17 سال انتظار براي تکميل 17 کيلومتر قطار شهري تبريز
17 سال انتظار براي تکميل 17 کيلومتر قطار شهري تبريز
1400/08/30
گروه اقتصادي: خط يک قطار شهري تبريز که عمليات اجرايي آن از سال 1384 آغاز شد اکنون با گذشت بيش از 17 سال به نقطه پايان نرسيده و به غير از فاز يک اين خط، 2 فاز بعدي به صورت نصف و نيمه بهره برداري شده و وعدهها براي اتمام کامل آن، هر سال، تمديد و به سال بعدي موکول ميشود.
عيسي عطاپور
گروه اقتصادي: خط يک قطار شهري تبريز که عمليات اجرايي آن از سال 1384 آغاز شد اکنون با گذشت بيش از 17 سال به نقطه پايان نرسيده و به غير از فاز يک اين خط، 2 فاز بعدي به صورت نصف و نيمه بهره برداري شده و وعدهها براي اتمام کامل آن، هر سال، تمديد و به سال بعدي موکول ميشود.
افزايش جمعيت و به تبع آن افزايش مسافرت هاي درون شهري، ايجاد و توسعه حمل و نقل درون و استفاده از راهکارهاي مناسب براي کاستن از ترافيک و شلوغي خيابان ها را در شهرهاي بزرگ ناگزير کرده است؛ قطار شهري يا همان مترو به دليل برخي مزايا از جمله قابليت حمل بالاي مسافر و جابجايي سريع و بدون وقفه مسافران، مورد توجه دولتمردان و مسوولان شهري براي کاهش ترافيک و تسهيل تردد شهروندان بوده است.
در کشور ما نيز تاکنون حدود 380 کيلومتر خط مترو در تهران، کرج، مشهد، شيراز، اصفهان و تبريز، ايجاد و بهره برداري شده که در اين ميان تهران با بيش از 250 کيلومتر بيشترين و تبريز با حدود 17 کيلومتر کمترين سهم را دارند.
بر اساس اعلام کارشناسان و دست اندرکاران مترو، هزينه اجراي يک کيلومتر مترو در سالجاري حدود 700 ميليارد تومان است که با توجه به تحريم هاي ظالمانه عليه کشورمان، اين ارقام دايم در حال تغيير بوده و تامين هزينه هاي ساخت مترو براي شهرهاي کم درآمد و پرهزينه اي مثل تبريز، دشوار شده است.
البته تعلل در اجراي طرح بر اساس زمانبندي اعلام شده و طولاني شدن زمان بهره برداري نيز مزيد بر علت شده و هزينه هاي ساخت را افزايش داده است، به طوري با گذشت بيش از 17 سال از آغاز عمليات اجرايي مترو در تبريز، خط يک آن به طول 17.2 کيلومتر هنوز به نقطه پايان نرسيده و ايستگاه هاي افتتاح شده نيز به دليل نواقص زياد، براي استفاده همه افراد جامعه مناسب نيست.
واقعيت اين است که ساخت مترو در تبريز در مقايسه با ديگر شهرهاي کشور با سرعت لاک پشتي در حال انجام است در حالي که شهرهاي هم تراز تبريز در اين زمينه از آن جلو زده اند و مشهد با 37 و شيراز و اصفهان هر کدام به با 20 ايستگاه فعال از شهرهاي پيشرو در ساخت و بهره برداري مترو هستند.
خط يک قطار شهري تبريز در سه فاز و به طول 17.2 کيلومتر از ائل گولي تا ايستگاه نور طراحي شده که فاز نخست آن به طول ? کيلومتر در حد فاصل ائلگلي تا ايستگاه استاد شهريار به صورت آزمايشي در سال 1394 به بهره برداري رسيد و فاز دوم در حد فاصل ايستگاه استاد شهريار تا ميدان ساعت در بهمن 1395 راهاندازي شد؛ البته نواقص در ايستگاه هاي فازهاي بهره برداري شده بسيار است و رفع اين نواقص نيازمند اعتبارات کلان و تزريق بودجه از سوي دولت و شهرداري است.
هر چند حفاري و ريل گذاري خط يک قطار شهري تا ايستگاه پاياني در منطقه لاله خاتمه يافته، اما برخي کمبودها و همچنين نبود ايستگاه، مانع از بهره برداري کامل اين خط شده و همه اين عوامل دست به دست هم داده تا تبريز در حوزه مترو، عقب تر از ديگر شهرهاي هم تراز باشد.
نبود پله برقي و آسانسور در برخي ايستگاه هاي 18 گانه، بهره برداري همزمان با ادامه کارهاي عمراني در ايستگاه ها، مدت انتظار بيش از 16 دقيقه، فعال و غيرفعال شدن مکرر ايستگاه ها براي رفع نواقص، چکه کردن سقف برخي از ايستگاه ها در مواقع بارندگي، عدم استفاده بهينه از فضاي ايجاد شده ايستگاه هاي مترو براي امور فرهنگي و اقتصادي، قيمت گذاري نامناسب نرخ بليت و نرخ ثابت براي سفرهاي کوتاه و بلند و عدم ارايه خدمات در روزهاي تعطيل و ساعات کاري کم و نامتناسب از جمله ايرادها و نواقص موجود در ايستگاه هاي فعال خط يک قطار شهري است که برطرف کردن آنها نيازمند تزريق بودجه و مهم تر از آن، تسريع در انجام امور است.
اخيرا جلسه اي در شوراي اسلامي شهر با حضور مديرعامل قطار شهري برگزار شد که عده اي در حمايت از کارهاي صورت گرفته و عده اي نيز در انتقاد از اقدامات انجام شده به سخنراني پرداختند که در اين ميان، سپرده گذاري بودجه متروي تبريز در يکي از بانک ها از جمله مسايل مطروحه بود که با انتقاد برخي اعضاي شورا از جمله رئيس کميسيون ارزيابي، تحقيق و نظارت مواجه شد.
مصطفي مولوي، فرد مدير عامل سازمان قطار شهري تبريز نيز در حمايت از اين اقدام اعلام کرد که از بابت 650 ميليارد تومان اعتبار، 142 ميليارد تومان سود گرفته و در پروژه ها هزينه کرديم؛ سوال اينجاست که نبايد اين سود را هزينه ميکرديم؟ آيا سود در حساب بانک باقي ميماند؟ در حاليکه اگر اين پول را نميگرفتيم، متهم به چيز ديگري ميشديم.
روح الله دهقان نژاد، رئيس کميسيون ارزيابي، تحقيق و نظارت شوراي شهر تبريز نيز با بيان اينکه تحقيق و تفحص به معناي مچ گيري نيست، بلکه هدف دستيابي به آخرين اخبار در حوزه مترو است، گفت: مديرعامل سازمان قطار شهري مدعي شده است که براي گذاشتن پول در بانک محوز شورا وجود داشته، در حاليکه ما چيزي نديدهايم و لذا بايد مدارک اين ادعا ارائه شود، آن زماني که اين پول در بانک گذاشته شد اگر تجهيزات با دلار 11 هزار توماني خريداري ميشد امروز بسيار جلوتر بوديم.
وي افزود: طبق اعلام سازمان قطار شهري، يک هزار و 458 ميليارد تومان پول براي اتمام قطار شهري لازم است اما سوال اينجاست که چرا برخلاف پيشبيني ها باز هم اين مقدار بودجه نياز است.
دهقاننژاد همچنين با پخش فيلم ورود سيل به يکي از ايستگاههاي مترو اين سوال را مطرح کرد که چرا بايد اين حجم از آب به ايستگاه مترو وارد شود.هرچند موارد و ايرادها در مورد خط يک قطار شهري تبريز بسيار است اما برگشت به گذشته و واکاوي دلايل اين ايرادها نيز مشکلي از مشکلات را برطرف نمي کند، بلکه بايد با بهره گيري از تجربيات گذشته و همچنين تجربه ديگر شهرها از جمله تهران در اجراي خط ها و ايستگاه ها از هدر رفت منابع مالي محدود جلوگيري و در پيشبرد امور تسريع کرد.
طرح مطالعه پروژه قطار شهري تبريز در سال 1380 و عمليات اجرايي آن نيز سال 1384 آغاز شد و در چهار خط اصلي و يک خط حومه به طول 100 کيلومتر طراحي شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، خط يک قطار شهري تبريز به طول 17.2 کيلومتر در سه فاز طراحي شده و خدمات دهي از ايستگاه ائل گولي تا ايستگاه دوازدهم (ميدان کهن) در حال انجام است و 6 ايستگاه بعدي هنوز بهره برداري کامل نشده است.
منبع :