تجميع کنترلها در نقطه صفر مرزي، عامل کندي تردد در گمرک بازرگان است
تجميع کنترلها در نقطه صفر مرزي، عامل کندي تردد در گمرک بازرگان است
1400/08/09
گروه خبر:نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: اغلب اوقات علت کندي تردد کاميونها در گمرک بازرگان، تجميع شدن کنترلها و نظارتها در نقطه صفر مرزي است که اميدواريم اين مشکل با تعامل نهادهاي مسوول برطرف شود.
گروه خبر:نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: اغلب اوقات علت کندي تردد کاميونها در گمرک بازرگان، تجميع شدن کنترلها و نظارتها در نقطه صفر مرزي است که اميدواريم اين مشکل با تعامل نهادهاي مسوول برطرف شود.
به گزارش عصر آذربايجان ،محمد علي پور اظهار داشت: پليس مرزباني، پليس گذرنامه، پليس امنيت اقتصادي، ستادهاي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، شرکت نفت و برخي نهادها در مرزها مستقر هستند که هر کدام سهم جداگانهاي در کاهش سرعت تردد کاميونها از مرزها دارند.
وي با بيان اينکه در ترانزيت و حمل و نقل بين الملل بايد به کارها در اين مرز سرعت ببخشيم، ادامه داد: بايد اين کنترل و نظارتها در حين تردد و قبل از رسيدن به مرزها انجام شود آن هم با سيستمهاي هوشمند و نه سيستمهاي سنتي که ابن عمل باز موجب کندي تردد خواهد شد.
نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: در حال حاضر با سيستمهاي هوشمند، خودروهاي سنگيني که احتمال تخلف بالاتري دارند، شناسايي، متوقف، بازرسي و کنترل ميشوند که اين روند بايد به همه بخش ها تسري يابد.
علي پور تعدد دستگاههاي مستقر در مرزهاي بازرگان و پلدشت و سنتي بودن مديريت آنها را عامل اين معطلي بيش از حد در مرزها دانست و گفت: با اين حال بسياري از موارد قاچاق به دليل همين غير هوشمند بودن قابل کشف نيست.
وي مرز بازرگان را به عنوان دروازه تجارت با کشورهاي اروپايي دانست و ادامه داد: سطح تجارت در اين گمرک کافي نيست و بايد تلاش مسوولان در گمرک افزايش يافته و به حد قابل قبول برسد و اين نياز به همکاري مسوولان گمرک ترکيه و جمهوري اسلامي ايران وابسته است.
وي بيان کرد: تقاضا براي صادرات، واردات و ترانزيت وجود دارد اما سيستم فعلي مديريت پايانههاي مرزي، پاسخگوي اين تقاضا نيست؛ يک کاميون از غرب اروپا تا مرز گوربلاغ ترکيه پنج روز تا يک هفته طي مي کند، اما در مرز بازرگان گاهي اوقات 15 روز معطل ميشود؛ اين امر مزيت ترانزيتي را در اين منطقه کاهش و همچنين باعث افزايش هزينههاي کالاهاي وارداتي يا صادراتي خواهد شد.
منبع :