايين سواد رسانهاي به خصوص در معلم و نبود زيرساختهاي الکترونيکي مناسب از جمله مشکلاتي بود که از زمان شيوع اين مهمان ناخوانده در کشور آغاز شد و تاکنون نيز ادامه دارد و اميد است که با واکسينه شدن معلمان و دانشآموزان زمينه آموزش حضوري در مدارس فراهم شود.
بکارگيري تمهيدات بهداشتي و عدالت محوري دو رويکرد مهم آموزشي در آذربايجانغربي است
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجانغربي با اشاره به واکسيناسيون معلمان در استان اظهار داشت: طرح اجراي واکسيناسيون فرهنگيان در مرحله پوشش 97 درصدي در استان رخ داده و مرحله دوم با پوشش 66 درصدي به سرعت در حال انجام است.
مهين منافي عنوان کرد: هم اکنون نيز زمينه براي واکسيناسيون پايههاي دوازدهم فراهم شده و منتظر دستورالعمل وزارتي براي اين امر هستيم.
وي عنوان کرد: امسال در قالب پروژه مهر نيز خريد ملزومات بهداشتي مراقبان سلامت استان براي سال تحصيلي جديد و تجهيز اتاق بهداشت در مدارس مناطق با اولويت مدارس شبانه روزي در دستور کار قرار گرفت.
منافي با بيان اينکه در سال تحصيلي جديد 40 نفر مراقب سلامت جذب شده است، عنوان کرد: بنابراين در مجموع آمار مراقبان سلامت استان به 160 نفر خواهد رسيد.
وي تصريح کرد: به منظور افزايش سطح سواد سلامت در پيشگيري از بيماري کوويد 19، دوره کمکهاي اوليه براي فرهنگيان با همکاري دانشگاه علوم پزشکي و دوره توانمندسازي فرهنگيان و مديران مدارس و اولياي دانش آموزان در فضاي مجازي برگزار شده است.
منافي با بيان اينکه به کارگيري تمهيدات بهداشتي و عدالت محوري دو رويکرد مهم آموزشي در آذربايجانغربي است، گفت: ترکيب تمهيدات حفاظتي از جمله واکسيناسيون، ماسک زدن و بهداشت دستها، رعايت موارد بهداشتي و ايمني يادگيري حضوري را براي همه ايمن و ممکن ميسازد.
وي تصريح کرد: عدالت محوري در آموزش مهمترين رويکرد اين نهاد در آغاز سال تحصيلي است و دانشآموزان مناطق محروم، روستايي و عشايري استان هم بايد از آموزشي با کيفيت برخوردار باشند و در اين راستا اين دانشآموزان سريعتر از سايرين سال تحصيلي جديد را با مرور درسهاي سال قبل آغاز کردهاند.
مديرکل آموزش و پرورش عنوان کرد: داير کردن کلاسهاي خلوت با کمتر از 10 دانشآموز يکي از رويکردهاي آموزش حضوري در مناطق روستايي استان بوده و درسنامه و همچنين محتواهاي آموزشي نيز براي دانش آموزان مناطق روستايي آمادهسازي شده است.