عصر آذربایجان

گزارش خبر

زنجان شهري که با زيبايي فاصله دارد

زنجان شهري که با زيبايي فاصله دارد

1400/10/26

گروه گزارش: نماهاي بي‌روح و رومي و ديوارهاي کثيف که سال‌ها از رنگ‌آميزي آن‌ها مي‌گذرد و ديوارهاي کاه‌گلي و قديمي تخريب شده، منظره زشتي براي زنجان ترسيم کرده است.

گروه گزارش: نماهاي بي‌روح و رومي و ديوارهاي کثيف که سال‌ها از رنگ‌آميزي آن‌ها مي‌گذرد و ديوارهاي کاه‌گلي و قديمي تخريب شده، منظره زشتي براي زنجان ترسيم کرده است.

زنجان شهري با پروژه‌هاي متعدد نيمه تمام در حالي شهردار خود را شناخت که اين روزها بيش از هر چه نيازمند تيمي توانمند و علاقه‌مند به کار و خلاق است، آدم‌هايي که اندکي خوش‌سليقه باشند.
کافي است يک روز تعطيل در مرکز شهر زنجان قدم بزني، دل‌مردگي و کِرختي شهر آنچنان روحيه را زايل مي‌کند که ترجيح مي‌دهي ترک شهر کني. از خيابان‌هايي که آسفالتش وصله‌پينه شده تا کرکره‌هاي رنگ و رو رفته و آلودگي‌هاي بصري متعدد، هر شهروندي را از حضور در شهر دل‌زده مي‌کند.
رابطه شهر و شهروند، رابطه‌اي دوسويه است. شهر صرفاً کالبدي فيزيکي نيست، بنابراين نمي‌توان با به کارگيري سيمان و آجر و چند تيرک، هر جغرافيايي را شهر ناميد. وجود تعاملات انساني، حضور ملزومات مورد نياز انسان و شهر و نيز خاطرات جمعيت، از يک محدوده، شهري مي‌سازد.
سيما و منظر شهري يکي از مهم‌ترين پارامترهاي مورد توجه در شهر است، موضوعي که به شهر جذابيت بخشيده، نشاط ايجاد مي‌کند، ماندگاري را افزايش مي‌دهد و مي‌تواند تقويت کننده روح جمعي باشد.
اين روزها و در بحبوحه مشکلات اقتصادي و بيماري کرونا که ياس و دل‌مردگي مهمان ناخوانده شهروندان است، مردم به هر روزنه اميدبخش و رهايي‌بخشي روي مي‌کنند تا التيامي براي بي‌حوصلگي‌هاي‌شان باشد.
پياده روي در شهر، ماشين‌گردي، دوچرخه‌سواري و ديدن نمايش و تئاتر، از جمله انتخاب‌هايي است که افراد براي تلطيف روحيه خود، آن را بر مي‌گزينند اما در شهر زنجان، شهري که همواره به پاکيزگي آن فخر فروخته‌ايم و آن را شهري آرام و تميز مي‌دانستيم، گويا بهبود بصري و زيباشناختي در کالبد شهر بيگانه اي بيش نيست.
آشفتگي در سيماي شهر، بي‌توجهي به نورپردازي، رنگ‌آميزي، گل‌آرايي، اِلمان‌سازي، نمايش‌ها، تئاترها و نمايشگاه‌ها، شهر زنجان را به شهري بي‌رمق تبديل کرده است. ايجاد جذابيت در شهر، موضوعي چندوجهي است و نيازمند تصميم گيران، تصميم سازان و مجرياني خلاق است تا شهر براي همه گروه‌هاي سني، دوست‌داشتني‌تر شود.
به کارگيري مديران و مجموعه‌اي خلاق، علاقه‌مند به کار، توانمند و ايده پرداز، توجه به ايده‌هاي نو، ايجاد بستر فعاليت براي هنرمندان و جوانان خلاق در حوزه عمراني، زيباسازي، فرهنگي شهرداري و کارگروه‌هاي مرتبط در شورا در اين مقطع قطعاً بخشي از نازيبايي‌ها را به زيبايي مبدل خواهد کرد.
در اين مقطع که شورا با پافشاري بر اعتقادات و رويکردهاي حزبي، فصل کاري شهرداري را از دست داد و بنا به دلايل مختلف اغلب واحدهاي زيباسازي و فرهنگي، هنري و ورزشي در رخوت و سکون به سر مي‌برند، اين مردم و رسانه‌ها هستند که بايد با مطالبه‌گري، اين قطار خارج شده از ريل را به حرکت وادارند.
به نظر مي‌رسد اعضاي شوراي اسلامي شهر و مجموعه شهرداري مي‌توانند با بازديد از مراکز ساير استان‌ها، الگوهايي کسب کنند و با کمک مردم و مشارکت اصناف، شهر را از بي‌رمقي خارج کنند. مرکز شهر و خيابان‌هاي تجاري با کمک اصناف رنگ‌آميزي، کرکره‌هاي اصناف با همکاري آنان رنگ‌آميزي و پاکسازي؛ پوسترها، برچسب‌ها، تابلوهاي کهنه و سدمعبرها جمع‌آوري و نيز نورپردازي در خيابان‌هاي اصلي با طرح‌هاي نو اجرايي شود.
شهرداري با تدوين دستورالعملي مشخص و علمي به کمک مردم، ساماندهي پياده روها و گل‌آرايي معابر را دستور کار قرار دهد. ايجاد آبخوري‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي با الگوبرداري از شهرهاي موفق عملياتي شود. حتي سازمان آشفته آرامستان‌ها با تجديدنظر در طراحي قبور جديد، امکان کاشت نهال و گل را براي صاحبان متوفيان فراهم کند.
مبلمان شهري زنجان کهنه و فرسوده است
يک شهروند زنجاني، وضعيت مبلمان شهري در زنجان را نيازمند توجه و بازنگري عنوان کرده و مي‌گويد: مبلمان شهري زنجان کهنه و فرسوده است و با تجهيزات روز فاصله دارد.
اميري با اذعان به اينکه هيچ نوع سليقه و ابداع تازه‌اي در رنگ‌آميزي و نورپردازي در شهر وجود ندارد، متذکر مي‌شود: مبلمان شهري زنجان داراي ساختارهاي متناسب با فرهنگ و اقليم نبوده و براي رفع اين معضل بايد توجه جدي به فرهنگ و معماري زنجان شود.
وي ادامه مي‌دهد: وجود چاله در خيابان‌هاي زنجان همواره وجود داشته و هيچيک از شهرداران تاکنون در اين زمينه کار خاصي انجام ندادند و همواره کمبود قير را علت اين مشکل عنوان کردند.
يک راننده تاکسي هم با انتقاد از بي‌تفاوتي اعضاي شوراي اسلامي شهر در خصوص وضعيت موجود در مبلمان شهري و نيز وضعيت آسفالت و سنگ‌فرش معابر، مي‌گويد: بارها از شورا و شهرداري براي رفع مشکل چاله خيابان‌ها جويا شده‌ايم ولي هر بار يک جواب گمراه‌کننده دادند، به گونه‌اي که به خاطر اين جواب‌ها از پيگيري منصرف شديم.
محمدي مي‌افزايد: شهر بايد بر اساس يک قاعده و قانون اداره شود. متأسفانه وقتي شهرداري مي‌خواهد کاري انجام دهد، برخي از اعضاي شوراي اسلامي شهر زنجان به خاطر مطالبات بحق يا ناحقي که دارند، شهردار را به چالش مي‌کشند و شهردار نمي‌تواند در يک بستر مناسب براي اداره شهر برنامه‌ريزي کند.
در اين ميان، رئيس شوراي اسلامي شهر زنجان از برنامه ويژه اين شورا براي زيباسازي مبلمان شهري در زنجان خبر داده و اظهار مي‌کند: شوراي اسلامي شهر مصمم است نسبت به ايجاد مبلمان شهري مناسب و استاندارد اقدام کند و در اين زمينه الزاماتي به سازمان زيباسازي و سيما و منظر شهرداري زنجان ابلاغ شده است.
منصور مرادلو ، با بيان اينکه هر سال بودجه ويژه براي سيما و منظر شهري اختصاص مي‌يابد، يادآور مي‌شود: سالانه اعتبارات خوبي به سازمان سيما و منظر شهري شهرداري زنجان اختصاص مي‌يابد تا در کنار زيباسازي معابر شهري در مناسبت‌هاي مختلف، اِلمان‌هاي ويژه آن را نيز متناسب با آن مناسبت طراحي و نصب کند.
وي متذکر مي‌شود: تذکراتي به شهرداري زنجان براي مناسب‌سازي مبلمان و نيز رنگ‌آميزي برخي ديوارها و عرشه پل‌هاي زيرگذر و عابرپياده داده شده است.
مرادلو با انتقاد از عملکرد شهرداري زنجان طي سال گذشته نسبت به برداشتن نيمکت‌ها و آبخورهاي موجود در پياده راه سبزه‌ميدان، خاطرنشان مي‌کند: اين اقدام در آبان‌ماه پارسال صورت گرفته و پيگير نصب مجدد آن‌ها در محل قبلي خود خواهيم بود.
زيباسازي منظر شهري اولويت شوراي شهر است
عضو شوراي اسلامي شهر زنجان، زيباسازي منظر شهري را يکي از اولويت‌هاي شوراي اسلامي اين شهر عنوان کرد.
حسين حمزه‌لوپاک ، با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هاي مردم و اعضاي شوراي اسلامي شهر زنجان، زيباسازي و نيز جمع‌آوري برخي از ناهنجاري‌ها در سطح شهر است، گفت: اين ناهنجاري‌ها شامل برخي از تابلوهاي نازيبا و نوشته‌هايي است که در شهر مي‌بينيم که براي اين منظور در سال آتي بودجه در نظر گرفته خواهد شد.
وي با يادآوري اينکه تابلوهايي که امروز در سطح شهر مشاهده مي‌کنيم از نظم و نظام خاصي پيروي نمي‌کند، افزود: به همين خاطر از سازمان سيما و منظر شهري شهرداري زنجان درخواست کرده‌ايم که به اين موضوع به طور جد رسيدگي کند؛ چرا که برخي از تابلوهاي سطح شهر زنجان خارج از عرف بوده و برخي از ديوارنويسي‌ها نيز بايد براي سال آتي تجديد نظر شود.
حمزه لوپاک با اشاره به اينکه براي برخي از محورهاي شهر زنجان، مصوبه لازم در خصوص نماهاي اين محورها اخذ شده و اگر قرار است ساخت و سازي در اين محورها انجام شود، حتماً بايد مطابق با نماي مصوب از جمله نماهاي ايراني – اسلامي باشد، تصريح کرد: در همين راستا کميسيون شهرسازي شهرداري زنجان پيگير اين موضوع است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر زنجان ادامه داد: کميسيون شهرسازي قرار است در اين زمينه مشوق‌هايي را در نظر بگيرد که در همين راستا، هم در مجموعه شهرداري و هم در شورا در حال تدوين برنامه‌هايي هستيم، هر چند براي برخي از محورها اين مصوبه اخذ شده و در حال اجرا است.
جمع‌آوري نشيمن‌گاه‌ها در پياده‌راه سبزه‌ميدان به خاطر کرونا
حمزه لوپاک در خصوص جمع‌آوري نشيمن‌گاه‌ها در پياده‌راه سبزه‌ميدان اظهار کرد: اين مهم به خاطر شيوع ويروس کرونا بوده و اگر ستاد کرونا با اين قضيه مشکلي نداشته باشد، مجموعه شهرداري هيچ مشکلي براي نصب مجدد اين نشيمن‌گاه‌ها ندارد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر،برخورداري يک شهر از مبلمان و ساختار مناسب شهري نقش مهم و تأثيرگذاري در رشد و بالندگي شهروندان و نيز تقويت روحيه آن‌ها خواهد داشت، به همين خاطر هزينه براي توسعه شهر در بخش‌هاي مختلف، سرمايه گذاري براي رشد و سلامت روحي و جسمي افراد است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها