عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم نامشخص پايانه‌هاي مرزي استان آذربايجان‌غربي از درآمدها

سهم نامشخص پايانه‌هاي مرزي استان آذربايجان‌غربي از درآمدها

1401/01/21

گروه اقتصادي: استان آذربايجان‌ غربي علي‌رغم اينکه يک چهارم پايانه‌هاي مرزي کشور را به خود اختصاص داده اما سهم چشمگيري از درآمد حاصل از اين پايانه‌ها ندارد و در همين راستا نياز است تا نمايندگان مجلس با جديت بيشتري پيگير حقوق استان باشند.

 گروه اقتصادي: استان آذربايجان‌ غربي علي‌رغم اينکه يک چهارم پايانه‌هاي مرزي کشور را به خود اختصاص داده اما سهم چشمگيري از درآمد حاصل از اين پايانه‌ها ندارد و در همين راستا نياز است تا نمايندگان مجلس با جديت بيشتري پيگير حقوق استان باشند. بر اساس آنچه اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان آذربايجان‌ غربي در صفحه اطلاع‌رساني اين اداره کل منتشر کرده، شاهد افزايش 98 درصدي در ترانزيت در سال 1400 بوده‌ايم که اين اتفاق را نويد بخش آغازي درخشان در قرن جديد اعلام کرده‌اند.
اما با توجه به آمار اعلامي از سوي اين اداره‌کل و وجود يک چهارم پايانه‌هاي مرزي کشور در استان آذربايجان‌ غربي، بايد پرسيد که ميزان سرمايه‌گذاري و بهسازي پايانه‌هاي مرزي و همچنين ارتقاي ايمني و کيفيت راه‌هاي منتهي به پايانه‌هاي مرزي استان آذربايجان‌ غربي چه‌قدر بوده است؟ اگر ترانزيت سال گذشته،  98 درصد افزايش داشته، سهم اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان با اين ميزان از درآمدزايي در بهسازي و تعريض جاده‌هاي منتهي به پايانه‌هاي مرزي چه مقدار بوده است.
با توجه به اعلام اداره کل راهداري درباره افزايش ترانزيت کالا در يک سال گذشته، وضعيت ايمني، نگهداري و بهسازي راه‌هاي منتهي‌ به پايانه‌هاي مرزي در  وضعيت نامناسبي قرار دارد که همواره سبب گلايه بسياري از مردم و نقد رسانه‌ها بوده است. با اين وجود اگر آمار و ارقام اعلام شده به درستي بيان و رسانه‌اي شده باشد، متاسفانه بايد گفت که راه‌هاي منتهي به پايانه‌ها مرزي در استان آذربايجان‌غربي علي‌رغم  درآمد بسيار بالاي پايانه‌ها، اوضاع اسفناکي دارند.
اگر چه اداره کل راه و شهرسازي آذربايجان‌ غربي نيز يکي ديگر از متوليان احداث راه‌ها است اما اداره کل راهداري هم به عنوان متولي نگهداري و بهسازي راه‌ها، با توجه با حجم بالاي درآمد‌ از طريق پايانه‌ها مي‌تواند به صورت مشارکتي سهم عظيمي در اين امر ايفا کند که متاسفانه با توجه به شرايط و وضعيت موجود در جاده‌ها و راه‌ها، اين امر تاکنون محقق نشده و شايد تنها سهم مردم از اين درآمد‌ها مرگ و مير و تصادفات جاده‌اي باشد.در اين زمينه مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان آذربايجان‌ غربي اظهار داشت: درآمد پايانه‌هاي مرزي همانند درآمد عوارض پل ميانگذر صرفا براي استان هزينه نمي‌شود اما اينکه اداره کل راهداري در بهسازي راه‌هاي منتهي به پايانه‌هاي مرزي استان سهم خود را ايفا کند، همواره در اين راستا تلاش خود را مي‌کنيم.
ارسلان شکري افزود: علي‌رغم اينکه پايانه‌ها ظرفيت خوبي براي استان به شمار مي‌رود اما وزارت راه و شهرسازي نقش خود را در خصوص احداث بزرگراه‌ها، آزاد‌راه‌ها و احداث مسيرهاي منتهي به اين پايانه‌ها که يکي از اساسي‌ترين تاثيرات را در حمل و نقل و توسعه استان دارد ايفا نکرده و اين در حالي است که با ميزان اعتباراتي که در دست دارد، مي‌توانست توجه بيشتري به اين موارد داشته باشد.
وي تصريح کرد: از جمله اقداماتي که در خصوص بهسازي و نگهداري راه‌هاي منتهي به پايانه‌هاي مرزي انجام شده، براي مسير منتهي به پايانه مرزي بازرگان 25 ميليارد تومان اعتبار تخصيص پيدا کرده و اين مسير به صورت مکرر روکش آسفالت مي‌شود. همچنين براي 56 کيلومتر از ماکو تا خروجي گيت بازرگان چهار هزار تن قير از سوي اداره کل راهداري تامين شده است. علاوه بر اين، تامين تمام علائم ايمني اين مسير در حدود پنج ميليارد تومان از طريق اين اداره کل انجام پذيرفته است.مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان آذربايجان‌ غربي گفت: براي مسير منتهي به پايانه مرزي بازرگان قرارداد 25 ميليارد جهت نصب نيوجرسي انجام گرفته که اکنون در دست اقدام است. براي کمربندي بازرگان هم به مبلغ هشت ميليارد روکش آسفالت انجام شده است.
شکري بيان کرد: در محور مرگنلر ـ پلدشت، تعريض و روکش آسفالت توسط راهداري انجام شده، سه‌راهي ايواوغلي در حال حاضر با 36 ميليارد اعتبار در دست اجرا بوده و براي تقاطع ايواوغلي به سمت خوي هم آسفالت دولايه و پل توسط اداره کل راهداري انجام گرفته است.
وي عنوان کرد: احداث مسير منتهي به پايانه مرزي رازي برعهده شرکت ساخت است و راهداري دخالتي ندارد اما در اين دو سال براي ايمني و نگهداري مسير 10 ميليارد هزينه شد. همچنين براي ساخت پايانه مرزي رازي تاکنون 350 ميليارد هزينه شده است.شکري با اشاره به شرايط پايانه مرزي سرو بيان داشت: تعريض و احداث مسير منتهي به اين پايانه بر عهده راه و شهرسازي است، راهداري قرارداد 9 ميلياردي دارد که بخشي از مسير را روکش آسفالت انجام داده و بخشي از مسير به علت ‌وضعيت آب و هوايي تا بهبود شرايط متوقف شده است.وي عنوان کرد: علي‌رغم اينکه راه و شهرسازي بايد نسبت به نصب نيوجرسي جاده سرو اقدام مي‌کرد، اما اين کار را انجام نداد و در نهايت سازمان راهداري به خاطر جان همشهريان نسبت به نصب نيوجرسي در نقاط حادثه خير پاي کار آمد و نقطه حادثه خيز آن را ساماندهي و ايمن‌سازي کرد.مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان‌ غربي با اشاره به ساخت ساختمان پايانه در مرز سرو گفت: اين ساختمان از طريق اداره کل راهداري و با اعتبار 45 ميليارد به پايان رسيد که تمام اين پروژه‌ها از طريق سازمان راهداري تامين اعتبار شده و مي‌توان اين اعتبارات را به بخشي از درآمدهاي حاصل از پايانه‌ها نسبت داد اما اينکه دقيق مشخص شود درآمد حاصل از پايانه‌ها براي استان تخصيص يافته معلوم نيست و درآمد به خزانه سازمان تعلق مي‌گيرد.به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، با توجه به اظهارات مديرکل راهداري آذربايجان‌ غربي و بي اطلاعي وي از ميزان بودجه و نحوه هزينه کرد درآمد پايانه‌ها، انتظار مي‌رود نمايندگان استان آذربايجان غربي که مطلع از سهم راه‌هاي منتهي به پايانه‌هاي مرزي هستند، به عنوان مطالبه اساسي مردم و رسانه‌ها از مديرکل راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي استان پيگير موضوع باشند چرا که بايد به اين سوال پاسخ داده شود که سهم جاده‌هاي استان از درآمد‌هاي بالاي حاصل از پايانه‌ها و ترانزيت چقدر بوده است؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها