عصر آذربایجان

گزارش خبر

اعتبار اختصاصي رئيس‌جمهور شهيد سر از سفره واردات درآورد

اعتبار اختصاصي رئيس‌جمهور شهيد سر از سفره واردات درآورد

1403/05/28

گروه گزارش: بررسي وضعيت پرداخت تسهيلات مکانيزاسيون نشان مي دهد اعتبار اختصاصي رئيس‌جمهور شهيد سر از سفره واردات درآورده است.

زهرا عبدالهي


تسهيلات مکانيزاسيون که به‌منظور حمايت از کشاورزان و در جهت ارتقاي مکانيزاسيون بخش کشاورزي به جهت وظيفه ذاتي وزارت جهاد کشاورزي يعني حمايت از کشاورزي اختصاص داده مي‌شود، اما بيش از 3 سالي هست که اعطاي اين تسهيلات براي خريد صرفاً تراکتور قطع شده و به ساير ادوات کشاورزي و حتي تراکتورهاي وارداتي تخصيص داده مي‌شود.
اخيراً هم رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون که في نفسه وجود اين مرکز و هدف از ايجاد آن حمايت از بخش کشاورزي است به جاي پاسخگويي به دلايل عدم اعطاي تسهيلات به خريداران تراکتور و ايجاد صفهاي خريد تسهيلاتي اين وسيله کشاورزي، با بهانه قراردادن نبود اعتبارات و نواقص سيستم دولتي و... در کمال تعجب ضمن مقايسه شرکت‌هاي توليدي تراکتور با خودروسازان مونتاژکار چيني از شرکت تراکتورسازي خواست رأساً براي تأمين تسهيلات خريد براي کشاورزان متقاضي تراکتور تسهيلاتي اقدام و از آنها حمايت کند.
با اين صحبت‌هاي غيرکارشناسي رئيس توسعه مکانيزاسيون سؤالات متعددي ذهن هر فعال بخش کشاورزي را درگير مي‌کند از جمله اولاً اگر قرار بر حمايت واحدهاي توليدي از بخش کشاورزي هست، پس وجود مرکز توسعه مکانيزاسيون چه ضرورتي دارد دوماً شما به‌عنوان بخش دولتي نمي‌توانيد از کشاورز حمايت کنيد و انتظار داريد يک واحد توليدي بار وظايف شما را به دوش بکشد؟
 سوماً‌ شخص رئيس‌جمهور شهيد اعتباري مختص خريداران تراکتور اختصاص داده چرا از توزيع آن جلوگيري کرديد و باعث شديد در چرخه زمان و باتوجه به رشد تورم ديگر اين اعتبار هم ارزش واقعي مقطع صدور دستور را نداشته باشد.
براي پيگيري اين موضوع گفتگويي با دست‌اندرکاران تراکتورسازي انجام داديم که کشاورزان متقاضي محصولات اين مجموعه از دريافت تسهيلات محروم شده‌اند و کشاورزان متقاضي خريد تسهيلاتي چندين سال در صف انتظار دريافت تسهيلات و در نتيجه خريد تراکتور هستند.
جهاد کشاورزي به‌عنوان متولي حمايت از بخش کشاورزي به وظايف خود عمل نمي‌کند
مديرعامل گروه صنعتي تراکتورسازي ايران با اشاره به پيشينه فعاليت‌هاي تراکتورسازي طي چند سال گذشته از افزايش توليد تا تنوع‌بخشي به توليدات در راستاي تأمين نياز بخش کشاورزي علي‌رغم تمامي محدوديت‌ها از ناترازي و قطع انرژي، عدم تامين مواد اوليه، عدم تخصيص ارز با وجودداشتن منابع ارزي خود تراکتورسازي به‌عنوان صادرکننده و... گفت: ما به‌عنوان توليدکننده به وظايف خود براي تأمين محصول عمل کرده‌ايم ولي چرا بيش از 3 سالي هست که جهاد کشاورزي به‌عنوان متولي حمايت از بخش کشاورزي به وظايف خود نه‌تنها عمل نمي‌کند بلکه هر روز با بخشنامه‌هاي خلع الساعه و عدم پايبندي به تعهدات و وظايف خود چوب لاي چرخ کشاورزي و توليد مي‌گذارد؟مصطفي وحيدزاده با اشاره به اعتبار اختصاصي رئيس‌جمهور شهيد براي کشاورزان متقاضي تراکتورهاي ايراني در بازديد سال گذشته از گروه تراکتورسازان، از مسئولين ذي ربط سؤالاتي همچون چرا اين اعتبار باوجود گذشت يک سال از صدور دستورات لازم بين کشاورزان توزيع نشده؟ چرا به‌جاي اختصاص اين اعتبار به منابع تعريف شده از سوي رئيس‌جمهور شهيد به منابعي مانند ساير ادوات و حتي تراکتورهاي وارداتي پرداخت شده است؟ را مطرح نمود.
وي ضمن يادآوري آمار ارائه شده و بر اساس اعلام جهاد کشاورزي که از اين اعتبار 2.7 همت بين کشاورزان توزيع شده درخواست علني نمودن منابع مصرفي اين رقم شد و اضافه کرد: ريالي از اين اعتبار نه‌ تنها به تراکتورهاي ايراني پرداخت نشده بلکه به تراکتورهاي وارداتي اعطاي اين تسهيلات درحالي صورت گرفته که تأکيدات هميشگي مقام معظم رهبري و ساير مسئولين مبني بر حمايت از کالاي داخلي استوار است.وحيدزاده سخنان رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون را مبني بر سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي توليدي براي حمايت از کشاورز و دادن تسهيلات و مقايسه تراکتور با واردکنندگان و مونتاژ کاران خودروهاي چيني را کاري غيرکارشناسي و به معني فرار از زير بار مسئوليت عنوان کرد و گفت: تراکتورسازي تا جايي حمايت از کشاورز را در دستور کار خود قرار داده که با حذف واسطه‌ها و دلالان و امضاهاي طلايي اين حوزه که در واقع با اقدامات غيرکارشناسي همين مرکز توسعه مکانيزاسيون به وجود آمده بودند تراکتور را هم اکنون به قيمت کف کارخانه و صرفاً با حاشيه سود 10 درصد در اختيار کشاورزان قرار مي‌دهد که همين حمايت تراکتورسازي به مذاق خيلي‌ها خوش نيامده و حاصل آن قطع بيش از 3ساله ارائه تسهيلات به کشاورزان خريدار تراکتور، براي تحت‌فشار قراردادن تراکتورسازي جهت بازگشت به روند قبلي و حاکميت سيستم قبلي و در نتيجه رونق دوباره امضاهاي طلايي در مرکز مکانيزاسيون شده است.
نبود صف خريد براي تراکتورهاي توليدي
اين فعال حوزه صنعت اين مقايسه را بسيار بيهوده و عبث و ديدگاه پشت سر آن را خطرناک اعلام و تصريح نمود: مقايسه صنعتي مانند صنعت خودروسازي با وضعيتي که بر آن حاکم است با بخش کشاورزي، حکايت از ديدگاهي غيرعلمي حاکم بر اين بخش دارد چرا که بخش کشاورزي حوزه مرتبط با امنيت غذايي کشور بوده و هرگونه آزمون‌و خطا در آن برابر با خطر افتادن امنيت جامعه مي باشد.
وحيدزاده در عين حال بر عدم دريافت ريالي کمک و تسهيلات از سيستم و شبکه دولتي طي چندين سال گذشته و تمرکز بر توليد حداکثري با تمام توان مالي و نيروي انساني جهت تامين نياز بخش کشاورزي به منظور عدم وابستگي به بيگانگان در شرايط تحريمي تاکيد و اعلام کرد: با روند کنوني که ماشين آلات و ناوگان ابزارهاي تراکتورسازي بالاي 35 سال عمر دارند و نيازمند نوسازي و به سازي براي توليد پايدار و ادامه دار بودن روند رشد توليد مي باشد مرکز توسعه مکانيزاسيون انتظار دارد تراکتورسازي براي صفهاي خريد تراکتورهاي تسهيلاتي اين مرکز نيز اقدام و چهاره انديشي کند.
وي بر نبود صف خريد براي تراکتورهاي توليدي مجموعه تحت مديريتش اذعان و گفت: تراکتورسازي توانايي تأمين تراکتور تمامي کشاورزان متقاضي تراکتور را دارد و هيچ‌گونه صف انتظار براي خريداران تراکتور وجود ندارد، تنها صف ايجاد شده نيز در سايه سياست‌هاي نادرست و غلط مرکز توسعه مکانيزاسيون به وجود آمده که اين صف نيز صف خريد تراکتورهاي تسهيلاتي مي‌باشد که بيش از 3 سال از عدم پرداخت آن و هم‌زمان با آغاز واگذاري مستقيم تراکتور به کشاورزان از سوي تراکتورسازي صورت گرفته است.
اراده‌اي از سوي وزارت جهاد کشاورزي براي حمايت از کشاورزان وجود ندارد
معاونت بازاريابي و فروش گروه صنعتي تراکتورسازي ايران نيز دراين‌رابطه گفت: در کل دنيا حمايت از بخش کشاورزي در اولويت دولتمردان است اما در کشور ما متأسفانه هيچ‌گونه اراده و عزمي براي حمايت از کشاورز و بخش کشاورزي از سوي وزارت جهاد کشاورزي و خاصه مرکز توسعه مکانيزاسيون اين وزارتخانه وجود ندارد.ناصر قربانيان با تأکيد بر اينکه وظيفه ذاتي جهاد کشاورزي حمايت از کشاورز در تسهيل دريافت نهاده هاي اين بخش که تراکتور هم يکي از تأثيرگذارترين اين نهاده‌هاست مي‌باشد افزود: متأسفانه عمل به اين وظيفه محوله از سوي مسئولين بخش کشاورزي انجام نمي‌شود و تاکنون هيچ نهاد نظارتي نيز اين سازمان را مورد پرسشگري و بازخواست قرار نداده که چرا به وظيفه محوله از سوي قانون گذار عمل‌نکرده و در واقع امنيت غذايي کشور را با خطر مواجه مي‌کند.
وي نيز با تأييد خبر اعطاي تسهيلات اختصاصي از سوي رئيس‌جمهور شهيد به تراکتورهاي وارداتي اظهار داشت: چطور مي‌شود جهاد کشاورزي در توجيه عدم اعطاي تسهيلات نبود منابع را دست آويز قرار مي‌دهد اما براي ساير ادوات و تراکتورهاي وارداتي موانعي مانند نبود منابع و اعتبارات وجود ندارد؟
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تحليل بازار،قربانيان از افزايش توليد سالانه تراکتور از 22 به بيش از 40 هزار دستگاه، توليد تراکتور سنگين، توليد تراکتور شاليزار که براي تأمين آن سالانه منابع هنگفتي ارز دولتي از کشور خارج مي‌شد، تراکتورهاي باغي، ادوات و کاميون‌هاي حمل بخش کشاورزي، ارتقاي تکنولوژي تراکتورهاي متناسب با وضعيت جغرافياي و عوامل زيست‌محيطي کشور و... به‌عنوان عملکرد تراکتور در راستاي انجام‌وظيفه اين مجموعه توليدي طي سالهاي اخير دفاع کرد و گفت: با وجود اين اقدامات براي حمايت از بخش کشاورزي از سوي واحد توليدي و صنعتي تراکتورسازي، حال مرکز توسعه مکانيزاسيون انتظار دارد تا وظيفه خود مبني بر حمايت از بخش کشاورزي را نيز به تراکتورسازي تحميل نمايد که جاي بسي تعجب دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها